Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietspomp voor onderweg - Forum Wereldfietser

Fietspomp voor onderweg

Het zal wel een enorme leken-vraag zijn, maar ik heb een vraag over fietspompen voor onderweg.

Ik heb een klein pompje op mijn fiets, waarmee ik tot nu toe al mijn bandenproblemen onderweg heb opgelost (na het plaatsen van reserveband uiteraard). Het is een heel simpel klein pompje dat bij de fiets zat, zonder drukmeter. Oppompen deed ik op de gok, dus met de vingers voelen. Tot nu toe ging dat goed.

Na het lezen van dit forum, meer besef gekregen van het belang van de juiste bandenspanning dus bij fietsenmaker gisteren pompje gehaald met drukmeter.

Fietsenmaker beweert dat je met zo'n pompje de banden nooit op spanning kunt krijgen en dat het 'thuiskomertjes' zijn. Dan is mijn vraag: Wat doen 'wereldfietsers' dan? We fietsen immers veel in gebieden waar helemaal geen volwaardige fietspompen beschikbaar zijn. Op de verpakking van het ding staat dat het maximum 7 bar is, en op de band staat 6 bar.

Pompje deed helemaal niets. Terug geweest. Toen beweerde de fietsenmaker het volgende: De drukmeter werkt alleen als je een lege band oppompt.

Klopt dat? Dat kan ik bijna niet geloven. Hoe breng je onderweg de band dan op spanning? Toch niet door deze eerst helemaal leeg te laten lopen?

Nadat meneer zelf het pompje toch ging testen, bleek deze defect. Ik had de bon niet bij me, dus morgen terug. Mocht ik een miskoop hebben gedaan, dan kan ik altijd nog geld terugvragen..
Topeak Morph
Benito schreef:Topeak Morph
+1. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Elke simpele lange plastic of alu pomp met een losse manometer werkt uiteindelijk ook, zeker als je met zijn tweeën bent en een reserveversie op de tweede fiets hebt.
Leon
De twee fietspompen met de meeste tevreden gebruikers zijn denk ik de klassiek ogende Zefal HPX en de Topeak Morph modellen. ALs je een drukmetertje wilt kun je misschien beter een losse meenemen.
Zelfs met deze twee relatief goede pompen blijft een band oppompen echter een hele klus, zeker met de bredere banden die we tegenwoordig bij voorkeur monteren. Daar moet gewoon heel veel lucht in. Dat is een van de redenen waarom ik een voorkeur heb voor autoventielen: je gaat gewoon naar de eerste benzinepomp om de band echt goed op druk te krijgen. Een adapter op je Franse ventiel maakt dit ook mogelijk. Je framepomp is dan alleen nodig om de band op voldoende spanning te krijgen om de eerste de beste benzinepomp te halen.
Wim
Op Dunlop-ventielen schijnt een losse drukmeter geen optie te zijn.
SvMp schreef: Dan is mijn vraag: Wat doen 'wereldfietsers' dan?
Dat kun je nalezen in het verenigingstijdschrift (herfstnummer 2012), in het kort komt het neer op de twee pompjes die Wim ook noemt. Een los manometertje kan handiger zijn in het gebruik dan een op je pomp, en weegt en kost niet zoveel. Net als Wim maak ik onderweg graag gebruik van een benzinestation (met verloopnippeltje voor Sclaverandventiel, kost ook haast niks), maar mijn ervaring is dat je er niet blind vanuit kunt gaan dat je die (met - werkende - compressor) binnen loopafstand kunt vinden, ook niet in Europa. De manometers van die dingen schijnen trouwens standaard defect te zijn.

Dat wat betreft het pompen. Het tweede probleem lijkt me je fietsenmaker:
Pompje deed helemaal niets. Terug geweest. Toen beweerde de fietsenmaker het volgende: De drukmeter werkt alleen als je een lege band oppompt.
Als hij dat echt heeft bedoeld te zeggen, lijkt me dat je niet alleen op zoek moet naar een nieuwe pomp, maar ook naar een nieuwe fietsenzaak. Bij iemand die ofwel zo weinig verstand van zijn vak heeft ofwel een klant zulke onzin probeert te verkopen om van het probleem af te zijn, zou ik ook voor zo'n kleine aanschaf als een pompje geen advies durven inwinnen.

Groeten,

Carl
Ik heb deze altijd bij me:
http://www.pro-bikegear.com/publish/con ... U0040.html

voordelen:
- pompt een wielrenband op tot 8 bar
- pompt een 47 mm band op tot 4 bar
- het weegt weinig
- geschikt voor presta en autoband ventiel
- gaat al paar jaar mee en is niet kapot te krijgen

nadeel:
- klein, dus heeeeeel veeeeeeel pompslagen maken om een band op te pompen
Als je op een ding (volgens mij) niet moet bezuinigen....is het een goed fietspompje voor onderweg. Zelf ontzettend veel stress gehad met een doorsnee BBB-pompje toen deze in Cuba kapot bleek te zijn. Sindsdien, ..inderdaad een Topeak morph (met nanometer)..........geeft een zoveel relaxtere fietsvakantie
Lezyne micro floor drive heeft óók erg veel tevreden gebruikers en is vooral ook degelijk. Zowel met als zonder drukmeter verkrijgbaar en er zijn aparte uitvoeringen voor dunne bandjes (hp) en dikke banden (hv).
De Lezyne heb ik zelf ook, prachtig pompje met slimme details. Je moet echter geen haast hebben om je band op te pompen, want dat duurt wel even. Waar ik met mijn Zefal HPX 80 slagen nodig heb om zo rond de 4,5 bar te komen ben ik met deze misschien net op de 3 bar. Het ding ligt dus nu thuis mooi te zijn, en voor onderweg in de buurt een Blackburn Mini M die met 100 slagen op 4 bar komt (bij een 700-37 band).
Er is dus nogal wat te kiezen, maar bijna alles is beter wat standaard bij de fiets geleverd wordt.
@ Pman
Met de Lezyne micro floor drive hv heb ik echt geen 80 slagen nodig om mijn 50 mm Supremes tot 4,5 bar op te pompen. Verder heeft een vakantiefietser natuurlijk nooit haast :), dus wat maakt tien of twintig keer pompen dan uit? En hij is toch wel erg klein en redelijk licht voor een degelijk en erg efficiënt pompje.
wimmo17 schreef:@ Pman
Met de Lezyne micro floor drive hv heb ik echt geen 80 slagen nodig om mijn 50 mm Supremes tot 4,5 bar op te pompen. Verder heeft een vakantiefietser natuurlijk nooit haast :), dus wat maakt tien of twintig keer pompen dan uit? En hij is toch wel erg klein en redelijk licht voor een degelijk en erg efficiënt pompje.
Wimmo, net nog even getest met mijn Micro Floor Drive HPG uit 2011, 42mm bandje op een 28"velg, 80 slagen krap aan 3 bar, 140 slagen 4 bar. Lekke banden krijg ik altijd als het regent en dan sta ik liever niet te lang stil om niet af te koelen en nog natter te worden.
Morgen test ik de Blackburn misschien wel even, nadeel van de lezyne-pomp is wel de kleine handgreep (en ik heb niet echt grote handen.
Het probleem wordt steeds rottiger...

Ik heb Dunlop ventielen. De aanbevelingen in dit topic zijn pompen voor de Franse ventielen en Autoventielen.

In die winkel heb ik mij laten vertellen dat zo'n pomp met drukmeter nodig is voor een Dunlop ventiel, maar kun je wel de druk meten met zo'n Dunlop ventiel? Hier en daar lees ik van niet. Hoe krijgen ze in de fietsenzaak die banden dan goed op spanning?

