door
HansB » ma 19 aug, 2013 20:58
Wim schreef:Als je wilt dat rvs helemaal niet roest krijg je staal dat heel zwak is. Kortom, dit is altijd zo.
Wim
Ik heb ditzelfde probleem bij Santos aangekaart, geen reactie...
Wim, waar baseer jij op dat echt corrosiebestendig RVS met voldoende sterkte niet bestaat? Ik pas het dagelijks toe in mijn ontwerpen

Santos is gewoon te stom om 2 euro extra te spenderen aan een fiets met duurdere boutjes die niet roesten. Die boutjes zijn met dezelfde sterkteklasse (en zwaarder) verkrijgbaar als die er nu op zitten.
Ik heb overigens een Santos TM 2.8 Alu. Daar zitten behalve goedkope boutjes ook constructiefouten in waardoor galvanische corrosie optreedt. Ik heb dit in al mijn welwillendheid uitgelegd in een mail aan Santos (gratis advies) maar ook daar kreeg ik uiteindelijk geen reactie op. Bij nabellen kreeg ik te horen dat de grote baas van Santos (Robert neem ik aan) op vakantie was en daarna zou reageren, je kunt wel raden wat er (niet) gebeurde.
Wat ik er van moet denken weet ik niet. Is Santos arrogant? Ik gebruik dagelijks met plezier mijn Santos maar ik schaam me voor het bezitten van een (Nederlandse!) fiets van €3500 die nog geen maandje Nederlands weer roestvrij doorstaat. Dat doet zelfs Gazelle beter...
ddo schreef:Doet iemand hier wat aan of lekker laten verder roesten?
Demonteren een waar te weinig pasta is gebruikt flink smeren. Alle boutjes die gebruikt worden bij direct contact met staal isoleren met pasta en kunsstof washers. Het beste vervang je ze door A4-70 of A4-80 boutjes. Die hebben hetzelfde potentiaalverschil maar roesten ondanks dat nauwelijks bij staalcontact op een fiets. Wanneer de geleidbaarheid wordt verbeterd door bijvoorbeeld een hoog osmotische oplossing (pekelwater bijvoorbeeld) zou ik hoe dan ook regelmatig je fiets afspoelen.
Ik heb onlangs een Tubus lowrider gekocht en daar zaten A4-70 boutjes bij (ter info, A4 boutjes hebben materiaalkwaliteit DIN 316/ werkstofnummer 1.4404).
Op mijn Santos zitten ook Tubus dragers maar dan met A2-70 boutjes! Raraaaa..