Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Challenge BIG? - Forum Wereldfietser

Challenge BIG?

Ik kwam laatst de website van Challenge BIG weer eens tegen. http://www.challenge-big.eu/nl/

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er Wereldfietsers zijn die hieraan meedoen? Of is dit te competitief voor WF-ers?
(Ik zit er stiekem aan te denken om mijn lijstje van cols van de afgelopen twintig jaar ook maar eens in te vullen; als ik me alles nog kan herinneren). :wink:
Peter Rodenburg schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er Wereldfietsers zijn die hieraan meedoen?
Op nr. 39 OTEMAN Luc :wink:
WTF betekent BIG???
eindgebruiker schreef:WTF betekent BIG???
Brevetto Internazionale del Grimpeur (dus vrij vertaald zoiets als Internationaal Brevet Bergbeklimmer) :wink:
Peter Rodenburg schreef:Of is dit te competitief voor WF-ers?
Het is gewoon leuk. Ik heb het ook gedaan. Ik doe het altijd achteraf. Ik ga niet op zoek naar beklimmingen die ik nog niet ´heb´.
Wat jammer is, is dat je een beklimming maar 1 keer kan claimen. Ik heb in de afgelopen 40(!) jaar de Galibier 3x gedaan (2x de zuidhelling en 1x de noordhelling), maar kan maar 1x claimen.
En er ontbreken ook klimmetjes die ik wel gedaan heb (Glenn Arnisdale :D )

Peter (BIG 1235)
Peter M schreef: En er ontbreken ook klimmetjes die ik wel gedaan heb (Glenn Arnisdale :D )
Col de Port staat er ook niet op, is toch 'n leuk klimmetje :wink:

Afbeelding
Als Glen Arnisdale er niet bij staat, kan ik het moeilijk serieus nemen... :lol:

Serieus: Pico Veleta (Spanje) staat er alleen bij vermeld als zijnde befietst per mountainbike (ik neem aan met voorvering en zonder bagage) of per racefiets (per asfalt). Met volle kampeerbagage zonder voorvering over het onverharde traject, staat er dan weer niet bij. Dat schiet dus niet op, de Challenge lijkt niet gemaakt voor fietsreizigers-met-bepakking.
Verder is het alleen voor Europa. Op climbbybike.com is de helft van de top 10-klims buiten Europa gelegen, waarvan 4 in de top 5(!). En ik kan me voorstellen dat dat nog niet eens een juiste verhouding is.
Verder staat de zwaarste Europese klim die daar staat (Barbenno - Caldenno) niet eens op de Challenge-site! Ook de tweede moeilijkste van cbb staat niet op Challenge BIG. :roll: Ik snap dat het door gebruikers bijgehouden wordt, maar zo schiet het natuurlijk niet op. Je hebt niet echt vergelijkingsmateriaal.
eindgebruiker schreef:WTF betekent BIG???
Sorry my bad.

Op deze site kun je aangeven welke cols je beklommen hebt (van een lijst van 1000 cols).
Robertjan schreef:...
Daarom heet het ook Brevet. Ze mogen helemaal zelf de lijst van 1000 colls bepalen, zonder objectieve criteria 8)
Een brevet is een diploma dat wordt uitgereikt na het doorlopen van een opleiding en een met goed gevolg afgelegd examen. Het brevet onderscheidt zich in algemene zin van een diploma doordat met een brevet ook een bepaalde bevoegdheid wordt verkregen:
Dan maak ik liever mijn eigen brevet, of zou de Wereldfietser brevetten 'moeten' gaan uitdelen? :wink:
Robertjan schreef:Dan maak ik liever mijn eigen brevet, of zou de Wereldfietser brevetten 'moeten' gaan uitdelen? :wink:
Zoals je al eerder opmerkte, dat BIG is toch meer specifiek voor racefietsers en niet voor fietsers met bepakking,
dus ... :wink:
Robertjan schreef:Dan maak ik liever mijn eigen brevet, of zou de Wereldfietser brevetten 'moeten' gaan uitdelen? :wink:
Lijkt me strak plan.