Ik lees overal dat voelen met de vingers niet voldoende is om te garanderen dat de band goed is opgepompt. Waarom zijn er dan nog Dunlop ventielen in omloop? Het gat in de velg is voor een Dunlop ventiel, dus een Frans ventiel kan er niet in. Wat moet ik hier nu mee? Toch maar weer gewoon op gevoel gaan werken zoals ik altijd al deed?
@ Pman
Je hebt je test gedaan met een Lezyne hpg. Die is dus voor DUNNE bandjes met hoge druk (High Presure)... Ik gebruik een HV (High Volume), voor dikke banden met minder hoge druk... Dat scheelt echt heel veel keren pompen...

@SvMp
Er bestaan allerlei verloopstukjes voor de verschillende ventielen en de diverse pompen. Zoek daar even naar. En wat er in 'die winkel' wordt verteld zou ik maar niet meer al te serieus nemen na de manier waarop ze je hebben geadviseerd. Verder ben ik (en ik neem aan dat ik niet de enige ben) redelijk in staat om met mijn vingers de druk in mijn banden in te schatten. Het verschil tussen 4,5 bar en 3 bar is goed voelbaar.
SvMp schreef:Het probleem wordt steeds rottiger...

Ik heb Dunlop ventielen. De aanbevelingen in dit topic zijn pompen voor de Franse ventielen en Autoventielen.

In die winkel heb ik mij laten vertellen dat zo'n pomp met drukmeter nodig is voor een Dunlop ventiel, maar kun je wel de druk meten met zo'n Dunlop ventiel? Hier en daar lees ik van niet. Hoe krijgen ze in de fietsenzaak die banden dan goed op spanning?

Ik lees overal dat voelen met de vingers niet voldoende is om te garanderen dat de band goed is opgepompt. Waarom zijn er dan nog Dunlop ventielen in omloop? Het gat in de velg is voor een Dunlop ventiel, dus een Frans ventiel kan er niet in. Wat moet ik hier nu mee? Toch maar weer gewoon op gevoel gaan werken zoals ik altijd al deed?
Kun je niet beter 6-7 euro uitgeven aan nieuwe binnenbanden met frans ventiel en je bandreparatie vaardigheden gelijk een boost geven?

Ik heb
- Losse dig. schwalbe drukmeter
- Topeak Turbo Morph
- Topeak RocketPocket oid
- Lezyne hpg

Ik adviseer iedereen een pomp zonder drukmeter want die is op die kleine dingen toch niet betrouwbaar, kun je beter een digitaal schwalbe drukmetertje van 30 gram meenemen.
Met een gat voor Dunlop ventielen kun je twee kanten op: kleiner (Frans), maar dan moet je er een ringetje of zo tuseen doen anders scheurt de binnenband uit, of groter (auto), en dan moet je het gat opboren.
Wim
wimmo17 schreef:En wat er in 'die winkel' wordt verteld zou ik maar niet meer al te serieus nemen na..
Het beste is om in de winkel te proberen of het werkt. Ga er wel van uit dat de fietsenmaker het schaamrood op de kaken krijgt als hij merkt dat het hem zelf ook niet lukt om met sommige pompen een band op te pompen. (Nee dit verzin ik niet en heb ik ook niet van horen zeggen)
Leon
Fietspompen heb ik eigelijk alleen nodig om na een vliegreis de bandjes weer op druk te brengen.
Heb de laatste 6 jaar geen lekke band meer gehad .. Leve marathon :D
Met een gat voor Dunlop ventielen kun je twee kanten op: kleiner (Frans), maar dan moet je er een ringetje...
Bestaan er zo'n ringetjes? Op Rose Versand vond ik niks...
Aniphys schreef:
Met een gat voor Dunlop ventielen kun je twee kanten op: kleiner (Frans), maar dan moet je er een ringetje...
Bestaan er zo'n ringetjes? Op Rose Versand vond ik niks...
Ik denk dat er een ringetje wordt bedoeld wat vaak al bij de biba wordt geleverd, daardoor zou de biba minder verschuiven. Je hebt ook ringetjes die je in het veggat kunt doen, maar die heb ik alleen gezien als opvulling van het gat voor een autoventiel naar frans ventiel. Dunlop zal weer een andere diameter hebben.