Additionally, paste this code immediately after the opening tag: aanhangfiets voor kinderen - Forum Wereldfietser

aanhangfiets voor kinderen

Hallo, onze fietsreis in Thailand van vorig jaar zomer was zo goed bevallen, dat we dit jaar wederom naar Zuid Oost Azie willen (waarschijnlijk Bali en/of Lombok). Wij hebben een dochtertje van 5 jaar. In Thailand kon ze nog goed in de fietskar, maar van de zomer is ze bijna 6 jaar en dan gaat dat niet zo makkelijk meer, ze wordt te groot. Wie heeft er ervaring en tips voor het fietsen met een aanhangfiets. Welke aanhangfiets? Wij vragen ons af of het haalbaar is (dagafstanden met fietskar waren gemiddeld 50 km) en nog leuk is voor een kind van die leeftijd. Het reizen met de fietskar vond ze altijd prachtig. Ook al fietsen we nooit lange stukken, op een aanhangfiets is het toch wel wat minder comfortabel. Heeft iemand ervaring met de Hase Trets aanhangfiets (http://www.hase-bikes.com/ens/trets/index.php) Die ziet er wel stabiel en comfortabel uit. Alleen de prijs is wat om over na te denken, nl ongeveer 1000 euro.
Martin Muller

Zelf zijn wij niet zulke liefhebbers van aanhangfietsjes. Het idee is prima, maar in de praktijk zijn ze meestal minder stabiel. Wij hebben er nogal wat uitgeprobeerd, en vonden slechts de dure Burley min of meer acceptabel. Technisch is het ook een bijna onmogelijke opgave. Uiteindelijk zijn wij uitgekomen op een tandem met een lage achterkant. Dat is nog weer duurder (die van ons euro 1200-1800, afhankelijk van de afmontage), maar dan heb je iets veel beters, en gelijk ook een prima vakantiefiets voor jezelf (ik was daar toch net aan toe). Trek heeft sinds kort ook een dergelijke tandem, voor een vergelijkbare prijs (basisprijs 1000 euro, exclusief spatborden en bagagedrager). Wel vraag ik me af of dat frame stijf genoeg is voor gebruik met bagage, omdat de klassieke extra diagonale buis ontbreekt. Zie http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html voor enkele van onze ervaringen. Ik was van plan geweest vandaag naar de fietsvakantiebeurs te komen en het ding gewoon maar eens mee te nemen, maar helaas hadden de kinderen griep, en kon ik niet weg. Als je in de buurt van Groningen komt mag je best eens een ritje maken.
Wim

Hallo Martin,

Wij hebben al een aantal jaren de trailer bike aanhangfiets, met 7 versnellingen. Versnellingen zijn echt een toegevoegde waarde. De fiets bevalt best goed, al is het niet super stabiel. Maar dat is geen enkele normale aanhangfiets! Afgelopen jaar in Zwiserland merkten we dat ie gaat 'zwabberen' als je harder gaat dan 50 km/uur. Dus met beleid afdalen.
Wij hebben een keer een stukje de aanhangligfiets van Hase uitgeprobeerd. Ik was direct verkocht! Vandaag stonden wij op het Fietsen-met-kinderen paviljoen we op de fietsvakantiebeurs en ik heb heel wat keren gezegd: Als we nu opieuw voor de aanschaf van een aanhangfiets stonden, zouden we heel sterk de Hase Trets overwegen.

Veel succes en fietsplezier!

Sandra

Ondertussen heb ik even naar die Hase aanhangfiets gekeken. Die lijkt inderdaad veel bezwaren te ondervangen - prachtig. In Engeland levert Pashley ook een tweewieler, en die schijnt ook veel stabieler te zijn. Probleem is dan vooral nog de prijs: voor dat bedrag heb je zowat een echte tandem.
Onze Thorn Voyager is uiteindelijk niet veel meer dan 300 euro duurder dan een vergelijkbaar afgemonteerde solo fiets als de Santos Travelmaster. Kortom, je kunt voor hetzelfde geld zo'n tandem rijden als een nette Santos met een goedkope aanhangfiets. Die Santos is dan een prachtige solofiets, maar als combinatie zou ik het wel weten. Hang er die Hase aanhangfiets aan, en het wordt gewoon heel duur.
veel plezier,
Wim

Tja, ik kan mij voorstellen dat mensen superenthousiast zijn over een (familie) tandem. Een tandem heeft zeker voordelen t.o.v. een gewone aanhangfiets.
Maar het is wel een tandem. Ik zie mij zelf nog niet in m'n eentje op een tandem rijden naar mijn werk of bij een weekendje zonder kids....

