Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wielsets Roseversand met Exal velgen - Forum Wereldfietser

Wielsets Roseversand met Exal velgen

Als vervanging voor mijn oude wielen zoek ik een stevig maar betaalbaar setje. Roseversand spaakt nette 36 spaaks wielen in. De velgen van hun eigen merk (Xtreme) komen overduidelijk van Exal. De prijs is nog niet eens de helft van wat je voor een wielset bij de fietsvakantiespecialisten mag neertellen: onder de 100 euro voor een setje met LX naaf, 36 spaaks DT champion, pro-lock nippels.
Ik heb zelf goede ervaringen met een setje racewielen van Roseversand, die heb ik na een paar duizend km nog niet hoeven naspannen.
Ik zit nog te kijken wat een goede velgkeuze zou zijn. Wat is wijsheid? De mogelijkheden:

Afbeelding
XP19. Geen busjes, valt af

Afbeelding
XX 19. Enkel gebust, maar met hoog profiel. Ziet er stevig uit, maar ik ken ze niet. Wie weet meer over deze Exal velg?

Afbeelding
ZX 19. Mooie velg denk ik. Dubbelgebust.

Afbeelding
M19-R. Ziet er heel degelijk uit. Maar ik weet niet of en welke Exal velg dit zou moeten zijn. Lekker zwaar uitgevoerd en dubbelgebust. Zou misschien mijn eerste keus zijn.
Is die laatste niet gewoon de SP19, oftewel de 19mm versie van de LX17? Ik meen dat die SP19 zelfs nog afstamt van de Alesa-familie van velgen. Erg degelijk en betrouwbaar.

Mocht je trouwens bekend zijn in de buurt van Breda, dan kun je wellicht bij ze zelf kopen:
http://exal.be/popup.php?title=Route%20 ... nfahrt.png
Het is niet de SP19. Roseversand geeft een hoogte op van 22mm, ipv de 19,5mm van de SP19. Gewicht gaat met dik over de 600gram wel die kant op!
Hier is geen zinnig antwoord op te geven als je niet aangeeft wat die wielen te verduren gaan krijgen en wat je precies wil
Matthie9001 schreef:Hier is geen zinnig antwoord op te geven als je niet aangeeft wat die wielen te verduren gaan krijgen en wat je precies wil
Fietsvakantie met tassen voor en achter. Grotendeels over de weg, maar ik rijd op deze fiets ook wel eens een mtb-route. Ben geen lichtgewicht-freak. Wielen moeten liever te sterk zijn dan te slap. Ik ben dit jaar met mijn lichte 32-spaaks Mavic velgjes op vakantie geweest (met bob yak) en de spaken sprongen alle kanten op.
Het belangrijkste onderdeel van een wiel is de wielbouwer. Ik zou gaan voor een goed handgebouwd wiel van een gerenommeerd wielbouwer. Daaarmee heb ik al zeker 10 jaar geen gebroken spaken meer gehad. Die van mij komen tegenwoordig van m-gineering. In jouw geval met LX naven, 36 spaken en Exal SP19/Sputnik velgen.
Wim
Of de wielen goed in elkaar gezet zijn lijkt me een veel zinnigere vraag dan welke velg je nodig hebt. Een wiel met matige spaken en een matige velg dan goed is gebouwd is beter dan topmateriaal dat slecht is gebouwd.
Leon

P.s. Dsju Wim, kun je het niet laten om me nét voor te zijn... :evil: :wink:
Ja, helder. Maar laten we er voor het gemak vanuitgaan dat ik goede ervaringen heb met de wielen van Roseversand.
Als je dikke banden wil zou ik voor die laatste gaan (LX-19 variant), bij een randonneur-achtige fiets met banden tot 37mm volstaat LX-17 ook. In combinatie met 36 spaaks achter en bijvoorbeeld 32 spaaks voor, dubbel gebuste spaken 2/1.8 (dus DT competition en niet champion) en betreft naven is LX prima.

Ik heb deze wielset van rose in het verleden besteld alleen heb ik alles opnieuw moeten spaken omdat de spaakspanning (lees bouwkwaliteit) erg slecht was, dat haalde ik er met tokkelen van spaken al uit, de meting met mijn spaakspanninsgmeter was helemaal 'vermakelijk', tegenwoordig bestel ik de onderdelen maar los.

