Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tandem advies - Forum Wereldfietser

tandem advies

hallo allemaal
ik ben nieuwe op dit forum
en zal mij even voorstellen
ik ben ron uit den haag ,heb jaren geleden velen fietsreizen gemaakt met mijn vrouw ,ook op de tandem
dat was al begonnen voor het internet tijdperk
de laatste tien jaar niet meer echte tochten gemaakt
maar nu begint het toch weer flink te kriebelen
tien jaar geleden ook onze tandem verkocht ,dom dom
dat was een vitorio op maat gemaakt frame
twee jaar terug een koga twinty six van markplaats geplukt
best een leuke tandem ,beetje knoeien met stuur en zadelpennen ,vooral voor mijn
ben 194 lang
nu zo ik graag een rohloff uitvoering hebben voor onze vakanties
maar wat is wijsheid ,ombouwen of verkopen en een nieuwe kopen die al een rohloff naaf heeft '
en zo ja ,welke merken zouden goed zijn voor mijn lengte
zijn er mensen met ervaring of goede tips
de tandem word vol bepakt en een bobkar voor de hond (bodhi) gaat mee
maar ook gewoon dagtochten
en zijn er ook mensen met ombouw ervaringen naar rohloff
alvast bedankt voor jullie reacties :D
bodhi schreef:hallo allemaal
ik ben nieuwe op dit forum
en zal mij even voorstellen
ik ben ron uit den haag ,heb jaren geleden velen fietsreizen gemaakt met mijn vrouw ,ook op de tandem
dat was al begonnen voor het internet tijdperk
de laatste tien jaar niet meer echte tochten gemaakt
maar nu begint het toch weer flink te kriebelen
tien jaar geleden ook onze tandem verkocht ,dom dom
dat was een vitorio op maat gemaakt frame
twee jaar terug een koga twinty six van markplaats geplukt
best een leuke tandem ,beetje knoeien met stuur en zadelpennen ,vooral voor mijn
ben 194 lang
nu zo ik graag een rohloff uitvoering hebben voor onze vakanties
maar wat is wijsheid ,ombouwen of verkopen en een nieuwe kopen die al een rohloff naaf heeft '
en zo ja ,welke merken zouden goed zijn voor mijn lengte
zijn er mensen met ervaring of goede tips
de tandem word vol bepakt en een bobkar voor de hond (bodhi) gaat mee
maar ook gewoon dagtochten
en zijn er ook mensen met ombouw ervaringen naar rohloff
alvast bedankt voor jullie reacties :D
Ombouwen van een TwintySix naar Rohloff is technisch mogelijk. Ik ken zelf een koppel dat dit heeft gedaan en er heel tevreden mee is. Anderzijds is er op dit Forum ook een verhaal geweest van een ander stel dat juist enorme problemen heeft gehad met een Rohloff in een TwintySix.

Het lijkt mij dat een nieuwe tandem met Rohloff (bijvoorbeeld Santos of Pedalpower) de voorkeur heeft. Ombouwen is zeker niet goedkoop, reken maar op zo'n €1.200 of daaromtrent. Rohloff-versies van Pedalpower kosten ergens tussen de 2.900 en 3.300 Euro, bij Santos vraagt men zo'n 4.000 Euro, Avaghon zit op 3.500. Dit zijn niet de enige merken die Rohloff-tandems maken, Vittorio doet dat bijvoorbeeld ook. Al deze merken maken modellen die groot genoeg zijn voor iemand van 1.94 meter, daarnaast zijn aanpassingen zoals een wat hoger stuur makkelijk uit te voeren. Vittorio maakt altijd maatwerk, Avaghon kan dat ook leveren.

Ben je niet benauwd voor het zelf importeren, dan kun je bij het duitse Poison Bikes een compleet uitgerust toertandem met Rohloff kopen voor €3.300.

Kortom: mogelijkheden genoeg en het bovenstaande is zeker niet uitputtend. Kijk ook eens op de site van de Tandemclub voor meer informatie. En kun je nog even wachten met beslissen, reserveer dan 1 of 2 maart 2014 in je agenda. Dan organiseert de Tandemclub weer het testrijden met tandems op de Fiets- en Wandelbeurs.
wat ik mij vooral afvraag is of het ombouwen met de kosten nog wel opwegen tegen wat de tandem nog waard is
heb al een aantal keer op de tandemsite gekeken en een hoop wijs geworden
zijn ook al bij bike4travlers geweest en willen ook nog bij andere winkels gaan kijken ,vind de santos erg mooi maar is wel een bak geld want 4000 euro is kaal daar moet je nog dragers en spatborden op en dan nog een paar wensen zit je zo op de 4500 euro
en de maat L is 56 cm frame niet heel hoog lijkt mij voor mijn lengte
ga nog maar eens goed op internet kijken naar die andere merken
en als mensen nog tips of ervaringen willen delen
altijd welkom
dus bedankt voor je reactie
De Thorn Raven Twin is ook een heel goede optie: http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... oHiRes.pdf
In Nederland te koop via m-gineering.
Wim
bodhi schreef:wat ik mij vooral afvraag is of het ombouwen met de kosten nog wel opwegen tegen wat de tandem nog waard is
heb al een aantal keer op de tandemsite gekeken en een hoop wijs geworden
zijn ook al bij bike4travlers geweest en willen ook nog bij andere winkels gaan kijken ,vind de santos erg mooi maar is wel een bak geld want 4000 euro is kaal daar moet je nog dragers en spatborden op en dan nog een paar wensen zit je zo op de 4500 euro
en de maat L is 56 cm frame niet heel hoog lijkt mij voor mijn lengte
ga nog maar eens goed op internet kijken naar die andere merken
en als mensen nog tips of ervaringen willen delen
altijd welkom
dus bedankt voor je reactie
Wat betreft de waarde: die is heel relatief. Een fiets-/tandemframe gaat heel lang mee, dus als die TwintySix jullie beiden goed past kan inbouwen van een Rohloff ook het geld waard zijn. Het kost in elk geval veel minder dan een nieuwe tandem inclusief Rohloff. Eén ding is zeker: die tandem wordt er meer waard van omdat Rohloff-tandems veelgevraagd zijn.

Je kunt er ook voor kiezen om nog een paar jaar met de TwintySix met derailleurs door te rijden en in de tussentijd te sparen voor een nieuwe Rohloff-tandem. Zelf heb ik met derailleurs (mits van goede kwaliteit) prima ervaringen, er zit alleen wat meer onderhoud aan.
De Thorn Raven Twin is ook een heel goede optie: http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... oHiRes.pdf
In Nederland te koop via m-gineering.
Wim
die had ik ook al eens gezien op het net
de gele tandem is bijna een kopie van onze oude vitorio tandem van vroeger
zowel qua looks als kleur

het probleem van de twinty six is dat het frame 54 cm is en alles op het uiterste staat voor mijn lengte ,dus lange stuurpen met een verhoger tussen het balhoofd en zadelpen bijna op de max
we gaan er nog even rustig over na denken
bodhi schreef:het probleem van de twinty six is dat het frame 54 cm is en alles op het uiterste staat voor mijn lengte ,dus lange stuurpen met een verhoger tussen het balhoofd en zadelpen bijna op de max
we gaan er nog even rustig over na denken
Als alles op het uiterste staat dan is een groter frame zeker nodig en kun je die ombouw naar Rohloff beter laten zitten, lijkt mij zo. Avaghon kan 'jouw' framehoogte direct leveren, een Santos is maximaal 55 cm in de maat Large. Overigens rijd ik op zo'n Santos maat Large bij een binnenbeenlengte van 90 cm. Dat past voor mij goed.

Afbeelding
mooie tandem
wij hebben ook zo een bobkar achter de tandem maar daar zit,staat onze hond in
heb de kar ooit zelf gemaakt en de maten iets aan gepast voor de hond
bij jullie zit de hond in de mand boven op zo te zien
ik heb zelf een binnen been lengte 94 cm
dat is wellicht iets te veel voor de santos
wat is bij jou de zadelhoogte vanaf het middelpunt van de trapas tot bovenkant zadel ongeveer ??
bij mij is dat 85 cm
de koga is een 54 cm frame bij mij en de santos is maar iets hoger
dus dan moet alles weer op de max stand staan ben ik bang
bodhi schreef:mooie tandem
wij hebben ook zo een bobkar achter de tandem maar daar zit,staat onze hond in
heb de kar ooit zelf gemaakt en de maten iets aan gepast voor de hond
bij jullie zit de hond in de mand boven op zo te zien
Het zijn er zelfs twee :wink:

Afbeelding
bodhi schreef:ik heb zelf een binnen been lengte 94 cm
dat is wellicht iets te veel voor de santos
wat is bij jou de zadelhoogte vanaf het middelpunt van de trapas tot bovenkant zadel ongeveer ??
bij mij is dat 85 cm
de koga is een 54 cm frame bij mij en de santos is maar iets hoger
dus dan moet alles weer op de max stand staan ben ik bang
Mijn bovenkant zadel staat op 83 cm (ik zit graag hoog t.o.v. de binnenbeenlengte) dus 85 cm zou nog wel moeten kunnen. En met een zadelpen van 40 of 45 cm houd je genoeg lengte in het frame. Neemt niet weg dat een 60-frame van Avaghon wellicht nog mooier zou passen, mits de achterkant dan niet te hoog wordt.
hahaha
maar die twee bij elkaar zijn dan even groot als die ene van mij
hoe veel km fietsen jullie op een dag ongeveer zodat het voor de honden nog leuk is ??
over de tandem ,ik zit ook wel te denken over 28 inch wielen
en santos is 26 inch
nog meer om over na te denken
bodhi schreef:
hahaha
maar die twee bij elkaar zijn dan even groot als die ene van mij
hoe veel km fietsen jullie op een dag ongeveer zodat het voor de honden nog leuk is ??
Net zoals het uitkomt: soms 60, soms 80 km. Onderweg regelmatig er even uit voor alle activiteiten die een hond zoal moet plegen. De kleinste (zit vooraan op de foto) loopt één of twee keer per dagtocht een paar kilometer naast de fiets. Die oude man erachter - hij werd afgelopen zondag 15 jaar! - blijft lekker in de mand zitten.
bodhi schreef:over de tandem ,ik zit ook wel te denken over 28 inch wielen
en santos is 26 inch
nog meer om over na te denken
Probeer zowel 26 als 28 inch uit. Op de Fiets- en Wandelbeurs zullen Avaghon (28 inch) en Santos (26 inch) er naar alle waarschijnlijkheid bij zijn. Eerder uitproberen? Avaghon bij Bike4Travel, Santos onder meer bij Sector2Bikes in Elst (U).
dat zijn ook een beetje de afstanden die we nu fietsen met de hond
om ongeveer 20 km effe stoppen en laten rennen of zwemmen
we gaan dit weekend denk ik een kijkje nemen bij Sector2Bikes
bedankt zover
oke de kogel is door de kerk
onze tandem staat op marktplaats
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
en wij gaan dan denk ik voor een santos
moet nog wel eerst proefrijden
zijn laatst bij Sector2Bikes geweest en erg goed geholpen en gaan dan daar weer heen voor de nieuwe tandem denk ik
nu even afwachten hoe het allemaal gaat lopen