Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in TGV zonder fietsplek - Forum Wereldfietser

Fiets in TGV zonder fietsplek

Eigenlijk zou ik met iemand terug rijden naar Nederland met de fiets op zijn dak, maar die persoon zegde af. Opeens moest ik dus een treinreis organiseren, vanaf Lyon naar Amsterdam. Omdat ik voor 115 Euro een TGV ticket tot in Brussel kon kopen (ik vond dat nogal goedkoop) heb ik dat maar geboekt.

Op het station begon ik de fiets te demonteren om hem binnen de gevraagde 1.20 meter te krijgen. Ik was nog lang niet klaar toen de trein kwam. De jongeman die me hielp alles de trein binnen te dragen zei: "Het past zo toch wel!?" Ik nam de gok.

(wielen in een grote plastic vuilniszak, gekregen van een supermarkt)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wielen had ik in het bagagerek kunnen stoppen, maar dat was eigenlijk al vol.

Er liepen in totaal drie verschillende conducteurs aan voorbij. Niemand die er veel aandacht aan schonk. "Hij heeft een beetje zijn best gedaan," zullen ze gedacht hebben.
Creatief opgelost! Kost alsnog wel een zitplek zo natuurlijk ;-)
Matthie9001 schreef:Creatief opgelost! Kost alsnog wel een zitplek zo natuurlijk ;-)
Dit zijn noodplekjes. In de TGV is reserveren verplicht. Je koopt een kaartje en krijgt een stoelnummer. Blijkt alles vol te zitten, dan zijn er dit soort stoeltjes voor mensen die op het laatste moment instappen, bijvoorbeeld omdat zij een vertraging de aansluiting op een eerdere trein zijn misgelopen.
Je kan ook tickets kopen zonder vaste zetel, die verkopen ze als alle zetels zijn geboekt, maar niet op het volledige traject. Je mag dan gaan zitten waar je wil maar het kan zijn dat je delen van de reis moet staan.
Op de echt drukke treinen zitten alle noodzitjes vol en staan er vaak nog mensen. (heb dit jaar zelf wat geslapen in het bagagerek - een afrader voor iedereen die last heeft van z'n rug :-) ). Dus dan zal dit truukje alvast niet lukken, maar het is fijn te weten dat op rustige treinen er ook wat soepel met de regels wordt omgegaan.
EnriceV schreef:Dus dan zal dit truukje alvast niet lukken, maar het is fijn te weten dat op rustige treinen er ook wat soepel met de regels wordt omgegaan.
Het was inderdaad een rustige trein, wat ik al vermoedde bij het boeken. Dat was drie dagen van te voren en had de laagste prijs van alle 'omliggende' tickets. Hoewel de prijs niet altijd alles schijnt te zeggen over de drukte...
Ik volg al geruime tijd de interessante discussies op het forum, vandaar dat ik ook mijn steentje wil bijdragen met mijn ervaringen over de fiets in de TGV.

In september ben ik met mijn vriendin van Lyon naar Saintes-Maries-de-la-Mer gefietst via de Groene weg naar de Middellandse zee route en vervolgens naar Marseille. We hebben hierbij de TGV genomen van Lille naar Lyon, en op het einde van de reis van Marseille naar Lille.

In het station van Brussel-Zuid informeerde ik mij hoe het meenemen van de fiets op de TGV precies in zijn werk gaat. Volgens de loketbediende is dat een makkie: het voorwiel eraf, stuur draaien, zadel naar beneden zetten, pedalen eraf en het geheel in een niet doorzichtige fietszak verpakken. Helaas vallen onze fietsen zelfs gedemonteerd buiten de toleranties (1,50m en 1,30m i.p.v. 1,20m). Volgens de loketbediende maakt het boordpersoneel daar geen probleem van, aangezien men in de praktijk de zakken nooit nameet. Ik was niet volledig overtuigd met deze uitleg maar reserveerde uiteindelijk toch de tickets.

