Bedankt om mee te denken!
Ik heb het gisteren eens wat beter bekeken.
Er zijn twee zaken die rammelen:
- mijn uitklapbaar "staantje" pletscher: als ik een een putje rij (bvb overgangen tussen Belgische betonplaten elke 5m)
- het ABUS slot: rammelt al van de oneffenheden van standaard beton: continu dus op een beetje ruwe beton.
Het is niet het slot dat tegen het frame zou komen: het zit mooi parallel met het frame en zit verrassend stevig vast met de twee bouten in het frame in de voorziene gaten.
Eerst dacht ik dat het het kunststof afdekplaatje was dat de montagebout afdekt: daar zit speling op, maar ook zonder die afdekplaatjes bleef het duren.
Het rammelen komt van de binnenring (het onderdeel dat dus verschuift als je het slot sluit) dat dus speling heeft in de buitenhuls waarin het moet schuiven om het slot te schuiven.
De constructie van het slot: als je het bekijkt van de ene zijde naar de andere zijde heb je: plastic afdekplaat, ene metalen deel van de 'huls', bewegend binnenwerk met veer en dus veel speling, het andere metalen deel van de huls (vormt één deel met het eerder gemelde huls-deel), plastic afdekplaat.
Die plastic afdekplaten zijn naar mijn gevoel geklikt op het metaal (of plastic deel aan de andere kant). Het lijkt me niet uitgesloten dat ook dat gaat trillen ooit...
Meer de grootste trilling komt dus van het binnendeel dat ruim kan bewegen in het vaste deel. Dit voel je ook door aan de knop te bewegen, de knop waarmee je het slot de sluitbeweging laat uitvoeren.
Als mogelijke oplossing heb ik nu de gleuf aan die knop in de open-toestand, opgevuld met lijmsilicone. Wanneer het allemaal zal opgesteven zijn, zal het bewegende deel dus vastkleven aan het vaste (yes- geen speling meer). Dan zal ik met een cutter tussen het bewegende en vaste deel een snee maken zodat beide terug loskomen van mekaar, maar de open ruimte tussen beide (was toch 1mm aan beide zijden) zal opgevuld zijn met die dempende lijmsilicone, hopelijk voldoende om het rammelen tegen te gaan.
Nee, dat is inderdaad geen mooie oplossing, maar ik hoop dat dit het enige tijd volhoudt, anders wordt het weer een los slot, Bordo of zo... Ik kan er dan ook nog vet inspuiten om (samen met het vuil dat er zal inkomen) de boel te dempen... toch niet mijn favoriete manier van werken.
Ik ben hier wel wat teleurgesteld door Abus.
In dezelfde moeite heb ik ook de Pletscher staander afgenomen om eens te bekijken, want bij elke putje maakt deze ook lawaai doordat ie dan eventjes ietsje naar beneden zakt dan, en dan lawaai maait bij het opnieuw boven komen. Mocht iemand daar een oplossing voor hebben verneem ik dit graag.
Hier heb ik voorlopig ook een pruts-oplossing voor toegepast: een beetje lijmsilicone op de punten waar de twee metalen delen (bewegende en vaste deel) elkaar raken, maar 'k heb er weinig hoop op, dat dit het langer dan vijf bewegingen zal uithouden: de zwarte lak is er op die punten ook al lang af.
Een betere oplossing ware wellicht de interne veer wat krachtiger maken. In elk geval was het ook tijd dat ik het eens uitkuiste. Dit en nieuw vet erin zal misschien iets wijzigen... Hopelijk, want die staander kan ik veel moeilijker missen dan dat Abus frameslot.