Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorkeurspositie stuur - Forum Wereldfietser

voorkeurspositie stuur

Hallo,

na ruwweg 14.000 km heeft mijn stuur van mijn ligfiets een duidelijke voorkeurspositie, rechtdoor. Tijdens het sturen merk je dat hij rechtdoor wil en het kost wat weerstand / moeite (niet heel erg veel maar toch wat irritant) om te sturen.

Nou weet ik niet wat voor balhoofdlagers er in mijn fiets zitten maar aangenomen dat er geen industrie / afgesloten lagers in zitten, is mijn vraag: had ik dit zelf eerder moeten servicen / smeren / vervangen, of horen de balhoofdlagers langer mee te gaan? (mijn Santos heeft voor zover ik weet fabriekslagers die je niet kunt servicen maar moet vervangen en deze hebben denk ik al ruwweg zo'n 50.000 km gehad zonder problemen)
Aan industrie lagers valt weinig te services. Die dingen kun je vervangen en dat was het dan zo'n beetje. Gewone lagers kun je nog smeren. 14000 duizend km is niet absurd veel maar als je wiel veel klappen krijgt verdragen ook weer niet schrikbarend weinig. Ik zou me er niet te druk om maken. Nieuwe lagers monteren en weer lekker gaan fietsen.
Ik had daar op mijn ligfiets ook veel sneller last van dan op mijn bukker. Ik denk dat dat komt doordat het balhoofd op een ligfiets meer klappen krijgt: je zit er met een groter deel van je lichaamsgewicht op, en je geeft niet mee op de hobbels.
Gewoon nieuwe lagers laten monteren dus :-) Betere kwaliteit help natuurlijk wel...

V/
Let er op dat duurder = lichter = lang niet altijd beter. Neem er een met industrielagers en zorg ervoor dat ze na te bestellen zijn (controleren! je zult niet de eerste zijn die niet na te bestellen of veel te dure lagers heeft).
hallo,

bedankt voor de reacties, als ik weer thuis ben ga ik de lagers vervangen.

groeten, Jeroen.
hoi,

ik heb er inmiddels nieuwe lagers in gezet, het bleken indrustrielagers te zijn dus het was een eenvoudige klus. Het verschil in stuurcomfort is erg groot :D