Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stijve remkabel? - Forum Wereldfietser

Stijve remkabel?

Goedemiddag,

Sinds 23 Maart heb een hele mooie Stevens Aspin renfiets. Ik heb er inmiddels met veel plezier al heel wat kilometers mee gereden. De fiets heeft de kabels in het frame verwerkt. Bij de versnellingskabels is dat geen probleem en werkt dat prima omdat de buitenkabel zich afsteunt op de buis. De binnenkabel staat dus strak gespannen in de buis en komt nergens tegenaan. De remkabel in de bovenbuis daarentegen zit in zijn geheel (buiten en binnenkabel) in de buis waardoor er geen voorspanning op staat. Daardoor trilt de kabel tegen de binnenwand van de framebuis wanneer ik over een hobbelige weg rijd. Dit geluid is heel goed hoorbaar en het stoort me eigenlijk een beetje. Een oplossing die ik had bedacht is om de kabel (binnen en buitenkabel) in een dunne aluminium buis te stoppen waardoor de kabel op zijn plaats gehouden wordt. Ik moet dan een aluminium buis vinden met een binnendiameter van minimaal 5 mm en een buitendiameter van maximaal 7 mm. Anders past het niet. Omdat ik die niet kan vinden is een ander idee dat ik had een stijve remkabel (buitenkabel) gebruiken. Eentje die niet slap gaat hangen. Bestaan dat soort buitenkabels? Zijn er mensen op dit forum met een vergelijkbaar probleem? wat zou een goede oplossing kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,

Wesley
Remkabel die slap hangt, da ken nie. Ook een remkabel hoort onder spanning te staan.
Maar als het dan toch klappert (wat wel kan natuurlijk :wink: ) dan kan een rubberen kous de oplossing zijn. Zo'n rubberen slangetje die ze vroeger in een Hollands ventiel gebruikten bijvoorbeeld.
Dat is wel een goed idee. Wel iets waar je denk ik een engelengeduld voor moet hebben. Ik moet dan een stuk van 50 cm over de kabel friemelen. En liefst zonder de kabel uit de buis te halen want ik ben bang dat ik hem er dan niet meer terug in krijg. Een mooi klusje dus voor komend weekend lijkt me zo want om dat nu even tussen de bedrijven door te doen lijkt me niet zo verstandig. Dat is vragen om problemen.
Ik heb het idee dat de vraag en het antwoord niet helemaal op elkaar afgestemd zijn. Een ventielslangetje van 50 cm lang om de buitenkabel wurmen gaat niet lukken denk ik. Dan moet je het wel heel erg oprekken. Ik vermoed dat gios/Erik doelde op de binnenkabel maar de vraag ging om de buitenkabel.
Martin_123 schreef:Ik heb het idee dat de vraag en het antwoord niet helemaal op elkaar afgestemd zijn. Een ventielslangetje van 50 cm lang om de buitenkabel wurmen gaat niet lukken denk ik. Dan moet je het wel heel erg oprekken. Ik vermoed dat gios/Erik doelde op de binnenkabel maar de vraag ging om de buitenkabel.
Ik denk dat je gelijk hebt.

Maar wat moet dan wel de oplossing zijn?

Foto zou kunnen helpen?
Een verzameling rubber ringen welk je er om de paar cm omheen doet?
Wesley Ooms schreef:En liefst zonder de kabel uit de buis te halen want ik ben bang dat ik hem er dan niet meer terug in krijg.
Tjongejonge, dun touwtje aan de kabel, kabel eruit en het touwtje laten zitten. Nieuwe kabel trek je er dan zo weer door terug met het touwtje. 8)
Ik zou toch ook even de dealer raadplegen, hier moeten toch oplossingen voor zijn. In de praktische hoek kun je nog denken om de voorspanning op de buitenkabel te creeeren door die bij beide uitgangen met een fijn stukje duct tape op je frame te plakken, of de buis te purren, maar daar knapt je fiets niet van op denk ik. Of anders toch de kabel eruit halen en om de paar cm een rubbertje of stukje ventiel slang aanbrengen zoals eerder geopperd.
Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties. Het is me gelukt. Ik heb vrijdag een 6mm alu buisje gehaald bij de gamma en door het frame getrokken. Ik was in eerste instantie niet helemaal zeker of ik het zou doen omdat het makkelijker is om iets slechter te maken dan beter te maken. Ik heb met industriële tape de kabel aan het buisje gemaakt en vervolgens de buis in het frame gestopt door er tegelijk tegen te duwen en voorzichtig aan de remkabel te trekken. Ik heb inmiddels alweer meer dan honderd km gereden met een heel stille fiets. Verder is hij ook lichter geworden want de remkabel van 64 cm (54 gram per meter) is vervangen door een aluminium buisje van 64 cm (42 gram per meter). Ik heb een foto van het buisje erbij gedaan want zo in de fiets is het moeilijk te zien dat het een alu buisje is. je ziet het omdat er een zwart kabeltje in gaat en een zilvere eruit komt. De zwarte is de originele (ingekorte) remkabel.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 3262_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 2441_o.jpg

Even nog voor alle mensen met een Stevens Aspin die hetzelfde overwegen te doen:
Het buisje was €2,99 , en de tape een paar euro, maar als je bij een productiebedrijf werkt zullen ze daar vast nog wel wat van hebben liggen, als je het zelf al niet ergens hebt liggen. Het is zeker aan te raden want het is echt een super verbetering van de fiets. Ik ben nu helemaal blij ☺☻