Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kindervakantiefiets bestaat niet? - Forum Wereldfietser

Kindervakantiefiets bestaat niet?

Onze oudste zoon (7 jaar) wordt te groot voor de aanhangfiets. We zijn nu op zoek naar een goede vakantiefiets (nieuw) voor hem.
Koop je voor je zelf een nieuwe vakantiefiets, dan heb je een behoorlijke keuze. Voor een kindermaatje lijkt die keuze er niet te zijn. Sterker nog: volgens mij zijn er helemaal geen complete kindervakantiefietsen op de Nederlandse markt. Natuurlijk: we kunnen een kale ATB kopen en die aanpassen (spatborden, dragers, smallere banden, geschikt stuur, bidonhouders etc.). Maar waarom bestaat zoiets niet? Er gaan toch vele Nederlandse kids op fietsvakantie?
Er zijn best fietsen die aardig in de buurt komen, maar die hebben max. 3 versnellingen. Wil je er echter minimaal 21 (en dat willen we dus), dan krijg je een (kale) ATB met vererende voorvork etc. Ziet er voor zo'n ventje natuurlijk hartstikke stoer uit, maar functioneel is het niet.

Heeft iemand tips? (Het is dat ik zelf geen fietsenfabrikant ben, anders zou ik het wel weten!)

Sandra

twee jaar geleden, ook op zoek, naar fiets voor mijn dochter (zou toen 7 worden en is klein van stuk).
Er stond een overjarig "mini hybride" van Giant de Huron, met volgens mij 24" wielen en 21 versnellingen. Helaas toen nog vééél te groot voor haar.
zie link:
http://www.speurders.nl/show_photo.php? ... to_count=2

maar jij zoekt een jongens fiets:
http://www.marktplaats.nl/markt/fietsen ... %2Ffietsen%

Maar ik denk gezien jou vraag, deze nog het meest in de buurt komt:
http://www.marktplaats.nl/markt/fietsen ... %2Ffietsen%

Beide modellen zijn niet meer leverbaar, wellicht nog wel ergens als overjarig model.

Tommy

Wij hebben een GIANT MTX 225, met 18 versnellingen, spatborden, verlichting en een bagagedrager. Dit is het beste wat wij konden vinden, maar het lijkt er inderdaad op dat 2004 het laatste jaar was dat deze fiets geleverd werd. Nu leveren ze alleen nog een kale 'stoere' full suspension fiets, als ik het vlug zie op hun site
Wij hebben deze fiets bijna 2 jaar geleden gekocht voor onze dochter van toen 7, en inmiddels fietst onze zoon van bijna 7 er (met een beetje moeite) op. Wat is het voor een fiets? 24 inch wielen, ziet er op het oog een beetje uit als een mtb (lekker stoer), met een unisex frame (bingo als je een jongen en een meisje hebt). De meeste mensen zullen hem met een naafversnelling gekocht hebben, maar daar heb je voor serieuser vakantie werk niet zoveel aan. Als je hem nog ergens te pakken kunt krijgen is het best een geschikte fiets. Onze dochter heeft er afgelopen zomer stevig op gereden in de Vogezen. Het enige wat ik echt heb aangepast waren de banden. Er zaten stekelvarkens op, en ik heb er gewone Schwalbe Marathons op laten zetten. Dat reed stukken beter. Inmiddels zijn er zelfs Big Apples in die maat, en dat zou ik nu doen.
Het kan in principe nog een stuk beter. Deze Giant is eigenlijk schandalig zwaar. Mijn dochter is nu door naar een kleine Trek Navigator 100 comfort mtb (zonder vering), en die is - opgebouwd met spatborden en een drager - anderhalve kilo lichter. Wel moet ik zeggen dat deze Giant het in de dagelijkse schoolpraktijk twee jaar goed heeft gehouden. Hij ziet er nog vrijwel als nieuw uit. De enige onderdelen die ik binnenkort misschien zal willen vervangen zijn de shifters. Dat zijn hele simpele Gripshifts, en die zijn er volgens mij nooit echt op berekend geweest dat je er ook echt veel mee ging schakelen.
In Engeland heb ik van Specialized overigens ook mooie kale kinderframes gezien die je goed zou kunnen opbouwen. Het probleem is echter dat ook die vermoedelijk inmiddels nog slechts met vering te krijgen zijn. Dat is nodeloos zwaar, en gewicht is nu net van groot belang. Onze ervaring was toch wel dat het klimmen het meest problematische onderdeel van het fietsen met kinderen is. Mijn dochter heeft dat vorige zomer toen ze bijna negen was pas voor het eerst echt geleerd. Samen met moeder omhoog, tegelijk schakelend, begon ze na een paar dagen de slag te pakken te krijgen. Ook heeft ze geleerd diep te gaan, en zonder dat kun je nu eenmaal niet klimmen. Afdalen was het andere kunstje. Gelukkig is ze voorzichtig, zodat ze onvoorwaardelijk bij ons bleef in de afdaling. Juist daarom mag onze zoon voorlopig niet zelf fiestsen op vakantie, maar moet hij nog minstens een paar jaar achterop de tandem. Van hem weet ik dat hij bij de eerste gelegenheid zal proberen te ontsnappen, om als een raket naar beneden te suizen. Mooi niet dus. Dat samen afdalen gaf overigens ook nog wel problemen, want dat moest dus zo langzaam, dat we bij de tandem met het klassieke tandemprobleem te maken kregen van te hete velgen en binnenbanden die het begaven.
Er is inderdaad volgens mij een plaats op de markt voor een betere kinder vakantie fiest. Alleen weet ik niet of er ook geld mee te verdienen is. Als ik jou was ging ik als het niet meer lukt zo'n Giant te pakken te krijgen eens zoeken naar sites van fietsenwinkels in Zuid Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk. Of Engeland. Ook gewone kinderfietsen hebben daar namelijk vaak veel meer versnellingen, omdat je dat ook in het dagelijkse gebruik nodig hebt. Er is tegenwoordig heel veel over het web te bestellen.
Veel succes, en ik ben heel benieuwd,
Wim

