Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos - Forum Wereldfietser

Santos

Wanneer je een auto koopt dan kun je daar veel accesoires bij kopen. Bij Santos kun je ook je fiets opbouwen van een simpel kaal frame tot een fiets met alles erop en eraan. Echter, bij een auto kun je na samenstellen vaak veel aan de prijs doen, want op ieder onderdeel zit marge. Maar Santos? Is iemand bekend met bedrijven die ook een mooie netto-prijs maken na samenstellen?

Wellicht is het appels met peren vergelijken maar mijn budget denkt daar anders over. Ik heb namelijk een Trek X700 op het oog, maar mijn hart klopt toch iets harder bij een Santos. Ik wel een complete fiets en dan is de Santos toch een paar honderd eruo's duurder.

Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Hoi RoPa,
Als je een auto van 25.000 euro koopt kun je wellicht zomaar 500 euro korting krijgen. Datzelfde percentage bij een fiets van 1000 euro betekent een korting van 20 euro. Dat klopt ook wel met ervaringen die je van veel mensen hoort: een fietscomputertje of zoiets kun je er meestal wel bijkrijgen. Dat geldt dan voor fietsen die nog gemaakt moeten worden. Fietsen die al in de winkel staan en die je zo mee wilt nemen zonder dat daar iets mee hoeft te gebeuren is ander verhaal.
Groeten,
Leon

Ik weet het antwoord. stuur mij `n bericht.
Groot41

Als je binnen de termen valt is aanschaf via een fiets prive regeling fiscaal erg aantrekkelijk. Dan moet je natuurlijk niet elke dag rokend van de uitlaatgassen naar je werk gaan.....
Wim

Hallo RoPa,

Ik wil eigenlijk even terug naar je vraag en de conclusie die je half en half zelf al trekt: het vergelijken van appels en peren.
Eigenlijk moeten we bij het begin beginnen: waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken? Toch niet voor de RoPa-run? :lol:

Als je een "echte" vakantiefiets zoekt zou je je kunnen afvragen of de Trek zo'n gelukkige keuze is..... Op Pad heeft de X600 in 2003, met nog 9 andere 28" vakantiefietsen getest. Conclusie (over de Trek, Gazelle en Batavus): "Stoere fietsen voor in 't weekend. Maar echte vakantiefietsen? Niet helemaal."

En dan heeft de X600 t.o.v. de X700 nog het voordeel van een starre voorvork.....

Dan het prijsverschil met de Santos. Heeft de hogere prijs van de Santos mogelijk ook iets te maken met een betere (dus duurdere) afmontage? En dan doel ik niet alleen op derailleurs.....
Kijk ook eens naar naven, de wielen (32 spaaks(!) bij de Trek), het balhoofd, cranckstel en bracketas, de remmen, de dragers...
Een prijsverschil van een paar honderd euro is dan misschien snel verklaard.
Natuurlijk is je budget belangrijk, maar naar mijn bescheiden mening zijn er voor de prijs van de Trek wel betere opties.
En als je dan eventueel toch kiest voor Santos..... alles heeft zijn prijs, maar er zijn natuurlijk altijd handelaren waar wat mee te regelen valt. Of je daar zelf uiteindelijk voordeliger mee uit bent blijft natuurlijk de vraag :!:

Groeten, Dick (die in 2003 aan de RoPa-run heeft deelgenomen).

De fiets is besteld. Het is een Santos Travelmaster 2.8 Alu geworden en geheel naar mijn wensen opgebouwd. Het 'probleem' bij het samenstellen van zo een fiets is dat je realistisch naar de onderdelen moet kijken, anders kom je inderdaad op een veel te dure fiets uit met onderdelen die je eigenlijk niet nodig hebt. Trek :wink: er even wat tijd voor uit en je krijgt iets moois wat ook betaalbaar is.