Ik zou die set dus niet adviseren of de onderdelen los laten bezorgen en door iemand met verstand van zaken in elkaar laten vlechten. Vooral het achterwiel is kritisch als je 'geen lichtgewicht-freak' bent (ik lees: met 20-30kg bagage fietst).
Matthie9001 schreef:de meting met mijn spaakspanninsgmeter was helemaal 'vermakelijk',
Hoe groot was de variatie in spanning en wat waren de spanningen?
Als de spanningen laag zijn kun je die zelf natuurlijk ook opvoeren, dat heb ik vaker gedaan (lees: standaard werkwijze bij een 2e hands fiets).Het invlechten zelf vind ik nu eenmaal een rotklusje. Bovendien heb je dan een bepaalde garantie dat de spaaklengten kloppen, iets wat bij los bestellen niet per definitie vanzelf goed gaat. (yes, done that too :oops: )
Uiteraard heb ik wel een spaakspanningsmeter.
Leon
Voor een paar tientjes prijsverschil zou ik bij een achterwiel geen risico willen lopen, zeker niet bij zwaardere belading. Een voorwiel is een ander verhaal.
Wim
die paar tientjes lopen al snel op tot heel wat tientjes (voor én achterwiel van rose kosten 95 euro als set).

Rose geeft op die wielset 10 jaar garantie tegen spaakbreuk (wat ze niet op alle sets doen, dus ik vermoed dat sommige worden nagekeken en anderen niet). Persoonlijk zou ik gewoon bij Rose bestellen, loopt het mis dan kan je altijd voor 20-30 euro het wiel laten herspaken.
Wim schreef:Voor een paar tientjes prijsverschil zou ik bij een achterwiel geen risico willen lopen, zeker niet bij zwaardere belading. Een voorwiel is een ander verhaal.
Wim
Het gaat niet om een paar tientjes, maar om meer dan de helft. (Ik weet ook niet hoe ze het kunnen.)
Voorbeeld: http://www.rose.nl/artikel/atb-wielset- ... aid:640703
Leon
Bedankt voor de Tip van de velg.
De Xtreme ATB velg 28" SARI T-19 R, van Rose, die er wel goed uit ziet qua specs, is ook los te koop, echter (helaas) niet in een 40 gaats uitvoering.

De 28 '' 36 gaats uitvoering kost daar 10 euro minder dan een 40 gaats Exal '19' velg via een Santos leverancier twee jaar geleden geleverd, dus niet heel spectaculair qua prijs (en ook niet vergelijkbaar wellicht dat is nog onduidelijk nu).
Nu ga ik toch wel twijfelen. Maar de prijs voor de complete wielsets is onverslaanbaar, en die garantie van 10 jaar kunnen ze toch niet zomaar geven zou je denken..
perik schreef:Nu ga ik toch wel twijfelen. Maar de prijs voor de complete wielsets is onverslaanbaar, en die garantie van 10 jaar kunnen ze toch niet zomaar geven zou je denken..
Als je de eerste spaak breekt, ga je hem dan terugsturen naar Rose? Als het je enige wielen zijn, ga je dan wachten totdat het wiel weer terug is? Ik denk niet dat er veel mensen zijn die het wiel terugsturen als er veel spaken breken. Het verlies nemen en lokaal laten herspaken is veel sneller. Rose weet dat ook wel dus garantie is dan makkelijker af te geven en in te zetten als marketingtool.
De meeste wielen worden niet zwaar belast, dus zoveel risico lopen ze niet.
Wim
Spaakbreuk is het probleem ook niet (kan bijzonder lang aan), wel de variatie in spaakspanning zoals Mattie aanhaalde. Alleen een wielbouwer die tijd in het bouwen van een wiel steekt kan een wiel bouwen met geringe variatie in de spaakspanning onderling.
Juist een consistente spaakspanning garandeert een probleemloze lange levensduur van een wiel en ja, op deze manier een wiel bouwen, dat kost tijd (en dus geld/arbeid, vandaar ook de hogere prijs).

