Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat voor een luchtgewicht matje? - Forum Wereldfietser

Wat voor een luchtgewicht matje?

Al jaren slaap ik op een driekwart zelfopblazend matje van Thermarest (met aan het voeteneind een stuk soort yogamatje dat we met z'n drieen delen en overdag buiten op zitten). Nu lijkt die op te zijn en wil ik iets nieuws gaan kopen. Ik weet alleen niet wat handig is. Is er inmiddels iets beters op de markt? Moet ik overstappen op die Exped matjes?

Lichtgewicht, klein pakvolume en warmte zijn voor mij het belangrijkste. IK hoef niet zo nodig een dikkere mat voor meer comfort...

Iemand goeie tips?
Welk temperatuurbereik ongeveer? Ik ben erg tevreden over mijn Exped Synmat UL, maar dat is wel een zomer mat, tot ietsje boven nul, wat ze ook maar zeggen. En hoe degelijk moet het zijn, dwz kom je in de problemen als hij het opgeeft?
Wim
Hallo Claar,
Op pad test de matjes regelmatig. Misschien heb je daar iets aan:
http://www.oppad.nl/uitrusting/kamperen ... aapmatten/

Groet,
Tjitte
Ik lig lekker op de Therm-a-Rest XLite. Er was geen extra korte versie beschikbaar toen ik 'm kocht, maar met 6,3 cm dik zou dat wellicht teveel hoogteverschil worden met het yogamatje. Bovendien weegt de Regular ook maar 350 gram en neemt nauwelijks ruimte in. Ik denk zelfs minder ruimte dan je huidige driekwart-matje. Als ik het vergelijk met de huidige ProLite S, dan is het 23x10x10 cm (NeoAir XLite R) om 28x8x8 cm (ProLite S). De XLite S (driekwartversie) weegt 230 gram en neemt 23x9x9 cm in beslag.
Uiteraard kun je bij alle versies een quilt (bijv. van Cumulus) gebruiken.
Ik zie net dat AB me al voor was. Moet ik wel zeggen dat die Big Agnes een R-waarde heeft van 1,0, tegenover een R-waarde van 3,3 voor de NeoAir XLite. De NeoAir is dus warmer, maar kost dan ook het dubbele. (Maar het verschil is nog altijd minder dan een overnachting in een slecht hotel.)
Ik slaap nu een 3 kwart jaar op de big anges, in de winter in de combi met een geslotencelschuim matje.

nog geen last gehad van kou van onder dus ik heb tot nu toe goed gegokt met wanneer ik wat mee moest nemen.

voor:
gewicht
prijs
comfort

tegen :
je moet even blazen , (ik ben een minuutje bezig ) gok ik
herrie hij kraakt nogal bij omdraaien schijnt . ik heb er geen last van , maar sommige tentgenoten wel.

de prolight thermarest is inmiddels werkloos. dus binnekort maar op mp of als er leifhebbers zijn pb:)
Ik zit ook te zoeken, je kunt combo doen, voor licht en in slechter weer een matje eronder, of een allround lichte.

* Exped downmad UL 7, 183 x 52 x 7 cm
23 x 11, gewicht: 580 gram, R-waarde = 5.9

* Therm a rest prolite plus, 1x83, 620 gram, R 3.8

* Therm a rest Neo air all seazon, 1.83, 540 gram, R 4.9.

Matje: * Therm-A-Rest RidgeRest™ SOLite™ Regular 400 gr R 2.8 aluminim prolytheen.
Maar deze kun je op maat snijden, scheelt ook weer in gewicht.
Bedankt voor alle tips!

We zoeken een mat die onder alle omstandigheden goed is. We gaan regelmatig naar koude oorden...

Die Neo air xtherm (R5,7 en 430gr) en de Neo air xlite (R3,2 en 350 gr) zien er goed uit. Dt komt inderdaad in de buurt van het driekwart matje wat betreft gewicht en pakvolume, terwijl er een grotere lengte en meer warmte tegenover staat. Lang leve de evolutie!

Nu nog even kiezen tussen de winterversie of de drieseizoenenversie.
Tja, het metabolisme van iedereen verschilt natuurlijk, dus die laatste keuze zul je zelf moeten maken. :wink:
Wat 'koud' of 'warm' is verschilt ook voor iedereen. Iemand die weleens met plezier in een woestijn of jungle heeft gefietst, heeft wellicht minder moeite met de huidige temperatuur in Nederland dan iemand die graag in of tussen de sneeuw fietst.

De XTherm zal waarschijnlijk uitblinken met name bij temperaturen onder het vriespunt, maar met de huidige temperaturen kan ik me voorstellen dat 'ie aan de warme kant is. Wat cotweetje zegt is natuurlijk ook een optie als je in diverse temperaturen gaat kamperen: een XLite voor 3-seizoenengebruik (uitgaande van het Nederlandse klimaat) en een los gesloten celmatje voor rond/onder het vriespunt.

Je overnachtingswijzen zullen ook meespelen. Onder een tarp: meer warmte nodig. In een aansluitende bivakzak juist minder. Een ruime tent vraagt om ietsjes meer warmte, in een 'krappe' tent heb je dat niet nodig. Een schaapherdershutje met betonnen vloer vraagt juist weer om veel isolatie tegen grondkou.
Ligt er dus maar net aan hoe je wilt overnachten.