door
_Peter_ » do 08 aug, 2013 23:16
De ene keer heb je een mooie nieuwe wagon zoals op de foto, de andere keer heb je er een met hoge instap. In deze periode ben je vaak niet alleen en weet de conducteur dat er op station x fietsers instappen om de deur open te doen. Tassen er af is zo gebeurd en aangezien je van te voren kan checken waar het fietsrijtuig stopt kun je klaar staan om in te laden/stappen. 2 maal 20 kilo en 4 maal het gewicht van de tassen gaat sneller en makkelijker dan 2 maal 30 of 40 kilo. Op het perron in Arnhem is het om half tien 's avonds trouwens niet meer zo druk dus die tassen blijven wel staan, je stuurtas met belangrijke zaken kun je natuurlijk best even om je schouder hangen als je het toch niet vertrouwd. Je fiets kun je natuurlijk tijdelijk gewoon even op de zijstandaard neerzetten voordat je hem of ophangt (beugels op de achtergrond links en rechts) of half ophangt (de beugels op de voorgrond (achterwiel blijft op de vloer). Echt ophangen heeft wel mijn voorkeur aangezien er op die manier niemand op kan gaan zitten. Wat men toch nog wel eens doet.
Of je de tassen erop kan laten zitten hangt van de drukte en de conducteur af, normaal gesproken moeten ze er af en mee naar je coupé. Het makkelijkst gaat dat buitenom en kan je dat het best in Emmerich doen als de locomotief verwisseld wordt, dus even 20 minuten wachten tot je in Emmerich bent en dan met de tassen nar je coupé, ook al was het maar omdat je anders nogal wat mensen die in het gangpad staan met hun koffers tegenkomt. Als Basel ook het eindstation van de trein is (is al weer even geleden voor mij) kun je beter niet ook in Basel met al je tassen binnendoor maar beter even wachten tot iedereen bijna weg is en dan rustig naar je fiets.
Langs de Rijn maar ook in het Zwarte Woud zijn genoeg campings of dagafstand van elkaar te vinden.