Batavus heeft wel een kinder racefiets:

http://www.batavus.nl/pages/fietsen/col ... roupId=190

Ik ben verrast dat die in de Batavus collectie zit. Ik zag laatst ook een tweetal (20 en 24 inch) mooie Giant kinderracefietsen in dezelfde stijl. De prijs is weliswaar niet onredelijk, maar toch fors voor een fiets waar je kind al weer binnen twee is uitgegroeid. Als ze overigens ergens goed mee zullen klimmen dan is het natuurlijk wel met zulke karretjes. Tegelijk kleven er aan zulke karrtjes nu net alle nadelen die bij vakantiegebruik altijd al aan een racefiets kleven : oncomfortabel, en lastig op slecht wegdek, laat staan op onverhard. Dat je er geen bagage op kunt vervoeren lijkt me voor de echt wat jongere kinderen dan weer een voordeel: mijn dochter wil heel graag tassen (voor minder dan Ortlieb wil ze het niet doen), en dat maakt het klimmen nu juist veel zwaarder voor haar.
Een fiets als die Giant van onze kinderen blijft denk ik het beste, al is het jammer dat er niets lichters te koop lijkt te zijn.
Wim

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Een fiets van een onbekend merk via internet bestellen vinden we niet echt een optie. Het zou mooi zijn als we bij 'de fietsenmaker om de hoek' kunnen slagen. Dat is natuurlijk het meest praktisch, ook als het gaat om onderhoud en service.

Inmiddels weten we dat fietsen met een 7-versnelling derailleur (ik wist niet eens dat die bestonden...) soms om te bouwen zijn tot 21 versnellingen. Het enkele voorblad wordt dan vervangen door drie voorbladen. Nu komen ook bijv. de Batavus Snake en de Batavus Dragon in beeld. Deze laatste lijkt het meest interessant. Een behoorlijk complete fiets én zonder verende voorvork. De fietsenmaker kijkt nu of deze nog ergens te vinden is, hij is namelijk dit jaar uit de collectie gehaald. De Batavus Phyton lijkt anders een geschikte ATB om op te bouwen.

De Giant (waar Willem over spreekt) is inderdaad niet meer verkrijgbaar. Verbazingwekkend: de fietsen die redelijk in de buurt komen van een serieze vakantiefiets, zitten sinds dit jaar niet meer in de collecties. We lijken dus net te laat.

Andere tips en suggesties zijn nog steeds welkom, want een keuze hebben we dus nog (lang?) niet gemaakt.