Met Glenn Arnisdale op 1. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Peter
Welnee. De Mauna Kea met bepakking. Lijkt me een mooie referentiebeklimming :-)
Mauna Kea is alleen lang en hoog, weinig steil. Tot hier goed vergelijkbaar met Casma-Huaraz in Peru. Als je Glen Arnisdale kent, van welke kant ook, dan wéét je dat afstappen onvermijdelijk is.
Bovendien kent de route van Mauna Kea op climbbybike alleen asfalt want helaas kent cbb geen andere soort fietsen. Glen Arnisdale daarentegen kent geen asfalt; alleen keien en hoog gras komen op deze route voor. Gek eigenlijk dat Glen Arnisdale niet op Challenge BIG voorkomt. Evenmin als de klim naar Corrieyairack Pass over de oude weg van General Wade tussen Laggan en Fort Augustus: typisch iets voor mountainbikers!
Hoe wordt eigenlijk het aantal punten voor een beklimming bepaald?
https://www.youtube.com/watch?v=KgNSOFU85Vk
best wel steil, hoog en soms een gravel weg.
Zo te zien kunnen die wielrenners wel een rohloffje gebruiken :).
De El Teide op Tenerife schijnt ook zo'n mooie sea to summit beklimming te zijn, net als de Pico Veleta bij Granada of de Roque de los Muchachos op La Palma. Van die klimmetjes die je niet in de Alpen of Pyreneeën vindt en toch nog redelijk dichtbij zijn (met vliegtuig that is).
Peter Rodenburg schreef:Hoe wordt eigenlijk het aantal punten voor een beklimming bepaald?
http://www.climbbybike.com/climb_difficulty.asp

@Robertjan: het laatste stuk is onverhard, tussen de 10% en 20%, en met weinig zuurstof (bedenk daarbij dat je op zeeniveau bent begonnen).
Ook is de selectie van de beklimmingen merkwaardig. Nederland heeft er 10. Litouwen heeft er 2.
Terwijl een klim, ongeveer vergelijkbaar met de Cauberg niet opgenomen is.

De Cauberg:

Afbeelding

De klim bij Sigulda:

Afbeelding

Het is dus niet zo dat in een 'vlak' land er wat lichter met regels wordt omgegaan.

En wat stelt de Cauberg nu helemaal voor. :? Toen ik daar een paar jaar geleden tegenop ging, dacht ik aldoor: "Wanneer begint het nu." Maar toen was ik al boven.

De klim bij Segulda vond ik heel wat erger.
De eerste kaar, zonder bagage, maar na een dag van 130 km. De tweede keer met bagage, maar fris vanaf de camping.

Peter
eindgebruiker schreef:@Robertjan: het laatste stuk is onverhard, tussen de 10% en 20%, en met weinig zuurstof (bedenk daarbij dat je op zeeniveau bent begonnen).
Zie hieronder.
AB schreef:https://www.youtube.com/watch?v=KgNSOFU85Vk
best wel steil, hoog en soms een gravel weg.
[...] schijnt ook zo'n mooie sea to summit beklimming te zijn, net als de Pico Veleta bij Granada of de Roque de los Muchachos op La Palma.
Ik kan verklappen dat de Pico Veleta ofwel in Granada begint (op ~400m hoogte? Maar dat is de geasfalteerde route), ofwel in Capileira (op ~800m hoogte, maar die komt nooit op cbb omdat dat een uitdaging is voor mountainbikers) ofwel in Trévelez (hoogte weet ik niet, maar deze komt samen met de route vanuit Capileira en is dus sterk onverhard). Hoewel je waarschijnlijk vrijwel iedere klim op zeeniveau kunt laten beginnen... :wink:

Verder nog een leuke: de huidige no. 1 op cbb (de Mouna Kea) hoort no. 2 te zijn, want er is een andere route welke hoger is (4225m hoogte), een groter hoogteverschil (4225 – 16 = 4209m hoogteverschil) en een kortere afstand kent (56,5km volgens Google Maps, al zet ik mijn vraagtekens bij die afstand...). Verder was deze de eerste 36km geasfalteerd en de rest gravel-achtig toen ik die befietste in 2004, dus zou 'ie wellicht nét op cbb kunnen. Volgens Google is 'ie dus ook nog eens gemiddeld steiler (korter + groter hoogteverschil=steiler), dus zou de huidige no. 5 op die lijst een andere waardering moeten krijgen. Om precies te zijn een indexcijfer van 402,450867256637168 met de op dit moment beschikbare informatie. Een verschil van 34 punten met de huidige no. 1.

Ik ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als je -álle- klims van Challenge BIG met de formule van climbbybike zou berekenen. Om iedereen vóór te zijn heb ik dat gedaan met de Grosser Speikkogel, welke volgens Challenge BIG de zwaarste is op hun lijst. Deze komt op een score van 227,093506493506494.

En nu laat ik de cijferfetisjisten verder aan het woord. :wink:
Ik heb me ook maar eens aangemeld (Rob 4718) en mijn historie erin gemikt. Met 68 claims sta ik nu ergens op plek 500 en nog wat. Dat was dus jaren aan collen verzamelwerk en snel zal dat aantal claims niet gaan stijgen. Stel dat ik in 5 jaar er nog 32 claims bijhaal dan sta ik op 100 BIG's. En dan nog sta ik nog niet in de top200. Dit soort lijstje kunnen mij toch niet echt boeien. Leuk voor het bijdhouden maar ik zie er geen competitie in.