Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitwassen ortlieb - Forum Wereldfietser

Uitwassen ortlieb

Vorig jaar is er op een warme zomerdag een potje (door de warmte gesmolten) boter uitgelopen in mijn ortlieb-fietstas. Ik heb ondertussen al verschillende zaken geprobeerd om de botergeur uit de tas te krijgen:
- Uitwassen met wasmiddel en spons
- Vullen met warm water en wasmiddel en een dag laten staan
- Wasbenzine
maar het blijft stinken.

Iemand een idee hoe ik de geur er wel uit kan krijgen? Mag zo'n tas bijvoorbeeld in de wasmachine? En op hoeveel graden mag dat dan?
De wasmachine lijkt me geen succes worden voor een ortliebtas; zelfs heel schadelijk gezien het mechanische gewring en gedoe.
De botergeur is zo goed als zeker vollefig in het materiaal gedrongen en je hebt de voor de hand liggende dingen al gedaan.
Heb je de tas afgelopen winter open laten liggen of staan?
Wat je nog kunt proberen is de tas zo mogelijk binnenstebuiten keren en met het vervuilde deel zo lang mogelijk in de zon zetten. Het UV-licht zou de geurstoffen evt. af kunnen breken, de tas zelf kan goed tegen de zon uiteraard.
Chloor moet je zeker niet doen, dan krijg je díe geur er weer niet uit.
Googelend op botergeur kom ik ook de tip bicarbonaat (bakpoeder) tegen. Dan kan zover ik weet geen kwaad.
Leon
Geen idee of het werkt voor botergeur, maar zuiveringszout (baking soda) is vrij goed om rare geurtjes uit dingen te krijgen. Je kan het bij de drogist krijgen, maar goedkoper is een grote doos bij een toko of bij een Turkse winkel, waar het karbonat heet. Ik heb met zuiveringszout in ieder geval wel een vreemd ruikend plastic bakje (tupperware-achtig) schoon weten te krijgen. Het werkt ook voor muffe bidons. Je kan zowel het oplossen in water als gewoon droog poeder ergens in doen. Er wordt zelfs aangeraden om gewoon het kartonnen doosje in zijn geheel in een willekeurige muffe afgesloten plaats te zetten.

Gewone soda is vrij geschikt om vetresten uit dingen te krijgen. Maar dat combineer je het liefste met goed heet water, dus ik weet niet hoe geschikt dat is voor ortliebtassen. Ik vind de wasmachine een wat eng idee, dus dat zou ik nog even uitstellen.

EDIT: blijkbaar wordt zuiveringszout dus aangeraden. Het is trouwens wel wat anders dan bakpoeder, dat is namelijk bicarbonaat met een zuur er aan toegevoegd. Als dat nat wordt reageert het en krijg je luchtbelletjes. Fijn voor het bakken, maar dan raak je denk ik ook wel de werking tegen geurtjes kwijt.
Wij hebben het eens gehad met een vergeten zakje Mozzarella (4 maanden) oeps ja.

Wat wij hebben gedaan:
In de douche vullen met warm water en wasmiddel (kleding), dit hebben we 24 uur laten staan en weer uitwassen. Natuurlijk/helaas was dit niet genoeg.
Vervolgens hebben we de tas een maand buiten laten staan, droog maar open.
Dit hielp iets, maar er was nog steeds een specifieke geur aanwezig. Als laatste redmiddel hebben we er geurvreters voor schoenen in gedaan (tas gesloten). Dit heeft aardig geholpen.

Wasmaschine niet doen, materiaal houd niet van wringen
Chloor ook niet doen, beschadigd het materiaal
Bicarbonaat in water kan geen kwaad, daarna in de zon gesloten zetten, maar zorgen dat de tas niet te bol komt te staan.
Natriumwaterstofcarbonaat, natriumbicarbonaat, dubbelkoolzure soda, bakpoeder, rijsmiddel: potato poteto: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuiveringszout
En als al de voorgaande methodes toch niet helpen, dan zou je er nog over kunnen denken om de bestaande geur te bestrijden door het vervangen met een nieuwe - maar aangename - geur (die je dus ook tijd geeft de tas in te dringen).

Renaat
Alles wat een tijdje in de grond zit verliest z'n geur. Wanneer alle voorgaande tips niet werken zou je 'm vol- en onder kunnen scheppen. Één of twee weekjes in de grond laten zitten. Nooit geprobeerd met een tas dus geen garantie.

Frank
Dat zal dus wel héél duur bakpoeder zijn. (zoals de meeste producten van HG heel dure verpakkingen zijn van heel goedkope chemicaliën en ze een slimme manier hebben gevonden om de consument te bedelven onder zoveel informatie dat geen mens meer weet wat er in zit.)
Leon
Kost 5,05 .... ik gebruik het ook voor mijn sportkleding werkt echt super!
Geschikt voor vele wasbeurten.
Dasty van de wibra, ontvet super (ook fijn om je fiets schoon te maken) en kost 2 euro per fles ofzo...
Ik heb 30 à 35 Ortliebtassen (groot gezin :shock: ) waarvan de oudste zo'n 28 jaar oud zijn (hun allereerste!) en intensief gebruikt. Ze worden gebruikt op de fiets en in de kano en krijgen een hoop te verwerken (slijk, stof, schuurbewegingen). Ze gaan jaarlijks wel eens in de wasmachine op het wolprogramma, nog nooit schade van ondervonden. Hardnekkige vlekken schuur ik eraf met Cif-crème. Ze worden wel eens in de rivier gezet als koelkast dus hun waterdichtheid wordt ook geregeld getest.
Delicate etenswaar (olijfolie, boter...) gaat bij ons in Nalgene-potten die nog 's extra beveiligd worden in knijpzakjes (onmisbaar voor ons in de kampeerkeuken). Jam koop ik in hotelverpakkingen en chocopasta in tubes.
Ik weet dat koffiedrab helpt ook (zure)melklucht uit bekleding/vloerbedekking te krijgen, maar of het werkt voor boterlucht...

Hou je van koffie? :wink: