Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS Etrex (Vista) valt uit, zelf repareren contactpunten? - Forum Wereldfietser

GPS Etrex (Vista) valt uit, zelf repareren contactpunten?

Wie heeft er met een oude Etrex toestel ook last gehad van uitval van het toestel op de fiets?

Er is een verbinding tussen batterij compartiment en de printplaat die niet goed is.

Zijn er GPS-fietsers die dat zelf gesoldeerd hebben?


Kun je het toestel dan nog waterdicht in elkaar zetten?
Bij mijn Etrex Vista, viel die ook geregeld uit bij schokken. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het de batterij was die verschoof t.o.v. de contacten, maar heel zeker ben ik niet. Daartoe heb ik dan alle eventuele vrije ruimte van de batterij opgevuld met smeltlijm, zodat het batterijdeksel wat spant bij het dichtdraaien en de batterij beter geklemd zit.
Ik kan me niet zo goed meer herinneren of het daarmee echt 100% opgelost was. het uitvallen deed zich ook niet zo heel veel voor.

Mijn huidige Garmin Montana valt af en toe ook eens uit, pakweg twee keer per dag. Ik vermoed dat het hier om een software bug gaat. Niet uitgesloten echter dat dit ook het geval kan zijn bij de etrex. Ik heb de indruk dat er hier en daar wel een firmwarebugje insteekt. Gelukkig niets onoverkomelijks: uitzetten en opnieuw aanzetten lost het altijd op.

Die etrex heb ik ooit eens opengedaan (weet ook niet meer waarom). De rubberband was gescheurd aan het klepje van de communicatiecontacten. Dit heb ik dan weer gelijmd met contactlijm. Elders op dit forum vind je nog andere ideeën daarvoor (dubbelzijdige kleefband bvb).
Bij regen deed ik er dan voor de zekerheid een transparant plastiekzakje over.
Wat bedoel je precies met uitvallen? Uitvallen, in de betekenis van " staat niet meer aan" of uitvallen in de betekenis van " het scherm toont geen beeld meer"?

In het eerste geval is het inderdaad waarschijnlijk een kortstondige onderbreking van de voedingsspanning.

Meest waarschijnlijke oorzaak is slecht batterijcontact. Je hebt dan een paar opties: 1. batterijcontacten in het compartiment een beetje naar binnen buigen 2. aluminiumfolie (propje) tussen batterijcontact en batterij 3. een klein beetje soldeer aanbrengen op de plus van de batterij, die daardoor langer wordt en dan beter contact maakt.

Als het de display is, krijg je hem gerepareerd door de contacten van de LCD schoon te maken met een vlakgum, of door (al improviserend) de display strakker tegen de contacten aan te monteren. Hoe precies, is afhankelijk van wat je aantreft.

Waterdicht in elkaar zetten: twijfelgeval. De rubber rand doet niets voor waterdichtheid, maar daaronder zit een plastic seal die wel de afdichting verzorgt. Of je die seal nu helemaal weer goed krijgt zodat het apparaat terug is op originele specificatie, is nog wel de vraag.

Makkelijkste: swappen bij Garmin voor een refurbished.
Ik heb ook last van uitval gehad met mijn GPSMap60. Wat al eerder gesuggereerd is dat het opvullen van de batterij ruimte zodat ze klem zitten, kan helpen.

Ik heb daarnaast een kapotte USB connector gehad. De GPSMAP60 is vrij eenvoudig uit elkaar te halen en sluit waterdicht af met rubber ringen die je goed terug kunt plaatsen. Ik weet niet of dit voor de etrex ook geldt.
Via Garmin kon ik geen vervangend onderdeel krijgen. Ik kon alleen het toestel opsturen en (erg duur) door hun laten repareren.
Via even googlen kon ik het onderdeeltje in Australie (!) vinden. Kosten $2. Porto $3. Het duurde even voor het binnen was maar ik heb nu weer een goed werkend toestel.
Hallo Roald,

Inderdaad bekend probleem bij de etrex (mijn geval de venture cx). Dit toestel valt wel eens uit op onverklaarbare reden. Ik heb het toestel ook al meerdere keren uit elkaar gehaald en de contactpunten schoongemaakt met alcohol. Schijnt te werken voor een tijdje, maar af en toe valt hij toch weer uit. Als ik het ding dan weer aanzet doet hij het weer......ook voor langere tijd.

Sinds ik de rubber ring goed heb dicht geplakt heb ik hier geen problemen meer mee.
Ik heb alles goed schoongemaakt en een goede "rups" siliconenkit over het apparaat gekit. Daarna de rubber ring erover en goed aandrukken met een sopje van afwasmiddel, totdat de kit onder de rand uitkomt. Door met een sopje te werken kun je het geheel mooi glad afwerken.

Klinkt wellicht een beetje overdreven, maar alles is wel weer goed afgedicht, waardoor de rand goed blijft zitten en het toestel geen storingen meer heeft.

Succes
Destijds bij de aankoop van mijn Garmin GPS Map60csx was ik er al van op de hoogte dat deze vanwege contactproblemen tussen het batterijvak en de print uit kon gaan vallen. De winkel modificeerde deze apparaten zelf met behoud van garantie maar wilde dit niet vooraf preventief doen. De toezegging was dat als dit verschijnsel zich in de loop der tijd ging voordoen het dan kosteloos, ook al was het buiten de garantieperiode, verholpen zou worden.

Het verschijnsel deed zich inderdaad voor en hebben ze toen ook netjes zonder morren verholpen. Ik weet niet er in dit geval ook nog sprake is van coulance of dat het apparaat dusdanig oud is dat daar geen sprake meer van kan zijn.

Het uitvallen heb ik ook een keer als softwarematige bug gehad. Soms update ik de firmware van het apparaat en daarbij had ik een keer een versie als je maar vaak genoeg niet deed wat het apparaat aangaf (bijvoorbeeld maak een U-bocht) dan viel hij standaard uit. Gewoon weer aanzetten en alles functioneerde weer. Bij een latere versie van de firmware was dit blijkbaar opgelost want ik heb het probleem niet meer.
Etrex is gesealed met een plastic folie. GPSMAP is wat dat betreft solider, die heeft een pakking tussen beide schaalhelften. Etrex klikt open, GPSMAP is geschroefd.
Komt me bekend voor!
Ik heb het opgelost door een stukje tape aan de binnenkant van het batterijendekseltje te plakken, en dan eventueel nog een laagje tape. Maar ik had niet veel nodig om te zorgen dat de batterijen goed contact bleven maken.
Was uiteindelijk dus heel simpel opgelost.
Bedankt voor de reacties,

De batterijen meer klem zetten was in het begin met omgeruilde toestel 2 jaar geleden ook nodig, maar nu betreft het inwendige contacten bij de printplaat. Mijns inziens een constructie fout.

Refurbished tov van nieuw toestel, vond ik het beter een nieuw toestel te nemen, want ik verwacht anders het zelfde probleem terzijnertijd weer opnieuw.

Zodra ik de oude retour heb ga ik het proberen te solderen en dichtkitten zoals Raymon aanraadde, bedankt voor die tip. :) En dan heb ik een aardige backup-toestel voor de uitleen.

Vandaag de Etrex 30 uitgeprobeerd en kon er goed mee uit de voeten, uh, wielen :)