Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen met zonnebril met gepolariseerde glazen - Forum Wereldfietser

Fietsen met zonnebril met gepolariseerde glazen

Mijn nieuwe bril (Adidas evil eye halfrim pro) is gevallen en er is een kras op één glas. Nu kijk ik dus uit naar nieuwe glazen ervoor.

Gepolariseerde glazen kunnen heel interessant zijn, omdat ze (in bepaalde richting) gereflecteerd licht tegenhouden. Je verkrijgt dus wat minder schitteringen en alles ziet er wat minder blinkend uit, maar meer mat, dus wat betere kleurenweergave etc...

MAAR: displays van elektronische apparatuur hebben (soms) als voorste laag een gepolariseerd glas (of is het door het reflectief zijn van die displays? Kan ook). Als deze laag in een dwarse richting gepolariseerd is t.o.v. de polarisatie van je brilglazen zie je een zwart display, dus niets meer erop. Dan zou je telkens je op je GP wilt kijken, je bril moeten afzetten.

Ik ben hier net wat aan het testen met een polarisatiefilter voor mijn fototoestel. Eigenaardig genoeg krijg ik mijn GPS-scherm niet helemaal zwart - de verduistering is ook erg afhankelijk van de kijkhoek, mijn polshorloge krijg ik wel volledig zwart, alsook mijn computerschermen, ipad2 wel, iphone 4GS dan weer niet: enkel kleurverandering hier.
En van de toestellen waarvan de display wel volledig zwart worden, is de hoek van het filter niet steeds gelijk.

Heeft iemand daar ervaring mee?
Zijn de voordelen van fietsen met gepolariseerde glazen eigenlijk zo groot?
Ik denk dat ik het risico niet zal nemen. De gepolariseerde glazen zijn ook nog veel duurder (90 EUR tov 40 à 45 EUR).
Een gepolariseerde zonnebril heeft wat mij betreft weinig voordelen als je op de fiets zit; het polarisatiefilter zorgt vnl voor iets sterkere afname van schittering op een water- of metalen oppervlak zoals auto's. Met een fiets rijd je zelden file achter een auto waar de zon in reflecteert. Met een fiets rijd je ook zelden door het water of langs wateroppervlakten.
Ik zou adviseren; neem een goede kwaliteit niet-gepolariseerde zonnebril in een sport/fietsmontuur dat goed in alle richtingen afsluit.
Polaroid brillen hebben met name zin als autobestuurder of als watersporter danwel als strandligger aan de Westkust tijdens de late middag...
Ik heb wel gepolariseerde glazen. Ik vind het erg lekker. Het is rustiger aan je ogen en houd de schitteringen weg. Heb nooit last van die schermen. Met een camera polarisatiefilter kan het inderdaad wel. In ze zomer heb ik altijd zo'n filter op de camera zitten.

Misschien kun je bij je de glazen testen. Ze hebben vaak voorbeeldglazen liggen. Als je de apparatuur die je wil kunnen lezen meeneemt kun je vast wel even proberen of het werkt.
Je kan een polariser van een camera niet vergelijken met een zonnebril. Die van de camera heeft 2 polarisers over elkaar (eentje kun je draaien). Deze zijn vaak circulair gepolariseerd. Een zonnebril is maar 1 glas en ook niet draaibaar.
Ik heb zelf een Vaurnet zonnebril en dat gaat goed met een garmin 62s en ook met mijn telefoon. Je raakt wel de helft van het licht kwijt. Maar meestal is er genoeg.
*kuch* zo werkt het echt*kuch*
http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... tiefilter/

Verder dat verhaal dat het alleen goed werkt met water is half waar.
Kleuren waarnemen bestaat bij gratie van reflectie.
Ik vind dat alles er mooier van wordt en vind een circulair gepolariseerde bril erg fijn.
Verder probeer het eens. Ik had er nooit problemen mee om LCD schermen af te lezen.
Je verliest iets aan helderheid maar het is minimaal.
Wimmert schreef:*kuch* zo werkt het echt*kuch*
http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... tiefilter/
Lees dit eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Brewsterhoek

Je raakt zover ik weet altijd per definitie minimaal de helft van de helderheid kwijt, maar dat is precies waar je een zonnebril voor hebt.

Ik heb zelf lang een polaroidopzetbril gehad en vond het vooral fijn bij het tegen de zon in fietsen. Ook de blinkende delen van het wegdek worden voor een deel minder fel, zeker als het wegdek nat is, maar ook als het droog is. Vooral in het buitenland waar wegen vaak opgekalefaterd zijn is dit handig.
Op dit moment heb ik een zonnebril op sterkte en dat gaat ook.
Of je je apparatuur kunt aflezen moet je testen; beter wordt het er zelden op, maar dat is ook met een geone zonnebril.
Leon
Wimmert schreef:*kuch* *kuch*

Verder dat verhaal dat het alleen goed werkt met water is half waar. Ik vind dat alles er mooier van wordt en vind een circulair gepolariseerde bril erg fijn. Verder probeer het eens.
Beterschap met je hoestje. Waar zijn de circulaire brillen te koop? Zijn dat brillen met dubbele glazen? Een soort thermopane.

Piet.
Even een update: ik heb dan uiteindelijk gepolariseerde glazen gekocht. Ben daar wel tevreden van. Geen enkel probleem om LCD-schermen te lezen: polshorloge, GPS, kilometertellertje,... Soms krijg je een licht verkleurd display. In diffuus licht is mijn GPS-scherm zelf helderder met de bril omdat er minder diffuus licht weerkaatst wordt (er hangt zo'n mat berschermingsfolietje op de GPS-display).
Autoruiten zijn wel raar: door beide ogen zie je een licht verschillend beeld: het lijkt soms wel of je wat scheel kijkt. In het begin wat vervelend.
ook vervelend dat ze er in een hoek "polarized" op gedrukt hebben: doen ze hun best om heel goede lenzen te maken: verknoeien ze dan een deel ervan door er lettertjes op te printen. Onbegrijpelijk.
Op de licht-oranje glazen staat trouwens ook "anti-fog" of zoiets.
Xyuny schreef: ook vervelend dat ze er in een hoek "polarized" op gedrukt hebben: doen ze hun best om heel goede lenzen te maken: verknoeien ze dan een deel ervan door er lettertjes op te printen. Onbegrijpelijk.
Misschien een domme vraag (omdat je het waarschijnlijk wel zelf heel goed hebt gecontroleerd), maar ben je er 100% zeker van dat het geen klein doorzichtig stickertje is waar die tekst op staat?

Renaat
Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, maar het zou me wellicht opgevallen zijn.

Intussen heb ik het eens van dicht bekeken:
- van de anti-fog-glazen heb ik er de lettertjes kunnen vankrabben met mijn vingernagel. (zonder krassen te maken op het glas)
- van de gepolariseerde glazen daarentegen lijken de lettertjes er te goed op aangebracht om gemakkelijk ervan te krabben.

Ik vraag eens aan mijn opticien of dit misschien met een oplosmiddel te verwijderen is.