Additionally, paste this code immediately after the opening tag: terug van weggeweest begint de sleur/slordigheid: tips?! - Forum Wereldfietser

terug van weggeweest begint de sleur/slordigheid: tips?!

Terug van vakantie/reisjes is het de laatste jaren altijd hetzelfde; het werkende leven begint weer en de fietsen worden op zolder gedumpt, de tassen zowat niet goed uitgepakt en ook maar ergens opgeborgen, en de foto's, reisverhaaltjes, filmpjes etcetera komen nooit meer in zicht.

Er liggen nu al 3 fotoboeken, en 2 filmpjes te wachten totdat ik ermee aan de slag ga. Ook emailtjes van mensen die informatie zoeken etcetera kunnen niet goed beantwoord worden omdat niets echt goed verwerkt is sinds thuiskomst (gps tracks staan nog op de gps etc, kaart is niet meer opengeweest sindsdien etc.).

Herkenbaar? En meer: wat eraan te doen? :-D

(staat niet voor niets in het hokje 'kletspraat' ;) )
Wat eraan te doen? Fietsen niet op zolder dumpen, maar gewoon lekker blijven fietsen! En dat van die foto's is herkenbaar... zo snel mogelijk verwerken en nagenieten en familie en vrienden jaloers maken:)!
Travelmaster schreef:Wat eraan te doen? Fietsen niet op zolder dumpen, maar gewoon lekker blijven fietsen!
Ja, maar in Amsterdam gebruiken we onze andere fietsen... (racefiets/stadsfixie). Afgelopen weekend voor het eerst eens even 1 nachtje weggeweest met de tourfiets, was heerlijk en moeten we zeker vaker doen, maar zijn niet zo snel geneigd onze tourfietsen te gebruiken. We hebben ook geen handige berging, op zolder is de enige manier en dat is 3 steile Amsterdamse trappen op en af...
Nadeel van onze 'dump-je-fiets-methode' is dat we hem ook niet netjes onderhouden, het rode zand van Malawi van een jaar geleden zit er nog steeds op... :?
Hm ja, dat is inderdaad niet ideaal. Oplossing: verhuizen:)?
Janneke schreef:Terug van vakantie/reisjes is het de laatste jaren altijd hetzelfde; het werkende leven begint weer en de fietsen worden op zolder gedumpt, de tassen zowat niet goed uitgepakt en ook maar ergens opgeborgen, en de foto's, reisverhaaltjes, filmpjes etcetera komen nooit meer in zicht.

Er liggen nu al 3 fotoboeken, en 2 filmpjes te wachten totdat ik ermee aan de slag ga. Ook emailtjes van mensen die informatie zoeken etcetera kunnen niet goed beantwoord worden omdat niets echt goed verwerkt is sinds thuiskomst (gps tracks staan nog op de gps etc, kaart is niet meer opengeweest sindsdien etc.).

Herkenbaar? En meer: wat eraan te doen? :-D

(staat niet voor niets in het hokje 'kletspraat' ;) )
Ook heel goed herkenbaar, wat wil je, al 44 jaar ben ik wereldfietser. Nog pas terug van onze vakantie in Zweden (m'n vrouw en ik hebben daar een eigen 2e huis staan), fiets in auto mee, ook in Denemarken rondgepeddeld, nog twee weken daarvoor in België, Luxemburg en Duitsland gefietst. Bij elkaar zes landen in drie weken! De foto's uit mijn camera zijn nu geupload maar nog niet alles op Photoshop zijn verwerkt, zoals resolutie, scherpte en contrasten. Wel zeer zeker napretten en pas op 22 juli ga ik weer werken.... zucht. Momenteel wat in de tuin klussen, zoals het houten hek falurödfärgen.
Zelfs mijn Karrimor-tassen zijn ook nog niet helemaal uitgepakt en mijn gele Giant staat in de schuur voor onderhoud. Niks geen gps en ik heb helemaal niet eens papieren kaarten gebruikt! Ik heb gewoon tomtom in mijn hoofd.
Dingen als foto albums of Photoshop en netjes een fiets onderhouden zijn blijkbaar heel belangrijk als je weer terug komt. Tenminste voor mensen die nog nooit op wereldfietsreis zijn geweest. Nou ja dat denken ze even omdat het zo in de Nederlandse cultuur hoort.
Gelijkgestemden die het echt begrijpen tref je op de weekenden van De Wereldfietser.
:D
Oh ik ben wel benieuwd naar je verhalen over Malawi. Dat was een paar jaar geleden ook het plan.
Ik zorg dat ik minstens 1 nacht per maand (soms meer) in miijn tent slaap (werk op het moment heel veel). Meestal op een groene boekje camping, Als ik erg weinig tijd heb dan pak ik ook de trein ergens heen en fiets maar een klein stukje naar de camping. Als ik met vrienden afspreek probeer ik dat ook te combineren met kamperen.

