Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met de fiets in de trein van Glasgow naar Newcastle - Forum Wereldfietser

Met de fiets in de trein van Glasgow naar Newcastle

Om wat "peace of mind" te hebben, en te voorkomen dat we ons gaan haasten in het begin van onze fietsvakantie (St. Columbaroute), was ik vanmorgen even op zoek op internet naar treinverbindingen tussen (omgeving) Glasgow en Newcastle. Ons vermoeden is dat we het mooiste stuk dan hebben gehad, en dan de trein terug naar Newcastle nemen is een optie.

Alleen: ik kan nergens goed terugvinden of fietsen mee kunnen. Op de treinreiswinkel vind ik wel een en ander, maar niet gedetailleerd. Wie heeft ervaring en/of tips? Mijn inschatting is overigens dat ik hier zo'n 3 dagen mee kan uitsparen. We hebben tenslotte nét geen drie weken en ik wil de dagafstanden ook weer niet ál te hoog hebbem
Met de verbinding Glasgow-Newcastle heb ik geen ervaring. ik ben echter wel 2x vanaf Inverness naar het zuiden gereisd. 1 x naar Edinburg en 1x naar Newcastle. Ik vermoed dat het vanaf Glasgow dus ook wel mogelijk moet zijn.
Wat ik wel weet is dat je voor de fiets moet reserveren en dat er niet al te veel fietsplaatsen zijn. Je zou het van tevoren door de Treinreiswinkel kunnen laten reserveren. Maar dan zit je er ook aan vast. Heeft voor- en nadeel.

Je kan het ook ter plaatse doen. En dan heb je meer speling in het uitkiezen van het punt waar je op de trein springt.

Zelf heb ik beide keren ter plaatse geregeld. En in beide gevallen was 1 dag van te voren regelen voldoende. Maar dat was beide keren wel in juni, en misschien is het later in het seizoen wel drukker.

In ieder geval, veel plezier in Schotland.

Peter
Voor de trajecten Glasgow Edinburg en Edinburgh Newcastle heb je dus te maken met twee aparte spporwegmaatschappijen, met elk hun eigen regels, met dienstregelingen die niet noodzakelijk aansluiten, en met soms hoge tarieven. Tevoren boeken is vaak flink goedkoper. Leve de privatisering.
Wim
Ik heb vorig jaar met de WF de st. columba route gereden tot Oban. Van Oban naar Glasgow, Glasgow-Edinburgh en Edinburg Newcastle. Was goed te toen. Het traject van Oban naar Glasgow en Edinburg-Newcastle kon fiets worden gereserveerd.

groet,
Patrick
Hartstikke nuttige info, iedereen! Ik lees dus dat het in ieder geval kán, maar dat van tevoren reserveren aan te bevelen is. Een dag van tevoren vind ik ook prima... de kosten zullen er dan wel naar zijn. Treinreiswinkel ga ik nog even over nadenken...!
Let er wel op dat er maar beperkt plek is voor fietsen. Dus vol=vol. Misschien dus een risico om 1 dag van te voren te reserveren.

Wij hadden gewoon van te voren via internet de kaartjes gekocht (ook goedkoper om dat eerder te doen) en op het station aldaar opgehaald. Werkte prima!

Je krijgt wel een stapel kaartjes waar je niet uit wijs kunt, haha!

Veel plezier!
En hoeveel tijd van tevoren hadden jullie dat gedaan? Bij de sites waar ik kijk, zie ik nergens de mogelijkheid om een plaatske voor de fietsen te reserveren... Ik zie wel dat er maar 5 fietsen per trein kunnen.
Volgens mij heeft Kees Zwart eens een hilarisch verhaal geschreven over het boeken via internet. Eeven zoeken dus.

Peter
Travelmaster schreef:En hoeveel tijd van tevoren hadden jullie dat gedaan? Bij de sites waar ik kijk, zie ik nergens de mogelijkheid om een plaatske voor de fietsen te reserveren... Ik zie wel dat er maar 5 fietsen per trein kunnen.
Je kunt een ticket reserveren via de link die Shane heeft gegeven, hebben wij destijds ook gedaan. Ik denk een maand van te voren ongeveer, maar weet het niet meer zeker.

Je fiets reserveren doe je als je de tickets koopt:

"To reserve your bicycle space for your journey online, please use the desk top version of the East Coast website and enter all of your journey details i.e. Departure station and Destination station with dates and times of travel. When you confirm the ticket price you wish to purchase you will have the option to reserve seats and at this point there is an option to reserve a “Bicycle Space”. Please click this option and the system will check all availability on the journey you have chosen. "
Cool. Thanks, ik ga het hier even in de groep gooien, om te kijken hoeveel risico wij willen nemen....;)! Dank voor het uitzoeken, 't is dus misschien verstandig van tevoren te reserveren!
Ja, ik denk het wel, want 5 fietsen is niet zoveel. Heel veel fietsers die in Schotland gaan fietsen, slaan dat stuk over tussen Newcastle en Glasgow, dus ik denk ook dat het een gewild traject is voor fietsers.

Maar doe wat goed voelt. :)
Wij zijn vorig jaar (op weg naar Hebriden) ook met trein van Newcastle naar Glasgow en vervolgens Oban gegaan. Hebben vouwfietsen, was voor ons niet nodig om te reserveren. Maar de ruimte voor de fietsen was beperkt in het stuk Newcastle-Glasgow, dus reserveren in een vakantieperiode is aan te bevelen. Het traject Glasgow-Oban was een stuk rustiger, met ook meer mogelijkheden (12 plekken) voor fietsers. Er gaat overigens een rechtstreekse trein van Newcastle naar Glasgow, die kun je vanaf de aankomst boot net halen. Fietspad van boot naar Newcastle station is vanaf de boot goed aangegeven (ong. 15 KM). Zie voor alle treinmogelijkheden op de internationale treinplanner op website van treinreiswinkel.
Goeie info, dank! Wij gaan echter net andersom fietsen, dus we moeten rekening houden met de vertrektijd van de boot. Maar daar mag best een dagje tussen zitten, kunnen we Newcastle nog even zien:).
Oh ja, en even voor de zekerheid, maar misschien wist je dat al: er is recent (mei 2013) een nieuw boekje van deze (Columba) route verschenen: Schotland rond, deel 1.
avthof schreef:Oh ja, en even voor de zekerheid, maar misschien wist je dat al: er is recent (mei 2013) een nieuw boekje van deze (Columba) route verschenen: Schotland rond, deel 1.
Ja, dat wist ik hoor! Ik heb echter het oude boekje, en ga die route gewoon volgen. Zou weinig tot geen verschil moeten zijn!
Als smaakmaker - mijn foto's van de St. Columba (Van Newcastle tot Oban) - dit ga je missen als je met de trein gaat :wink:

https://plus.google.com/photos/10172975 ... erid=gplp0

groet
Patrick
Ja hoor eens, als we zó gaan beginnen... mis ik m'n boot;)!
Peter M schreef:Volgens mij heeft Kees Zwart eens een hilarisch verhaal geschreven over het boeken via internet. Eeven zoeken dus.
Dit is hier te vinden (en dan even doorscrollen voor mijn tips uit 2012 en 2013).