Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hillenberg Nallo verbogen tentstok - Forum Wereldfietser

Hillenberg Nallo verbogen tentstok

Afgelopen weekend voor het eerst met onze nieuwe Hillenberg Nallo4GT gekampeerd. Er stond een stevige wind, maar ik vond het niet extreem.
Toen we zondag de tent weer inpakte bleek één van de stokken verbogen (eigenlijk zag ik het 's morgens bij het wakker worden al aan de vorm van de tent)
Contact opgenomen met Hillenberg, maar zij zeggen dat dat kan gebeuren in winderige omgeving en dat een verbogen stok verder geen kwaad kan.
Valt mij nogal tegen van een tent van bijna 1000 euro......

Afbeelding

Maar nu wil ik de stok dus recht buigen. Iemand daar ervaring mee en een goede tip hoe ik dit het beste kan doen?
Er zit een reserve stok in de stokkenzak die waarmee je de verbogen stok kunt vervangen. Ik denk dat Hillenberg het verbogen deel wel wil vervangen. Ik heb overigens niet de ervaring dat de stokken snel buigen met mijn nallo 4 gt. Ik gebruik de scheerlijnen ook eigenlijk niet omdat de stokken flexibel genoeg zijn om de wind op te vangen.
Je zou een buigveer kunnen gebruiken. Een buigveer voor 3/4 elektriciteitsbuis zou je misschien wel eens kunnen passen. (Je gebruikt de veer dan als buitenveer i.p.v. binnenveer maar met beleid zou dat goed moeten gaan. Is de veer te ruim dan zou ik naar een andere oplossing zoeken.)

Een buigveer kan je voor een paar euro kopen bij een doe-het-zelf-zaak. Andere optie is om bij een elektricien of installatiebedrijf binnen te lopen en te vragen of ze je even willen helpen. Daar hebben ze buigveren in verschillende maten.
Niet gaan knutselen. Laat Hillenberg het maar oplossen.
pinkbike schreef: Maar nu wil ik de stok dus recht buigen.
Vooral niet proberen, dat is vragen om problemen.
pinkbike schreef: Contact opgenomen met Hillenberg, maar zij zeggen dat dat kan gebeuren in winderige omgeving en dat een verbogen stok verder geen kwaad kan.
Valt mij nogal tegen van een tent van bijna 1000 euro......
Ik ben het met Hilleberg eens. Kan geen kwaad en is helemaal niet abnormaal. De stokken van mijn Vaude (prijsklasse lager, maar ook geen rommeltent) waren ook erg snel gebogen, maar dat is al jaren geleden en geeft geen enkel probleem. De stokken moeten nu eenmaal buigen, dus dat die buiging er in blijft zitten kan geen kwaad.

Hilleberg heeft een goede naam wat betreft service. Je kan hen nog proberen te overtuigen, maar ik zou ze gewoon op hun woord geloven.

Renaat
Is het niet logischer om eerst eens contact op te nemen met je leverancier. Of heb je die tent rechtstreeks bij Hillenberg gekocht.

Ronald van der Perk
Revanho schreef:... waren ook erg snel geboden, maar dat is al jaren geleden. De stokken moeten nu eenmaal buigen, dus dat die buiging er in blijft zitten kan geen kwaad.
Dit is mijn ervaring ook met mijn Hubba Muttha. De dakstokken van de ´spin' zijn krom, maar zolang het in het zakje past vind ik het prima.
Een nieuwe stok kost rond een tientje en is vrij makkelijk te wisselen.
Overigens lijkt het erger dan het is, volgens mij, omdat je de tentstokken nu niet volledig in elkaar hebt gestoken. Zo creëer je een extra bocht.

Maar ik zou het ook irritant vinden hoor.
Niet te lang dralen en gewoon opsturen naar Hilleberg. In het ergste geval zoals Shane zegt moet je het zelf betalen en kost het je tien euro. Dat is te overzien.
Wij hadden hetzelfde met onze hilleberg keron, aantal jaar geleden. Kregen hetzelfde antwoord van Hilleberg. En inderdaad het maakt niks uit. De tent staat prima. We hebben nooit een poging ondernomen om hem weer recht te buigen.

