Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 100 Cols tocht: haalbaarheid - Forum Wereldfietser

100 Cols tocht: haalbaarheid

Gisteren liep ik min of meer bij toeval tegen de website http://www.100cols.nl/home/index.html aan en werd vrijwel meteen enthousiast. Ik had nog nooit van deze route gehoord.

Als ik bij foto's kijk zie ik voornamelijk mensen op racefietsen e.d. met beperkte bepakking/volgwagens en zo staan. Hierdoor vroeg ik me af in hoeverre het haalbaar is om deze tocht met een Santos met brede banden, bagage van +/- 17kg incl. kampeeruitrusting/kookgerei en zonder klikpedalen te ondernemen. Is dit waanzin of te doen? Ik wil de tocht eigenlijk ik 1 keer afmaken.

Haalbaarheid is uiteraard ook afhankelijk van conditie/fysieke gesteldheid, daar kom ik evt later op terug, mocht bovenstaande al niet een te grote beperking zijn ;)

Ben erg benieuwd. Zijn er eigenlijk hier op het forum mensen die deze tocht op deze manier hebben gemaakt?
Een van onze klanten heeft deze tocht (en meer) afgelegd met een Idworx EtiR met Schwalbe Marathon Supreme 50-622 en volle (heel veel) bepakking. Hier een link naar zijn blog over deze tocht: http://mijn100cols.skynetblogs.be/
Deze kerels deden het ook al, zonder volgwagen of andere ondersteuning en dat met best wel ambitieuze dagafstanden en zeker bij hun eerste deel erg basic fietsen:
http://www.esrac.ele.tue.nl/~koen/b_n_b ... 0cols1.php

(Vroeger was er een rechtstreekse url, maar het lijkt erop dat de site niet meer actief beheerd wordt)
Ik ken de site al een aantal jaar en kijk zo nu en dan eens of er weer wat veranderd is.
Ik (61 jaar) zou het echt gewoon kunnen op mijn Santos met dikke banden, met mijn volledige bepakking (en dat valt niet in de categorie lichtgewicht). Of je die dikke banden echt nodig hebt is een tweede.
Normaal reken ik met 80 km per dag (dat is dan inclusief rustdagen). Gezien de zwaarte van de tocht zou ik, als ik er over zou denken om het te gaan doen, waarschijnlijk met een iets lager gemiddelde per dag rekenen.
Er even vanuit gaand dat de route ongeveer 3000 km is zou je het het in 40 tot 50 dagen kunnen doen. Dat is dan afgezien van de aanrijroute naar Saverne (vanuit Utrecht gerekend 500 km enkele reis). Wil je alles op de fiets doen is het dus 4000 km en ben je dus 2 maanden onderweg.

En Klikpedalen? Sommige mensen zweren erbij. Ik moet er niet aan denken. Ik heb al menige pas gereden op de pennetjespedalen van Santos.

En fysieke gesteldheid. Als je van te voren zo nu en dan eens op de fiets klimt is de aanloop naar Saverne naar mijn idee voldoende training. Gaandeweg wordt je steeds sterker.
Als je het alleen wilt doen denk ik dat de psychische belasting groter kan zijn. Dagen regen en ook nog steeds bergop. :?

Als je voldoende tijd kan vrijmaken, zou ik het gewoon doen.

Peter
Just Koen schreef:Een van onze klanten heeft deze tocht (en meer) afgelegd met een Idworx EtiR met Schwalbe Marathon Supreme 50-622 en volle (heel veel) bepakking. Hier een link naar zijn blog over deze tocht: http://mijn100cols.skynetblogs.be/
Beetje vergist in de afstand geloof ik als ik snel de eerste pagina van dit blog zie. Rekensommen mag je zelf aanpassen, maar het principe blijft.

Peter
Deze site kende ik nog niet. Leuk idee, ik moet dit verborgen zien te houden voor M, die wil altijd zo hard mogelijk tegen bergen op en hij houdt wel van een sportieve uitdaging :D

Een paar van de cols in de Vogezen en Jura hebben we met bepakking van 15 kilo (A) en 20-25 kilo (M) gereden, zonder volgwagens, klikpedaaltjes, etc. En dan gingen we echt niet tot het gaatje.

Dat van die zwaarste tocht lijkt me dan ook een beetje overdreven zo lang je geen tijdslimiet hebt. Dat geldt trouwens voor de meeste tochten. Het wordt pas (te) zwaar als het binnen een bepaalde tijd wilt doen.
Als je 10 procent een tijdje vol kan houden met bagage moet het zeker lukken zonder dat je op je tandvlees hoeft te rijden.
Bedankt voor alle reacties, stemt positief :)
Ik heb nog niet gek veel klimervaring dus gevoelsmatig lijkt het beter nog een paar jaar te wachten, en eerst wat andere tochten te doen. Aan de andere kant heb ik hier wel het meest zin in.