Fietsen doen ik een paar dagen in de week naar mijn werk dus voel me niet verplicht om veel km's te maken tijdens een weekendje weg of zo.

Ben nog bezig met schrijven en foto's kijken van mijn Afrika reis om alles een beetje te bewerken..... http://www.shanecycles.com/category/shanes-shorts/

Na korte reizen (minder dan 3 maand) lukt het me meestal om gelijk phots/schrijfwerk/films in de eerste week te doen. De voordeel vind ik van films is dat je heel makkelijk even terug kijkt op een rustig avond en een beetje muziek help met de sfeer :D

En de sleur? Ik ben nog vrij leeg van mijn laatste reis, ik weet dat ik vanaf november geen werk meer heb maar heb ook niet super zin om weg te gaan, dus zit een beetje in limbo. Gelukkig nog genoeg tijd om een plan te maken :shock:
Waarom zou je er wat aan willen doen? Je hebt de herinneringen aan een mooie tocht. Zelf heb ik ook wel eens pas een reisverhaaltje geschreven nadat ik twee maanden terug was van een tocht. :P
Hoi Janneke,

Dat drie-hoog-probleem is niet op te lossen, is mijn ervaring als Amsterdammer. Wel kun je de rest makkelijker maken door je fietskampeerspullen zo op te slaan dat je binnen 1 a 2 uur nadat je daartoe besluit op pad kunt.

Wat die foto's betreft: stel een deadline. Doe het of binnen twee maanden, of doe het niet.

Gaele
eindgebruiker schreef:Hoi Janneke,

Dat drie-hoog-probleem is niet op te lossen, is mijn ervaring als Amsterdammer. Wel kun je de rest makkelijker maken door je fietskampeerspullen zo op te slaan dat je binnen 1 a 2 uur nadat je daartoe besluit op pad kunt.

Wat die foto's betreft: stel een deadline. Doe het of binnen twee maanden, of doe het niet.

Gaele
En bewaar alle foto's altijd in een externe harde schijf (1000 GB), zo'n zwart doosje van ongeveer € 70,- die je buiten de computer aansluit. In geval van een crash zijn deze foto's veilig! Ook handig om die externe harde schijf naar een andere computer mee te nemen, die in mijn 2e huis in Zweden staat.
Mijn ervaring (als amsterdammer):

1) Na terugkomst was ik mijn uitrusting en maak alles (binnen een week) klaar voor de volgende reis. Zo ligt 80 a 90% van mijn uitrusting al klaar op zolder en hoef ik voor een nieuwe reis alleen een paar dingen bij elkaar te zoeken die ik in het dagelijkse leven ook wel gebruik (paspoort, fototoestel, zonnebril, etc).

2) Je hoeft je foto's niet tot een volledig reisverslag te verwerken; en zeker niet alle foto's. Bij thuiskomst download ik de foto's op de computer en plaats een selectie ervan op internet (Flickr b.v.). Dan kun je je ervaringen snel en makkelijk met andere delen zonder een uitgebreid versllag te maken. (Verslagen maken doe ik nooit; ik volsta met de herinneringen en de foto's.)

3) Het drie-hoog probleem is niet op te lossen (hoewel ik mijn fiets in de woonkamer had staan (!)), maar zelfs voor een ritje in het weekend is het de moeite om 'm van zolder te halen. Zoveel werk is het namelijk ook weer niet. De tegenzin is meestal groter dan de moeite om 'm even drie trappen af te halen.
Peter Rodenburg schreef:Zoveel werk is het namelijk ook weer niet. De tegenzin is meestal groter dan de moeite om 'm even drie trappen af te halen.
Ha, dan ken jij mijn trap niet :-) En bij Janneke is het nog veel erger, weet ik, steil en smal.
Trap af is wel vervelender dan trap op.
Vervelend is meer om in Amsterdam te wonen. Waarom niet in Zeist?
Let op de aanbiedingen van online winkels voor fotoboeken. Die hebben vaak een deadline. Als je jezelf maar vaak genoeg vertelt dat je tientjes misloopt als je dat album niet nú maakt, is het geheid snel af.