Sandra

misschien kun je eens contact opnemen met snel tweewielers?

Iedere fatsoenlijke fietsenmaker kan natuurlijk een prima vakantiefietsje opbouwen. Behalve een frame heb je alleen maar heel gewone en niet al te dure onderdelen nodig die bij elke fietsenmaker wel op de plank liggen. Maar dat frame is natuurlijk wel een probleem. Ga je dat zelf laten maken dan wordt het oneconomisch. Prijs is nu eenmaal belangrijk voor een fiets die maar zo kort gebruikt wordt. Heb je eenmaal een betaalbaar frame, dan speelt ook bij de afmontage de prijs weer een rol: Giant en andere giganten kunnen nu eenmaal veel goedkoper inkopen. Maar het grootste probleem is een bruikbaar frame te vinden. Ergens in China is ongetwijfeld een fabriek die precies zulke frames voor Giant en vele andere merken bouwt, maar kom er maar eens aan. Misschien is het iets voor Sparta. Die zijn commercieel vaak heel innnovatief bezig een plekje te veroveren op deelmarkten die door de anderen zijn verwaarloosd. In elk geval is het zinvol de verkoopafdelingen van de grote merken op te bellen, en ze het probleem voor te leggen - te beginnen bij Giant, natuurlijk. Het alternatief zou zijn winkels te benaderen die veel eigen merk fietsen opbouwen met frames uit het Verre Oosten. Een Megalos kinder vakantie fiets misschien? Wat denk je Klaas?
Wim

Het is `n moeilijk geval. Zelf heb ik 18 jaar geleden voor Tessa, onze jongste dochter, toen ook 7 jaar, zelf iets gemaakt van oude onderdelen die ik voor dit doel had bewaard. Het kleinste wat ik weet en betaalbaar is, is inderdaad de Batavus. Doen wij zoiets dan ga je, denk, naar `n bedrag van €1000. Alleen het frame, op kleur, kost al ongeveer €275'- a 300,-
De kleine frames liggen niet voor het oprapen.
26"is het meest gangbare wat er is voor `n kleine racefiets.
De onderdelen, zoals race velgen en banden, crankstel met kortere cranks, zijn niet erg gangbaar en naar mijn indruk moeilijk los verkrijgbaar.
Van Batavus verrast het mij ook dat het op de markt wordt gebracht.
Mijn advies is dan ook, KOPEN, volgend jaar is het er waarschijnlijk, door de geringe afname, niet meer.
Groet van Klaas. www.megalos.nl huur `n BoBkar

Ik zou ook nog eens naar Trek kijken. Hun 24 inch kinderfiets heeft dan weliswaar een verende voorvork, maar over dat bezwaar zou je heen kunnen stappen, of anders zet je er gewoon een lichte gewone vork op (dat moet iedere fietsenmaker voor weinig geld kunnen regelen). Die fiets heeft namelijk wel 21 versnellingen, en is verder best redelijk afgemonteerd. Spatborden en zo zitten er niet op, maar dat is makkelijk te verhelpen.
Een alternatief is een Trek Navigator 100 (een 'comfort' mtb met 26 inch wielen en een alu frame). Dat is tegenwoordig helaas ook een fiets met voorvering, maar zoveel krijgt zo'n vork niet te verduren van kinderen. Wij hebben zelf een iets oudere Navigator 100 met vaste voorvork, en onze dochter van 9 rijdt nu lekker op het 16.5 inch model. Deze fiets is bijna twee kilo lichter dan haar vorige vakantiefiets, de al eerder genoemde Giant met 24 inch wielen. Er is bovendien ook nog een 14.5 inch model voor nog kleinere kinderen - ik weet niet hoe lang je zoon is (de bovenbuis van het herenmodel zit een paar centimeter onder de top van de zitbuis aan die zitbuis vast, zodat de standover height wel meevalt). De zit is bovendien lekker kort en rechtop. Het ziet er ook nog stoer uit. Wij hebben de fiets wel een beetje aangepast: een kortere stuurpen, de uitslag van de remhandels zover mogelijk verkleind, lichtere en gladdere banden, spatborden, en een Blackburn mtn drager. Het enige wat nog moet gebeuren is andere cranks monteren. Ondanks de kleine framemaat monteert Trek gewoon 170 mm cranks, en dat is natuurlijk slecht voor de knieen. Ik ben nog op zoek naar betaalbare 150 mm cranks. Ze worden door Dotek en Suntour wel gemaakt, maar naar het schijnt niet in Nederland geimporteerd. Het zou eigenlijk verboden moeten worden dat fabrikanten zulke lange cranks monteren op zulke kleine frames.
Overigens zou ik het voor kleinere kinderen misschien geen bezwaar vinden als ze slechts een achterderailleur hadden. Onze dochter heeft het pas deze zomer, toen ze bijna 9 was, echt voor elkaar gekregen om te schakelen met voor en achter derailleur. Onze zoon van bijna 7 lukt dat eerlijk gezegd nog niet (en hij is technisch handig). Het belangrijkste is een maximaal licht verzet, en dat is ook wel aardig te halen met een cassette van 11-34, en een vrij klein enkel voorblad. Zo is de fiets weer een beetje lichter, goedkoper, en makkelijker in het gebruik. In principe kun je dan een snelheidsbereik halen van 5/6 km tot zo'n 18/20 km, afhankelijk van het voorblad dat je kiest. Dat moet toch - net - bruikbaar zijn, lijkt me.
Veel plezier, en ik blijf nieuwsgierig,
Wim

