Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ultralight op de racefiets - Forum Wereldfietser

Ultralight op de racefiets

187 berichten
Ik zou eerst SE-NL-SE fietsen maar kan helaas niet zo lang weg (5500km + een dikke week NL is deze zomer te veel van het goede) maar heb nu dit troostrondje gevonden: om de Botnische Golf heen (het noordelijke deel van de EuroVelo 10), dus circa 2500 km, op de racer, ultralichte kampeerspullen, vertrek half augustus, het kan onderweg al koud worden en er kunnen grote afstanden tussen de winkels voorkomen.
Nu twijfel ik aan m'n paklijst en heb weer een hoop vragen dus alle tips zijn welkom!

Paklijst is nu circa 6.5 kg (zonder eten en water):
. fietstassen 1 kg
. slapen 2 kg
. kleding 2 kg
. keuken 200 of 400 gram
. hygiene 400
. gereedschap 500
. klein spul 250

Maar nu twijfel ik aan het extra meenemen van:
. buitenbandje(s) en welke: Wims Panaracer Pasela? (moet zowiezo bredere bandjes)
. het brandertje. Bijna elke Zweedse camping heeft een keuken maar van Finland weet ik het niet. En dan zit je ook weer met de brandstoffles, er zitten nl geen gaatjes in de onderbuis voor een houder dus moet daar iets voor verzinnen (zal ook erg charmant staan zo'n gebutste brandstoffles op een glimmende racer)
. welk thermo ondergoed: het gewone of het 2 x zwaardere merinowol?
. wel of niet regenbroek/handschoenen/overschoenen, heb nl een gruwelijke hekel aan regenkleding en op de racer heb ik het tot nu toe alleen maar erg warm, dus in hoeverre word je op zo'n fiets nu echt koud? Nat word je toch wel.
. beter fietslicht? Heb wel een Petzl hoofdlampje en van die lullige ledjes.
. ik wil zeker weten sterkere wielen en dacht (met dank aan AB) aan Campagnola Zonda maar misschien zijn er betere wielen?
. reserve spaken + bijbehorend gereedschap?

Ik krijg tot nu toe alles kwijt maar het zal moeilijk worden met bovenstaande extra spullen en twijfel daarom aan een Fly achterdrager + m'n Ortlieb voortassen. Heb nu wel een nieuw tentje besteld die lichter en een kleiner pakvolume heeft dus dat zal wel schelen. Maar met drager + tassen komt alles op het achterwiel terecht en of dit zou kunnen?
Fiets weegt nu 10 kg, zelf ben ik 59kg + kleding + schoenen + helm + camelbak met inhoud, het menselijk lichaam is de beste schokbreker en ik doe aardig m'n best om nog veerkrachtiger te worden (fietsenfietsenfietsen) alleen het Zweedse asfalt werkt niet echt mee. En hoe reken je zoiets nou het beste uit? :?

En wat vinden jullie van m'n paklijst:

. 2 x 14 L drybags aan stuur en zadel 300 gram
. frametasje Scott 120 g
. camelbak Mule 11 L + 3L water 590 g
. bidon + houder (je hebt toch een fles nodig)

. slaapzak Western Mountaineering UL -7°C 835 gram
. tentje Terra Nova laser photon 720 g
. matje Neoair xtherm 430 g

. 2 x korte koersbroek 260 g
. 1 x lange broek 220g
. 1 x lange thermosbroek (overdreven?) 330 g
. 2 x kort shirt 170 g
. 2 x lang shirt 360g
. 2 x sokken 40 g
. 1 x warme sokken 60 g
. wind/motregenjasje Craft Featherlight 38 g
. korte fietshandschoenen 30 g
. sportbh 80 g
. 1 stringetje (voor als ik eens niet fiets) 10 g
. fleecevestje 300gr of een donsvestje 250 g
. Gripgrab muts (overdreven?) 30 g
. thermogoed: Craft 200gram of m'n wintergoed Woolpower merino 400gram