De heenweg. In het station van Lille stonden we ruim anderhalf uur op voorhand te wachten op de aankondiging op welk spoor de trein zou toekomen. Onze bedoeling was de fietsen te demonteren op het perron zelf, om het gesleur met gedemonteerde fietsen en bagage tot een minimum te beperken. Spijtig genoeg wordt het vertrekspoor in Frankrijk slechts een tiental minuten aangekondigd voor vertrek van de trein. Dit maakt dat je in sneltempo met bagage en gedemonteerde fietsen op het juiste platform moet gesukkeld geraken.

Na een paar keer over en weer lopen is dit gelukt. De treinbegeleider vertelde ons dat we de fietsen konden zetten waar we maar wilden. Er was geen voorziene plaats, maar in de dubbeldekker leek het gangpad in de bovenverdieping ons het meest geschikt. Dit zorgde voor weinig problemen, buiten dat de fietsen twee keer omvielen tijdens het remmen van de trein.

Het traject van Marseille naar Lille was een ander paar mouwen. Na opnieuw met fietsen en bagage te hebben gesleurd constateerden we dat bij dit type TGV rijtuigen geen enkele stalruimte voor fietsen voorzien is.

De treinbegeleider gaf ons meteen een bolwassing wegens niet reglementair verpakte fietsen (afmetingen vielen buiten de toleranties). Dit vond ik een vreemd, want de bagageruimtes in de middengang waren al volgeladen. Zelfs indien de zakken binnen de toleranties vielen was er geen ruimte in de bagageruimte. We hebben de fietsen bij gebrek aan alternatieven voor de bagageruimtes gezet. Gelukkig stond hij dit oogluikend toe, hoewel hij ons verweet voor miserie te zorgen bij de medereizigers tot Lille.

Om eventuele ongemakken bij medereizigers te beperken ben ik voor elke halte in de middengang gaan staan om indien nodig de fietsen te verplaatsen en te helpen met de bagage. Dit werd geapprecieerd en we hebben geen enkele negatieve opmerking gekregen van medereizigers.

Hoewel we dus beide malen mochten meerijden en we menen dat de fietsen voor weinig tot geen ongemak zorgden bij de medereizigers, vinden we de combinatie fiets en TGV verre van ideaal. Dan liever minder stress en een extra dag met lokale treinen onderweg. Hopelijk denkt de SNCF bij een volgende bestelling van TGV’s aan een (beperkte) stalruimte voor fietsen. Dit niet alleen voor de fietsers, maar ook voor de medereizigers en het treinpersoneel.
Ik heb inmiddels gekozen voor: City Night Line naar Basel en vandaar de TGV naar Lyon of door naar Avignon. Retour inclusief fiets (die in de TGV niet binnen het 12 Euro internationaal fietsticket valt, maar 10 per reis kost) en couchette: € 250,- via treinreiswinkel. Voor alle treinen had ik het goedkoopste of bijna goedkoopste tarief.

De eerste keer dat ik deze route zo volgde was afgelopen lente. De TGV naar Basel wat - om het met een mooi woord te zeggen - retentraag. Het spande erom of we de CNL zouden halen. We kregen van de Franse conducteur een enveloppe met de mogelijkheid een deel van het reisgeld terug te krijgen (behalve de fiets, natuurlijk). Hij zei dat als we de CNL zouden missen, we geen aanspraak op verdere vergoeding konden maken. Bij navraag (Treinreiswinkel) bleek dit onjuist. Er is internationale wetgeving die zegt dat je in geval van vertraging bij voldoende geplande overstaptijd recht hebt op een eerstvolgende reismogelijkheid. Erg fijn om dit te weten. Hoe groot die tijdsmarge is weet ik niet. Dat weet Bert Sitters vast wel.
Robin1980 schreef:Ik volg al geruime tijd de interessante discussies op het forum, vandaar dat ik ook mijn steentje wil bijdragen met mijn ervaringen over de fiets in de TGV.

In september ben ik met mijn vriendin van Lyon naar Saintes-Maries-de-la-Mer gefietst via de Groene weg naar de Middellandse zee route en vervolgens naar Marseille. We hebben hierbij de TGV genomen van Lille naar Lyon, en op het einde van de reis van Marseille naar Lille.

