Additionally, paste this code immediately after the opening tag: knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad - Forum Wereldfietser

knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad

169 berichten
van avond in knevel en van der brink zit iemand van de ANWB, die eindelijk iets willen doen aan wielrenners op het fietspad.

pas geleden las ik in de krant dat een vrouw van 68 jaar om het leven kwam na een botsing met een wielrenner

Mario
De ANWB is voor de automobilisten, die hypocrieten, eerst de fietsers van de weg gejaagd en nu gebeurt daar een fataal fiets-ongeluk, waar bemoeien die zich mee?
sjefke schreef:De ANWB is voor de automobilisten, die hypocrieten, eerst de fietsers van de weg gejaagd en nu gebeurt daar een fataal fiets-ongeluk, waar bemoeien die zich mee?
Dit draagt niet echt bij tot een oplossing Sjefke
De discussie is hier toch al veel vaker gevoerd. In mijn ervaring let de gemiddelde wielrenner heel wat beter op dan de gemiddelde al dan niet electrische aangedreven mooiweer fietser. Daarbij aangetekend dat gemiddelden niet bestaan.

Soms verheug ik me op de winter, zodat ik mijn fietspad gewoon weer voor mezelf heb......... :lol:
Ze hebben zelfs al voorgesteld om in de weekenden wielrenners tussen 11 en 17 uur te verbieden op de fietspaden. Ik stel voor om ANWB leden 2 dagen per jaar hun stemrecht te ontnemen. Net zo krom, wel veel leuker
sjefke schreef:De ANWB is voor de automobilisten, die hypocrieten, eerst de fietsers van de weg gejaagd en nu gebeurt daar een fataal fiets-ongeluk, waar bemoeien die zich mee?
Nou nou, je kunt zeggen over Ton wat je wilt (vrijheid van meningsuiting), maar ik vind hem vaak een weloverwogen mening uitdragen. Hoef je het niet mee eens te zijn, maar zijn wijze van meningsuiting lijkt iets vriendelijker dan wat jij hier tentoonspreidt... :roll:

Trouwens wel benieuwd of ze iets met het idee/voorstel doen wat ik naar hen geopperd heb. Enfin, even afwachten. Hoop dat het morgenochtend op Uitzending Gemist zal staan.
wat raar; laat ze eerst eens die achterlijke scholieren van het fietspad afhalen die continu aan het sms-en zijn en met zijn 2 tot 4 en naast elkaar blijven fietsen als je ze wilt inhalen en ook nog commentaar leveren en tevens de vuile asociale scooters. En alle bejaarden en mooiweer fietsers die midden op de fietspaden gaan pauzeren en andere ongein uithalen.

Het is wel weer duidelijk dat al deze officieele organisaties kletsen over zaken waar ze geen kennis van hebben, vermoedelijk zijn het allemaal gemotoriseerden.
Geef mij maar wielrenners op het fietspad i.t.t. slome fietsers die met 10 km de weg breed maken als ik met mijn fiets 25 km rond ga scheuren. Oh ik hoef niet eens te kijken naar de uitzending. Ik vermoed het resultaat al. Lekker een probleem uitvergroten. En er is ook een fietser door een motorrijder dood gereden. Wielrenners op het fietspad is al jaren een discussie dus niets nieuws lijkt me.
Ik ben geen wielrenner. Heb zelf een sporthybride. Die dan ook maar verbieden? Haal ik ook gemiddelde van 20-25 km/uur mee. Soms nog wel harder. Ik vind die bejaarden gevaarlijker die gezeelig aan het praten zijn en niet opletten. Bellen en niet aan de kant gaat tot dat je er bijna achter rijdt. Of even stoppen midden op het fietspad zonder om te kijken of ze wel kunnen stoppen!
wat naar mijn idee het probleem met fietspaden is, is dat veel mensen het zien als een recreatief gebied waar je niet hoeft op te letten en waar serieuze fietsers zich maar moeten aanpassen. Nou vind ik het geen probleem om even af te remmen en te wachten tot ik veilig kan inhalen; maar als na 6x bellen echtparen nog steeds zonder reactie naast elkaar blijven fietsen en ik mijn fiets vlak langs ze druk en nog net niet in de berm raak en ze roepen: 'kalm aan doen' en soms zelfs kwaad worden, begrijp ik niet waarom wielrenners en andere niet-zo-extreem traag fietsende mensen zoveel commentaar krijgen. Ik kom liever wat wielrenners tegen die > 30 km/uur fietsen en goed opletten dan een club bejaarde echtparen die weinig van het overige verkeer meekrijgen. Met die wielrenners kun je vaak ook nog leuk wedstrijdje doen :D
jeroen_ schreef:Met die wielrenners kun je vaak ook nog leuk wedstrijdje doen :D
Dat is in strijd met artikel 10 van de Wegenverkeerswet 1994. Niet voor niets is het bestuurders van voertuigen verboden op de weg aan wedstrijden deel te nemen. Uitgezonderd wedstrijden met ontheffing van de wegbeheerders onder strikte voorwaarden.

