Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies gebruikte fiets tot 300 euro, 7a 8 versnellingen, etc - Forum Wereldfietser

advies gebruikte fiets tot 300 euro, 7a 8 versnellingen, etc

hallo
ik heb de plannen voor een racefiets even wat kouder gezet (ik let nog op maar niet direkt op zoek)
daar en tegen wil ik de normale dagelijkse fiets vervangen oor een goede degelijke fiets.
ik heb nu een gazelle medeo met 21 versnellingen, derailleur, frame maat 57 wielmaat 28.
via de diverse berekeningen waaronder die voor racefietsen ed kom ik op een frame maat van 54 cm en met verende zadelpen nog wat kleiner.
ik ben 172 lang.
mijn wensen zijn:
- dichte kettingkast
- 7 a 8 versnellingen
- naafdynamo
- voor en zadelpen vering
- degelijk en onderhoudsarm.

het is de bedoeling dat de kids (2 en 4) er ook mee op gaan dus gewicht is ondergeschikt aan degelijk.
prijs dacht ik aan een 300 euro.
nu heb ik wat opties gevonden en zou graag jullie advies willen of er 1 bij zit wat een aanraden of juist een afrader is.
tevens zou ik graag willen weten waar ik bij die versnellingen op moet letten en welke slijtage delen gevoelig zijn bij dit soort fietsen.

giant:
http://link.marktplaats.nl/685989299

gazelle:
http://link.marktplaats.nl/697695868

gazelle:
http://link.marktplaats.nl/697967367

gazelle:
http://link.marktplaats.nl/684491444

raleigh:
http://link.marktplaats.nl/696469404

giant:
http://link.marktplaats.nl/696555257
Ben je in feite niet gewoon op zoek naar een stadsfiets met wat meer versnellingen?
als het dan in een hokje moet dan mag dat ook in het hokje stadsfiets inderdaad :D
kww schreef:als het dan in een hokje moet dan mag dat ook in het hokje stadsfiets inderdaad :D
Nou ja, ik vraag het meer omdat het hier vaak gaat over vakantiefietsen, of fietsen die je gebruikt om mee op vakantie te gaan, al dan niet met bagage. Wellicht dat je op dit forum niet tot de antwoorden komt die je zoekt.
zijn dit soort fietsen dan niet geschikt voor vakantie?
kan me voorstellen dat je meer versnellingen wilt als je de bergen in gaat.
bovendien ken ik verder geen forum waar mijn vraag beter tot zijn recht zou komen.
Dat hangt ervan af wat je ermee wilt, maar misschien helpt dit je op weg: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... n_fiets%3F
ok
v brakes zijn dus beter als rollerbrakes.
ik woon in groningen dus geen heuvels.
welke remmen heeft die raleigh?
Dát zijn dus rollerbrakes. Lekker laten staan als je ermee op vakantie wil en iets verder wil afdalen dan van de dijk naar de polder.
kww schreef:v brakes zijn dus beter als rollerbrakes.
Nee, ze hebben elke hun toepassingsgebied.
V-brakes voor als je krachtige remmen moet hebben voor afdalingen.
Rollerbrakes voor op de stadsfiets waar je ook door weer, wind en pekel moet. Dagelijkse nattigheid gedurende vele maanden is niet bevorderlijk voor de levensduur van V-brakes en de velgen.
Leon
ok, kwam ook geen fietsen tegen die iets anders als naaf of rollerbrakes hebben.
afdalingen hebben we hier toch niet.
mijn voorkeuren staan in de eerste vraag.
Maar waarom wil je een andere fiets? Een Medeo is toch prima geschikt als stadsfiets waar je ook nog wat meer mee wilt? Er zitten neem ik aan v brakes op dus dat remt wel, en het onderhoud is niet veel meer dan af en toe aan het wieltje draaien om de rem bij te stellen, en om de zoveel tijd andere blokjes. Een derailleur is iets mee ronderhoud, maar dat wordt zwaar overdreven. Bij een beetje normaal gebruik betekent het om het andere jaar een andere cassette en ketting monteren, maar dat kun je simpel zelf in een half uur, en kost misschien 35 euro. Een Nexus versnellingsnaaf heeft ook het eeuwige leven niet, en is duur. Een goedkope naafdynamo loopt altijd zwaar (en heeft geen grote levensduur), terwijl een traditionele dynamo alleen maar zwaar loopt als het donker is. Vering zou ik vergeten als het degelijk moet zijn en niet duur.
Het belangrijkste onderdeel dat degelijk moet zijn is het achterwiel. Fabriekswielen zoals in die Medeo of om het even welke stadsfiets zijn niet goed gemaakt. Een perfect handgebouwd wiel voor je Medeo kost je misschien 125 euro, en dat is echt degelijk.
Wim
de zadel staat op de laagste stand en ik heb het idee dat dat nog wat lager kan.
vandaar de vraag voor een andere fiets.
zonder vering mag ook maar ik weet onderhand niet meer waar ik op moet letten.
OK dat is een goede reden. Kijk hier eens: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Het is bedoeld voor vakantiefietsen, maar het helpt je misschien toch bij de orientatie.
Wim
kww schreef:de zadel staat op de laagste stand en ik heb het idee dat dat nog wat lager kan.
Kan het nog wat lager of moet het nog wat lager? Veel mensen rijden volgens mij op een fiets waarvan het zadel te laag staat omdat ze vooral graag 'met beide voeten op de grond' willen kunnen komen. Ik heb geen idee wat je huidige positie is, maar je opmerking 'het kan nog wat lager' lijkt te wijzen op verkeerde prioriteiten.
Ik zie de voordelen van de door eerst door jou voorgestelde fietsen t.o.v. de Modeo niet.

Ik vind goedkope vering waardeloos. Dan heb je veel meer aan wat bredere banden.

En voor onderhoudsvriendelijkheid lijkt me naafversnelling belangrijker dan gesloten kettingkast. (Een kettingkast is natuurlijk nooit volledig gesloten bij een derailleurversnelling.)

Zelf ben ik geen fan van de eerste reeks fietsen die je voorstelt (maar ik ben zelden fan van dit soort Giants, Gazelles, Raleighs, ...) . Maar de laatste twee hebben een derailleurversnelling, geen gesloten kettingkast, geen naafdynamo, ... en vallen dus zeker niet onder de categorie 'onderhoudsvriendelijk'. De Sparta lijkt me ook geen 200 euro waard.

Renaat
met iemand achterop kan ik niet trappen met het puntje van mijn schoen en dan merk ik dat
ik iets met mijn rug/kont heen en weer schuif ipv recht te blijven fietsen.
de grond kan ik net raken met 1 been en op de punt van mijn schoen.
ik ga dan van het zadel af.
ik heb de fiets gekocht jaren terug toen ik nog niks van frame maat ed wist.
mijn gazelle wordt vanavond opgehaald
en tot nog toe lijkt de sparta athletico mij dan de beste optie.
kww schreef: en tot nog toe lijkt de sparta athletico mij dan de beste optie.
Vreemd, want hij voldoet aan bijna geen enkel van de door jezelf aangebrachte vereisten. Je mag wat mij betreft zoveel van gedacht veranderen als je wilt, maar het wordt erg moeilijk voor anderen om je zinvol advies te geven, als je zelf nog geen idee hebt wat je wilt.

Renaat
eerste vereiste is een kleinere frame maat.
de eerste wensen lijstje werd afgeraden omdat het toch niet zo bleek te zijn als ik dacht.
oa de remmen en de naven bijvoorbeeld.
wensen:
degelijk, ook met kinderen erop.
frame maat 54 cm
minimaal 7 versnellingen.
Past niet binnen het gestelde kader maar is dit misschien een optie: Kinderen in plaats van op de fiets achter de fiets in een fietskar?