peter1980 schreef:urje schreef:Dankzij de tips van svalan en peter1980 ben ik sinds vandaag een setje Sportful 'no rain' rijker (bibtight en hot pack jas). ...
Plaats je gebruikerservaringen later in het jaar een keer, ik ken het merk niet en ben erg benieuwd naar je ervaring.
Bij deze dan, ik heb eindelijk eens goed door de regen gefietst rond de kerstdagen. De eerste rit was ongeveer zes uur, graad of 9, afwisselend miezer en 'normale' regen, nooit echt hard. Windkracht 5, vooral in de rug. Ik had aan: synthetisch no-name thermoshirt met lange mouwen, Sportful no rain hot pack jas, Sportful no rain bibtight, wollen sokken, Shimano SPD schoenen, Shiba overschoenen, BBB (niet-waterdichte) handschoenen.
De jas bleek goed waterdicht. Tenminste, ik was uiteindelijk wel nat, maar als het harder regende werd het binnenin niet kouder, dus het vocht was denk ik vooral zweet. Uiteindelijk maakt het mij ook niet zoveel uit of het zweet of regen was. Het werd binnenin nooit drijfnat. Van de broek had ik verwacht dat ik er meer water af zou zien parelen, maar die voelde nooit echt nat aan, en bleef redelijk warm. De zeem vind ik erg fijn en bleef vrijwel droog. Hoewel de overschoenen niet echt goed aansluiten bij m'n enkels, bleven schoenen en sokken redelijk droog, en vooral lekker warm. Zolang ik bleef fietsen was het comfortabel, maar bij een verzameling rode stoplichten kreeg ik het wel koud.
De tweede rit was ongeveer anderhalf uur, even warm, hardere regen, tegenwind kracht 5-6. Om weer even te weten waarom ik ook alweer speciale fietskleding koop, had ik aan: katoenen t-shirt, merino vest, sportful no rain hot pack jacket, katoenen onderbroek, spijkerbroek, wollen sokken, gewone schoenen, dunne fleece handschoenen. M'n bovenlichaam bleef al die tijd lekker warm, maar dat kwam denk ik ook omdat ik me goed bleef inspannen en het niet te lang duurde. T-shirt en vest werden vochtig, maar (nog) niet doornat. M'n onderlichaam daarentegen werd doornat en tamelijk koud. Opvallend genoeg werd m'n zitvlak niet heel nat, en de koude spijkerbroek was wel vervelend, maar leverde geen schuurplekken oid op. Die dunne fleece handschoentjes hielden m'n handen net zo warm als de speciale fietshandschoenen.
Ik weet eigenlijk niet zo goed of dit ook van waarde is voor andere mensen, maar het is voor mij wel duidelijk dat ik met deze broek en jas genoeg bescherming tegen koude regen zal hebben. Er kan nog een extra thermolaag om m'n bovenlichaam, en ik kan een muts opzetten; daarmee overleef ik het wel tot het vriespunt. De traditionele regenbroek kan dus thuisblijven.