Additionally, paste this code immediately after the opening tag: En toen brak de versnellingskabel... - Forum Wereldfietser

En toen brak de versnellingskabel...

(Shimano Deore LX shifters , SL M580, van vijf jaar geleden.)

Eenvoudig te repareren dacht ik, en in principe is dat waarschijnlijk ook zo. Oude kabel eruit, nieuwe d'r in en afstellen maar.

De complicerende factor is dat de kabel in de shifter is gebroken, en dat ik het stukje dat er nog in zit er niet uit krijg.
Weet iemand of je die shifter probleemloos kan openmaken, en net zo probleemloos daarna weer dicht? Of is dat een route die ik niet wil gaan?

gaarne advies
Peter
Volgens mij kan je die er heel makkelijk uithalen.
Kapje er af tonnetje en restanten kabel er uit wippen en nieuwe er in.
PeterGM schreef:(Shimano Deore LX shifters van vijf jaar geleden.)

Eenvoudig te repareren dacht ik, en in principe is dat waarschijnlijk ook zo. Oude kabel eruit, nieuwe d'r in en afstellen maar.

De complicerende factor is dat de kabel in de shifter is gebroken, en dat ik het stukje dat er nog in zit er niet uit krijg.
Weet iemand of je die shifter probleemloos kan openmaken, en net zo probleemloos daarna weer dicht? Of is dat een route die ik niet wil gaan?

gaarne advies
Peter
Dit noem ik een upgrademoment bij uítstek!
Je kan beter schakel kabels eens per jaar standaard vernieuwen, omdat er veel kracht op wordt uitgeoefend.

Mario
@mario: Schakelkabels die niet schuren, gaan jaren mee. De krachten op een versnellingskabel zijn helemaal niet zo hoog. Dat de kabel in de shifter is gebroken, is pech (en suggereert dat er wat wrijving zit, misschien een geknikte buitenkabel?)

Opendraaien is meestal omkeerbaar, maar heb het met die shifters nog niet gedaan.
supermario schreef:Je kan beter schakel kabels eens per jaar standaard vernieuwen, omdat er veel kracht op wordt uitgeoefend.
Mario
Mijn ervaring is dat als je kabels een vrij rustige loopweg hebben. (dus geen krappe bochten enz.) Wel erg lang mee kunnen gaan. Op mijn atb zitten ze bijvoorbeeld mooi ruim en maken ze geen scherpe bochten in de buitenkabel. Ze doen nu al 8 jaar zonder problemen hun dienst onder veel schakelgeweld.
dik5 schreef:Kapje er af tonnetje en restanten kabel er uit wippen en nieuwe er in.
Dat kapje dat met drie boutjes vastzit, daar hebben we het over?
Ik heb wel eens iets vergelijkbaars opengemaakt, en toen sprong er een veer los die ik slechts met heel veel moeite weer op zijn plek kreeg.
Om mijn eigen vraag te beantwoorden, ja, je kunt die drie boutjes losdraaien, en dan springen de veren niet in het rond.
Morgen ga ik kijken of ik er nu ook weer een nieuwe kabel in geprutst krijg. Dat leek me eigenlijk het eenvoudigste onderdeel. :-)