Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke Proofide is de juiste voor een Brooks zadel? - Forum Wereldfietser

Welke Proofide is de juiste voor een Brooks zadel?

Recent bemerkte ik dat er twee totaal verschillende soorten Proofide voor Brooks zadels zijn.

Nummer 1 werd geleverd bij een Brooks 'cadeau'-box. Dit vet(?) smelt al als je er bij wijze van spreken naar kijkt. Ruikt naar Citronella, wit van kleur.
Nummer 2 is een wax-achtige substantie, zeer kleverig en roodkleurig. Je zou verwachten dat je dit (ook) gebruikt om bijvoorbeeld jassen opnieuw te waxen.

Aangezien nummer 1 recent door Brooks zelf werd bijgevoegd, zal dit naar ik aanneem wel de juiste/beste zijn. Daarvan uitgaand, ben ik zeer benieuwd wat nummer 2 precies is en wat de verschillen (in gebruik) zijn?

1. Care for your Brooks genuine leather saddle with Proofide, in mijn geval verpakt per 25gram
zie voor foto: http://startcycles.co.uk/parts/saddles/ ... r-25g.html

2. Care for your Brooks (a sturmey-archer product) genuine leather saddle with Proofide leatherdressing, verpakt per 56gram
zie voor foto: http://www.flickr.com/photos/multiburst/6053488509/

beiden naast elkaar, zie voor foto: http://blog.brooksengland.com/wps/2010/11/page/2/
De enige functie van alle smeerseltjes op leer is dat het leer enigszins soepel blijft en daardoor niet scheurt tijdens het gebruik. Daarnaast beschermen ze in beperkte mate tegen het binnendringen van vocht. Veel vocht en veel vet maken het leer te soepel en zorgen ervoor dat het gemakkelijk uitrekt als je erop fietst. Je zadel verliest dan spanning en dat is een onomkeerbaar proces. Gebruik dus vooral zo min mogelijk vet, net genoeg om het leer soepel te houden. Wat je erop smeert maakt niet zoveel uit, als het maar in het leer trekt. Gewoon zadelvet doet dat erg goed en is bovendien goedkoop, verkrijgbaar bij elke Boerenbond, Welkoop en ruitersportzaak. De 'proofide's' lijken vooral op de smeerseltjes die sommige mensen op hun gezicht doen: leuk etiketje en erg duur, maar nivea doet het ook...
mikefiets schreef:Recent bemerkte ik dat er twee totaal verschillende soorten Proofide voor Brooks zadels zijn.

Nummer 1 werd geleverd bij een Brooks 'cadeau'-box. Dit vet(?) smelt al als je er bij wijze van spreken naar kijkt. Ruikt naar Citronella, wit van kleur.
Nummer 2 is een wax-achtige substantie, zeer kleverig en roodkleurig. Je zou verwachten dat je dit (ook) gebruikt om bijvoorbeeld jassen opnieuw te waxen.

Aangezien nummer 1 recent door Brooks zelf werd bijgevoegd, zal dit naar ik aanneem wel de juiste/beste zijn. Daarvan uitgaand, ben ik zeer benieuwd wat nummer 2 precies is en wat de verschillen (in gebruik) zijn?

1. Care for your Brooks genuine leather saddle with Proofide, in mijn geval verpakt per 25gram
zie voor foto: http://startcycles.co.uk/parts/saddles/ ... r-25g.html

2. Care for your Brooks (a sturmey-archer product) genuine leather saddle with Proofide leatherdressing, verpakt per 56gram
zie voor foto: http://www.flickr.com/photos/multiburst/6053488509/

