Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen langs la Velodyssey - Forum Wereldfietser

Fietsen langs la Velodyssey

Volgend jaar wil ik gaan fietsen op mijn ligfiets langs la Velodyssey. Vorig jaar heb ik de Loire a Velo gedeeltelijk gefietst en kwam soms wat heuveltjes tegen. Op zich voor iemand met een goed gestel geen enkel probleem naar voor mij wel, omdat ik rugproblemen heb. Het is de bedoeling dat ik met de fietsbus naar Saumur ga en vanuit daar richting Nantes fiets, dan la Velodyssey op gaan tot ten hoogte van Bordeaux. Vanuit Bayas is de bedoeling weer terug te gaan in de bus naar Nederland. Het liefst zou ik met de trein gaan maar volgens mij kost dit vrij veel tijd en wil het liefst ook niet mijn fiets in hoofdgroepen uiteen halen.

Heeft iemand ervaring met deze route zoals met de trein of bus richten startplaats/ vertrekplaats, zijn er veel heuvels, hoe staan de campings tegenover fietsers die voor één nacht komen, wat kosten de campings ongeveer (het is natuurlijk de Atlantische kust) en is van West naar Oost fietsen de beste optie qua wind.
Er staat op http://www.velodyssey.com/ wel het één en ander maar ook wil ik graag informatie van fietsers die de gehele route of een gedeelte hiervan hebben gefietst.

Wilma
Boebke schreef:Volgend jaar wil ik gaan fietsen op mijn ligfiets langs la Velodyssey. Vorig jaar heb ik de Loire a Velo gedeeltelijk gefietst en kwam soms wat heuveltjes tegen. Op zich voor iemand met een goed gestel geen enkel probleem naar voor mij wel, omdat ik rugproblemen heb. Het is de bedoeling dat ik met de fietsbus naar Saumur ga en vanuit daar richting Nantes fiets, dan la Velodyssey op gaan tot ten hoogte van Bordeaux. Vanuit Bayas is de bedoeling weer terug te gaan in de bus naar Nederland. Het liefst zou ik met de trein gaan maar volgens mij kost dit vrij veel tijd en wil het liefst ook niet mijn fiets in hoofdgroepen uiteen halen.

Heeft iemand ervaring met deze route zoals met de trein of bus richten startplaats/ vertrekplaats, zijn er veel heuvels, hoe staan de campings tegenover fietsers die voor één nacht komen, wat kosten de campings ongeveer (het is natuurlijk de Atlantische kust) en is van West naar Oost fietsen de beste optie qua wind.
Er staat op http://www.velodyssey.com/ wel het één en ander maar ook wil ik graag informatie van fietsers die de gehele route of een gedeelte hiervan hebben gefietst.

Wilma
De Europafietsers zijn bezig met het maken van met een Nederlandstalig gidsje
Wij hebben een klein stukje ervan gefietst. Vertrokken in Bayas en over de Gironde naar Carcans Plage gefietst. Vanaf daar de Velodyssee gevolgd tot Ile d'Oleron. Route is "Frans vlak", dwz dat er af en toe wat geklommen dient te worden. Per 50km hebben we ongeveer 350 hoogtemeters overwonnen. Campings zijn zoals in heel Frankrijk zeer divers. Municipals, waar we voor €15 met z'n vijven sliepen, tot de bekende kermiscampings met mega zwembaden voor €60.

Camping in Bayas is trouwens wel een aanrader om te beginnen/eindigen. Zeer vriendelijke eigenaren, een mooi zwemmeertje dus de kinderen hadden het prima naar hun zin daar.
gios schreef:Wij hebben een klein stukje ervan gefietst. Vertrokken in Bayas en over de Gironde naar Carcans Plage gefietst. Vanaf daar de Velodyssee gevolgd tot Ile d'Oleron. Route is "Frans vlak", dwz dat er af en toe wat geklommen dient te worden. Per 50km hebben we ongeveer 350 hoogtemeters overwonnen. Campings zijn zoals in heel Frankrijk zeer divers. Municipals, waar we voor €15 met z'n vijven sliepen, tot de bekende kermiscampings met mega zwembaden voor €60.

