Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cycling.waymarkedtrails.org - Forum Wereldfietser

cycling.waymarkedtrails.org

Reeds een aantal maal is in berichten waarin naar tracks werd gevraagd verwezen naar http://cycling.waymarkedtrails.org/nl/.
Toch lijkt het handiger dan het is, in mijn beleving.
In de kortgeleden gevraagde tracks van Zwitserland lijkt het nog wel te doen Een stuk wat ik bekeken heb, bestaat de gedownloade GPX uit een beperkt aantal tracks.

Als ik echter Euroroute R1 (Duits gedeelte) download, heb ik maar liefst 159 tracks over bijna 1000 km. In grootte variërend van 2 tot 1506 punten. Een ook niet allemaal in dezelfde richting.
Om hier dus een te hanteren track uit te destilleren is het betere edele handwerk. Ik vraag me dan ook af of het niet sneller is on via een van de vele routeplanners zelf je track te tekenen.

Peter
Ik heb dezelfde ervaring met tracks in Schotland: ik ben sneller klaar als ik ze zelf (na)teken. Maar ik gebruik dan wel twee schermen: dat maakt het leven gemakkelijker. Vooral door het feit dat de tracks niet dezelfde richting op gaan kost het (te) veel tijd hier iets bruikbaars van te maken.
Peter M schreef:Als ik echter Euroroute R1 (Duits gedeelte) download, heb ik maar liefst 159 tracks over bijna 1000 km. In grootte variërend van 2 tot 1506 punten. Een ook niet allemaal in dezelfde richting.
Dat valt nog mee,
Eurovelo 15 heeft maar liefst 422 tracks over het stuk Hoek van Holland - Andermatt, variërend van 2 tot 2069 trackpunten !! 8)
Het is geen handig systeem zo !!
Michael W schreef: Eurovelo 15 heeft maar liefst 422 tracks over het stuk Hoek van Holland - Andermatt, variërend van 2 tot 2069 trackpunten !! 8)
:oops:
Met goed zoeken vind je vast nog ergere voorbeelden. :lol:

Volgens mij is het (erg knappe) selectie uit de database van de OSM.

Mijn bericht was meer een waarschuwing voor degenen die denken 2 dagen voor vertrek nog even en willekeurig track van deze site te halen in de gedachte dat ze dan snel klaar zijn.

Peter
Je hebt gelijk Peter, heb ik niet bij stil gestaan toen ik die site aanraadde.
Track ziet er leuk uit in Mapsource maar Garmin ziet ze niet als één geheel maar talloze tracks, waardoor je er niets aan hebt op je GPS. :cry:
Je kan ze dus hooguit gebruiken voor het plannen van je route op de pc.

Er is gelukkig nog een oplossing, en dat is Javawa imgfromgpx. Hiermee maak je een transparante kaart van de hele track die je over de gps kaart heen legt. Niet voor de digibeet, maar je hoeft er ook geen ict-er voor te zijn om ermee te kunnen werken.
De tovenaar schreef: Er is gelukkig nog een oplossing, en dat is Javawa imgfromgpx. Hiermee maak je een transparante kaart van de hele track die je over de gps kaart heen legt. Niet voor de digibeet, maar je hoeft er ook geen ict-er voor te zijn om ermee te kunnen werken.
Daar dacht ik ook gelijk aan, maar waarom zou je dat doen als die specifieke route al op de OpenFietsMap staat ?
Peter M schreef:Met goed zoeken vind je vast nog ergere voorbeelden. :lol:
EV 1 met 1522 tracks :wink:
Michael W schreef:Daar dacht ik ook gelijk aan, maar waarom zou je dat doen als die specifieke route al op de OpenFietsMap staat ?
Die route staat er weliswaar op, maar ook duizenden andere, en allemaal met dezelfde kleur (blauwe stippellijn) aangegeven. Dan raak je al snel het spoor bijster :shock: dus is het handig die ene route in een ander, apart kleurtje te hebben en dat kan mbv aparte tracks. Mbv Javawa is dat in een aantal muisklikken omgezet. ;-)
In Basecamp kun je eenvoudig de tracks aan elkaar koppelen.
- tracks inladen in Basecamp.
- de tracks selecteren ( met control-shift-control-a etc)
- dan linker muisknop en dan is er een "samenvoegfunctie"
MHJ schreef:In Basecamp kun je eenvoudig de tracks aan elkaar koppelen.
Dat laatste gaat helaas fout omdat de tracks van waymarkedtrails in een onlogische volgorde zijn genummerd (op OSM ID wellicht) en ook in verschillende richtingen, zodat koppelen niet goed mogelijk is. Dan krijg je dit: :wink:

Afbeelding
De tovenaar schreef:
MHJ schreef:In Basecamp kun je eenvoudig de tracks aan elkaar koppelen.
Dat laatste gaat helaas fout omdat de tracks van waymarkedtrails in een onlogische volgorde zijn genummerd (op OSM ID wellicht) en ook in verschillende richtingen, zodat koppelen niet goed mogelijk is. Dan krijg je dit: :wink:

Afbeelding
Hee, m'n route van afgelopen zaterdag:).
Travelmaster schreef:Hee, m'n route van afgelopen zaterdag:).
Afgelopen zaterdag had ik het er met Peewee toevallig ook over. Hij had een route op zijn Oregon gezet maar die was gemaakt met een andere versie van de OFM dan wat op zijn apparaat stond. Het effect was zoals bovenstaand plaatje, dan raakt de Garmin helemaal de kluts kwijt. Remedie is even de route opnieuw te laten berekenen door de activiteit te wijzigen (bv fiets ipv auto). Het probleem lijkt vaker op te treden met de nieuwere toestellen met "active routing" icm verschillende OFM versies.
De tovenaar schreef:
Travelmaster schreef:Hee, m'n route van afgelopen zaterdag:).
Afgelopen zaterdag had ik het er met Peewee toevallig ook over. Hij had een route op zijn Oregon gezet maar die was gemaakt met een andere versie van de OFM dan wat op zijn apparaat stond. Het effect was zoals bovenstaand plaatje, dan raakt de Garmin helemaal de kluts kwijt. Remedie is even de route opnieuw te laten berekenen door de activiteit te wijzigen (bv fiets ipv auto). Het probleem lijkt vaker op te treden met de nieuwere toestellen met "active routing" icm verschillende OFM versies.
Zolang je dit soort zaken blijft houden, maak ik gebruik van tracks... gewoon op je schermpje kijken, rij je ook niet verkeerd :wink: !
Belle schreef:Ik vond ook nog een de BiRoTo-site met de Eurovelo 15, maar daar lukt het me niet om een account aan te maken. Ik krijg niet de mail om mijn e-mailadres te veriferen, ook niet in mijn spam. Ik heb de webmaster al gemaild. Misschien zijn er leden die wel een werkend account hebben en voor mij de track kunnen downloaden? Dat zou supertof zijn: http://www.biroto.eu/en/cycle-route/eur ... rt00001286
Bedankt voor de tip, die website maakt idd wel een goede track aan. Account kon ik zonder probleem aanmaken. Ik heb hier de track even geupload.
Peter Molog schreef:Als ik echter Euroroute R1 (Duits gedeelte) download, heb ik maar liefst 159 tracks over bijna 1000 km. In grootte variërend van 2 tot 1506 punten. Een ook niet allemaal in dezelfde richting. Om hier dus een te hanteren track uit te destilleren is het betere edele handwerk. Ik vraag me dan ook af of het niet sneller is on via een van de vele routeplanners zelf je track te tekenen.
Ik snap niet wat het probleem is. Als ik de op GPX download button druk:

Afbeelding

Dan krijg ik de link https://cycling.waymarkedtrails.org/api ... 626371/gpx en dat is de gehele route, niet 156 (sub-)tracks.
daulagari schreef:Dan krijg ik de link https://cycling.waymarkedtrails.org/api ... 626371/gpx en dat is de gehele route, niet 156 (sub-)tracks.
Nederlands spreekwoord over neus en lang en zo.