beiden naast elkaar, zie voor foto: http://blog.brooksengland.com/wps/2010/11/page/2/
Ik heb de eerste, kreeg ik er bij Van Herwerden bij. Heb m'n B17 nu ongeveer 1200 km in gebruik, en ik wacht nog tot-ie naar m'n kont gaat staan:). Dus misschien nog maar eens een beetje invetten...
Travelmaster schreef: Aangezien nummer 1 recent door Brooks zelf werd bijgevoegd, zal dit naar ik aanneem wel de juiste/beste zijn. Daarvan uitgaand, ben ik zeer benieuwd wat nummer 2 precies is en wat de verschillen (in gebruik) zijn?
Het rode zadelvet stamt nog uit de tijd dat Brooks nog niet aan marketing deed.
m-gineering schreef:
Travelmaster schreef: Aangezien nummer 1 recent door Brooks zelf werd bijgevoegd, zal dit naar ik aanneem wel de juiste/beste zijn. Daarvan uitgaand, ben ik zeer benieuwd wat nummer 2 precies is en wat de verschillen (in gebruik) zijn?
Het rode zadelvet stamt nog uit de tijd dat Brooks nog niet aan marketing deed.
Ik heb zo'n vermoeden dat je net zo goed ledervet kunt gebruiken, zoals je dat vroeger voor de bergschoenen deed.
Ik gebruikte de proofide die bij het zadel werd geleverd, dat is logisch lijkt me.
En verder geloof ik ook dat leer/zadelvet ook goed is, maar wat kost een klein blikje Proofide nou helemaal? Zoveel hoef je niet te gebruiken.
Verder zou ik voor het verschil tussen beide soorten Brooks even mailen, ze geven antwoord.
Georg schreef:Ik gebruikte de proofide die bij het zadel werd geleverd, dat is logisch lijkt me.
En verder geloof ik ook dat leer/zadelvet ook goed is, maar wat kost een klein blikje Proofide nou helemaal?
306 euro/kilo voor de 40 grams verpakking (25 gram hebben ze nu ook, zal wel met de levensduur van de nieuwe zadels te maken hebben! )
Gilles Berthoud zadelvet (in handig en groter 60ml blikje ca 150/kilo
Georg schreef:Ik gebruikte de proofide die bij het zadel werd geleverd, dat is logisch lijkt me.
En verder geloof ik ook dat leer/zadelvet ook goed is, maar wat kost een klein blikje Proofide nou helemaal? Zoveel hoef je niet te gebruiken.
Verder zou ik voor het verschil tussen beide soorten Brooks even mailen, ze geven antwoord.
Nou, zo'n klein blikje in de winkel kost iets van een tientje, da's best veel. Tenzij je vriendelijk vraagt "wat kost zo'n blikje", dan krijg je het gewoon bij de rest van je aankopen:).
Georg schreef:En verder geloof ik ook dat leer/zadelvet ook goed is, maar wat kost een klein blikje Proofide nou helemaal? Zoveel hoef je niet te gebruiken.
Marten's antwoord lezende mag je blij zijn als het oude spul niet al ranzig is, werken zal het toch wel.
Ik heb ca. 15 jaar een B66 met leervet ingesmeerd (niet de hele tijd, af en toe :wink: ), maar dat was in de tijd dat het zeker 10.000 km duurde voordat een zadel was ingereden.
Tegenwoordig hou ik me toch maar bij het meer wax-achtige Proofide, want als de zadels nog sneller inrijden haal ik het einde van de vakantie niet meer.
Leon
Zadelvet/leervet bij de Boerenbond/Welkoop: 15, - euro/kilo...
Kun je tot je fietspensioen leren zadels mee volsmeren en die van je fietsvriendjes en -vriendinnetjes ook :D
wimmo17 schreef:Zadelvet/leervet bij de Boerenbond/Welkoop: 15, - euro/kilo...
Kun je tot je fietspensioen leren zadels mee volsmeren en die van je fietsvriendjes en -vriendinnetjes ook :D
Een doosje Proofide is gezien de hoeveelheid die je nodig hebt ook meer een bezit dan een verbruiksartikel. Meestal krijg ik ze erbij als ik weer een nieuw tweedehand zadel koop. Bij het laatste zal inderdaad zo'n handig klein doosje. Dat heb ik in een jaar of 15 wel leeg.
Leon
is het echt zo'n noodzaak om het in te vetten dan? ik heb een b17 gekocht en er een km of 200 op gezeten nu. in het begin even wennen aan het stugge leer maar dat zal sneller fijner gaan zitten dunkt me. Mijn pa heeft zijn brooks nooit ingesmeerd met wat dan ook en, hoewel zijn fiets wel altijd binnen staat, ook nooit bedekt met regen oid. Het zadel vertoont geen scheuren of dat het erg uitgerekt is.