Trouwens ook last gehad met de risten en daarbij was Hilleberg erg snel in het versturen van nieuwe risten.
willem.m schreef:Niet te lang dralen en gewoon opsturen naar Hilleberg. In het ergste geval zoals Shane zegt moet je het zelf betalen en kost het je tien euro. Dat is te overzien.
Ik heb het idee, dat als je hem vervangt, dan de nieuwe dan ook weer binnen korte tijd een kromming vertoont. En dan moet je weer vervangen.
Deze is 'krom' geraakt tijdens niet eens extreme weersomstandigheden. Een volgende keer gebeurt dit dus weer.
Misschien moet men in de toekomst de middelste tentstok voorgebogen leveren en daar een mooie technische uitleg aan geven. Dan zou er geen haan naar kraaien.
HansvanderVeeke schreef: Ik heb het idee, dat als je hem vervangt, dan de nieuwe dan ook weer binnen korte tijd een kromming vertoont. En dan moet je weer vervangen.
Inderdaad.

Renaat
Tentstokken verbuigen inderdaad een beetje na verloop van tijd (ze voegen zich naar het model van de tent). Dit is echter wel veel. De Nallo heeft dunnere stokken dan de Nammatj en Keron, en de Nallo 4 GT is wel een erg grote tent voor zulke stokken. Wijzelf hebben door wild gedrag van de kinderen bij onze Keron met stokken met grotere diameter ook eens een segment gehad dat zo verbogen geraakt was. Dat heb ik toen vervangen. Terugbuigen is zeker niet verstandig.
Wim
Ikzelf zou voor vervanging gaan, gewoon omdat ik een slecht gevoel zou krijgen telkens ik die tent opzet/afbreek als ik die kromme stok zie, of erger telkes je naar je scheve tent kijkt. Dit, tenzij er elke keer een stok zo verbuigt, dan heeft het weinig zin.

Mocht je toch niet voor vervanging gaan, kun je de volgorde van de buisjes misschien zo wijzigen dat het geheel mooier valt/oogt.

Los daarvan kan men wel zeggen dat het geen kwaad kan, maar als die buis niet meer de oorspronkelijke vorm kan aannemen in het geheel, moet dat toch op de tentnaden ergens een verhoogde spanning veroorzaken (en elders een verlaagde). Misschien is die verhoging verwaarloosbaar t.o.v. de normale spanningen die de tent te verwerken krijgt. Ik zou toch trachten ergens een geschreven melding (bvb email) trachten te krijgen waarbij de fabrikant meldt dat die gebogen stok geen kwaad kan. Mocht je dan ooit toch schade krijgen aan je tent, kunnen ze dan niet stellen dat het je eigen fout is door met kromme stokken te werken.

Wellicht ben ik weer veel te argwanend... :roll:
Net als kennelijk veel anderen heb ik ook zo'n verbogen segment (door mijn eigen schuld, bij het afbreken van de tent gebeurd) in een van mijn tentstokken. Al een paar jaar, en nog nooit last van gehad aangezien de stok toch moet buigen. Maar:
pinkbike schreef:(eigenlijk zag ik het 's morgens bij het wakker worden al aan de vorm van de tent)
Kennelijk buigt de stok normaliter bij jou anders dan de kromming die het segment nu heeft? Als de verbuiging invloed heeft op hoe je tent staat, dan lijkt me vervanging toch wel verstandig. Heb je dit aangegeven bij de leverancier van je tent (aangenomen dat je in Nederland woont dient die je service te verlenen)?

Succes gewenst,

Carl
Wim schreef:Tentstokken verbuigen inderdaad een beetje na verloop van tijd (ze voegen zich naar het model van de tent).
Dan heb ik bij mijn Walk-a-Way toch rare stokken gehad en zijn die bij mijn Fjällräven ook raar: beiden alu buis en kaarsrecht. De Walkaway is ruim 250x opgezet geweest.
Leon
Ik heb het gehad bij de Easton stokken van onze oude Keron 4GT, een beetje bij de kortere stokken van de Ramble Ogre Thumb tenten van de kinderen, en vrij sterk bij de DAC Featherlite stokken van onze huidige Nammatj 3GT. Alleen bij de Keron hebben we dus ooit echt een knik in een segment gehad, mnaar zoals gezegd dat was een ongelukje.
Wim
Morgen maar eens contact met Bever. Ik heb er gewoon geen goed gevoel over. (en had dit eerlijk gezegd niet verwacht van zo'n dure tent)
Het lijkt me niet dat ze hier moeilijk over doen. Heb zowel met Hilleberg als Bever geen slechte ervaringen als het om garantie/ service gaat.