In het station van Brussel-Zuid informeerde ik mij hoe het meenemen van de fiets op de TGV precies in zijn werk gaat. Volgens de loketbediende is dat een makkie: het voorwiel eraf, stuur draaien, zadel naar beneden zetten, pedalen eraf en het geheel in een niet doorzichtige fietszak verpakken. Helaas vallen onze fietsen zelfs gedemonteerd buiten de toleranties (1,50m en 1,30m i.p.v. 1,20m). Volgens de loketbediende maakt het boordpersoneel daar geen probleem van, aangezien men in de praktijk de zakken nooit nameet. Ik was niet volledig overtuigd met deze uitleg maar reserveerde uiteindelijk toch de tickets.

De heenweg. In het station van Lille stonden we ruim anderhalf uur op voorhand te wachten op de aankondiging op welk spoor de trein zou toekomen. Onze bedoeling was de fietsen te demonteren op het perron zelf, om het gesleur met gedemonteerde fietsen en bagage tot een minimum te beperken. Spijtig genoeg wordt het vertrekspoor in Frankrijk slechts een tiental minuten aangekondigd voor vertrek van de trein. Dit maakt dat je in sneltempo met bagage en gedemonteerde fietsen op het juiste platform moet gesukkeld geraken.

Na een paar keer over en weer lopen is dit gelukt. De treinbegeleider vertelde ons dat we de fietsen konden zetten waar we maar wilden. Er was geen voorziene plaats, maar in de dubbeldekker leek het gangpad in de bovenverdieping ons het meest geschikt. Dit zorgde voor weinig problemen, buiten dat de fietsen twee keer omvielen tijdens het remmen van de trein.

Het traject van Marseille naar Lille was een ander paar mouwen. Na opnieuw met fietsen en bagage te hebben gesleurd constateerden we dat bij dit type TGV rijtuigen geen enkele stalruimte voor fietsen voorzien is.

De treinbegeleider gaf ons meteen een bolwassing wegens niet reglementair verpakte fietsen (afmetingen vielen buiten de toleranties). Dit vond ik een vreemd, want de bagageruimtes in de middengang waren al volgeladen. Zelfs indien de zakken binnen de toleranties vielen was er geen ruimte in de bagageruimte. We hebben de fietsen bij gebrek aan alternatieven voor de bagageruimtes gezet. Gelukkig stond hij dit oogluikend toe, hoewel hij ons verweet voor miserie te zorgen bij de medereizigers tot Lille.

Om eventuele ongemakken bij medereizigers te beperken ben ik voor elke halte in de middengang gaan staan om indien nodig de fietsen te verplaatsen en te helpen met de bagage. Dit werd geapprecieerd en we hebben geen enkele negatieve opmerking gekregen van medereizigers.

Hoewel we dus beide malen mochten meerijden en we menen dat de fietsen voor weinig tot geen ongemak zorgden bij de medereizigers, vinden we de combinatie fiets en TGV verre van ideaal. Dan liever minder stress en een extra dag met lokale treinen onderweg. Hopelijk denkt de SNCF bij een volgende bestelling van TGV’s aan een (beperkte) stalruimte voor fietsen. Dit niet alleen voor de fietsers, maar ook voor de medereizigers en het treinpersoneel.
Weer even voor de duidelijkheid:
er zijn in Frankrijk óók TGV's mét ruimte voor fietsen, maar je moet wél vooraf reserveren. Dit kost 10 € per fiets en is inclusief de reservering van een zitplaats in de buurt van je fiets.
Let op de fietspictogrammetjes op de Franse treinplanner: http://www.voyages-sncf.com
Personeel op Nederlandse en Belgische stations is doorgaans niet goed genoeg geinformeerd. Informeer en boek bij de Treinreiswinkel: http://www.treinreiswinkel.nl :wink:
Verder kan in Frankrijk het loketpersoneel op de wat grotere station wel zien in welke TGV er ruimte is voor de fiets en een reservering voor de fiets verrichten, maar zij kunnen geen fietskaartjes naar Belgie en Nederland verkopen.
bikelike schreef:Hij zei dat als we de CNL zouden missen, we geen aanspraak op verdere vergoeding konden maken. Bij navraag (Treinreiswinkel) bleek dit onjuist. Er is internationale wetgeving die zegt dat je in geval van vertraging bij voldoende geplande overstaptijd recht hebt op een eerstvolgende reismogelijkheid. Erg fijn om dit te weten. Hoe groot die tijdsmarge is weet ik niet. Dat weet Bert Sitters vast wel.
Hoe zit het nou met die overstapmarge, Bert? Als een trein vertraging heeft en ik mis de aansluiting, wanneer heb ik dan recht op de eerstvolgende vervoersmogelijkheid? Hoevel overstaptijd moet er dan volgens dienstregeling minimaal ingepland staan?