dus om kort te gaan, wat is precies het nut/noodzaak aan het invetten van je zadel?
aapje99 schreef:is het echt zo'n noodzaak om het in te vetten dan? ik heb een b17 gekocht en er een km of 200 op gezeten nu. in het begin even wennen aan het stugge leer maar dat zal sneller fijner gaan zitten dunkt me. Mijn pa heeft zijn brooks nooit ingesmeerd met wat dan ook en, hoewel zijn fiets wel altijd binnen staat, ook nooit bedekt met regen oid. Het zadel vertoont geen scheuren of dat het erg uitgerekt is.

dus om kort te gaan, wat is precies het nut/noodzaak aan het invetten van je zadel?
Theoretisch gezien: het voorkómen van inscheuren en het soepel houden van het leer. Maar teveel vet zou dat juist in de hand kunnen werken.
Het is een beetje gokken hoeveel vet teveel is. Ik denk dat hè heel weinig nodig hebt en dat het eigenlijk ook heel lang goed gaat zonder. Vandaar dat ondanks de hoge kiloprijs ik Proofide niet duur vind in gebruik. Bovendien wordt het bij een nieuw zadel geleverd. Ik heb zelf nog nooit zo'n blikje apart hoeven kopen.
Geen water op je Brooks is belangrijker dan wel vet op je Brooks.
<Citaat>: 306 euro/kilo voor de 40 grams verpakking (25 gram hebben ze nu ook, zal wel met de levensduur van de nieuwe zadels te maken hebben! )
Gilles Berthoud zadelvet (in handig en groter 60ml blikje ca 150/kilo </citaat>

Ikzelf stap binnenkort over op een nog beter smeersel: kaviaar.
Janneke V schreef:<Citaat>: 306 euro/kilo voor de 40 grams verpakking (25 gram hebben ze nu ook, zal wel met de levensduur van de nieuwe zadels te maken hebben! )

Ik zelf stap binnenkort over op nog beter smeersel: kaviaar.
' tis crisis he!

:wink:
Georg schreef:Het is een beetje gokken hoeveel vet teveel is. Ik denk dat hè heel weinig nodig hebt en dat het eigenlijk ook heel lang goed gaat zonder. Vandaar dat ondanks de hoge kiloprijs ik Proofide niet duur vind in gebruik. Bovendien wordt het bij een nieuw zadel geleverd. Ik heb zelf nog nooit zo'n blikje apart hoeven kopen.
Geen water op je Brooks is belangrijker dan wel vet op je Brooks.
ik heb mijn Brooksie gekocht bij een aanbieding van de Bever (het werd op dit forum aangekondigd) voor een euro of 40. ik heb er echter geen potje vet bij gekregen. maar als ik naar het zadel van mijn pa kijk en naar wat jij zegt hoef ik voorlopig niets te doen aan mijn zadel, behalve er flink in te zitten
Bij mijn nieuwe Brooks zadel zat weer van alles in de bijpassende 'schoenendoos', maar geen vet. Ik zou toch al niet gaan vetten. Mijn vorige zadel zakte daardoor te snel in (was trouwens wel zo'n voorbewerkte versie). Mijn huidige 102 kg zorgt zelf wel voor de gewenste vorm. Na 200 km zit hij trouwens best al behoorlijk lekker.
Janneke V schreef:<Citaat>: 306 euro/kilo voor de 40 grams verpakking (25 gram hebben ze nu ook, zal wel met de levensduur van de nieuwe zadels te maken hebben! )

Ikzelf stap binnenkort over op een nog beter smeersel: kaviaar.
Olijfolie werkt ook prima tijdens een reis :wink:
Voor eerste gebruik een heeeel klein beetje Proofide bovenop en onderop smeren en verder niks aan doen. Inrijden en geen zere kont krijgen (itt de test C17 waar ik nu op rijd). Daarna 1 x per jaar heel lichtje invetten, meer voor de waterafstotendheid dan iets anders. Tegen de tijd dat het leer begint te scheuren ben je toe aan een nieuw zadel...... De oude Brooksen waren van veel dikker leer, maar ja italianen aan het roer...... Die moeten hun investering ook terug verdienen.
Overigens gaan mijn B 17's toch al gauw 8 tot 10 jaar mee dus zo'n investering is een Brooks ook weer niet. En zeker niet het blikje Proofide, hoewel dat de berekening van Marten wel steek houd.

Groetjes van mij, Jos