Om je te helpen herinneren kun je je inschrijven voor de spam van zo'n winkel.
1. Ga ergens een lezing geven over je tocht. Dan heb je een deadline waar je niet omheen kan!

2. Doe mee aan een videowedstrijd; ook dan moet je voor een bepaalde datum je filmpje af hebben.

3. Probeer van je hobby je beroep te maken :wink:

(Wat schrijven betreft heb ik veel respect voor fietsreizigers die een boek schrijven; dat is echt monnikenwerk)
eindgebruiker schreef:
Peter Rodenburg schreef:Zoveel werk is het namelijk ook weer niet. De tegenzin is meestal groter dan de moeite om 'm even drie trappen af te halen.
Ha, dan ken jij mijn trap niet :-) En bij Janneke is het nog veel erger, weet ik, steil en smal.
Trap af is wel vervelender dan trap op.
Veel Amsterdamse huizen hebben zo'n hijsbalk aan de dakrand. Als je die hebt, waarom dan niet de fiets vanaf de straat naar boven hijsen en die door het raam naar binnen trekken? Heb ik al iets dergelijks gedaan, maar dan op een korenmolen: een horizontale wiek met hijsblok eraan en zo kon ik nieuw hout naar vier hoog takelen voor het timmeren van een vloer.
Onder het Marnixbad (aan het einde van de Westerstraat) is een bewaakte fietsenstalling voor een paar euro per maand. Buurtbewoners met een idworx parkeren hun fiets daar ook en die fietsen zijn nog nooit gestolen.
Martin E. van Doornik schreef:
eindgebruiker schreef:
Peter Rodenburg schreef:Zoveel werk is het namelijk ook weer niet. De tegenzin is meestal groter dan de moeite om 'm even drie trappen af te halen.
Ha, dan ken jij mijn trap niet :-) En bij Janneke is het nog veel erger, weet ik, steil en smal.
Trap af is wel vervelender dan trap op.
Veel Amsterdamse huizen hebben zo'n hijsbalk aan de dakrand. Als je die hebt, waarom dan niet de fiets vanaf de straat naar boven hijsen en die door het raam naar binnen trekken? Heb ik al iets dergelijks gedaan, maar dan op een korenmolen: een horizontale wiek met hijsblok eraan en zo kon ik nieuw hout naar vier hoog takelen voor het timmeren van een vloer.
Ik ben benieuwd naar jouw foto's Martin
Nee absoluut niet herkenbaar. Want een van de lekkerste dingen na een reis is het horen draaien van de wasmachine. Dus die tassen zijn zo uitgepakt. Enne als jij denkt dat een fotoalbum maken veel werk is - probeer dan eens een filmpje. Vraag maar aan Gudrun...foto albums maken stellen niets voor qua werk. In ieder geval vind ik het heerlijk om nog uren zoet te zijn met mijn beeldmateriaal bij de montage van een filmpje - lekker nagenieten! Gelukkig ben ik wel heel wat sneller geworden door alle oefening de laatste tijd. Bedankt nog voor je mailtje - ut duurde ff maar dan heb je ook wat :wink:
Janneke schreef:Terug van vakantie/reisjes is het de laatste jaren altijd hetzelfde; het werkende leven begint weer en de fietsen worden op zolder gedumpt, de tassen zowat niet goed uitgepakt en ook maar ergens opgeborgen, en de foto's, reisverhaaltjes, filmpjes etcetera komen nooit meer in zicht.

Er liggen nu al 3 fotoboeken, en 2 filmpjes te wachten totdat ik ermee aan de slag ga.
Maar vind je het zelf echt belangrijk dat je die fotoboeken en filmpjes maakt of is het iets dat je wil doen omdat 'de buitenwereld' of jijzelf dat verwachten ('je kan toch geen grote reis maken zonder een fotoboek te maken')? Want als dat laatste het geval is, kan je ook proberen dat idee gewoon los te laten en je tevreden te stellen met de eigen herinneringen.

Renaat