Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsmeting Tourfiets - Forum Wereldfietser

Fietsmeting Tourfiets

Mijn vrouw wil een goede tour/vakantiefiets aanschaffen voor de fietsvakanties. Gezien haar postuur valt zij net tussen 26" en 28" inch.

We hebben voor haar racefiets een meting laten doen maar voor een tourfiets lijkt mij dit niet het juiste "profiel".
Vraag is dus waar kan je een goede tourfietsmeting laten doen?
Waar ik zelf ervaring meer heb of mensen die ik persoonlijk ken goede ervaringen mee hebben en die grotendeels op dit forum als goed bekend staan:

Bike4travel
Vakantiefietser (amsterdam)
Sneltweewielers in Utrecht
Vittorio
M-gineering
Poppink
Velo.de
Bikefeeling

Als je een lokatie geeft kan het je zomaar 300 km schelen, op en neer 600 ...
Leon
Ik geloof niet in fietsmetingen. Ben ooit twee keer opgemeten bij aanschaf van een racefiets met totaal verschillend resultaat. Je voelt zelf het beste of je lekker zit. Als je zadel op de goede hoogte staat (dat is vrij eenvoudig te bepalen aan de hand van je binnenbeenlengte) kun je zelf variëren met de positie van het stuur. Zeker als je een verstelbare stuurpen hebt, kun je gemakkelijk uittesten welke positie lekker zit. Met een recht stuur zit je een paar cm korter dan met en racestuur.
perik schreef:Ik geloof niet in fietsmetingen.
Een goede fietsmeting gaat met een pasfiets. Het resultaat wordt in eerste instantie bepaald door je afmetingen, je wensen en de deskundigheid van de meter en de manier waarop deze de te gebruiken software interpreteert. In tweede instantie kun je uiteraard ook een fiets meenemen waarop je al lekker zit. Meenemen naar de meter is beter dan zelf opmeten waar daarbij kunnen tal van misverstanden ontstaan.
Uiteindelijk echter wordt het resultaat bepaald door jezelf wanneer je aangeeft goed op de pasfiets te zitten. Een ervaren verkoper van vakantiefietsen zal zijn cliënteel kennen en niet gefocust zijn op lichaamshoudingen die lijken op die van wielrenners maar ook weten dat vakantiefietsers heel erg verschillen in gewenste lichaamshoudingen. Wel zal hij /zij aangeven wat de voors en tegens zijn ven bepaalde houdingen.
Ik zeg niet dat het resultaat perfect zal zijn, maar als het niet heel erg tegenzit wel binnen een marge die met afstellen van de gekochte fiets bereikt kan worden.
Resultaten van slechte metingen waarna mensen een heel andere fiets moeten kopen zien op dit forum helaas regelmatig.
Leon
Ik snap niet hoe iemands postuur kan leiden tot de keuze tussen 28" en 26" wielen, behalve in zeer extreme gevallen als iemand heel klein of heel groot is. En in dat geval is de keuze heel makkelijk: bij twijfel de goede maat nemen (klein=26).

De keuze tussen 28 en 26 inch wielen wordt volgens mij vooral bepaalt door het beoogde gebruik, zie o.a. http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... n_fiets%3F. En er bestaat ook zoiets als 29".
Leon schreef:Bike4travel
Vakantiefietser (amsterdam)
Sneltweewielers in Utrecht
Vittorio
M-gineering
Poppink
Velo.de
Bikefeeling
Bongers Bikes in Apeldoorn.

Peter
svalan schreef:Mijn vrouw is 1.64 mtr een heeft relatief korte benen

Wij willen de fietsmeting alleen maar gebruiken om een richtlijn te hebben voor het zelf opbouwen van een tourframe, en zo te weten komen of we een 26" of een 28" frame moeten aanschaffen.
1,64 m is ook met relatief korte benen en dus een relatief lang bovenlijf aan de kleine kant voor een 28" fiets. Met 26" kun je voor een klein persoon nu eenmaal beter een goed geproportioneerde fiets bouwen.

VSF levert erg kleine maten zelfs speciaal daarom in 26": http://www.fahrradmanufaktur.de/nl/2012 ... manufaktur
(wel een erg brakke vertaling uit het Duits met trapezeframe en zo)

De bedrijven die fietsmetingen uitvoeren die ik genoemd heb zullen in het algemeen niet staan te springen om alleen een meting uit te voeren. Lees: een flink aantal ervan zal je vrolijk bedanken.

Leon
Blijft de keus tussen 26 en 28 inch wielen. Ik vind 26 inch dan bijna altijd lekkerder omdat er bredere banden in kunnen zonder dat de wielen erg zwaar worden. Als je 1.64m bent zou ik altijd kiezen voor 26 inch. 28 inch in die maat kan alleen met een wangedrocht van een frame.
Wim
Vanuit dit onderwerp is een afsplitsing ontstaan over de geometrie van 'de toerfiets' en hoe deze tot stand komt bij de gerenommeerde toerfietsenzaken in den lande. Gelieve die discussie dan ook daar te voeren en zich hier aan het onderwerp te houden. Offtopic berichten van vóór de afsplitsing zijn verwijderd, evenals overbodige quotes. Gelieve ook die niet te gebruiken, om het forum leesbaar te houden.
/r
Iedereen bedankt voor de input, we gaan er eerst eens op het gemak mee aan de slag en zal het resultaat wel tzt melden.