Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar vindt een mens nog goede 7-speed shifters? - Forum Wereldfietser

Waar vindt een mens nog goede 7-speed shifters?

Het probleem is namelijk het volgende:

Ik heb een mooie Giant expedition die al wat ouder wordt maar die nog veel te nieuw is om te vervangen. Het enige wat mij een beetje stoort is het stuur en de combinatie remmen-remgrepen. Tijd voor een opknapbeurt dus, vlinderstuur erop en HS33 of een goede V-brake. Op dit moment staat er een 7-speed LX groep op met gecombineerde schakel-remgrepen (STI's dus) en dat geeft problemen als ik ooit de oude Canti-remmen eraf gooi. Ik meen begrepen te hebben dat deze remgrepen niet overweg kunnen met V-brakes (en uiteraard al helemaal niet met HS 33's), dus ze moeten vervangen worden en dan heb ik dus ook nieuwe shifters nodig, liefst van een degelijk kwaliteitsniveau. Iemand die deze shifters nog heeft liggen (in goede staat) of die weet waar ik eraan geraak, laat het me weten.

Rik
Hoi,
Als je de oude LX-canti's weg gaat gooien geef me dan even een seintje. Ik wil ze wel hebben, ofschoon ik voldoende setjes heb en er nog nooit eentje is kapotgegaan of versleten :D
Leon

Dat is net het probleem, die dingen zijn onverwoestbaar dus strikt gezien heb ik helemaal geen nieuwe remmen nodig. Ik WIL er gewoon nieuwe :D . Eigenlijk ben ik gewoon een beetje verwend doordat ik een mtb heb met moderne V-brakes, vooral die remhendels zijn toch een stukje eleganter en fijner afgewerkt dan de plastieken LX-grepen van 12 jaar oud. Verder ben ik ook nogal verwoed knutselaar aan fietsen dus stukken die niet hopeloos slecht of kapot zijn gooi ik niet zo snel buiten. Sorry dus.

Manuel,
ik neem aan dat je achternaaf alleen geschikt is voor het monteren van een 7-speed cassette.
Bij Rose Versand in Duitsland, leveren ze nog de XT 8-speed shifters.
http://www.roseversand.de/rose_main.cfm ... =0&CID=175

Deze kan een 7-speed cassette aan, maar het zal beter schakelen i.c.m. een 8-speed cassette (de vulringen van een 7-speed zijn dikker t.o.v. de 8-speed. De tandbladen zijn ook dikker, maar volgens mij verwaarloosbaar).
zie: http://www.m-gineering.nl/cass2.htm

Ben je een beetje handig, dan knutsel je van een versleten 8-speed en een nieuwe 7-speed cassette (minimaal LX of hoger), een goed schakelende 7-speed.

Benodigdheden:
-goede 7-speed cassette (waarbij de kettingbladen m.b.v. schroefjes bij elkaar gehouden worden, dus minimaal een Shimano LX).
-een 8-speed cassette (minimaal LX) hiervan heb je alleen de vulringen nodig. Rijwieleigenaar even lief aankijken.
Vervolgens knutsel je van de 7-speed tandbladen en schroefjes, en de 8-speed vulringen een goed werkende 7-speed cassette.

M.b.v. de stelschroefjes op de achterderailleur kan je de der. zo instellen dat de extra versnelling in de shifter, niet de ketting van de cassette af laat lopen.

Je kan ook een goedkoper type gebruiken, (een Alivio heb je voor eenderde van de prijs van een XT).
Rij zelf op mijn "pekel"-fiets met een van 8, naar 6-speed omgebouwde cassette, i.c.m. een 7-speed shifter Shimano Alivio.
Deze shifter kost een drol (citaat Leon), en gaat al ongeveer 30.000 km mee.

Tommy

Als je niks tegen gripshift hebt:

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=9056

Elias1 schreef:Als je niks tegen gripshift hebt:

Dat heb ik inderdaad al overwogen en daar zal het misschien wel op uitdraaien. Mijn zus heeft een fiets met deze shifters en dat werkt toch al jaren naar behoren (weliswaar in gewoon stadsgebruik).

manuel schreef:
Elias1 schreef:Als je niks tegen gripshift hebt:

Dat heb ik inderdaad al overwogen en daar zal het misschien wel op uitdraaien. Mijn zus heeft een fiets met deze shifters en dat werkt toch al jaren naar behoren (weliswaar in gewoon stadsgebruik).
Wij hebben bovenstaande shifters gebruikt. Na 3 maanden hadden 3 stuks het begeven. (plastic binnenwerk breekt snel)

Marco

Mijn ervaringen met SRAM draaishifters zijn juist prima. Met deze MRX Plus halfpipe heb ik geen ervaring, wel met de 5.0. (kort model)
Deze shifters gebruik ik al ruim 4 jaar en 20.000 km op mijn woon-/werkkarretje.
Schakelt nog steeds prima, desnoods in 1 haal van kleinste naar grootste tandwiel en weer terug, ook
's winters met wanten aan.....
Is vrijwel onkwetsbaar voor vallen en stoten gebleken en bovendien heb je geen rare uitsteeksels aan je stuur waaraan jij je kan stoten tijdens een erg hobbelige afdaling!
En het binnenwerk is na 20.000 km ook (nog) niet gebroken......
Kortom: schakelt goed en prettig en is betrouwbaar.

Dat is de reden dat op mijn reisfiets de Shimano derailleurs dus nu bediend worden middels (duurdere) SRAM Rocket draaishifters. Daar heb ik nog maar 2500 km. mee gefietst, maar ze doen het nog steeds.
Dus mijn idee is: vind je SRAM 7-speed shifters, en dan niet in de speelgoedklasse, niet twijfelen, kopen!

Al op ebay gekeken??
michel

Iemand heeft een hele partij op marktplaats gezet.

Weet je toevallig ook in welke rubriek en onder welke omschrijving? Heb net een tijdje zitten bladeren in de rubriek 'fietsonderdelen en accessoires' en heb ze blijkbaar toch nog niet gevonden.

Dat lijken mij allemaal zogenaamde 'shifter pods' te zijn die je op een remhendel moet bevestigen en dus niet rechtstreeks op het stuur. Jammer voor mij maar toch een interessante vondst.

bel hem even op,
heb ik ook gedaan.
Hij schijnt veel te hebben, wellicht kan hij je verder helpen.

Tommy

Al eens gedacht aan de duimshifters van sram, heb ik goede ervaring mee.
Groot41