Deel van de route in mapsource.

Afbeelding
Totale tracklengte 7231 km.

Peter
Mijn neus is langer dan mapsource ;-)

In viking:
Afbeelding

Afbeelding
Zelf dit item ontaard in een partijtje ver plassen.
Wel laten zien hoe knap je wel niet bent, maar aan Belle geen fatsoenlijke oplossing bieden.
De vraag was immers hoe je tegenstrijdige tracks aan elkaar knoopt.
Niet hoe je een mooi lijntje op je scherm krijgt.
Rake observatie Peter, geen menselijk gedrag is mij vreemd.

Je kan mijn bericht ook zien als "met een ander programma dan Basecamp, viking zie ik geen probleem, misschien is dat een optie" en ... als je tegenstrijdige tracks op de goede manier aan elkaar knoopt krijg je een mooi lijntje.

Anyhow, ik heb het maar als uitdaging gezien om eens verder in het probleem te duiken:
  • Als je de gpx file (van de complete route) in een tekst editor opent zie je één track en 574 "track segments"
  • Als je de gpx file in viking opent ziet hij er (ook als je zoomt) bijna perfect uit, er mist alleen een stukje bij Tartu en wat vreemde doodlopende aftakkingen bij Elbag
  • Wanneer je in viking Combine -> Merge Segments doet zie ik echter wat vreemde strepen langs de route, bijvoorbeeld bij Dessau:
    Afbeelding
  • Als je in Waymarked Trails Euroroute R1 - part Germany opent en dan Sections expandeert dan zie je dat Duitsland uit 12 delen bestaat en met wat klikken kom je erachter dat Dessau in Euroroute R1 - part 8 Germany zit en het relatie 4601271 is.
  • De OSM Relation Analyzer zegt ook "Split into serveral pieces" en Analyze on map laat het mooi grafisch zien:
    Afbeelding
  • Dit soort problemen met routes kan je bijvoorbeeld met behulp van JOSM kunnen oplossen.
In eerste instantie dacht ik dat met het oplossen van dit soort connectieproblemen je een "mooie track" zou krijgen, maar nee hoor, nog steeds vreemde lijnen langs/over de route, die vaak bij rotondes starten. Dat wijst op problemen met directionele track segmenten.

Zie bijvoorbeeld simpele de knooppuntroute in Rhoon, relatie 1857475. Volgens Viking 7 segmenten voor en na de merge:
Afbeelding
Afbeelding

In JOSM ziet de route er zo uit:
Afbeelding

Openstreetmap heeft dus stukken weg die directioneel zijn en het probleem is:.
  1. dat GPX bestanden niet expliciet éénrichtingsdata ondersteunen
  2. dat Viking en (waarschijnlijk) mapsource geen éénrichtingsdata ondersteunen

Helaas, nog steeds geen "fatsoenlijke" oplossing voor Belle, maar probleem duidelijk, misschien dat dit helpt het probleem op te lossen of eromheen te werken.
Ik weet niet of jullie eroverheen lezen maar ze heeft toch al zelf de oplossing aangedragen met de link naar de BiRoTo-site? :?
Ja, ik had niet de hele thread goed doorgelezen, ik was gefocust op cycling.waymarkedtrails.org, die problemen zijn er nog steeds.

Net de BiRoTo-site track bekeken en die heeft inderdaad geen problemen zoals boven beschreven maar, goed. Als ik de BiRoTo-site track vergelijk met dezelfde EV15 track van cycling.waymarkedtrails.org dan is er iets opmerkelijks te zien rond Straatsburg:
  • Bij BiRoTo gaat de route door Straatsburg en over de westeroever van de Rijn
  • Bij cycling.waymarkedtrails.org zijn twee routes zichtbaar, één door Straatsburg en over de westeroever van de Rijn en één over de oostoever
Als ik op de site van EV15 kijk is BiRoTo juist, de openstreetmap data onjuist maar die is door iedereen bij te werken.