Camping in Bayas is trouwens wel een aanrader om te beginnen/eindigen. Zeer vriendelijke eigenaren, een mooi zwemmeertje dus de kinderen hadden het prima naar hun zin daar.
De Vélodyssée is vaak vlak, maar niet overal. Je gaar diverse malen door de duinen en deze duinen zijn wat pittiger dan de Nederlandse duinen.
Je kunt prima met de trein naar de Loire: Den Haag - Antwerpen, Antwerpen -Rijsel, Rijsel-Parijs Nord, Parijs Montparnasse naar de Loire. Je hoeft je fiets niet te demonteren. Je moet wel fietsen van Parijs Nord naar Parijs Montparnasse. Er zijn fietsroutes in Parijs en er is een handige fietskaart van Parijs.
Terug gaat er van Bordeaux een directe TGV naar Rijsel. De fiets kan ongedemonteerd mee. Wel reserveren. Je kunt een route opvragen bij de Treinreiswinkel en daar de kaartjes aanschaffen.
De prijzen van de campings langs de Vélodyssée voor een fietser met een kleine tentje lopen inderdaad uiteen tot onder de 10 Euro aan de kust (ook in het Franse hoogseizoen van 15 juli -15 augustus) tot gepeperde verplichte afname van een tarif forfait voor een automobiel, een caravan, twee personen en andere toeters en bellen als stroom. Als je in sommige toeristische hotspots even een aantal kilometers doorfietst over het fietspad langs of in de buurt van de kust kom je vaak bij wat rustigere plaatsen, die wat lastiger bereikbaar zijn voor doorgaand autoverkeer. De kampeertarieven zijn daar vaak wél normaal en ook afgestemd op een fietser met een klein tentje.
Overigens is het probleem van die verplichte afname van dat voor fietsers ongunstige tarif forfait door diverse toeristische regio's die deelnemen aan het project Vélodyssee onder de aandacht gebracht bij de campingeigenaren in de regio. Diverse campingexploitanten hebben al toegezegd hun tarieven in 2014 voor fietsers aan te passen.
Het is overigens bepaald niet zo dat campings in Frankrijk met een normaal tarief allemaal gesubidieerde gemeentecampings zijn, zoals in een ander draadje wordt gesteld.
bert sitters schreef: Je kunt prima met de trein naar de Loire: Den Haag - Antwerpen, Antwerpen -Rijsel, Rijsel-Parijs Nord, Parijs Montparnasse naar de Loire. Je hoeft je fiets niet te demonteren. Je moet wel fietsen van Parijs Nord naar Parijs Montparnasse. Er zijn fietsroutes in Parijs en er is een handige fietskaart van Parijs.
Terug gaat er van Bordeaux een directe TGV naar Rijsel. De fiets kan ongedemonteerd mee. Wel reserveren. Je kunt een route opvragen bij de Treinreiswinkel en daar de kaartjes aanschaffen.
Geldt dat ongedemonteerd ook voor een ligfiets? Geen idee welk model OP heeft, maar sommige ligfietsen zijn fiks groter dan een bukmodel.
Polling schreef:
bert sitters schreef: Je kunt prima met de trein naar de Loire: Den Haag - Antwerpen, Antwerpen -Rijsel, Rijsel-Parijs Nord, Parijs Montparnasse naar de Loire. Je hoeft je fiets niet te demonteren. Je moet wel fietsen van Parijs Nord naar Parijs Montparnasse. Er zijn fietsroutes in Parijs en er is een handige fietskaart van Parijs.
Terug gaat er van Bordeaux een directe TGV naar Rijsel. De fiets kan ongedemonteerd mee. Wel reserveren. Je kunt een route opvragen bij de Treinreiswinkel en daar de kaartjes aanschaffen.
Geldt dat ongedemonteerd ook voor een ligfiets? Geen idee welk model OP heeft, maar sommige ligfietsen zijn fiks groter dan een bukmodel.
Zouden ligfietsers even na moeten vragen bij de Treinreiswinkel. Inderdaad zijn er ook campacte ligfietsen, maar de ene ligfiets is de andere niet.
Ik heb navraag gedaan bij de Treinreiswinkel om met mijn ligfiets in de trein naar mijn startpunt in Nantes te reizen. Het antwoordt wat ik heb kreeg was dat mijn fiets te lang (195cm) is om rechtop in de trein te zetten, mijn wielbasis is 113cm dus dat is niet veel langer dan een gewone fiets. Ik heb niet gevraagd als je de buis inschuift deze wel meegenomen kan worden (lijkt mij dan geen probleem maar weet dit niet zeker). Om nu elke keer de buis in te schuiven, heb ik mijn plan getrokken dat ik met de fietsbus naar Saumur of Nantes reis.
Heeft iemand ervaring met de Fital Fietsbus Pendelexpress naar Nantes?
Ik ben inmiddels lid geworden van de Europafietsers en ben in afwachting van de brochure om mijn plannen verder uit te werken.

Wilma