Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Nou nou, je kunt zeggen over Ton wat je wilt (vrijheid van meningsuiting), maar ik vind hem vaak een weloverwogen mening uitdragen. Hoef je het niet mee eens te zijn, maar zijn wijze van meningsuiting lijkt iets vriendelijker dan wat jij hier tentoonspreidt...sjefke schreef:De ANWB is voor de automobilisten, die hypocrieten, eerst de fietsers van de weg gejaagd en nu gebeurt daar een fataal fiets-ongeluk, waar bemoeien die zich mee?
Dat is in strijd met artikel 10 van de Wegenverkeerswet 1994. Niet voor niets is het bestuurders van voertuigen verboden op de weg aan wedstrijden deel te nemen. Uitgezonderd wedstrijden met ontheffing van de wegbeheerders onder strikte voorwaarden.jeroen_ schreef:Met die wielrenners kun je vaak ook nog leuk wedstrijdje doen
Ik sta hier eigenlijk wel een beetje van te kijken. Ik weet uit eigen ervaring dat trainingsritten van wielrenners vaak bestaan uit onderdelen die die volgens deze wet verboden zouden zijn.PietV schreef:Dat is in strijd met artikel 10 van de Wegenverkeerswet 1994. Niet voor niets is het bestuurders van voertuigen verboden op de weg aan wedstrijden deel te nemen. Uitgezonderd wedstrijden met ontheffing van de wegbeheerders onder strikte voorwaarden.
Artikel 10 Wegenverkeerswet 1994:
1. Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.
2. Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.
3. Als deelnemer wordt beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen.
Ach moet je daar nou verbaasd over zijn? Ze fietsen toch ook allemaal op een fiets die volgens de wet de weg helemaal niet op mag (geen bel).Benito schreef:
Ik sta hier eigenlijk wel een beetje van te kijken. Ik weet uit eigen ervaring dat trainingsritten van wielrenners vaak bestaan uit onderdelen die die volgens deze wet verboden zouden zijn.
Heeft u enige onderbouwing voor zulke uitspraak?PietV schreef: 1.Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
2.Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. Dit geldt niet voor snorfietsers.
Artikel 3 lid 2 gewoon schrappen. Voorkomt een hoop leed en/of ellende voor fietsers, slachtoffers en nabestaanden.
Het probleem is misschien (nog) niet zo groot in België als in Nederland, maar deze groep bestaat wel degelijk ook in België.Moos60 schreef: Wat ik echter zeggen wil is dat dit probleem vooral in Nederland lijkt te bestaan, ik fiets zelf met racefiets en trekkingfiets met bepakking veel in België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Italië, daar kom ik eigenlijk nooit bejaarden op electrische fietsen, al keuvelend tegen.
Moeilijk. Sommige mensen vormen (ook op de fiets) een gevaar voor zichzelf of anderen. Maar hoe ver kan/wil je gaan in het beperken van de bewegingsvrijheid van mensen?Moos60 schreef: Aan de andere kant vraag ik mij af of er ook niet voor, ja no offence, oudere mensen een soort van keuring moet komen om op de fiets aan het hedendaagse drukke verkeer deel te nemen.
Mijn buurman bijv. is ruim in de 70, heeft reuma en artrose, ziet wat minder en begint een beetje hardhorend te worden. Pas afgekeurd om nog een rijbewijs te mogen aanvragen, maar het advies meegekregen: "Gaat u toch lekker fietsen, ben je ook buiten en is veel gezonder. Zeker met een elektrische fiets kost het niet veel inspanning".
In België heeft men enkele jaren geleden de normen voor het slagen voor theorie-examen voor het rijbewijs naar beneden gehaald. Een onbegrijpelijke beslissing als je het mij vraagt. Maar het lijkt me sowieso nuttig/noodzakelijk dat mensen om de zoveel jaren terug moeten bewijzen dat ze de verkeersregels nog kennen en nog beschikken over de nodig rijvaardigheid.Moos60 schreef: Kleine toevoeging: het valt mij ook op dat de kennis van basis verkeersregels bij veel mensen jong en oud ontbreekt.
hallo Piet,PietV schreef:Dat is in strijd met artikel 10 van de Wegenverkeerswet 1994. Niet voor niets is het bestuurders van voertuigen verboden op de weg aan wedstrijden deel te nemen. Uitgezonderd wedstrijden met ontheffing van de wegbeheerders onder strikte voorwaarden.jeroen_ schreef:Met die wielrenners kun je vaak ook nog leuk wedstrijdje doen
Piet.
Ja, nu ik het zo nalees zie ik dat racefietsen om meerdere punten niet aan de wet voldoen (reflectoren/bel). Maar ik ben nu ook benieuwd wie er een bel heeft op zijn vakantiefiets. Op de FietsVakantiewiki wordt de bel niet genoemd.IkEcht schreef:Ach moet je daar nou verbaasd over zijn? Ze fietsen toch ook allemaal op een fiets die volgens de wet de weg helemaal niet op mag (geen bel).Benito schreef:
Ik sta hier eigenlijk wel een beetje van te kijken. Ik weet uit eigen ervaring dat trainingsritten van wielrenners vaak bestaan uit onderdelen die die volgens deze wet verboden zouden zijn.
Scherp opgemerkt! Er zit echter wel een bel op de fiets op het plaatje; hij zit op de stuurpen, vlak boven het balhoofdstel.Benito schreef:Maar ik ben nu ook benieuwd wie er een bel heeft op zijn vakantiefiets. Op de FietsVakantiewiki wordt de bel niet genoemd.