eindgebruiker schreef:@Robertjan: het laatste stuk is onverhard, tussen de 10% en 20%, en met weinig zuurstof (bedenk daarbij dat je op zeeniveau bent begonnen).
Zie hieronder.
AB schreef:https://www.youtube.com/watch?v=KgNSOFU85Vk
best wel steil, hoog en soms een gravel weg.
[...] schijnt ook zo'n mooie sea to summit beklimming te zijn, net als de Pico Veleta bij Granada of de Roque de los Muchachos op La Palma.
Ik kan verklappen dat de Pico Veleta ofwel in Granada begint (op ~400m hoogte? Maar dat is de geasfalteerde route), ofwel in Capileira (op ~800m hoogte, maar die komt nooit op cbb omdat dat een uitdaging is voor mountainbikers) ofwel in Trévelez (hoogte weet ik niet, maar deze komt samen met de route vanuit Capileira en is dus sterk onverhard). Hoewel je waarschijnlijk vrijwel iedere klim op zeeniveau kunt laten beginnen...
Verder nog een leuke: de huidige no. 1 op cbb (de Mouna Kea) hoort no. 2 te zijn, want er is een
andere route welke hoger is (4225m hoogte), een groter hoogteverschil (4225 – 16 = 4209m hoogteverschil) en een kortere afstand kent (56,5km volgens Google Maps, al zet ik mijn vraagtekens bij die afstand...). Verder was deze de eerste 36km geasfalteerd en de rest gravel-achtig toen ik die befietste in 2004, dus zou 'ie wellicht nét op cbb kunnen. Volgens Google is 'ie dus ook nog eens gemiddeld steiler (korter + groter hoogteverschil=steiler), dus zou de huidige no. 5 op die lijst een andere waardering moeten krijgen. Om precies te zijn een indexcijfer van 402,450867256637168 met de op dit moment beschikbare informatie. Een verschil van 34 punten met de huidige no. 1.
Ik ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als je -álle- klims van Challenge BIG met de formule van climbbybike zou berekenen. Om iedereen vóór te zijn heb ik dat gedaan met de
Grosser Speikkogel, welke volgens Challenge BIG de zwaarste is op hun lijst. Deze komt op een score van 227,093506493506494.
En nu laat ik de cijferfetisjisten verder aan het woord.