Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS-toestel - Forum Wereldfietser

GPS-toestel

Hallo,

Ik overweeg om me een GPS-toestel aan te schaffen.
Ik dacht namelijk aan de Etrex 20.
Dit toestel komt er tijdens diverse tests als "goed" tot zelfs "uitstekend" uit.

Tevens zou ik me de City Navigator als kaartmateriaal aanschaffen.
Is het beter om dit als SD-kaart of als DVD?

Of raden jullie me een ander toestel aan?

Sportieve groeten
De Etrex 20/30 staat ook op mijn lijstje, maar met Openfietsmap kaarten. Ik heb die combinatie echter nog niet uitgeprobeerd. De Garmin 62 serie heeft een groter scherm en meer knoppen voor makkelijker bediening, maar is duurder en zwaarder. Deze zomer gaat het nog weer gewoon papieren kaarten worden.
Wim
Ik heb zelf een Teasi one. Deze zomer in Oosterrijk voor het eerst geprobeerd. Werkt super! Kunt via een site je routes erop zetten.

Pluspunten
- licht
- makkelijk bedienbaar
- werkt net piepjes (1x piep voor 250m 2x voor 150m 3x voor 50m van de afslag)
- reageert snel
- prijs-kwaliteit goed!

Minpunten
- soms beetje de weg kwijt (nieuwe weg of verkeerd fietsen)
- zoals al zoveel zeggen met zon minder scherm beeld
Hoi,

Ik heb sedert een week of twee de Garmin GpsMap62s.
Het heeft een iets groter scherm dan de Etrex.
Technisch zijn beide modellen aan elkaar gewaagd.
Wat ik doe:
niks van trip computer instellen.
Zo heb ik groter kaartscherm.
het fietscomputertje vertelt me wel hoe hard of traag ik ga en hoever ik heb gereden.
Onderweg of achteraf kun je nog altijd de tripcomputer raadplegen.
De steile leercurve waar veel is over te doen heeft als voornaamste reden dat er geen serieuze handleiding is meegeleverd.
Dus:
forums raadplegen, gebruikerservaringen..

Als budget de doorslag geeft: Etrex.

Ik gebruik de Garmin stuurhouder.
Deze doet het prima.
Wel heb ik stuk binnenband om het stuur gewikkeld om eventuele verdraaiingen op te vangen.

Kaartmateriaal:
BeNeLux OpenFietsMap;
Duitse freizeitkarte BeNeLux.
Hier is een flink deel van Noord-Frankrijk mee gedekt.
een regio waar ik graag en veel kom.

mvg
Benie
Beste 'woestijn',
Ik heb deze zomer voor het eerst gebruik gemaakt van mijn Etrex 20. Op een microSD-kaartje heb ik OpenFietsMap gezet (een onderwerp op dit forum gaat daar over, heeft een eigen website, even goegelen)
Mijn route had ik thuis voorbereid in Mapsource uit tracks van de LF routes in Nederland met her en der een eigen inbreng. Het apparaat heeft het prima gedaan!
Een aanrader dus. Ik was niet helemaal onbekent met de Garmin apparaten, daar ik voor de Etrex een 60CXs heb gehad en er sinds 2008 mee heb gefietst.

Met vriendelijke groet
Erik
Waarom geen Smartphone?
Is een smarthphone niet kwetsbaarder op het stuur?
-Wat betreft duur batterij?
-Waterdicht?
-schokbestendig?
-Prijs?
Je hebt de FietsVakantieWiki nog niet bekeken?
woestijn5 schreef: Is het beter om dit als SD-kaart of als DVD?
't Is maar een bedenking...

Dan denk ik onmiddelijk aan het worst case scenario dat ze je GPS toestel ooit afhandig maken (wat ik niemand niet toewens, maar je weet nooit... :wink: ).
Als je enige bron van kaartmateriaal dan juist in dat toestel zat dan ben je alles kwijt. In het geval van een CD of DVD heb je thuis nog een backup liggen. En wat kost een micro SD kaartje tegenwoordig nog?

Een goede raad: Probeer eerst eens de OSM kaarten, je kan daarna nog steeds Garmin Navigator kaartmateriaal aanschaffen. Eens je OSM gebruikt hebt is die kans echter niet zo heel groot meer... :D

Greetz,
Bram
cycloantverpia schreef:'t Is maar een bedenking...

Dan denk ik onmiddelijk aan het worst case scenario dat ze je GPS toestel ooit afhandig maken (wat ik niemand niet toewens, maar je weet nooit... :wink: ).
Als je enige bron van kaartmateriaal dan juist in dat toestel zat dan ben je alles kwijt. In het geval van een CD of DVD heb je thuis nog een backup liggen. En wat kost een micro SD kaartje tegenwoordig nog?

Greetz,
Bram
De voorgeprogrammeerde kaarten op SD van Garmin zijn te gebruiken op meerdere toestellen. Op DVD/CD wordt de kaart gekoppeld aan 1 Garmin toestel. Als je toestel gestolen wordt ben je ook je voorgeprogrammeerde SD kaart kwijt. Op DVD/CD ben je de kaart ook kwijt door koppeling aan het gestolen toestel.

http://www.garmin.com/nl/support/welk-k ... -ik-nodig/

Ik heb Garmin City Navigator Europe NT voor mijn eTrex 20 op DVD/CD. Samen met OFM op een SD kaart van 8 GB.
Afhankelijk van het gebruik hou ik steeds maar 1 kaart actief. Mocht OFM op de Garmin gaan haperen, dan hou ik de kaart City Navigator actief.

Piet,