. Tangria mini brandertje, pan + bakpan 330 gram + brandstoffles 0.6 L
of zonder brandertje (scheelt de helft plus de brandstoffles)
. 3 x bestek SeaToSummit 35 gram
. moet nog een andere beker, m'n oude is net gesneuveld

. StS handdoek 58 gram
. StS pocket shampo, 50 wasbeurten (maar voor mijn haardos 25x) 15 gram
. moet nog een wasmiddel voor kleding
. deo, borstel, wat EHBO etc

. Lezyne road drive pompje 106 gram
. schwalbe drukmetertje 34 g
. plakspullen + parktool bandenlichters (erg groot) 40 g
. 2 x binnenband 200 g
. 5 x inbus 50 g
. tape/tie/extra spanbandjes/poetslapje

. en nog wat klein spul zoals mobieltje, oplader, ID, rijbewijs, geldpasje
Uit je twijfelpunten komt volgens mij vooral naar voren dat je niet zeker weet of je vol voor 'ultralight' wilt gaan of toch wat zekerheid, en dus gewicht, wilt meenemen...
- Regenkleding: niet dus. Je hebt er een hekel aan en je hebt reservekleding bij je. Bovendien is er op elke camping wel een droge ruimte.
- Fietsverlichting: in augustus is het nog erg lang licht in het hoge noorden, je fietst dus waarschijnlijk niet in het donker. Niets extra dus.
- Merino: als je normale thermokleding voldoet, niet meenemen.
- Kookspullen: bel een paar Finse campings op je route op of kijk op hun website of ze een keuken hebben. Anders eet je koud uit blik, of ergens in een uitspanning onderweg. Geen kookspullen mee derhalve.
- Extra buitenband en spaken: als je met nieuwe banden en een sterkere wielen vertrekt lijkt dat overbodig. Je totale gewicht blijft vrij laag en het eind is natuurlijk zoek als je begint met iets extra's... dan kun je een complete bobjak aan reservespullen meezeulen.
Kortom: als je voor ultralight gaat, blijf dan consequent en accepteer een zeker risico. Gewoon lekker fietsen en niet aan problemen denken die zich waarschijnlijk niet voordoen. Fijne tocht!
Ik zou je de volgende tips meegeven:
Banden: Schwalde durano of conti 4000. In beide gevallen de 28 mm versie kiezen. Zorg voor nieuwe banden als je vertrekt; dan hoef je geen reserve buitenbanden mee e zeulen.
Thermo ondergoed: Ik zou een dun merino hemdje meenemen en een gewoon thermohemd. Merino gaat niet rap stinken en kan een paar dagen gedragen worden. Een gewoon thermohemd werkt qua vochtafdrijving net iets beter maar gaat snel ruken. Tegen de kou draag je het best een fleece en een goretex jack.
Regenbroek? Niet doen. Het zijn ondingen en het is gewicht. Je benen kunnen best nat worden.
Fietslicht? Ook niet doen. Niet 's nachts fietsen is net zo makkelijk.
Reservespaken? Klinkt verstandig maar wat doe je al de spaken aan de cassete zijde breken? Heb je dan ook een pignon afnemer bij? En als er al spaken breken, dan zijn het meestal de die spaken.
Wielen:
Vergeet de Zonda's. Top wielen voor racers maar ik zou er niet op willen rijden met bagage. Dan veel liever een handgespaakte set met 32/36 spaken. Meer spaken is gewoon sterker.

over de paklijst:
Goed bezig!
Maar toch ook nog een opmerking.
1 stringetje? Ga je de rest van de tijd alleen maar koersbroeken dragen? Ik zou er zeker 2-3 meenemen. Het is ook niet het gewicht.
2 lange broeken is niet overdreven. Er is er ook wel eens een nat of vies.
3-4 paar korte sokken en 1 paar warme. Sokken draag je continue. Zowel op de fiets als ernaast. En sokken worden snel vies en ze drogen vaak slecht.
Een muts is niet overdreven. Je beschermt jezelf het best tegen kou door een muts te dragen. De meeste warme verlies je namelijk via je hoofdhuid.
Drukmeter en plakspullen zou ik thuis laten. Smalle bandjes zijn vaak toch niet te plakken en die drukmeter is echt zinloos. Gewoon met je duim voelen. Als je weet dat je onderweg regelmatig een fietswinkel tegenkomt dan zijn 2 reserve bibas wel genoeg.