Inmiddels even op de 2005 site van Trek gekeken. Die Navigator is dus weer uit het Nederlandse leveringsprogramma gehaald. Jammer. Maar wat er wel stond is het nieuwe model k24. Dat is een 24 inch fiets van het type als onze 24 inch Giant. Unisex frame (nu van alu), met vaste voorvork, en voorzien van een dragertje, spatborden, en verlichting. Het ziet er prima bruikbaar uit. Het enige waar je misschien niet tevreden mee zult zijn is dat er geen voorderailleur op zit, en dus maar zeven versnellingen. Daar staat tegenover dat het een crankstel heeft met verstelbare cranklengte, en dat vind ik echt top. Verder zou ik er natuurlijk andere banden opzetten (Big Apple 24 inch ?).
Wim

Ik heb het gelijk eens nagekeken: de overbrengingsverhoudingen op dat Giant fietsje van onze kinderen zijn achter 14-28 (6 spd) en voor 42-28 (triple). Dat is dus hetzelfde bereik als wanneer je slechts 7 versnellingen hebt met 11-34 kransjes (dat bestaat van Shimano zowel voor cassette naven, als voor de ouderwetse naven met opgechroefd freewheel, zoals je op kinderfietsen nog veel tegenkomt). Het lichtste verzet was eigenlijk vrijwel altijd voldoende (en we hebben dit jaar best stevig geklommen), het zwaarste is nooit gebruikt. Kortom, zolang een enkel voortandwiel hoogstens iets van 34 tandjes heeft (liever iets minder), zit het wel snor.
Wim

Het heeft even geduurd, maar we zijn er uit.

Sinds afgelopen weekend fietst Bas op een Giant Rincon city. Het is nog even behelpen met op- en afstappen, maar hier kan hij zeker een paar jaar mee vooruit.

Deze fiets staat niet op de website van Giant, mede daarom hebben wij hem aanvankelijk over het hoofd gezien. Er staat wel een andere Rincon op de site, maar ze verschillen nogal. Een bezoekje aan de andere fietsenmaker in het dorp leverde dus heel wat op.

Het is een complete fiets waar nauwelijks aanpassingen op nodig zijn. Aluminium frame, 21 versnellingen, drager, spatborden, bidonhouders, verlichting etc. De verende voorvork had van ons niet gehoeven, maar Bas vindt het geweldig. En dat is ook belangrijk.

De standaard is een raar dun ding en ongeschikt voor een fiets met bagage. Daar komt dus een nieuwe op. En de drager is erg 'dik', de ortliebs passen er niet op. De fietsenmaker heeft nu andere ortlieb-ophang-haken besteld, dan gaat het waarschijnlijk wel. En anders moet er toch een andere drager op.

En nu maar eens kijken hoe de fiets gaat bevallen!

Groeten,
Sandra

Zie ik het goed dat dit een kleine maat 26 inch fiets is?
groetjes,
Wim

Klopt, met framemaat S.

Sandra