Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oversteek Laos naar Vietnam - Forum Wereldfietser

Oversteek Laos naar Vietnam

Komende winter willen wij een fietsreis maken vanaf Thailand, door
Cambodia en Laos naar Vietnam.
Een aantal jaar geleden zijn we al eens van Savannakhet in Laos overgestoken naar Dong Ha in Vietnam.
Deze keer willen we iets noordelijker de oversteek maken,
of van Vieng Kham over weg 8 naar Duc To
of van Thakhek over weg 12 en de Mu Gia Pass
om in Vietnam de Ho Chi Minh Highway naar het zuiden te gaan fietsen.

Heeft er iemand een of allebei deze routes (8+12)naar de grens gefietst??
Hoe bergachtig is het??
Is er in de buurt van de grensposten ergens accommodatie??
Is er langs weg 12 accommodatie??

Hoop dat iemand ons wijzer kan maken.
Alvast bedankt,
José
Niet om bang te maken... maarrrrr

Ooit had ik een hachelijk avontuur aan de grens Laos/Vietnam behoooorlijk berg op, laat in de middag net voor het donker werd ik door een mans persoon met een grote Kalasjnikov 4 km voor de grens van Vietnam berooft van uiteindelijk maar $14.
Na dit avontuur in het donker en erg koud [over fietsen in donker gesproken :cry: ] doorgefietst naar de grens van Vietnam.

Daar werd ik ondervraagd door een grote dikke Vietnamees met een nog grotere pet [Douane] [de staats radio galmde over het terrein] die mij tot in detail alles uit lied pakken [zelfs de foto rolletjes], ik stond tot de enkels in de modder, na heel veel gedoe over en weer gepraat vroeg ik of ik in het douane kantoor mocht slapen.

Dat kon niet en uiteindelijk na veel zoeken kwam ik in een houten hut terecht van een paar mannen waar ik mocht slapen.
Ik kreeg soep met hond te eten en zelfs een klamboe, 'snachts werd ik wakker gehouden door de rook in hut, en de man die telkens met een blaaspijp het vuur aan hield.
Bij het ontwaken kreeg ik weer soep aangeboden [met hond], ik gaf de eigenaar van de hut $ 5 we waren allebei blij :D ik kon mijn weg vervolgen.

Over een goede accommodatie gesproken :wink:

Henk

kunst en fietswerk
Niet om bang te maken...

Ooit ben ik van Vietnam naar Laos gefietst, vanuit Dien Bien Phu. Het was me nogal wat. Eerst bergop,. toen bergaf. En aan de andere kant sloeg het weer om. Van 20 graden en grauw naar 30 graden met veel zon.

Het was erg schrikken, dat begrijp je.
Ik heb vanuit The Kaek wel dat beroemde rondje gefietst. Het begin makkelijk (valk), daarna wordt het hard werken. Maar dat overleef je :) Het was daar erg mooi.

In tegenstelling tot wat ik overal hoorde, was er in Lak Sao veel accommodatie (daar was ik na 2 dagen fietsen). En een ATM /pinautomaat.

Veel plezier.
@Henk,
Bedankt voor je reactie, geen leuk maar wel grappig verhaal (achteraf).
Nou zijn wij niet snél bang, bij welke grensovergang was dit en in welk jaar??
Wij zijn zo wie zo niet van plan om tot laat op de dag te fietsen, vandaar ook de vraag naar accommodatie onderweg.

@Janneke.
Ook bedankt voor je reactie.
De grensovergang bij Dien Bien Phu kennen we, die hebben we in 2009 gefietst.
Je hebt me op een idee gebracht met The Loop, nu nog uitvogelen hoe naar de Vietnamese grens, zonder een stuk dubbel te fietsen. Die Kong Lor caves mogen we natuurlijk niet missen.
Gaat ook vast wel lukken.

We staan steeds open voor andere suggesties en ideeën.
José
Ik wilde destijds bij Dien Bien Phu de grens over maar dat lukte me niet [is tegenwoordig wel mogelijk heb ik begrepen].
Ben een heel eind zuid waards de grens gepasseerd, weet niet meer exact welke locatie, maar ben tot Vinh gereisd en daarna naar Hanoi, Sapa en Dien Bien Phu, met een uitstapje naar Ha Long-bay.

Na die overval voor de grens ben ik de andere dag met een busje mee gelift omdat de weg enorm slecht was, kreeg toen nog een andere zeer nare ervaring te verwerken, die man reed enorm hard langs school kinderen op de fiets. Opeens stak er een jongetje over die voor mijn ogen geschept werd...

Trouwens verder een enorm fijne fietstocht gehad in Vietnam!

Henk

kunst en fietswerk
Weg 8 naar de grens laos-vietnam hebben we vanuit Vietnam gefietst.. serieus lange beklimming vanuit laos naar de vietnamese grens Cau Treo. Volgens ons kun je nog on Lak Sao nog wel overnachten om dan naar de grens te klimmen. Afdaling aan de vietnamese kant heeft het eerste stuk aardig wat bochten. Eventueel kun je bij de grens een busje pakken mocht het weer aan de vietnamese kant slecht zijn. In ons geval was het koud aan de vietnamese kant (circa 6 graden en mist ->busje tot aan grens :-) om in laos heel snel ons te ontdoen van de overtollig geworden warme kleding aangezien het in laos heerlijk weer/warm was..

wrapties.waarbenjij.nu staat nog een verslag van onze vakantie. veel plezier.