Artikel 10 Wegenverkeerswet 1994:

1. Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.
2. Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.
3. Als deelnemer wordt beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen.

Voorts wordt fietsen op de weg als een sociale bezigheid beschouwd. Om die reden mogen fietsers als enige bestuurders naast elkaar rijden. In het vorige Reglement verkeersregels en verkeerstekens onder de voorwaarde dat het overig verkeer niet gehinderd mocht worden. Onder het huidige RVV 1990 schijnt het een recht te zijn, waarbij zowel het veiligheidsbeginsel als het vlotheidsbeginsel terzijde wordt geschoven.
Fietsers zijn ontheven zoveel mogelijk rechts te houden indien zij naast elkaar rijdend wensen te converseren.

Artikel 3 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:

1.Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
2.Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. Dit geldt niet voor snorfietsers.

Artikel 3 lid 2 gewoon schrappen. Voorkomt een hoop leed en/of ellende voor fietsers, slachtoffers en nabestaanden.

Piet.
Ik dacht als ik het goed gelezen/begrepen had dat Veilig Verkeer Nederland zich distantieerde van de stelling van de Automobiel Vereniging.

Wat ik echter zeggen wil is dat dit probleem vooral in Nederland lijkt te bestaan, ik fiets zelf met racefiets en trekkingfiets met bepakking veel in België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Italië, daar kom ik eigenlijk nooit bejaarden op electrische fietsen, al keuvelend tegen. O.k. los van de vakantiegebieden, maar dat zijn dan vaak weer Nederlanders die daar op vakantie zijn.

Zoals een bevriende Franse kennis mij eens zei: "Bejaarden? Die zitten bij ons in een tehuis, thuis achter de geraniums, spelen petanque of zitten op het dorpsplein. Die gaan toch niet de fiets op".

Overigens heb ik zelf ook jaren lang wedstrijden gefietst, met licentie op afgesloten parcoursen en omlopen, daar kan je lekker racen.
Als fietser stoor/erger ik mij soms toch ook wel aan het vaak botte gedrag van groepen die wielrennertje spelen, maak je idd. geen vrienden mee.

Aan de andere kant vraag ik mij af of er ook niet voor, ja no offence, oudere mensen een soort van keuring moet komen om op de fiets aan het hedendaagse drukke verkeer deel te nemen.
Mijn buurman bijv. is ruim in de 70, heeft reuma en artrose, ziet wat minder en begint een beetje hardhorend te worden. Pas afgekeurd om nog een rijbewijs te mogen aanvragen, maar het advies meegekregen: "Gaat u toch lekker fietsen, ben je ook buiten en is veel gezonder. Zeker met een elektrische fiets kost het niet veel inspanning".

