Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervanging velg/spaken en trapas/crankstel Santos TM26 - Forum Wereldfietser

Vervanging velg/spaken en trapas/crankstel Santos TM26

Dag iedereen,

Ik moet op men Santos men voorste velg vervangen. De nr van het velgtype kan ik aflezen maar weet iemand het model van spaken dat id 26" wielen wordt gebruikt?

Ik ga preventief ook men trapas vervangen. Dit is een vierkanten, weet iemand daar de specificaties van? De traparmen worden ook vervangen, ook vierkant, hoewel deze lijk je moeilijker te vinden.

Zijn vierkanten trapassen/cranks nog up-to-date? Of vervang ik het boeltje misschien beter door een octalink?

bedankt, Peter
Wat dacht je van een mailtje aan Santos?

Peter
Beste Peter,
Het is inderdaad logisch om voor eenzelfde velg te kiezen, al is het maar dat de fiets dan beter uitziet met twee dezelfde velgen. Het moet echter wel lukken om eenzelfde velg te pakken te krijgen. Mocht dit niet lukken dan bestaat de kans dat je een andere velg krijgt dan de huidige en je hebt dan weer kans dat de benodigde spaaklengte anders is.
Dus eerst de velg kopen. Spaken voor in een voorwiel zijn niet erg spannend want een voorwiel wordt maar matig belast, tenzij je schijfremmen hebt.
De meeste fietsnmakers verkopen wel voldoende goede spaken. Neem een goed merk, geen merkloze. Butted spaken zijn beter dan rechte. Butted betekent dat ze in het midden dunner zijn. Bv 2,0 mm, dan 1,8 en dan weer 2,0. Altijd RVS spaken nemen.
Vierkante trapassen horen tot de beste die er zijn. Als je de crancks eraf haalt,
aan de as draait en dat gaat nog zonder speling, kraken, krassen en niet heel losjes dan is de as nog net zo goed als een nieuwe. Het punt met cartridge trapasssen is dat ze ofwel gaan slijten en doorslijten ofwel helemaal niet slijten. (ik heb er meerdere meer dan 40.000 km gebruikt zonder spoor van slijtage)
Octalink-trapass zijn dezelfde cartridges maar met andere uiteinden.
Maar: andere crancks (traparmen) vereisen soms andere soorten en lengtes trapassen. Dus het is net zoals bij de velg: eerst de crancks kiezen, dan volgen vanzelf de vereisten voor de trapassen.
Cranks voor vierkante assen zijn er wel, maar de fietsnmakers verkopen liever de modellen waarmee je sneller terugkomt. In de goedkope versies heb je de Shimano Alivio-modellen, ben je met traps erbij voor 50 euro klaar. Aan de dure kant heb je allerlei modellen die andere forummers mogen uitleggen.
Leon
Hallo Peter

Spaaklengte is natuurlijk ook afhankelijk van de naaf.
In het 26 inch vakantievoorwiel met Shimano naafdynamo gebruikt Santos Sapim Strong spaken van 256mm.
Bij een achterwiel met Rohloff naaf gebruiken ze Sapim Race van 238mm.
Dit betreft een TM 2.6 uit 2011.
Op de kop van een DT Swiss spaak staat een gestileerd DT logo. Op een Sapim spaak staat SAP vertikaal gegraveerd op de spaak net boven de kop.
Ik heb vorig jaar de trapas van mijn TM vervangen (na ca. 25.000 km. was hij echt op). Meet wel even de lengte van de as op, dat luistert nauw. Gewoon weer een vierkante as er in zetten, die zijn prima en ze zijn (meestal) nog goedkoop ook.