Dag allen,
na een heerlijke tocht vorig jaar naar Santiago de Compostela wil ik dit jaar weer wat kilometers gaan verslinden. Dit keer wil mijn vriendin ook mee. Daarom blijven we in Nederland zodat mocht er wat gebeuren, we altijd de taal spreken (behalve in de Achterhoek misschien ) en we niet ver van huis zijn. Het is een klein epistel, dus ik hoop dat jullie de tijd hebben om er jullie licht op te schijnen.
Ter zake
Banden en remmen/slijtage
mijn VSF T400 heeft nu tegen de 4000 kilometers gelopen. Ik heb nog een servicebeurt tegoed dus ik dacht dat ik na de Ronde van Nederland de fiets langs ga brengen. Wat mij opviel is dat mijn achterband sneller slijt dan mijn voorband. Het is de Schwalbe Marathon Cross. Ik heb daarom de banden omgewisseld. Is dat een goed idee of zijn er mensen die pleiten voor het geheel verslijten van de band en dan een nieuwe erop leggen. En hoeveel zou een Marathon Cross (of welke andere Schwalbe band) moeten kunnen rollen ongeveer? En hebben jullie suggesties voor als ik een nieuwe band ga kopen(hopelijk pas na nog eens 4000 km)
Daarnaast, kwam ik achter, heb ik de banden verkeerd om erop gelegd. De band rolt dus niet de goede kant op. Is dit erg ivm het afvoeren van water of loopt dit wel los?
Nummertje drie zijn de remblokken. Ik heb Magura HS11 remmen en heb een blokje uit de klem gehaald en omgedraaid omdat ik zag dat ie wat schuin afliep. Dit slijt vanzelf weer recht neem ik aan? De vraag alleen is of ik nu ook remvermogen verlies?
GPS
Na ellenlange zoeksessies op het forum wat nou het beste gps apparaat is heb ik besloten dat mijn Samsung Galaxy S3 maar gewoon moet gaan fungeren als navigatie. Hier heb ik echter wel enkele vragen over:
- Welke app is hiervoor het meest geschikt (ik lees veel over Osmand)
- Kun je met die apps gewoon gpx files op je telefoon zetten en inladen in de app?
- qua stroomvoorziening zat ik te denken aan de Zzing, aangezien het de simpelste van de dynamoladers lijkt en niet de duurste is. Zijn er mensen die me dit afraden?
Dank voor jullie berichten,
Sebas
na een heerlijke tocht vorig jaar naar Santiago de Compostela wil ik dit jaar weer wat kilometers gaan verslinden. Dit keer wil mijn vriendin ook mee. Daarom blijven we in Nederland zodat mocht er wat gebeuren, we altijd de taal spreken (behalve in de Achterhoek misschien ) en we niet ver van huis zijn. Het is een klein epistel, dus ik hoop dat jullie de tijd hebben om er jullie licht op te schijnen.
Ter zake
Banden en remmen/slijtage
mijn VSF T400 heeft nu tegen de 4000 kilometers gelopen. Ik heb nog een servicebeurt tegoed dus ik dacht dat ik na de Ronde van Nederland de fiets langs ga brengen. Wat mij opviel is dat mijn achterband sneller slijt dan mijn voorband. Het is de Schwalbe Marathon Cross. Ik heb daarom de banden omgewisseld. Is dat een goed idee of zijn er mensen die pleiten voor het geheel verslijten van de band en dan een nieuwe erop leggen. En hoeveel zou een Marathon Cross (of welke andere Schwalbe band) moeten kunnen rollen ongeveer? En hebben jullie suggesties voor als ik een nieuwe band ga kopen(hopelijk pas na nog eens 4000 km)
Daarnaast, kwam ik achter, heb ik de banden verkeerd om erop gelegd. De band rolt dus niet de goede kant op. Is dit erg ivm het afvoeren van water of loopt dit wel los?
Nummertje drie zijn de remblokken. Ik heb Magura HS11 remmen en heb een blokje uit de klem gehaald en omgedraaid omdat ik zag dat ie wat schuin afliep. Dit slijt vanzelf weer recht neem ik aan? De vraag alleen is of ik nu ook remvermogen verlies?
GPS
Na ellenlange zoeksessies op het forum wat nou het beste gps apparaat is heb ik besloten dat mijn Samsung Galaxy S3 maar gewoon moet gaan fungeren als navigatie. Hier heb ik echter wel enkele vragen over:
- Welke app is hiervoor het meest geschikt (ik lees veel over Osmand)
- Kun je met die apps gewoon gpx files op je telefoon zetten en inladen in de app?
- qua stroomvoorziening zat ik te denken aan de Zzing, aangezien het de simpelste van de dynamoladers lijkt en niet de duurste is. Zijn er mensen die me dit afraden?
Dank voor jullie berichten,
Sebas