Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je eigen fiets stelen - Forum Wereldfietser

Je eigen fiets stelen

Je eigen fiets stelen, het klinkt raar. Maar het is echt gebeurd.

http://grist.org/list/girl-steals-bike- ... ike-thief/
Ik heb twee maanden geleden mijn slot open moeten breken toen het sleuteltje in het slot afbrak. Omdat ie aan een fietsenrek vaststond heb ik toen de volgende dag bij de Gamma een accu slijptol gehuurd en heb het dichtsbijzijnste politiebureau verwittigt dat ik midden op straat mijn eigen fiets ging openslijpen, wat ik vervolgens opzichtig gedaan heb. Dat ging erg goed met die slijptol, maar je voelt je toch beschaamd omdat je midden op straat een fiets staat open te breken.
Maar ja, het ging wel om mijn oude Koga vakantiefiets. Weliswaar 20 jaar oud, maar toch.....
Ha ha ... zo heb ik ooit mijn auto open moeten maken, omdat het sleuteltje nog binnen lag ( ja dat kon toen nog :roll: ) . Midden op een parkeerplaats in Rotterdam , en niemand die vroeg wat ik toch aan het doen was :shock:
Wat ook leuk is: je om half zes door je vrouw naar Bolsward laten brengen voor de 11stedentocht en daar dan om kwart over zes, als je de fiets van de trekhaak haalt, comstateren dat je sleuteltje nog thuis ligt. Mijn vrouw weer terug om het sleuteltje te halen en vertrek pas rond acht uur.

't was wel meteen de laatste keer dat ze me heeft willen wegbrengen.......
Afgelopen maandagmorgen terug van rondje Denemarken.
In de trein brak mijn fietssleuteltje, terwijl de fiets op slot stond.

Omdat de meeste slotenwinkels en fietsenmakers nog gesloten waren, al lopend half Amsterdam doorkruisd, de tassen in AH-winkelwagentje en mijn fiets daarbovenop. Ten einde raad naar politiebureau, waar ze me ook niet wilden helpen want "bewijs maar eens dat die fiets van u is".

Niemand die er verder iets van zei, behalve dan dat ze bij meerdere coffee-shops vroegen of de spullen te koop waren. Toen voelde ik me net een junk die met gestolen waar loopt te zeulen!

Uiteindelijk bij een kennis, buiten op straat, de slijptol er in gezet.
mikefiets schreef:Ten einde raad naar politiebureau, waar ze me ook niet wilden helpen want "bewijs maar eens dat die fiets van u is".
Foto's van jou en je fiets in Denemarken? Zelf heb ik een soort van fietspaspoort gemaakt met aan de ene zijde een foto vd fiets en de andere zijde kenmerken zoals framenummer, slotnummer. Maar dat heb ik meer voor als hij gestolen wordt en ik de politie snel en juist wil inlichten.
Heb je de politie gevraagd op welke wijze je dat zou kunnen bewijzen?
Foto's van jou en je fiets in Denemarken? Zelf heb ik een soort van fietspaspoort gemaakt met aan de ene zijde een foto vd fiets en de andere zijde kenmerken zoals framenummer, slotnummer. Maar dat heb ik meer voor als hij gestolen wordt en ik de politie snel en juist wil inlichten.
Heb je de politie gevraagd op welke wijze je dat zou kunnen bewijzen?
Ja, dat had inderdaad een overtuigend bewijs kunnen zijn, recente foto's van mij en mijn fiets in Denemarken.
Echter, de agent vertelde mij ook dat ze sowieso niet (meer) aan openbreken deden, daar hadden ze in het verleden teveel keren hun vingers mee gebrand, lees: meegewerkt aan het stelen van fietsen!