Qua fysieke gesteldheid: ben fit, heb alleen geen supersterke knieën. Ook als ik erg licht trap voel ik ze na een paar dagen met wat klimwerk wel. Ik geloof dat er wel oefeningen zijn om je knieën sterker te maken. Ik denk er nog even over ;)
Wat een zalige site :D
Spijtig dat ik die niet eerder tegengekomen ben.
Wij hebben deze zomer onbewust een deel ervan gefietst toen we de Pyreneeën overstaken van zee tot zee.
Fietsen met bagage heeft meer te maken met psyche dan fysiek denk ik. Enkel de knop omzetten en dan ga je zo naar boven.
Ik heb dezelfde zwakke knieën. Na de vorige vakanties steeds last ervan gehad.
Deze vakantie met klikpedalen vertrokken (op advies van de kine) en me voorgenomen om steeds gelijkmatig te trappen en druk te zetten. Deze combinatie heeft wonderwel geholpen. Ik heb geen last meer.

Veel succes met de zoektocht.
Frederik
Beste Reinoud,

Ik wil je niets opdringen maar als je nu tijd en middelen hebt zou ik gaan.
Ik weet niet in welke levensfase je zit maar over een paar jaar kan er van alles veranderd zijn waardoor je niet voor langere tijd weg kunt. Die klimervaring komt vanzelf met deze tocht.
(Misschien spreekt hier een lichte jaloezie mee)

O ja, mocht je eerst een proefrondje gaan rijden, laat je dan niet ontmoedigen door die rothellinkjes van pakweg de Ardennen of Eifel. Echt, na een paar dagen Ardennen valt de Donon reuze mee.
M&A schreef:Beste Reinoud,

Ik wil je niets opdringen maar als je nu tijd en middelen hebt zou ik gaan.
Ik weet niet in welke levensfase je zit maar over een paar jaar kan er van alles veranderd zijn waardoor je niet voor langere tijd weg kunt. Die klimervaring komt vanzelf met deze tocht.
(Misschien spreekt hier een lichte jaloezie mee)

O ja, mocht je eerst een proefrondje gaan rijden, laat je dan niet ontmoedigen door die rothellinkjes van pakweg de Ardennen of Eifel. Echt, na een paar dagen Ardennen valt de Donon reuze mee.
+1

Alleen uitkijken voor Idefix, het kuitenbijtertje (mijn eigen vriend). Die stempels zijn gewoon inkt. Je kunt als het niet gaat nog steeds een waanzinnig mooie tocht maken.

Sjirk
Je zou eerst je zelf kunnen testen, hoeveel vermogen je kan leveren? Via deze site kan je met getallen wat spelen, je krijgt een aardige indicatie van jezelf krijgen.
multiwgb schreef:Je zou eerst je zelf kunnen testen, hoeveel vermogen je kan leveren? Via deze site kan je met getallen wat spelen, je krijgt een aardige indicatie van jezelf krijgen.
En wat dan nog?
Het is toch volstrekt oninteressant wat je klimtijd is. Al doe je 4 uur over de beklimming van de Galibier. Het gaat om het genieten, niet om de snelheid. In het verleden heb ik wel passen beklommen met een onvoldoende klein verzet. Soms om de 6 minuten uitblazen en bijkomen, maar ik kwam wel boven.

Peter
Je klimtijd is ook niet belangrijk. Voor iemand van het vlakke is het gewoon handig om in theorie te weten wat je te wachten staat. Met het lichtste verzet omhoog en toch van je fiets vallen, waar zit de fout. :wink:
Al dat rekenen en stempelen, zou niets voor mij zijn. Wat ook belangrijk is, is om je dromen te leven. Als je 'nu' (dezer jaren) kunt, gewoon gaan. Wil je dat met stempeltjes: prima. Zonder stempeltjes is het ook prima te doen natuurlijk. De vraag is voor wie je het doet.

Net terug uit GB waar de Coast-to-Coast, of Sea-to-Sea (C2C) een erg populaire stempeltjesroute is voor het weekend. Zo'n 230km in 2 dagen voor de meesten. Vaak zijn het mensen die 2 dagtochtjes maken op de racefiets, met een hotel-/hostel-/B&B-overnachting halverwege.
Bij de ferry terug zag ik een Duitse vrouw met haar 2 zoontjes. Dáár had ik pas respect voor. Volle bepakking bij alledrie, zo'n 50-60km per dag en heerlijk genoten. Zo kan het ook en als je, zoals Peter terecht opmerkt, maar iedere dag blijft fietsen, kom je er ook. Het mag dan iets meer tijd kosten, maar de prestatie is er niet minder om! (Tenzij je een rekenwonder bent en de extra kilo's in Watts kan omrekenen en dan tot de conclusie komt dat per dag een x-aantal Watt minder is rondgedraaid, uiteraard. :wink: )

Voor het rekenen kun je, naast dagafstanden voor de vlakkere trajecten, ook werken met klimsnelheden. Als je weet hoeveel hoogtemeters je ongeveer haalt per uur, kun je relatief eenvoudig uitrekenen hoe lang een klim duurt. Op deze manier ben ik al een paar leuke passen in de Alpen en in de Andes op gefietst met kampeerbagage.
Bedankt voor de reacties weer :)

Ik zie in de lijst met cols de Col d'Osquich staan. Die ben ik op weg naar Santiago tegengekomen en was geen probleem. Het gros van de cols heeft een lager indexcijfer (http://www.100cols.nl/parcours/colindex.htm) dus die zouden ook makkelijk te doen moeten zijn.