En vergeet vooral niet te genieten onderweg ;)
@ Bergbeklimmer
...als je weet dat je onderweg regelmatig een fietswinkel tegenkomt...
Zeker nog nooit in Noord-Zweden en/of Finland geweest? Daar kom je namelijk vrijwel geen fietswinkels tegen, hooguit verkopers van sneeuwscooters e.d.

Plakspullen mee dus, Yopie!
Yopie schreef: het brandertje. Bijna elke Zweedse camping heeft een keuken maar van Finland weet ik het niet.
De overgrote meerderheid van campings in Finland heeft een kookvoorziening.
De meeste verhuren ook hutjes en hebben daarom ook een wasmachine en waspoeder. Wel even netjes vragen.
Neem genoeg geld mee.

Sjirk
Thanks!

Okee:
- extra buitenbandjes, spaken en fietsverlichting gaan niet mee.
- extra thermokleding is toch wel wijs als het ene setje nat is. En merino gaat inderdaad niet snel ruiken dus die gaat mee.
- de muts gaat ook mee
- 3 paar sokken en 2 stringetjes (10g stof is in 10 sec droog gewaaid) is inderdaad beter
- en ik zal ook geen rampen verzinnen want dan kan ik net zo goed thuisblijven. :D
SjirkM schreef:De overgrote meerderheid van campings in Finland heeft een kookvoorziening.
Het brandertje blijft dus ook thuis. Pannetjes gaan wel mee, zelf koken scheelt veel geld en bij wildkamperen moet ik al genoeg 'koud' eten. Bedankt!
bergbeklimmer schreef:Drukmeter en plakspullen zou ik thuis laten. Smalle bandjes zijn vaak toch niet te plakken en die drukmeter is echt zinloos. Gewoon met je duim voelen.
Dacht dat eerst ook, tot ik het ging nameten en toen kwam ik toch even bedrogen uit! Dus ik kan echt niet voelen of er 7 bar in zit.
wimmo17 schreef:@ Bergbeklimmer
...als je weet dat je onderweg regelmatig een fietswinkel tegenkomt...
Zeker nog nooit in Noord-Zweden en/of Finland geweest? Daar kom je namelijk vrijwel geen fietswinkels tegen, hooguit verkopers van sneeuwscooters e.d.
Plakspullen mee dus, Yopie!
Yep! En de plakspullen wegen maar 40gr en dan heb ik volgens mij nog geeneens de lichtste bandenlichters.
bergbeklimmer schreef:Vergeet de Zonda's. Top wielen voor racers maar ik zou er niet op willen rijden met bagage. Dan veel liever een handgespaakte set met 32/36 spaken. Meer spaken is gewoon sterker.
Die bagage is in totaal maar 6.5 kg en zit aan het stuur, frame en zadel.
Mocht ik voor de drager met tassen gaan komt er 2 kg bij (330g drager en 2 x 780g tas) maar gaat er weer 730g af (drybag 140g en camelbak 590g) en zit ik nog steeds op maar 7.8kg bagage.
Als een doorsnee racefietswiel een persoon van zeg 80kg vele km kan dragen dan moet een Zonda mijn gewicht van 59kg + bagage 7.8kg toch een makkie vinden? Of zie ik dit verkeerd?
Ik zou wel een extra buitenbandje meenemen. Jekunt kiezne uit twee routes: degelijke bvandenmonteren, en geen reserve menemen, of snelle bandje smonteren, en een lichte reserve meenemen. Ik zou iets als de Pasela monteren, en een van de lichte vouwbandjes die er nu vast op je fiets zitten meenemen. Je hebt heus niet op elke hoek van de straat een fietsenwinkel, en een scheur in een band dooreen scherpe steen of een stuk ijzer heb je makkelijk genoeg.
Wim
Yopie schreef:
bergbeklimmer schreef:Vergeet de Zonda's. Top wielen voor racers maar ik zou er niet op willen rijden met bagage. Dan veel liever een handgespaakte set met 32/36 spaken. Meer spaken is gewoon sterker.
Die bagage is in totaal maar 6.5 kg en zit aan het stuur, frame en zadel.
Mocht ik voor de drager met tassen gaan komt er 2 kg bij (330g drager en 2 x 780g tas) maar gaat er weer 730g af (drybag 140g en camelbak 590g) en zit ik nog steeds op maar 7.8kg bagage.
Als een doorsnee racefietswiel een persoon van zeg 80kg vele km kan dragen dan moet een Zonda mijn gewicht van 59kg + bagage 7.8kg toch een makkie vinden? Of zie ik dit verkeerd?
Ik zie het anders. Maar misschien zit ik wel mis. Die 80 kg is bedoeld als gewicht dat de berijder mag hebben. Maar dat is iets anders dan 80 kg totaal gewicht. Als je over strak effen asfalt rijdt dan maak het niet zoveel uit wat nu zwaar is. De fiets of de berijder. Het gaat meer over de kuilen en bulten uit. Als je met een fiets(+bagage) van 18 kg door een kuil fietst dan gaat die 18 kg werken op je spaken. Je eigen lichaam valt die klap door even iets omhoog te komen en de klap met je knieen op te vangen. De wielen moeten echter de klap van het gewicht (fiets + bagage) opvangen. Dan heb ik toch liever gewoon meer spaken in mijn wielen.
Beste keus: een traditioneel handgespaakt wiel met 36 spaken en een stevige velg.
Wim
Nu zat ik een beetje te googlen over max belastbaar gewicht bij racefiets wielen en vond een setje Campagnolas met max 150 kg per wiel maar de andere Campa's hebben helemaal geen max gewicht. Dat klinkt wel goed. Kan de max van de Zonda's nog niet vinden maar ik geloof er nu wel in.
Want wat ga ik er nou helemaal mee doen? Trap heel braaf (dus niet als een beest staand en slingerend op de fiets) en zwerf een beetje rond op het asfalt. En ik heb 7 kg extra aan die fiets hangen, nou nou dat is me een gewicht. :wink:
En met slecht weer zal ik wel alle kleding aan hebben dus is er nog maar 5 kg bagage.

En banden. Die Pasela's zijn moeilijk te krijgen maar misschien zijn de Conti Grand Prix 4-season wel beter: 'zeer geschikt voor lage temperaturen, nat wegdek en inzetbaar onder extreme omstandigheden'. Misschien overdreven voor Finland maar wel ideaal voor de komende Zweedse herfst waar ze met scherpe steentjes strooien inplaats van met zout (waar ik woon dan).
Ik zou vooral geen lichte wielset kopen maar iets fatsoenlijks laten bouwen. Zelf heb ik vanwege dezelfde eisen destijds een licht voorwiel (32 spaaks notubes alpha 340 velg, white industries t11 voornaaf) icm een sterk achterwiel (36 spaaks exal LX17, white industries mi5 achternaaf) gespaakt met dtswiss competition (2.0/1.8 ) spaken en dat doet het heel goed, deze wielset past prima met goed verkrijgbare schwalbe kojaks 35mm of de meest brede raceband die onder je fiets passen. Daarmee heb je een lichte en zeer sterke wielset:

Afbeelding
Die 35 mm banden gaat trouwens niet passen. Bij standaard raceremmetjes is 28 mm de grens. En je kunt voor de Zonda's gaan. Ik geef toe; ze zien er strak uit en het klinkt mooi. En het zijn ook goede wielen. Maar als ik zelf de keus zou maken kwam er toch echt een handgespaakt setje in. Maar die keus is geheel aan jou. Sterkte met twijfelen.
Misschien is een wielbouwer leuk als je in NL woont, mocht er iets met je wiel mis zijn ga je er ff naar toe. Maar in Zweden gaat dat niet zo makkelijk. Er zijn in dit enorme land maar drie grote steden: Stockholm, Göteborg en Malmö. En dat is het, daar moet je het mee doen.
Voor bv gewoon SPD-schoenen (die ik niet online wou kopen) zat ik al een hele dag in de auto. En in de donkere wintermaanden ben je soms blij als je 60 km per uur haalt dus dat schiet lekker op.
Nee, als de wielbouwer bij mij om de hoek zat ging ik er met liefde naar toe maar nu niet.

Bergbeklimmer, mag ik vragen wat voor wielen jij hebt?
Ik heb een carbon racefiets met Zonda wielen ;)

Maar dat is niet de bagage vakantie fiets. Daarvoor heb ik een Kona Jake; een cyclocrosser met een kleine drager. Daar zitten standaard wielen onder; niet handgemaakt wel met 32 spaken.
bergbeklimmer schreef:Ik heb een carbon racefiets met Zonda wielen
:D

Heb je niet toevallig een fotootje, zodat we je wielen kunnen bewonderen?
bergbeklimmer schreef:Ik heb een carbon racefiets met Zonda wielen ;)

Maar dat is niet de bagage vakantie fiets. Daarvoor heb ik een Kona Jake; een cyclocrosser met een kleine drager. Daar zitten standaard wielen onder; niet handgemaakt wel met 32 spaken.
Hoe zwaar ben je? En hoeveel wedstrijdkilometers heb je er al meegereden (met of zonder problemen)?. Denk je niet dat een wiel het zwaarder te verduren krijgt tijdens een koers dan tijdens een UL fietstocht van een paar weken?
Bijgaand dan een foto van mijn racefiets:
Afbeelding

in antwoord op al uw vragen:
- ik weeg 72 kg. De fiets 7,6 kg
- Wielen gaan al 20000 km mee. Tot nog toe een gebroken spaak gehad; achter casstte zijde. En dan staat een wiel al snel goed krom
- wedstrijd of trainingskilometers maakt niets uit voor wat wielen te verduren krijgen. Een dagje ronde van Vlaanderen doen is meer een aanslag op het materiaal dan 500 koers kilometers op nieuw asfalt.

Ik denk dat zowel het gewicht van de berijder als het gewicht van fiets een rol speelt in de duurzaamheid van de wielen. Een zware rijder is niet goed maar een zware fiets helpt ook niet. Als het gewicht van de fiets is dood gewicht wat bij elke hobbel een aanslag pleegt op de spaken. Maar misschien als je over rimpelloos asfalt gaat fietsen dat die Zonda's het dan nog best gaan houden.
Bergbeklimmer, je begrijpt natuurlijk wel dat dit niet kan: eerst zit je me te vertellen niet voor Zonda's te gaan en vervolgens maak je me lekker met dit hier?! :wink:

Maar ik zie het al: die prachtige wielen zouden erg misstaan op mijn eenvoudige racer, dus ik zie er vanaf. :(

Zelf denk ik dat een wedstrijd een enorme aanslag is op wielen. Het bv staand op de pedalen stampen waardoor het wiel van links naar rechts gaat moet toch enorme krachten geven aan spaken/velg. Krachten waar het wiel eigenlijk niet op gebouwd is?

En die 20.000 km met 72 kg was toch ook niet over rimpelloos asfalt?

Verder heb ik ook mijn twijfels aan handgespaakte wielen.
Als een wielbouwer een fabrieks gemaakte velg met fabrieksgemaakte spaken aan een fabrieksgemaakte naaf zet en dit vervolgens heel logisch een handgespaakt wiel noemt is dat heel mooi en prachtig maar voor mij nog geen reden om dit gelijk als de beste keus af te doen.
Het is leuk als je iets speciaals zoekt: speciale velg met bijzondere spaken, je gaat de Noordpool over etc maar ik ga niets bijzonders doen, ik weeg niet bijzonder, hoef geen speciale kleur of het duurste materiaal ofzo.
Maar.. ik moet er wel bij zeggen dat als dit rondje Botnische Golf me bevalt (dus ultra bepakt op de racer) dat ik dit wel vaker ga doen. De Noorse bergen zijn vlakbij maar de Franse zijn ook erg aantrekkelijk, de Picos in Spanje wil ik graag nog een keertje zien en o wat zijn de Dolomieten toch mooi dus een sterk wiel wordt dan wel steeds belangrijker.
Misschien heb ik wel de verkeerde fiets. :shock:
bergbeklimmer schreef:Bijgaand dan een foto van mijn racefiets:
Afbeelding

in antwoord op al uw vragen:
- ik weeg 72 kg. De fiets 7,6 kg
- Wielen gaan al 20000 km mee. Tot nog toe een gebroken spaak gehad; achter casstte zijde. En dan staat een wiel al snel goed krom
- wedstrijd of trainingskilometers maakt niets uit voor wat wielen te verduren krijgen. Een dagje ronde van Vlaanderen doen is meer een aanslag op het materiaal dan 500 koers kilometers op nieuw asfalt.

Ik denk dat zowel het gewicht van de berijder als het gewicht van fiets een rol speelt in de duurzaamheid van de wielen. Een zware rijder is niet goed maar een zware fiets helpt ook niet. Als het gewicht van de fiets is dood gewicht wat bij elke hobbel een aanslag pleegt op de spaken. Maar misschien als je over rimpelloos asfalt gaat fietsen dat die Zonda's het dan nog best gaan houden.
Mijn ervaring bij wedstrijden is dat de snelheid hoger is, de bandendruk maximaal, je accelereert harder, dus meer druk op de aandrijflijn, je stuurt strak door de bochten om daarna weer hard aan te zetten, klinkers, asfalt, maakt niet uit je ziet alleen maar het achterwiel van je voorganger in plaats van de gaten in de weg, je valt enkele keren per jaar, etc.

Mijn trainingskilometers zijn relaxter, je kunt vooruit zien, je kunt iets beter anticiperen door tijdig je lichaamszwaartepunt aan te passen bij drempels en spoorwegovergangen of een scherpe bocht, je hoeft minder urgent te acceleren, je kunt bredere banden toepassen zonder te denken dat je achterloopt op de 23mm concurrenten, etc. Mijn aantal kilometers op de racefiets overstijgt die van mijn trekkingbike: twee setjes eurus wielen, nooit problemen mee gehad op een valpartij na (natte stenen fietste misschien 22kmh). Dan heb je gewoon pech en is het lastig zo'n G3 spakenpatroon te herstellen; ten eerste zitten er exotische spaken in, ten tweede is door de grote tussenruimte het erg lastig om hoogteslagen eruit te krijgen. De wielen dus opgestuurd naar Campa en die hebben het wonderwel goed weten te repareren. Daarna een tweede set eurus gekocht, met van die alu-spaken die je ook onder je Zonda's hebt. Inmiddels 5 jaar en vele kilometers verder en nog zo stijf en kaarsrecht als wat (ondanks vele klinkers en afgelopen weekend nog kasseistroken in Drenthe..... niet mee gevallen uiteraard :).

Nu wil ik absoluut niet beweren dat Zonda's of Eurussen de heilige graal op het gebied van wielbouwers zijn, maar het zijn imho wel goede racewielen. Heb ook nog een set Neutrons en Mavic Cosmic Carbone liggen, die hebben een minder exotisch spaakpatroon, maar voldoen me ook prima met 95kg lichaamsgewicht. Mijn handgespaakte wielset (ultegra naaf/rigida dp18 velg) heb ik kunnen verkopen en heb ze niet gemist. De fabriekswielen voelen stijver en lichter aan. Sterker nog ik heb wel eens een vakantie met racefiets en volgeladen fietskar overleeft die werd gedragen door een Mavic Ksyrium Elite wielset. Deze wielset overleed pas nadat ie werd overreden door zo'n grote SUV.