Overigens wilden ook werklui die toevallig met een winkelgevel bezig waren de tol er niet even op zetten, ook niet voor geld. Had er de pee natuurlijk in, maar achteraf bezien waren dat natuurlijk wel goudeerlijke jongens.
eventjes uittesten hoeveel je kan rekenen op sociale controle :lol: :lol: :lol:

http://www.nytimes.com/video/opinion/10 ... thief.html

Piet
cabonga schreef:eventjes uittesten hoeveel je kan rekenen op sociale controle :lol: :lol: :lol:

Piet
Dat ziet er meer uit als een stukje kindertoneel.
cabonga schreef:eventjes uittesten hoeveel je kan rekenen op sociale controle :lol: :lol: :lol:

Piet
...destijds al eens mooi aangetoond door Philip Zimbardo (tevens degene achter het Stanford Prison experiment).

Van zijn website:

"I conducted a simple field study to demonstrate the ecological differences between places where anonymity ruled versus those where a sense of community dominated. My research team abandoned used, but good condition cars in the Bronx, New York City and in Palo Alto, California, one block away from New York University and Stanford University, respectively. License plates were removed and hoods slightly raised -- to serve as ethological "releaser cues" for a potential vandal’s attack behavior. Hidden observers watched, took notes and photographed all those who took the bait. We expected more vandalism of the big city car than the smaller community car, and further expected that most would occur in the safety of dark and by adolescent vandals.

The bait worked swiftly in the Bronx; we had barely gotten our equipment set up from a vantage point in the psychology laboratory across the street, when the first vandals took something from the car. Within 10 minutes of officially beginning this study, the next vandals surfaced -- a father, mother and son who stopped their car and proceeded calmly to strip our car of its battery, radiator and the contents of the glove compartment and trunk. The parade of vandals continued for several days, some jacking up the car to steal its tires, or removed its seats or dashboard parts. When there was nothing of value left to strip, random destruction began. In 48 hours, we recorded 23 separate destructive acts by individuals or groups, who either took something from the abandoned vehicle or did something to wreck it.

But what about the fate of the abandoned Palo Alto car? Our time-lapse film revealed that no one vandalized any part of the car over a 5-day period. In fact, one day when it began to rain a passerby lowered the hood of our abandoned car-- God forbid the motor should get wet! As we were removing the intact car to the Stanford campus, three local residents called the police to say that an abandoned car was being stolen. (The local police had been notified of our field study). Here is one definition of “community,” where people care about what happens on their turf, even to the person or property of strangers. They do so perhaps making the reciprocity assumption that others in that neighborhood would similarly care about them and their possessions.

This field study was little more than a simple demonstration of how situational anonymity is related to vandalism.

(...)

I believe that environmental, societal conditions contribute to making some members of society feel that they are anonymous, that no one in the dominant community knows who they are, that no one recognizes their individuality and thus their humanity. When that happens, we contribute to their transformation into potential vandals and assassins--a danger to my person and my property -- and to yours."
Je eigen fiets stelen, het klinkt raar. Maar het is echt gebeurd.
Zo raar is dat toch niet? Ik heb in mijn studententijd tot 2 x aan toe een fiets terug moeten 'jatten'. Een keer kwam ik hem daags na de diefstal tegen op het station (en mocht ik hem van oom agent na vertoon van mijn aangifte meenemen), een ander keer kwam ik de fiets een paar dagen later om de hoek van waar ik woonde tegen (en heb ik de politie achteraf gebeld - die keer kreeg ik dan weer wel op mijn kop - had hem natuurlijk niet zomaar mogen terugjatten).

Roef
ruudvp schreef:Ha ha ... zo heb ik ooit mijn auto open moeten maken, omdat het sleuteltje nog binnen lag ( ja dat kon toen nog :roll: ) . Midden op een parkeerplaats in Rotterdam , en niemand die vroeg wat ik toch aan het doen was :shock:
Is mij hetzelfde overkomen, mijn auto (een Suzuki Alto, al wat jaren geleden) stond op de parkeerplaats van m'n werk met de sleutels nog binnen. Gelukkig was er een politiebureau pal naast m'n werk. Daar ging ik mijn probleem uitleggen. De agent had erg vriendelijk aangeboden om met hem naar huis (26 km afstand) mee te rijden om de andere autosleutels (van m'n vrouw) op te halen. Maar wel met schaamrood op m'n kaken....