Dus wil je een wiel dat niet binnen 300km tegen je remblokken aanloopt (en wie wil dat niet) dan zou ik iig voor het achterwiel een deskundige wielbouwer inschakelen.
perik schreef:
Afbeelding
M19-R. Ziet er heel degelijk uit. Maar ik weet niet of en welke Exal velg dit zou moeten zijn. Lekker zwaar uitgevoerd en dubbelgebust. Zou misschien mijn eerste keus zijn.
Perik ik gebruik deze velgen met xt-naven van Rose bij mijn dagelijks werk als postbode. Dat betekent dat de fiets (en wielen) soms met een kilootje of 20 a 25 belast zijn. Tel daarbij het vele op en afstappen, remmen optrekken, stoep op en af e.d., dan kan ik je zeggen dat ik met deze wielen inmiddels ruim 2000 werkkilometers er op heb zitten, en dat ze nog geen krimp gegeven hebben.

Daarnaast gebruik ik ze ook in mijn tourfiets met bepakking, ik zou zeggen een prima keuze.
perik schreef: Geen busjes, valt af. Lekker zwaar uitgevoerd en DUBBELGEBUST
PRIMA ! Een velg wat meer laten wegen heeft enorm veel voordelen qua stijfheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid etc. Zo'n alu hoepeltje is dan trouwens nog steeds een prachtig staaltje lichtgewicht. (dubbel)gebust is echter een MYTHE.

Gerd Schraner (40 jaar wielmonteur) schreef in zijn boek, The Art of Wheelbuilding, dat busLOZE velgen beste waren. Toch zweren nog veel fietsers, zoals in deze draad, bij de oude wiel-standaard van gebuste velgen. En, WAUW, 'dubbel' is dan natuurlijk dubbel zo goed. Nou, het is dubbele onzin hoor.
Waarom uberhaupt dan toch gebuste velgen gebruikt worden(werden) heeft Smolik gelukkig (lang geleden !) voor ons opgeschreven want dat was voor de meeste mensen een raadsel:

"Daß immer noch geöst wird, liegt an der besseren Gleitwirkung zwischen dem Ösenblech und dem Speichenippel - eine beispielsweise wichtige Voraussetzung für die Automaten-Einspeichung der Hersteller"
http://www.smolik-velotech.de/laufrad/0 ... chenlöcher

Inmiddels zijn de computer gestuurde inspaak/wielbouwmachines veel beter geworden en kunnen busloze velgen nu aan met als resultaat dat zo goed als alle systeemwielen busloos zijn, DUS BETER !, en dat uiteindelijk systeemwielen nu waanzinnig goedkoop......... en waanzinnig GOED zijn.

Koop dus een syteemwielset (velghoogte 25 of 30 mm) met lekker betrouwbare/probleemloze goedkope Shimano naven. Voeg daaraan toe de spaken een keer mooi op hoge spanning afstellen (kijk op Shimano Tech doc voor de voorgeschreven spanning), daarna naven extra smeren en lagers stellen.

Enfin, ook Gerrit Gaastra heeft geruime tijd geleden de busloze velgen ontdekt (en daarna -recenter- de bredere velg............ let daar OOK eens op).
http://www.idworx-bikes.de/nl/informationen/parts.php

"Die idworx Darim ist durch einige clevere Details die 'Über-Felge' was haltbarkeit betrifft; ist nur etwas schwerer als die leichte Grizzly.....Es gibt auch gute Grizzly's, nur gab es da ab und zu einige wo die Bremsflankbreite nicht überal gleich war was man dann beim Bremsen bei Geschwindigkeiten aus ca. 20-30 km/h bemerkt durch rubbeln.....Max. Luftdruck 3,3 bar ist auch mehr als genug in so einem breiten Reifen. Ein breiter Reifen mit hohem Druck belastet eine Felge sehr stark. Die Darim würde bestimmt mehr vertragen aber wir lassen das nicht zu. Nicht die CSS Beschichtung sondern der (weichere) Belag muss sich einbremsen. "
http://www.radforum.de/threads/22427-id ... icht/page8

Dat er nog veel prutsers zijn, zoals Mavic, die gebuste velgen verkopen van zinloos duur Space techno alu legering die wel 30 gram minder wegen en dus scheur-happy zijn, doet er niet toe.