Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets.. advies.. oeps.. aiai - Forum Wereldfietser

Fiets.. advies.. oeps.. aiai

Een tijd geleden was mijn fiets gestolen..

Dan kocht ik snel een tweedehands alu oxford discovery ter depannage. ( oude Deore afmontage) maat 50 slooping, dus ik dacht ik heb nog wat speling in het aanpassen van de lengte bovenbuis.. Even zoeken, maar met een kogastuur, een variatie op het vlinderstuur ( geen dali btw) helemaal platgelegd was het wel te doen kwa zithouding.
Redelijk sportief diep dus. Voelt beter voor mijn rug omdat ik dan kan buigen in de heup en de rug recht houdt ipv gebogen.
Soit, nu blijkt het gear toch wat te oud voor mijn trapkracht en ik vrees dat ik er geen jaar meer mee zal verderkomen zonder meerdere vervangingskosten. Maar die wil ik liever niet doen feitelijk. Liever sparen voor nieuwere fiets, dus stilaan maar es uitkijken naar wat er op de markt is voor een schappelijke prijs

Ik heb ook nog een oude goeiekope stalen racefiets staan waar ik momenteel buisshifters op ga zetten 3x7 speed shimano. De stuurshifters zijn nl stuk, de rest is nog prima. Op hoop van zegen dat ik dat ding nog vlot draaiende krijg?? Maar voor die kost van 15 euro met kabeltjes wil ik het wel proberen hé. Ik krijg die triples zelf nooit echt goed.. :oops:

Een eerdere fiets.. ook ooit gestolen was een stalen Wheeler trekking. Deore ook en heerlijk ding. Met een echte MTB heb ik eigenlijk nooit wat gehad.

Feitelijk wil ik terug naar staal. Die alu van nu en de gestolen alu.. goei fietskes hoor, maar.. sja.. ander gevoel? Of gewoon maar een idee?

Wat wil ik? Een allround fiets :? Snel op de weg, crossen op het bospad, mogelijkheid tot bredere banden.. bagagedragers voor een meerdaagse tocht, fietsen in de stad, ook in het donker. Lichte fiets.

De wereld rond fietsen zit absoluut niet meteen in de planning.. Wel naar de Ardennen/zee/Frankriijk met een tentje, daar wat rondcrossen en weer terugfietsen..


Afgelopen week testte ik de:

De Kona Sutra : ( vakantierandonneur) Mijn hemel ? Voelde alsof ik ineengeperst werd. Kreeg geen strekking in de benen-pedaal gevoel
De Kona Honky Tonk: ( Racefiets) Even een koersfiets kijken of dat weer beter zat.. idd Heerlijk weer die lange benen! Maar op één of andere manier kreeg ik hierop mijn rug niet gestrekt.
De Kona Rove: ( Cyclocrossachtig ..) http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=rove
Zat meteen erg lekker, iets minder gestrekte gevoel in de benen, doch meer dan genoeg en rug kon ook lang gemaakt worden. Eigenlijk vond ik em zalig. Maar eigenlijk is ie ook best duur ..

Een andere optie was de Fahrradmanufaktur T randonneur. http://www.fahrradmanufaktur.de/nl/prod ... nellingen/

Die hebben ze enkel in maat 57. Maar wil em toch even testen. Want eigenlijk.. wil ik een naafdynamo, vast lampje, bagagedragers.. en usb charger in mijn stuurpen op termijn .. en de Rove is feitelijk kaal hé en dat er meteen bij, nog duurder..

Rohloff vind ik gewoon te zwaar en in combinatie met een idworkx is dat niet het geval, maar dat bedrag wil ik er nu niet aan geven.

Een tweede twijfel is de gearing van de Rove en de Fahrradmanufaktur. Is dat wel voldoende? Beiden compact, de Rove dan nog lichtere verzetmogelijkheden dan de T-rando..


In gewicht is de Rove zeker niet superlicht. Zal zeker zowat hetzelfde gewicht geven als de T rando met bagagedrager, licht en naafdynamo..