Maar! Stel dat je een probleem krijgt met gebroken spaken, dan zijn ze bij een handgespaakte wielset iets eenvoudiger te repareren. De kans is ook net iets groter dat de eerste de beste fietsenmaker de standaard spaaklengte eerder op voorraad heeft dan een exotisch model. In geval van Yopie maakt het denk ik niet zoveel uit, die komt zowieso geen fietsenmaker tegen en neemt geen cassette-afnemer mee tijdens haar ULtocht (uiteraard kun je wel reservespaken meenemen en een spakenspanner tbv je voorwiel en de niet aandrijfzijde van je achterwiel).

Toch acht ik de kans ontzettend klein dat je net in die 2500km pech krijgt met eventuele Zonda's. Gaten in slecht asfalt zul je toch moeten ontwijken, ongeacht welke wielset je ook kiest. Pech en overmacht is moeilijk te voorspellen, het blijft een kwestie van risico-inschatting en vertrouwen. Een hangespaakts wielset is misschien het meest verstandig (moet je wel goede bouwer hebben), maar ja, dan mis je wel elke dag die heerlijke campa-ratel en geef toe, die campa-wielen rijden gewoon erg lekker, eenvoudig te onderhouden, goede prijs/kwaliteit verhouding en zien er ook wel lekker eigenwijs uit..... dat past vast wel bij Yopie :).
Yopie schreef:Bergbeklimmer, je begrijpt natuurlijk wel dat dit niet kan: eerst zit je me te vertellen niet voor Zonda's te gaan en vervolgens maak je me lekker met dit hier?! :wink:

Maar ik zie het al: die prachtige wielen zouden erg misstaan op mijn eenvoudige racer, dus ik zie er vanaf. :(

Zelf denk ik dat een wedstrijd een enorme aanslag is op wielen. Het bv staand op de pedalen stampen waardoor het wiel van links naar rechts gaat moet toch enorme krachten geven aan spaken/velg. Krachten waar het wiel eigenlijk niet op gebouwd is?

En die 20.000 km met 72 kg was toch ook niet over rimpelloos asfalt?

Verder heb ik ook mijn twijfels aan handgespaakte wielen.
Als een wielbouwer een fabrieks gemaakte velg met fabrieksgemaakte spaken aan een fabrieksgemaakte naaf zet en dit vervolgens heel logisch een handgespaakt wiel noemt is dat heel mooi en prachtig maar voor mij nog geen reden om dit gelijk als de beste keus af te doen.
Het is leuk als je iets speciaals zoekt: speciale velg met bijzondere spaken, je gaat de Noordpool over etc maar ik ga niets bijzonders doen, ik weeg niet bijzonder, hoef geen speciale kleur of het duurste materiaal ofzo.
Maar.. ik moet er wel bij zeggen dat als dit rondje Botnische Golf me bevalt (dus ultra bepakt op de racer) dat ik dit wel vaker ga doen. De Noorse bergen zijn vlakbij maar de Franse zijn ook erg aantrekkelijk, de Picos in Spanje wil ik graag nog een keertje zien en o wat zijn de Dolomieten toch mooi dus een sterk wiel wordt dan wel steeds belangrijker.
Misschien heb ik wel de verkeerde fiets. :shock:
Joh, je hebt als racer in spe toch ook een setje trainingswielen nodig, dan komen die Zonda's mooi van pas ;). En wielen zijn altijd reden tot twijfel, vooral met smalle bandjes. Komt nog bij de aankoopstress, maak maar eens een keuze uit al dat aanbod.

http://www.roadbikereview.com/cat/wheel ... uctlisting