Het punt is een beetje (naast de haalbaarheidvraag) of ik mezelf een plezier doe met dag-in-dag-uit klimmen. De mooist etappes naar Santiago vond ik die met flink wat hoogteverschil, maar was ook blij dat er tussendoor wat vlakke dagen waren.

Een proefrondje lijkt me daarom sowieso een goed idee, om te zien of dagen achtereen klimmen me vrolijk maakt. Als iemand een leuke (gps)route van pak em beet 600-800 km weet in de Ardennen en/of Eifel. Via Google vind ik vooral kortere routes.

@Sjirk: je hebt natuurlijk gelijk dat als het niet lukt het nog een geweldige tocht kan zijn, maar zou toch een teleurgesteld gevoel hebben als ik moet afhaken :)

@multigwb: dank voor de link, lijkt me op het eerste gezicht wat te technisch allemaal maar zal er eens goed naar kijken en zien welke getallen ik weet/kan uitvinden.

@robertjan. ik snap je wel, maar ik vind die stempels juist wél leuk ;)

@M&A Ja ik heb nu de tijd maar er zijn meer routes die trekken North Sea Cycle bv al schrikken de 'dure' landen me wat af. Qua middelen: tentje en kookspullen thuislaten is voor mij momenteel geen optie, wat natuurlijk jammer is bergop :) Ook Rome en St Petersburg staan nog op wensenlijstje.
Let er wel op dat de index geen rekening houdt met verminderde (opname van) zuurstof op grotere hoogtes. Iets waar de rekenformule van climbbybike.com wél rekening mee houdt. Het kan dus prima zijn dat een Iseran zwaarder aanvoelt dan een Aubisque, ondanks een lager indexcijfer met hun rekenmethode.
Ah daar moet je dus ook nog rekening mee houden :) thx voor de tip Robertjan

Ik heb 2 wat kortere routes gevonden in de Ardennen en Eifel
http://www.oppad.nl/?bestemming=fietsen ... nnen-eifel (+/- 360 km)
http://www.eifel-hoehen-route.de/aktuelles/ (230 km)

Die kan ik aan elkaar plakken, dan zit je op ongeveer 650 km. Die route in de Eifel is geloof ik maar 2500 hoogtemeters; bij die in de Ardennen staat het niet vermeld, maar wordt als 'pittig' omschreven. Of dit zwaar genoeg is als trainingsrit weet ik niet. Als iemand andere opties weet hoor ik het graag :)
Nachtboot naar Engeland (Newcastle, oftewel North Shields) en daar de Pennines Cycleway fietsen. De Coast-to-Coast of Sea-to-Sea (is hetzelfde, aangegeven met C2C) is wat aan de korte kant met 230km, maar deze zou je heen- en terug kunnen fietsen en dan verschillende varianten kunnen kiezen. Zit je op zo'n 470km met flink wat klimmetjes. Met een nachtboot terug hoeft het niet eens veel extra tijd te kosten. Sterker nog: net zoveel als dat je naar de Ardennen of Eifel afreist. (Maar wel flink duurder.)
ReinoudN schreef:bij die in de Ardennen staat het niet vermeld, maar wordt als 'pittig' omschreven.
De noordelijke helft ken ik wel uit mijn hoofd en valt mee; goed als inkomer. Linksom of rechtsom maakt niet veel uit. De route door de binnenstad van Maastricht is kennelijk om je op een dwaalspoor te brengen.
Leon
Robertjan schreef:Nachtboot naar Engeland (Newcastle, oftewel North Shields) en daar de Pennines Cycleway fietsen. De Coast-to-Coast of Sea-to-Sea (is hetzelfde, aangegeven met C2C) is wat aan de korte kant met 230km, maar deze zou je heen- en terug kunnen fietsen en dan verschillende varianten kunnen kiezen. Zit je op zo'n 470km met flink wat klimmetjes. Met een nachtboot terug hoeft het niet eens veel extra tijd te kosten. Sterker nog: net zoveel als dat je naar de Ardennen of Eifel afreist. (Maar wel flink duurder.)
Erg leuke optie, maar inclusief de verplichte hut loopt het inderdaad erg in de papieren. Ik zet de fiets denk ik in de trein en ga richting Maastricht. Ik zie dat er op routeyou.com aardig wat gpsroutes staan, inclusief rubrieken als 'cols en kuitenbijters' en 'routes met meer dan 2.500 hoogtemeters'

Wellicht deze 2 achter elkaar:
http://www.routeyou.com/nl-nl/route/vie ... limburg.nl
http://www.routeyou.com/nl-nl/route/vie ... summits.nl
Eens zien of er voldoende campings zijn :)