Additionally, paste this code immediately after the opening tag: big ben 50 of 60mm - Forum Wereldfietser

big ben 50 of 60mm

Sinds kort ben ik in het bezit van een vittorio met 26 inch wielen. Op de fiets zit voor een marathon XR en achter een marathon plus. Nu wil ik graag wat snellere en meer comfortabele banden monteren en ik twijfel tussen de big ben in 50 of 60mm breed. Ik ben bijna twee meter lang en weeg 110 kilo.
50 mm
als je twijfelt, dan is keuze eenvoudig: 55mm..
in werkelijkheid 53mm.
50mm of smaller.
Smaller kan natuurlijk ook. Het gaat mij om meer comfort en snelheid, misschien hebben jullie nog andere tips!
Ik heb thuis fietsen staan met 50 en 60 mm Big Apples. The 60 mm banden voelen lomp aan en sturen zwaarder. Ik zou ze alleen nemen als ik heel erg zwaar off road werk zou verwachten. 60 mm past ook slecht onder remmen en spatborden.
Wim
Ben zelf ook een zware jongen en de 60mm Big Apples zijn me prima bevallen. Aangezien je zelf zwaar bent en nog wat bagage meeneemt zul je de banden toch nog redelijk moeten oppompen, wat het gevaar van zwalken elimineert. Bij hele lage bandendruk zul je echter ook bredere velgen (23c?) moeten nemen, anders krijg je gezwabber in de bocht..... Bij hoge (max 3 bar) bandendruk volstaat een 19c velg is mijn ervaring, ook in afdalingen met 85kmh. Resteert nog de vraag of je vittorio-frame dergelijke brede banden aan kan. Ook de velgen moeten van goede kwaliteit zijn, want de zijkanten krijgen veel druk te verwerken (ik reed met darim velgen)

Hier enkele type wegen waar ik over reed met 60mm. Dagafstanden tussen 150-200km ging prima met 60mm big apples. Als je het merendeel over asfalt rijdt zou ik ook voor iets smaller gaan, maar bij gemixed wegdek en veel gewicht zou ik het gewoon proberen. De vernieuwde OR van Idworx heeft ook 60mm big ben banden (met bredere velgen), dat zegt me genoeg.
OffTopic: Dit is vet! Waar was het?
Afbeelding
gios schreef:OffTopic: Dit is vet! Waar was het?
.

heerlijke pokkestraat, ideaal 60mm weggetje ;)
ff googelen: canyonlands national park, shafer trail
Ok, 50mm voor voornamelijk op asfalt en 60mm voor meer offroad. Ik rij voornamelijk in de Benelux dus ik denk dat ik maar voor de 50mm versie kies!
Of kunnen jullie me nog een andere band als de big ben aanbevelen?
sjacka schreef:Ok, 50mm voor voornamelijk op asfalt en 60mm voor meer offroad. Ik rij voornamelijk in de Benelux dus ik denk dat ik maar voor de 50mm versie kies!
Of kunnen jullie me nog een andere band als de big ben aanbevelen?
Eergister nog een rit van 120km gemaakt met 50mm big bens, 30gemiddeld, dus langzaam zijn ze ook weer niet. Maar als je voornamelijk asfalt neemt dan is big apple ook goed genoeg. Je kunt ook nog de almotion overwegen, heb je ook nog wat antilek en te verkrijgen in 55mm. Overigens, in de ardennen en veluwe kun je ook lekker offroad, dan zijn big bens (50/55/60) ook wel lekker.
Supreme, Green Quard, De Lux, Dureme, Almotion en b.v. Conti met zijn Travel Contact. Deze banden zijn prima voor asfalt.
Ga je veel offroad, dan zou ik kiezen voor de Schwalbe Mondial.
Frits
Wat mij betreft is de 50 mm Big Apple de ideale allround band. Kies de Big Ben als je meer off road gaat, vooral als de ondergrond wat vochtig is. Wil je heel snel en ook nog alle klinkers gladstrijken: Compass 26x1.75, te koop via m-gineering. Conti Topcontact Winter II voor koud weer met zelfs wat sneeuw, en uiteraard de Mondial voor heel verre tochten.
Wim
Frits schreef:Supreme, Green Quard, De Lux, Dureme, Almotion en b.v. Conti met zijn Travel Contact. Deze banden zijn prima voor asfalt.
Frits
Waarvan de Almotions tot nu toe mijn favoriet zijn. Ik rij er nu een tijdje mee en ze blijken lekker snel en comfortabel. Ze voelen veel beter dan de Big Apple.

De Mondial is een erg sterke band die tegen veel, heel veel stoten kan. Off road echt een top band, maar op betere ondergrond te zwaar en te stug.
Christophorus schreef:
Frits schreef:Supreme, Green Quard, De Lux, Dureme, Almotion en b.v. Conti met zijn Travel Contact. Deze banden zijn prima voor asfalt.
Frits
Waarvan de Almotions tot nu toe mijn favoriet zijn. Ik rij er nu een tijdje mee en ze blijken lekker snel en comfortabel. Ze voelen veel beter dan de Big Apple.

De Mondial is een erg sterke band die tegen veel, heel veel stoten kan. Off road echt een top band, maar op betere ondergrond te zwaar en te stug.
Ben ook heel benieuwd naar de Almotion, 55mm in 26" volgens sommigen dus te breed :D
Nee want in werkelijkheid blijkbaar iets van 47 mm.
Wim
Wim schreef:Nee want in werkelijkheid blijkbaar iets van 47 mm.
Wim
Dat scheelt 8mm in doorsnee, weet je het zeker?
Op mijn fiets is de 50mm Almotion in werkelijkheid 45mm hoog en breed.

Dan gok ik de 55mm op 50mm.
Christophorus schreef:Op mijn fiets is de 50mm Almotion in werkelijkheid 45mm hoog en breed.

Dan gok ik de 55mm op 50mm.
Zijn dergelijke verschillen produktietoleranties?

Voor een 29'er heb je dus minimaal 55mm nodig :)