We hebben deze zomer in Vietnam gefietst. Ook in Saigon en de Mekong delta.
We hebben heel weinig goede fietsen gezien en ik kan me niet herinneren een goede fietsenmaker te hebben gezien, terwijl we toch hele stukken door Saigon hebben gereden.
Wij zijn overigens gevlogen met Emirates (vanaf Dusseldorf, dat is goedkoper dan vanaf Amsterdam). Fiets kon mee in bagagevrijheid van in totaal 30 kg.
je kunt desgewenst ook oudere mountainbike hier kopen en die dan in Saigon verpatsen of laten staan.
Wegen in Mekong delta zijn vrij druk en soms te druk. Hoofdwegen zijn echt niet leuk. Er zijn ook wel kleine weggetjes, maar die staan vaak niet op de kaart.
Ik heb dat als volgt opgelost:
- ik had twee digitale kaarten van Vietnam gevonden (open streetmap en open cycle map light) . Die had ik in mijn Garmin (kaarten zijn gratis te downloaden; anders moet je mij ff berichten)
- ik heb in boekwinkel in Saigon een atlasboek (voor Vietnam duur, circa 10 euro) gekocht met redelijk gedetailleerde kaarten (winkel zit niet ver van Benh Thanh markt aan de straat "Le Loi" (dat is het hartje van centrum Saigon, op loopstand van Stadhuis met beeld van HoChiMinh).
- de combi van digitale detailkaarten en de atlas vond ik heel handig.
- digitale kaarten met hoogteprofiel heb ik niet gevonden. Maar die heb je in Mekong delta ook niet nodig.
In Mekong delta zijn heel veel veerpontjes (voor brommers). Dus je hoeft niet bang te zijn dat je een rivier niet over kan.
Overigens: vervoer met fiets kan met bussen, maar is wel wat geregel. Meeliften met auto's is geen optie. Er zijn bijna geen auto's en vrachtwagens rijden super langzaam.
Succes,
Jan Willem