Kleine toevoeging: het valt mij ook op dat de kennis van basis verkeersregels bij veel mensen jong en oud ontbreekt. Ik zit voor mijn werk dagelijks op de fiets, en als ik van al die mensen die op een gelijkwaardige kruising van rechts komen en dan voor mij stoppen, waarna ik dan zeg: "Gaat u voor, U heeft voorrang", € 10,- zou krijgen, hoefde ik denk ik nu niet meer te werken.
PietV schreef:Dat is in strijd met artikel 10 van de Wegenverkeerswet 1994. Niet voor niets is het bestuurders van voertuigen verboden op de weg aan wedstrijden deel te nemen. Uitgezonderd wedstrijden met ontheffing van de wegbeheerders onder strikte voorwaarden.

Artikel 10 Wegenverkeerswet 1994:

1. Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.
2. Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.
3. Als deelnemer wordt beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen.
Ik sta hier eigenlijk wel een beetje van te kijken. Ik weet uit eigen ervaring dat trainingsritten van wielrenners vaak bestaan uit onderdelen die die volgens deze wet verboden zouden zijn.

Overigens gun ik een ieder zolang mogelijk het genot om te fietsen.
Benito schreef:
Ik sta hier eigenlijk wel een beetje van te kijken. Ik weet uit eigen ervaring dat trainingsritten van wielrenners vaak bestaan uit onderdelen die die volgens deze wet verboden zouden zijn.
Ach moet je daar nou verbaasd over zijn? Ze fietsen toch ook allemaal op een fiets die volgens de wet de weg helemaal niet op mag (geen bel).
In Limburg wil de ANWB liever helemaal geen wielrenners overdag in het weekend: http://www.l1.nl/nieuws/221088-anwb-lie ... rs-weekend
Raar dat de VVV Zuid-Limburg hier niet op reageert, een fors deel van de bevolking van het landelijk gebied leeft hier immers van het toerisme en wielrennen is hier altijd belangrijk geweest. Ze komen in het weekend met drommen uit het hele land, en het zijn voor het grootste deel geen idioten maar heel gewone mensen die graag op een nette manier hun rondjes rijden.
Leon
PietV schreef: 1.Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
2.Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. Dit geldt niet voor snorfietsers.

Artikel 3 lid 2 gewoon schrappen. Voorkomt een hoop leed en/of ellende voor fietsers, slachtoffers en nabestaanden.
Heeft u enige onderbouwing voor zulke uitspraak?
Moos60 schreef: Wat ik echter zeggen wil is dat dit probleem vooral in Nederland lijkt te bestaan, ik fiets zelf met racefiets en trekkingfiets met bepakking veel in België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Italië, daar kom ik eigenlijk nooit bejaarden op electrische fietsen, al keuvelend tegen.
Het probleem is misschien (nog) niet zo groot in België als in Nederland, maar deze groep bestaat wel degelijk ook in België.
Moos60 schreef: Aan de andere kant vraag ik mij af of er ook niet voor, ja no offence, oudere mensen een soort van keuring moet komen om op de fiets aan het hedendaagse drukke verkeer deel te nemen.
Mijn buurman bijv. is ruim in de 70, heeft reuma en artrose, ziet wat minder en begint een beetje hardhorend te worden. Pas afgekeurd om nog een rijbewijs te mogen aanvragen, maar het advies meegekregen: "Gaat u toch lekker fietsen, ben je ook buiten en is veel gezonder. Zeker met een elektrische fiets kost het niet veel inspanning".
Moeilijk. Sommige mensen vormen (ook op de fiets) een gevaar voor zichzelf of anderen. Maar hoe ver kan/wil je gaan in het beperken van de bewegingsvrijheid van mensen?
Ik zie wel iets in een (fiets)rijbewijs dat beperkt kan worden in geldigheid. Mensen (jongeren, ouderen, kinderen, mensen die bepaalde overtredingen hebben begaan) mogen dan nog wel in een bepaalde zone rijden of een bepaalde route afleggen (b.v. woon-werk) of mogen nog enkel tijdens bepaalde uren rijden (bij daglicht, niet in weekendavonden, ...) maar mogen niet zomaar altijd en overal de weg op.
Moos60 schreef: Kleine toevoeging: het valt mij ook op dat de kennis van basis verkeersregels bij veel mensen jong en oud ontbreekt.
In België heeft men enkele jaren geleden de normen voor het slagen voor theorie-examen voor het rijbewijs naar beneden gehaald. Een onbegrijpelijke beslissing als je het mij vraagt. Maar het lijkt me sowieso nuttig/noodzakelijk dat mensen om de zoveel jaren terug moeten bewijzen dat ze de verkeersregels nog kennen en nog beschikken over de nodig rijvaardigheid.
Overigens is gebrek aan kennis van de verkeersregels geen erg belangrijke oorzaak van verkeersongevallen (wel een mogelijke bron van ergernis).

Renaat
PietV schreef:
jeroen_ schreef:Met die wielrenners kun je vaak ook nog leuk wedstrijdje doen :D
Dat is in strijd met artikel 10 van de Wegenverkeerswet 1994. Niet voor niets is het bestuurders van voertuigen verboden op de weg aan wedstrijden deel te nemen. Uitgezonderd wedstrijden met ontheffing van de wegbeheerders onder strikte voorwaarden.

Piet.
hallo Piet,

bedankt voor de informatie, maar om eerlijk te zijn zal ik in de toekomst gewoon sprintjes met wielrenners blijven maken als ik daar zin in heb.

Als gemotoriseerde bejaarden en luie mensen op el. scooters op de fietspaden met hoge snelheden mogen rijden en zelfs regelmatig automobielen op fietspaden parkeren en rijden waarom zou ik dan niet een sprintje met een andere sportieve fietser mogen maken? Als ik zoiets doe (wat ik slechts zeer incidenteel doe) dan wacht ik wel altijd tot ik buiten de bebouwde kom ben en er geen uitritten zijn. Ook doe ik zoiets niet indien er overig verkeer is.
IkEcht schreef:
Benito schreef:
Ik sta hier eigenlijk wel een beetje van te kijken. Ik weet uit eigen ervaring dat trainingsritten van wielrenners vaak bestaan uit onderdelen die die volgens deze wet verboden zouden zijn.
Ach moet je daar nou verbaasd over zijn? Ze fietsen toch ook allemaal op een fiets die volgens de wet de weg helemaal niet op mag (geen bel).
Ja, nu ik het zo nalees zie ik dat racefietsen om meerdere punten niet aan de wet voldoen (reflectoren/bel). Maar ik ben nu ook benieuwd wie er een bel heeft op zijn vakantiefiets. Op de FietsVakantiewiki wordt de bel niet genoemd.
Zoveel doen die wielrenners trouwens niet fout.
- Een bel hebben ze vaak wel en anders kunnen ze ook goed tring roepen
- Verlichting of reflectoren zijn niet verplicht overdag. En in de winter trainen wielrenners met lampjes op.
- Verder zijn hun fietsen vaak technisch zeer op orde
- Ze rijden vaak 2 aan 2 en dat is denk ik hun grootste fout

Het probleem zit in eerder in het feit dat ze redelijk rap fietsen en je hoort ze niet aankomen. Je kan er snel van schrikken.
Benito schreef:Maar ik ben nu ook benieuwd wie er een bel heeft op zijn vakantiefiets. Op de FietsVakantiewiki wordt de bel niet genoemd.
Scherp opgemerkt! Er zit echter wel een bel op de fiets op het plaatje; hij zit op de stuurpen, vlak boven het balhoofdstel.
Gebruiken doe ik de bel op vakantie niet vaak. Allereerst omdat er weinig situaties zijn om de bel te gebruken waar ik naar toe ga maar ook omdat in veel vakantiefietslanden andere fietsers en voetgangers de fietsbel nauwelijks kennen en er dus niet op reageren.

Dat wielrenfietsen geen bel hebben kom nauwelijks door de eigenaren van de fiets maar vooral door de laksheid van de wetshandhavers die deze gedoogsituatie waar velen zich aan ergeren niet handhaven. Ze weten dat het niet mag, ze weten dat veel mensen zich er aan ergeren, ze weten dat mensen er ruzie door krijgen maar alleen omdat het nooit gehandhaafd is wordt het niet gehandhaafd.

Leon