Ik vind zo'n tandem ook prachtig. We hebben op de fietsvakantiebeurs even een stukje op een tandem gefietst. Onze dochter vond het dolle pret. Sandra noemt echter al wat nadelen die wij ook in gedachten hadden toen we vorig jaar 2 nieuwe Santos Travelmaster fietsen hebben aangeschaft. Ik wil ook wel eens met vrienden (zonder kinderen) fietsen. Dan zie ik mijzelf ook niet zo gauw in mijn eentje op een tandem. Verder vind ik het formaat wat lastig. In onze vakantie zoeken bij voorkeur warme en verre oorden op. Het vervoer van een tandem in een vliegtuig kan geloof ik wel, maar ze zijn er niet heel erg blij mee. Toen wij vorig jaar in Thailand op een binnenlandse vlucht moesten overstappen, werd er al bedenkelijk gekeken naar het standaard formaat fietsdoos. We wonen ook in de stad en hebben weinig bergruimte, ik zou niet weten waar ik een tandem moet plaatsen. Kortom, ik denk dat qua fietscomfort en veiligheid, een tandem ideaal is, maar voor ons persoonlijk zijn er wel wat praktische bezwaren. Op de fietsvakantiebeurs hebben we 2 aanhangfietsen geprobeerd, de Burley en de add+bike. De Burley is duidelijk de meest stabiele. De add+bike hangt wat schuin in de bochten. De gebruikster zelf is de beste test, onze dochter vond dat schuin hangen behoorlijk eng. Het lijkt me ook niet prettig fietsen, want je ziet aan handen en armen dat ze zich schrap gaat zetten. Misschien is dat een kwestie van wennen, maar het lijkt me vermoeiend fietsen voor zo'n kleintje. We hadden gehoopt dat de Hase aanhangfiets ook te zien was op de beurs, maar helaas was die er niet. We gaan nu kijken of we ergens anders eens een proefritje kunnen maken. Met 2 wielen achter is de stabiliteit van een dergelijke aanhanger veel groter en ik vind die zitting ook comfortabel ogen. Met de prijs van dat ding heeft Wim natuurlijk duidelijk een punt.......
Martin

Zowat alles is hiermee inderdaad wel gezegd. Ik was toch net aan een nieuwe vakantiefiets toe, dus was de tandem geen slechte investering voor twee opeenvolgende kinderen. Heb je al een goede vakantiefiets, of heb je maar een kind, dan ligt het natuurlijk anders.
Ook bij ons is de tandem een sta in de weg, en was dat nog meer toen we in Engeland woonden in een vrij klein appartement. Je kunt ze voor vervoer wel uit elkaar halen met dure S&S koppelingen, maar dat maakt het echt veel duurder. In Nederland en Duitsland is het geen probleem geweest de tandem in de trein mee te nemen, in Engeland is het wel gezeur. Bij Cycletours schijnt het prima op de bus te kunnen zolang je ruim van tevoren reserveert. Verre vakantievluchten maken wij niet (ik verpest het milieu al genoeg met mijn zakelijke vliegreizen), dus daar heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee.
Als solo fiets heb ik er eerlijk gezegd nooit problemen mee gehad (de problemen zitten dan meer tussen je oren dan elders). Als ik een kind op school had afgeleverd fietste ik vrolijk door naar mijn werk, al kreeg je wel veel lullige opmerkingen. Ik heb er ook wel eens solo tochten met bagage mee gemaakt, en daar is eigenlijk ook niets mis mee. Het is wat zwaarder, maar je kunt niet voor elk gebruik een aparte fiets hebben. Wel heb ik nog een oude lichte randonneur die te licht was voor zwaar beladen vakantie gebruik, maar ideaal voor een tochtje zonder al te veel bepakking.
Veel fietsplezier gewenst.
Wim