Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met fietsdyamo met batterypack een accu opladen, en hoe lang - Forum Wereldfietser

Met fietsdyamo met batterypack een accu opladen, en hoe lang

Mijn eerste vraag:
Ik was benieuwd of je met een fietsdynamo met battery pack, een accu of generator zoals bv: goalzero zonnegenerator kon opladen.
Met de gedachtegang: als je een externe warmtebron als de zon kunt opvangen en omvormen, waarom niet de al opgeslagen energie van een batterypack, het zou mooi zijn als je die kon overzetten via een usb-kabel, die je in een stekker kunt doen, alleen dan niet in het stopcontact maar in je generator, overladen of terugladen :)

Je kan met pedal power Pedalpower 4i (6700mAH) aangesloten op je Son naafdynamo, je gps en mobiele telefoons opladen , maar bestaat er iets dat je je opgeladen battery pack, kan op of inladen in een accu/generator of iets dergelijks, dat je via je computer of applicatie, je de opgeslagen energie van de kleine batterypack over kunt zetten, zodat ie weer leeg is, je accu of generator ietsje voller, en dan laad de batterypack weer op tijdens de rit naar je werk.

Dan kun je met je generator, licht en zwaardere elektrische apparaten draaien, zoals bv. een elektrische kachel van 1500/2000 Watt.
Het zou zonde zijn, als je battery pack vol is, je de nieuwe energie die je genereert tijdens het fietsen niet opslaat/gebruikt, terwijl thuis de energierekening doorloopt.

Specificaties, son delux dynamo Vermogen 6V / 3W, rendement, 65% bij 15 km/h in 28"-wiel, Vermogensopname bij licht uit 0,4 W bij 15 km/h in 28"-wiel.
Opslag capaciteit batter pack: 6700mAH


Mijn tweede vraag is:
Hoe lang zou het duren met een gemiddelde snelheid van 20km/uur om bijvoorbeeld 2000 watt te sparen



Termen van het internet:

Volt X Ampére = Watt.

mAh is een maat voor de energieinhoud of capaciteit van een batterij.
Een batterij van bijv 900 mAh kan 900 milliAmpere leveren gedurende een uur (en dan istie leeg) of
450 mAh gedurende 2 uur enz.
Alleen de tweede vraag. Als je fietst bij 20 km/uur moet je zelf rond de 50 Watt leveren. Even voor het gemakkelijk rekenen. Bij 25 km/uur is dat al 100 Watt. Bij 30 km/uur 150 Watt. Je dynamo gaat die 50 of 100 Watt leveren terwijl jij 20 km/uur per uur blijft fietsen. Die ekstra sla je op in een accu. Hoe groot die accu moet zijn voor de toepassing waar jij aan denkt gaat even boven mijn pet maak ik vermoed van een flinke een vrachtwagen. :lol:
  1. Als alle 100W van de fietser uit de dynamo komt, blijft er niets voor de voortbeweging over, en sta je (dus) stil.
  2. Accu's opladen met accu's is enorm inefficiënt. Ik kan uit het warrige verhaal niet goed opmaken wat nou eigenlijk het plan is, maar als ik het goed begrijp, is het idee om steeds met opgeladen accu's weer grotere accu's te vullen, om daar dan uiteindelijk stroom van af te tappen. Beter laadt je gewoon een grotere accu steeds op, dan tap je daar vanaf.
.tsooJ
cotweetje schreef:Hoe lang zou het duren met een gemiddelde snelheid van 20km/uur om bijvoorbeeld 2000 watt te sparen
Als je elf uur lang flink doortrapt kun één minuut je elektrische kachel laten draaien (mocht je daar dan nog behoefte aan hebben).

Stel dat er wat rendementsverliezen zijn - niet onaannemelijk - dan zul je nog even door moeten fietsen tot de volgende dag.
Het zou zonde zijn, als je battery pack vol is, je de nieuwe energie die je genereert tijdens het fietsen niet opslaat/gebruikt, terwijl thuis de energierekening doorloopt.
Daar zou ik het niet voor doen. Dat beetje fietsen elke dag zet namelijk geen zoden aan de dijk:

stel, je fietst 30 km per dag. je doet dit op een snelheid van 15 km/u (ok beetje langzaam), oftewel je fietst 2 uur per dag.

dat levert je 3W * 2 = 6 Wattuur op. je fietst 365 dagen per jaar. Dat is ongeveer 2 KWh. Een 4 persoonshuishouden verbruikt 4500 KWh per jaar. Oftewel het zou je misschien 0,04% van je energierekening besparen. Daarbij was mijn berekening nog te optimistisch denk ik.
Hoe lang zou het duren met een gemiddelde snelheid van 20km/uur om bijvoorbeeld 2000 watt te sparen
Dat is onmogelijk. Als jouw dynamo 3W levert, heb je dus 2000/3 = bijna 700 fietsers nodig die tegelijkertijd fietsen. Watt is vermogen en heeft de eenheid: energie per tijdseenheid. Je kunt dus geen Watt's sparen.
Je moet rekenen met watt uren:

je wilt een kachel van 2000W 2 uur laten branden: 2000 * 2 = 4000 Wattuur
Daar moet je 4000/3 = 1333 uur voor fietsen. In de praktijk zal het nog veel hoger liggen door alle verliezen waar je mee te maken krijgt.
mAh is een maat voor de energieinhoud of capaciteit van een batterij.
Een batterij van bijv 900 mAh kan 900 milliAmpere leveren gedurende een uur (en dan istie leeg) of
450 mAh gedurende 2 uur enz.
Opmerking hierbij: dit gaat alleen op als je batterij en het gene dat je wil opladen werken op hetzelfde voltage! Als je 3 volt batterijen hebt en jouw smartphone (of een andere accu) werkt op 6 volt, heb je 2 x zoveel mAh van je 3V batterijen nodig.
trinakria schreef:3W
In deze twee letters zit waarschijnlijk de crux van deze discussie verscholen.
Op http://en.wikipedia.org/wiki/Hub_dynamo lezen we: "Most modern hub dynamos are regulated to 3 watts at 6 volts, although some will drive up to 6 watts at 12 volts."
Een gebruikelijk fietsdynamo levert dus niet meer dan 6W. Dat zou best meer kunnen zijn want een motor van een electrische fiets kan veel meer aan en kan in principe ook als dynamo werken. Iets als 25 Watt wil je als fietser echter niet leveren; dan heb je immers ook op een vlak en windstil stuk asfalt het gevoel dat je over een nat zandpad fietst. Ik kan me niet voorstellen dat je dat niet heel snel moe bent.

Leon