De Treinreiswinkelbediende ;-) zei trouwens dat in geval van vertraging ik het beste een verklaring daarvan kan opvragen bij het loket daar waar de vertraagde trein aankomt. Het zou heel wat discussie in de volgende trein kunnen vermijden.

Fietsvervoer in een volgende reisgelegenheid kan natuurlijk heel wat problemen opleveren. Vooral in het hoogseizoen. Beetje voet bij stuk houden lijkt me dan wel gepast :-).
bikelike schreef:
bikelike schreef:Hij zei dat als we de CNL zouden missen, we geen aanspraak op verdere vergoeding konden maken. Bij navraag (Treinreiswinkel) bleek dit onjuist. Er is internationale wetgeving die zegt dat je in geval van vertraging bij voldoende geplande overstaptijd recht hebt op een eerstvolgende reismogelijkheid. Erg fijn om dit te weten. Hoe groot die tijdsmarge is weet ik niet. Dat weet Bert Sitters vast wel.
Hoe zit het nou met die overstapmarge, Bert? Als een trein vertraging heeft en ik mis de aansluiting, wanneer heb ik dan recht op de eerstvolgende vervoersmogelijkheid? Hoevel overstaptijd moet er dan volgens dienstregeling minimaal ingepland staan?

De Treinreiswinkelbediende ;-) zei trouwens dat in geval van vertraging ik het beste een verklaring daarvan kan opvragen bij het loket daar waar de vertraagde trein aankomt. Het zou heel wat discussie in de volgende trein kunnen vermijden.

Fietsvervoer in een volgende reisgelegenheid kan natuurlijk heel wat problemen opleveren. Vooral in het hoogseizoen. Beetje voet bij stuk houden lijkt me dan wel gepast :-).

Ik weet niet hoeveel tijd er precies staat voor overstappen. Wat je in de praktijk nodig hebt verschilt per station.
Ga in Frankrijk als je door vertraging je aansluitende trein mist naar het loket. Daar zoekt men een oplossing.
Daar kun je ook een formulier vragen voor compensatie van een deel van de reis door vertraging. Kan in Frankrijk niet voor ritten met lokale treinen.

Ik stond vorig jaar te wachten op het station bij de Mont-Saint-Michel voor het eerste stukje van mijn terugreis naar Amsterdam.
Er kwam een omroepbericht, dat mijn trein 40 minuten later zal binnen komen. Betekende dus dat ik mijn aansluiting in Caen onmogelijk zou halen om op tijd te zijn voor mijn TGV in Parijs naar Rijsel met gereserveerde fietsplaats.
Ben op het station naar het loket gegaan. Daar werd een nieuwe reisroute voor mij geprint en een nieuwe reservering voor een TGV later van Parijs naar Rijsel.
bert sitters schreef:Ik weet niet hoeveel tijd er precies staat voor overstappen.
Ik begreep dat er internationale wetgeving was. Zodat men elkaar niet de gekleurde piet kan toeschuiven. Dat is waar ik wel benieuwd naar ben.

Misschien via een nieuw topic?