En waarom wil ik nou persééééé eentje met een koersstuur terwijl dat groot kogageval best lekker veel handgrepen heeft en dus praktisch is?

http://www.vakantiefietsshop.nl/sturen- ... pleet.html

Stressen met die fietsen... Haast alsof ik in de auto zit... :lol: Misschien neem ik gewoon maar beter de ... :roll: aaaaaaarrrrrrrghhh !!!!
http://www.youtube.com/watch?v=BMkDipnA37U
Voor dit soort vragen is trouwens een apart topic:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 2b#p187143

En om je vraag enigzins te beantwoorden. Mijn fietskeuze een paar maanden geleden leek op die van jou. Ik wilde vooral een snelle fiets die zoveel mogelijk op een racefiets leek maar waar wel bagage kon worden meegenomen. Ik wilde ook perse een krom stuur. Ik heb gekozen voor de Kona Jake (alu fiets). Dat is in feite gewoon een cyclocrosser met nokken voor bagage en ruimte voor brede banden.
zie plaatjes op :
http://robgemen.blogspot.nl/2013/03/wee ... fiets.html
[quote="Elena"Stressen met die fietsen... Haast alsof ik in de auto zit... :lol: Misschien neem ik gewoon maar beter de ... :roll: aaaaaaarrrrrrrghhh !!!!
http://www.youtube.com/watch?v=BMkDipnA37U [/quote]
De laatste keuze lijkt mij de beste. Gewoon De Lijn nemen. De zit rechtop, met een steun in de rug. Echt ontstressen. :D

Piet.
Hai Elena,
Ha staal en een koersstuur. Stond ooit voor zelfde keuze en toen voor de MTB versie gegaan (Surly LHT) Voor jouw wensen, zou ik eens kijken naar een Surly Cross Check - (bv bij singlespeed op de webshop). Niet duurder dan VSF randonneur maar lijkt me meer bij je wensen passen (plus veel beter uitgerust om je fiets aan je wensen aan te passe en heel geschikt om te reizen). Ook geschikt, maar meteen stuk duurder is de Thorn Club tour.
Groeten
nins
Elena schreef: En waarom wil ik nou persééééé eentje met een koersstuur terwijl dat groot kogageval best lekker veel handgrepen heeft en dus praktisch is?
Op elke fiets is een racebocht te monteren hoor! Wel is het wat lastig om een fiets te passen als er nog een ander stuur op moet, maar als je alleen kijkt naar fietsen die af-fabriek met een racestuur komen, beperk je de keuze onnodig sterk.

En die stress, omarm hem! geniet van het puzzelen, het eindeloos vergelijken van specificaties op websites, het voor jezelf goedpraten dat je wel een paar honderd euro extra kan uitgeven, etc. Dingen uitzoeken op internet is één van m'n grootste hobbies. (Althans, dat zou een wetenschapper concluderen als die me een paar weken zou volgen. Want het voelt eigenlijk wel een beetje kansloos allemaal.)
Kijk wel een beetje kritisch naar het verzet; mn bij racefietsen; die cross check is leuk en lekker veelzijdig maar dat verzet is niet ideaal om met wat bepakking een berg omhoog te gaan!
urje schreef:
Elena schreef: En waarom wil ik nou persééééé eentje met een koersstuur terwijl dat groot kogageval best lekker veel handgrepen heeft en dus praktisch is?
Op elke fiets is een racebocht te monteren hoor! Wel is het wat lastig om een fiets te passen als er nog een ander stuur op moet, maar als je alleen kijkt naar fietsen die af-fabriek met een racestuur komen, beperk je de keuze onnodig sterk.
Mwhoa, neem dan wel in acht dat een frame van een fiets met racestuur af-fabriek waarschijnlijk een racegeometrie heeft. De effectieve bovenbuislengte van een raceframe kan zomaar 5 cm korter zijn dan van je trekkingbike/atb. Een cycloframe met racestuur heeft waarschijnlijk een nog kortere bovenbuis. En dan nog heeft een raceframe een diepere zit dan een atb/trekkingbike. De horizontale lengte van een racestuur plus race-rempgreep is een stuk langer dan de horizontale lengte van een atb-stuur met atb-remgrepen. Ook de stuurpen van een racefiets is tegenwoordig een stuk langer dan bij een atb (waarom eigenlijk?). De geometrie van een raceframe is hier dus al op afgestemd.

Zet je dan een racestuur op atb/trekkingbike (lange bovenbuis) inclusief lange stuurpen dan moet je je wel afvragen of je daarmee in een steile offroad afdaling goed mee kunt remmen. De afstand steunpunt zitvlees tot steunpunt handgreep is dan opeens een stuk groter. Je zit dan nog meer gestrekt dan op een racefiets; een bult in een steile afdalende zandweg en je wordt gelanceerd :). Misschien dat het in de praktijk wel meevalt (ik heb geen cyclocross ervaring), maar houdt in ieder geval de totale geometrie van je fiets in de gaten als je een racestuur monteert (wat overigens met magura en rohloff een ware crime is).

kwijltip