Dit is mijn eerste post op het forum. Laat ik meteen maar met een vraag beginnen.
Onlangs ben ik op een korte vakantie geweest met mijn nieuwe VSF-XXL fiets. Na deze vakantie toch maar voortassen gekocht.
Ik dacht: die Tubus Duo Lowrider, die zet ik zelf wel even op mijn nieuwe fiets.
- Wat is er gebeurd?
De schroefdraad bovenaan aan de binnenkant van de vork liep niet lekker. Ik kreeg er met geen mogelijkheid een bout in. De door mij gekozen oplossing: van buitenaf een lange bout door de voorvorkpoot heen draaien om de schroefdraad aan de andere kant te bereiken. Dit om te proberen om de draad van de andere kant open te draaien.
Het idee leek leuk maar de aluminium bout brak af. De afgebroken bout zit wel vast in beide gaten. De bout steekt aan beide kanten niet uit en geeft dus geen houvast. Ook is er aan beide kanten geen ruimte om een andere bout in te draaien.
Ben zaterdag naar mijn fietsenmaker geweest om mijn zonden op te biechten.
Werd vriendelijk te woord gestaan met een suggestie over uitboren en het opnieuw plaatsen van schroefdraad.
Zou vanmiddag fiets gaan afgeven. De medewerker die ik vanmiddag sprak gaf aan dat boren geen optie was en dat de garantie vervalt als je verkeerd in het frame boort. Mijn fietsenmaker geeft aan dat hij geen goede boren boren heeft om de bout goed uit te kunnen boren.
- Er zijn een aantal opties waar ik nu aan denk.
1 een klein gaatje boren in de M5 bout en hier een imbus- of torxbitje inslaan Dan proberen de bout weer terug te draaien. Dit is een precisiewerkje, misschien kunnen andere fietsenmakers of metaalbewerkers dit wel?
Iemand suggesties voor een goede fietsenmaker/ metaalbewerker in Groningen?
Als dit mislukt is het alternatief:
Uitboren en een bout door de vorkbuis heen aan de andere kant vastmaken met een M5 blindklinkmoer. Een probleem bij het uitboren wordt wel de binnenkant van de voorvork uitboren omdat die lastiger benaderbaar is.
2 Helemaal niet aan beginnen. Fiets behandelen als een fiets zonder bevestigingspunten voor lowrider. Tubus Duo verpatsen en een Tara kopen met eventuele adapterdopjes.
3 Nieuwe voorvork bestellen. Kost misschien 100 euro maar dat zou maar zo langer dan 3 weken kunnen gaan duren. Ik wil over 3 weken graag weg met voortassen aan de lowrider.
Iemand suggesties of alternatieven?
Jeroen
Onlangs ben ik op een korte vakantie geweest met mijn nieuwe VSF-XXL fiets. Na deze vakantie toch maar voortassen gekocht.
Ik dacht: die Tubus Duo Lowrider, die zet ik zelf wel even op mijn nieuwe fiets.
- Wat is er gebeurd?
De schroefdraad bovenaan aan de binnenkant van de vork liep niet lekker. Ik kreeg er met geen mogelijkheid een bout in. De door mij gekozen oplossing: van buitenaf een lange bout door de voorvorkpoot heen draaien om de schroefdraad aan de andere kant te bereiken. Dit om te proberen om de draad van de andere kant open te draaien.
Het idee leek leuk maar de aluminium bout brak af. De afgebroken bout zit wel vast in beide gaten. De bout steekt aan beide kanten niet uit en geeft dus geen houvast. Ook is er aan beide kanten geen ruimte om een andere bout in te draaien.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ben zaterdag naar mijn fietsenmaker geweest om mijn zonden op te biechten.
Werd vriendelijk te woord gestaan met een suggestie over uitboren en het opnieuw plaatsen van schroefdraad.
Zou vanmiddag fiets gaan afgeven. De medewerker die ik vanmiddag sprak gaf aan dat boren geen optie was en dat de garantie vervalt als je verkeerd in het frame boort. Mijn fietsenmaker geeft aan dat hij geen goede boren boren heeft om de bout goed uit te kunnen boren.
- Er zijn een aantal opties waar ik nu aan denk.
1 een klein gaatje boren in de M5 bout en hier een imbus- of torxbitje inslaan Dan proberen de bout weer terug te draaien. Dit is een precisiewerkje, misschien kunnen andere fietsenmakers of metaalbewerkers dit wel?
Iemand suggesties voor een goede fietsenmaker/ metaalbewerker in Groningen?
Als dit mislukt is het alternatief:
Uitboren en een bout door de vorkbuis heen aan de andere kant vastmaken met een M5 blindklinkmoer. Een probleem bij het uitboren wordt wel de binnenkant van de voorvork uitboren omdat die lastiger benaderbaar is.
2 Helemaal niet aan beginnen. Fiets behandelen als een fiets zonder bevestigingspunten voor lowrider. Tubus Duo verpatsen en een Tara kopen met eventuele adapterdopjes.
3 Nieuwe voorvork bestellen. Kost misschien 100 euro maar dat zou maar zo langer dan 3 weken kunnen gaan duren. Ik wil over 3 weken graag weg met voortassen aan de lowrider.
Iemand suggesties of alternatieven?
Jeroen