Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wanneer een maat fiets kopen - Forum Wereldfietser

wanneer een maat fiets kopen

Hallo allemaal. Ik ben van plan om een fiets te laten maken voor mij zelf.
Heb de site al doorgeworsteld en zie allemaal mooi sugesties en ideeën.
Waar moet je op letten en wat moet je minmaal hebben.
Voor een meer weeks/maand vakantie op de fiets. Super info.
Echter heb ik een vraag die misschien een vreemde is.
Ben op het ogenblik te zwaar dus daar gaan (moeten) we aan werken.

Dus wat doe je voordat er een Euro 3000-3500 over de toonbank gaat.
1. Koop direct de maat fiets ook al ben ik te zwaar? Want je lengte veranderd toch niet (arm,been,rug)
2. Of eerste afvallen tot het ideale gewicht met daarbij ook de conditie, zodat de fiets echt op je lengte-, en gewicht lichaam.
Met daarbij de saus van je gebruikwens (lees land en inzet).
Ik zou mij eerst eens goed laten opmeten.
Wie weet kan je ook met een gewone "confectie" fiets goed uit de voeten,scheelt je denk ik zomaar 1000 euro.
Vooraf afvallen heeft volgens mij niet zoveel effect op je maatvoering maar is altijd goed natuurlijk.
Alleen als je een diepe zit wil kan je buik wat in de weg zitten :wink:
Als je echt heel zwaar bent zou ik wel voor sterke wielen en spaken kiezen
Succes
Dirk
Ik zou alleen een maatfiets kopen als ik echt hele afwijkende lichaamsvormen had. Anders is er altijd wel een standaard frame dat met de goede zadelen, stuurpen en stuur zo is af te stellen dat het allemaal goed past.

Een andere reden zou zijn om precies die fiets te laten samenstellen die niet geleverd wordt. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een snelle vakantiefiets met de geometrie van een racer. Die zijn er namelijk betrekkelijk weinig.

Gewicht speelt in deze kwestie totaal geen rol. De lengte van je benen gaat niet veranderen als je 15 kg afvalt. Als je echt 30 kg wil verliezen dan zou dat eventueel betekenen dat je had kunnen kiezen voor lichtere onderdelen en/of frame
Hoi Dirk, bedankt voor je advies en antwoord. Natuurlijk je lichaam laten meten helemaal duidelijk maar bij wie en waar.

Of naar 2-3 bedrijven gaan en hopen dat ze gemeten data meegeven. Of wordt het dan het bekende bos en bomen s :wink:

Of zie ik spoken op het pad naar je eigen maat fiets?

Gr., Philippe
pme schreef:Of naar 2-3 bedrijven gaan en hopen dat ze gemeten data meegeven.
Of zie ik spoken op het pad naar je eigen maat fiets?
Met drie heb je meteen de meerderheid van de maatframebouwers gehad in Nederland.
Van een extra sterk achterwiel hoef je ook na het afvallen geen spijt te hebben; dat geldt ook voor de rest van de fiets, al weten we het hier nog niet waar het precies om gaat.
Ga eens gewoon bij een goede zaak praten. Een lijstje staat onderaan deze pagina: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... iets_kopen
Succes,
Leon
Ik heb een maatfiets van m-gineering, een van de weinige maatbouwers. Wat hiervoor over gewicht gezegd werd is toch niet helemaal juist. Natuurlijk word je niet groter of kleiner als je afvalt, maar je wordt wel lichter. En daar zit nu precies een van de voordelen van een maatframe: zware mensen hebben een stijver (en sterker) frame nodig dan lichte. Lichte kleinere vrouwen kunnen vaak heel goed uit met normale diameter buis (1 inch bovenbuis en 1 1/8 onderbuis), terwijl mijn frame toch al dubbel oversized buis (1 1/4 bovenbuis en 1 3/8 onderbuis) moest hebben om stijf genoeg te zijn (wel met dunne 0,5 mm wanden voor meer comfort en respons op mijn trapinput). Zet een lichte rijder op mijn frame en het zal te stug aanvoelen.
Confectie frames zijn meestal stevig en stijf genoeg voor de relatief zware rijder, en voelen dus lomp en stug als je wat kleiner en lichter bent. In mijn geval is het resultaat perfect uitgebalanceerd. De fiets is net voldoende stijf voor zware bepakking (35 kg), perfect met 15 kg, en nog heel comfortabel zonder belading. Ook voor het overige ben ik uiterst tevreden, omdat de fiets precies alles heeft wat ik fijn vind aan een vakantiefiets (26 inch banden, racestuur, plus wat van die moderne dingen als Rohloff, SON en Magura). En er is nog nooit iets aan kapot gegaan.
Wim
Voor mij niet anders meer dan een maatframe, waar ik ook van terug kom zijn de relatief zware fietsen, waarom zwaar als het ook ligt kan?

Ik heb een super mooie randonneur van Blacksmith http://www.blacksmith-bikes.nl/

Waar ik ook aan denk is een Titanium fiets, van Van Nicholas, en dan die Yucon, licht en sterk voor de snelle vakantie en woonwerk.

Let wel dat er breede banden min. 32mm en spatbordjes op kunnen.

Henk

kunst en fietswerk
Wim schreef:Natuurlijk word je niet groter of kleiner als je afvalt, maar je wordt wel lichter. En daar zit nu precies een van de voordelen van een maatframe: zware mensen hebben een stijver (en sterker) frame nodig dan lichte. Lichte kleinere vrouwen kunnen vaak heel goed uit met normale diameter buis (1 inch bovenbuis en 1 1/8 onderbuis), terwijl mijn frame toch al dubbel oversized buis (1 1/4 bovenbuis en 1 3/8 onderbuis) moest hebben om stijf genoeg te zijn (wel met dunne 0,5 mm wanden voor meer comfort en respons op mijn trapinput). Zet een lichte rijder op mijn frame en het zal te stug aanvoelen.
We weten nog niet hoe zwaar Philippe is en wil worden. Is zijn streefgewicht 75 kilo of 125? Moet hij 10 kilo afvallen of 60? Dat maakt wel uit.
Ik heb ook een fiets met maatframe maar val toch in een categorie - 185 cm, 85 kg, normale proporties, wil ietsje rechter zitten dan standaard - waar een standaard frame voor voldoet.
Leon
@ pme
Heb je al de noodzakelijke ervaring met vakantiefietsen om te weten wat je wel of niet wilt op je toekomstige maatfiets? Is dat niet het geval, dan kun je misschien beter eerst eens wat toeren op een goede gebruikte fiets die redelijk past bij je maten en je gewicht. Pas daarna, als je exact weet wat je wilt, trek je je portemonnee voor je eigen maatfiets.
Heren was even buiten NL. Bedankt voor jullie aandacht en tips.
Wie en wat.
Philippe is te zwaar 105 kg en moet daar aan werken. Op naar 90-85 kg.
Dus een fiets gekocht en we zijn al 3 mnd bezig, allemaal op tijd geen deadline in 123 en er is 20 kg eraf. Wat dat is leuk als je 25 ben maar dat station is al 20 jaar voorbij :D

De link naar wiki.werldfiets is helemaal top.
De link voor blacksmith is ook niet verkeerd mooi spul. Morgen maar even naar Vittorio, moet ergens beginnen om het gevoel te kweken. En te kwijlen.

Dus wat heb ik geleerd gewicht is een parameter die voor een deel echt wel impact heeft voor een maat fiets.

Nogmaals heren super bedankt en nu hup op de koga ja modeltje confectie lightrunner. :lol: