Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iron Curtain Trail - Ijzeren Gordijn Route - deel 3 - Forum Wereldfietser

Iron Curtain Trail - Ijzeren Gordijn Route - deel 3

Hoi hoi!

Deze zomer willen we graag Oost-Europa met de fiets gaan verkennen.
Daarvoor zouden we graag een deel van de Iron Curtain Trail doen.

Onze voorkeur gaat uit naar het meer oostelijke stuk (Tsjechië - Hongarije - Slovakije - Servië-Roemenië).

We hebben 3 weken tijd om ongeveer 1000 km af te leggen. (daggemiddelde van 65km met enkele rustdagen). We zouden de trein nemen tot ergens in Oost-Duitsland of nog verder en vandaar 1000 km fietsen en met de trein terugkeren.

We zijn geen groentjes maar hebben tot hiertoe voornamelijk in het vlakke Nederland gefietst dus de hellingen van de Karpaten of Balkan zijn geen spek voor onze bek.

Heeft iemand dit al gedaan? Tips of ervaringen?
Tip om vanaf een bepaalde stad te beginnen?

Heel hard bedankt!


Jasmin en Gert
Dag,
Vorig jaar heb ik 425 km van deze route gefietst. Ik ben gestart in Travemünde (vlakbij Lübeck) aan de Baltische Zee en heb de route gevolgd tot in Helmstedt waar ik de Hanzeroute terug heb opgepikt. Het was een zeer mooi stuk maar vooral in het begin en voor mij het einde waren er stukken onverhard bij. Leg er maar goed brede banden op. Maar dat is onderdeel van het avontuur. Overnachting onderweg was niet evident. Campings heb ik niet veel gezien. Van de voormalige grens valt ook niet veel meer te zien behalve wat voorbeelden die men moedwillig heeft laten staan. Meer dan 99% is door de Duitse grundlichkeit weggevaagd. En terecht! Prachtige natuur, vooral het stuk langs de Elbe. Ik zou trouwens deze zomer de hele Elbe willen fietsen. Over het stuk ten zuiden van Helmstedt kan ik niets zeggen. Gedurende de laatste dag waren het wel continu korte venijnige klimmetjes vaak over gravel. Waarom ineens moeilijk beginnen? Begin in Travemünde, bouw rustig op en geniet van het landschap. Gezien de beperkte overnachtingsplaatsen die ik heb gezien in dit deel van Duitsland denk ik niet dat het veel beter gaat worden in de Karpaten.
Veel succes,
Jan.
Uitstekend te fietsen, als je de Ardennen als test hebt gedaan. Het kan best fors klimmen zijn. Verder is er op sommige stukken lastig te ontkomen aan (een klein stuk) over drukke tweebaansautowegen rijden.

Erg mooie gebieden zijn rondom Miskolc en Agtellek in noord Hongarije, en noord- en oost Slowakije. Een serie natuurparken op een rij.
Met de trein een eerste etappe naar het oosten van Duitsland is altijd een uitstekende start. In oost-europa, alhoewel niet zo frequent, kan je over het algemeen goed een stuk met de trein inpassen in een fietsroute. Aan het einde van een dag een uurtje in de trein zitten of bijvoorbeeld van Tokaj naar Budapest, van Krakow naar Wroclaw of van Praag met de nachttrein naar Amsterdam zijn onderdelen van routes terug naar huis geweest voor mij.

De hitte kan op de Balkan goed toeslaan. Ik reed (terwijl er hier in Nederland een hittegolf was) heerlijk in west-Oekraine bij een temperatuur van 25C.

Een spiegel vind ik van levensbelang, om net wat meer tijd je hebben om te kunnen kijken waar je - als het echt nodig mocht zijn - de berm in kan rijden. Verder is oost Europa vriendelijk, met goede en verse producten, en veel overnachtingsmogelijkheden bij de boer, op een camping, in een klein huisje op een camping, bij mensen thuis (B&B) of door gewoon in een café te vragen naar overnachtingsmogelijkheid. Met een tentje kan je ook makkelijk wild kamperen, uit het zicht is meestal makkelijk.

Veel plezier met de voorbereiding. Groet, Hans
Is er al iemand die de hele afstand van de Iron Curtain Trail heeft gefietst.
Ik heb gelezen dat de route nog lang niet helemaal gereed is.
Klopt dat :?: