Additionally, paste this code immediately after the opening tag: regenjas voor fietsen en rugzakwandelen - Forum Wereldfietser

regenjas voor fietsen en rugzakwandelen

Beste mensen,

op dit moment ben ik op zoek naar een goede regenjas voor op fietsvakantie. Ik combineer een fietsvakantie graag met een rugzakwandeling van enkele dagen (met kampeerspullen erin), en zou het liefst een jas kopen die voor beide geschikt is. Ik zweet aardig wat dus een ademende packlite zou bij het fietsen voor mij een goede keus zijn. Vanmiddag was ik bij Bever, en de verkopers daar raadden het me af om dagenlang met een zware rugzak te lopen met een lichte goretex (active) of iets vergelijkbaars. Dit omdat het schoudergebied dan veel sneller lek zou gaan.

Nu overweeg ik dus om een wat zwaardere jas (goretex performance) te kopen, bijvoorbeeld deze

http://www.bever.nl/mammut-jas-kiruna-3 ... olour=4245

deze is aan de zware kant in vergelijking met wat hier zoal wordt aangeraden, maar ziet er zeer degelijk uit, heeft een verstevigd schouderoppervlak en wordt in de winkel wel geschikt geacht om zware rugzaktochten mee te maken. Het ademende vermogen zou wat minder zijn dan de lichtere goretex active jasjes maar hoe pakt dit in de praktijk uit bij fietsen in de regen (waarbij ik meer zweet dan tijdens het wandelen)? Zelf niet zoveel met ervaring met dure regenjassen, daarom de vraag aan jullie, zouden jullie lekker fietsen met zo'n jas?

nb Het hogere gewicht is een nadeel, de grotere duurzaamheid een voordeel, die twee dingen heffen elkaar voor mij op.
Hoi,

Ik heb het als volgt opgelost...
Een goede dunne Goretex jas en broek voor het fietsen...
En een (top) poncho met rugzakuitbouw (en gamaschen) voor het wandelgebeuren in de bergen.
De Goretex jas gaat dan ook mee maar is onder een poncho veel te warm om te dragen.
Het grote voordeel van een poncho is de goede ventilatie en het feit dat je rugzak met inhoud ook droog blijft.
Veel succes met je zoektocht.

Gr, Gerard
Het belangrijkste wat je je moet afvragen is hoe vaak je het regenjack aan zult hebben. Gebruik je het ook als windjack? Verwacht je regelmatig naar vochtige streken te gaan?

Daarnaast is de vraag of dit jack inderdaad geschikt is voor zware rugzakken. Het is een 2-laags jack, waarbij de loshangende binnenlaag kan schuren direct tegen het membraan. De 2-laags constructiemethode is weliswaar duurzamer dan dan een Light-constructie en zeker duurzamer dan een Z-liner, maar nog altijd minder duurzaam dan een 3-laags constructie bij het gebruik van zware trekkingrugzakken. Ga je dus inderdaad met veel gewicht lopen, dan zou ik eerder kijken naar een jack dat geen losse laagjes heeft die kunnen schuren tegen het membraan. Bijvoorbeeld een Rab Momentum Jacket. Het feit dat die geen okselritsen heeft, zegt al behoorlijk wat over het transpiratie-doorlatend vermogen ('diffusie'). Dat scheelt pardoes alweer bijna 400 gram. Bovendien is de snit een stuk aansluitender, waardoor je in harde wind geen asfaltzeiler-op-2-wielen wordt.

Nu moet ik zeggen dat een goede uitrusting voor enkele dagen niet zo gek veel hoeft te wegen. Wie weet kun je het basisgewicht wel binnen de 5 á 6 kg houden, met daarnaast nog wat gewicht voor enkele dagen eten. Zo'n 8-9kg in totaal? Voor 3 dagen (incl. eten) past bij mij alles in een 35L rugzak, welke zelf ca. 700 gram weegt (is nog vrij zwaar).

Mocht je het jack zelden aan hebben, dan zou ik sowieso lekker een jack met Gore-Tex Active Shell, eVent of vergelijkbaar kiezen. Zeker omdat je blijkbaar makkelijk transpireert. Ik ook, en ik vond (vind) het verschil tussen PacLite (5e generatie?) en eVent duidelijk merkbaar. Zelf heb ik overigens een eVent-jack zonder zakken, zodat de transpiratie slechts door een enkele laag stof heen hoeft. Misschien heb ik daardoor minder moeite gekregen met het fietsen door de regen. Daar heb je dan een stuk minder last van, zowel van het vocht van buiten als dat van binnenuit.

Enfin, geen reactie waarin staat wat je moet kiezen, maar wel een paar aanwijzingen. Succes.
Van een paar dagen met een zware rugzak slijt een paclite echt niet door op de schouders. Ik heb duizenden km's gelopen in relatief koude, vochtige gebieden en dan nog heb je je regenjack verhoudingsgewijs weinig aan. Voor de echte regendagen voldoet een paclite dan prima, zodra het beter weer is trek je een dunne softshell aan. Een zware, 3-laags Goretex is in jouw situatie beslist overkill, niet doen dus. De verkopers van Bever willen natuurlijk graag een dure jas verkopen. En wat is een zware rugzak? Bij mij begint dat bij 25kg... en dat haal jij waarschijnlijk niet voor een paar dagen kamperen.
Er zijn ook Gore Tex Active jassen met versterkte schouder-en heuppartij. Die zijn nog wel wat duurder dan de lichtste Active Shells. Dan heb je voor beide doeleinden één jas.
Hoi,
Als je er veel gebruik van maakt tijdens fiets- en trektochten zou ik eerder een 3 laags dan een 2 laags goretex jack kopen. Het draagcomfort is ietsje minder (wat minder soepel en binnenkant voelt iets minder prettig aan), maar 3 laags is wel behoorlijk lichter, duurzamer en beter ademend. Vaak ook met verstevigd materiaal op de schouders tbv rugzak. Ze zijn wel duurder dan 2 laags, maar van diverse merken zijn de modellen van 2012 te krijgen voor ongeveer dezelfde prijs als het Mammut Kiruna jack, in ieder geval op internet. Op zich een mooi en kwalitatief prima jack trouwens, maar aan de zware kant voor een fiets- of wandelvakantie vind ik.
Om antwoord te geven op je vraag; In principe vind ik fietsen met een regenjas sowieso waardeloos, dus als de temperatuur goed is laat ik me liever natregenen. Maar als je snel zweet en je de jas ook voor trektochten wilt gebruiken, zou ik zeker kiezen voor ademend vermogen en duurzaamheid en dus een 3 laags jack kopen. Dan maar iets minder soepel en wat duurder.
Succes!
dirk
Ik kocht zelf onlangs een Haglofs Gram Jack; dat is van 3 laags Goretex Active gemaakt zonder verstevigde schouderstukken. Men zegt dat het geschikt is voor dagrugzakken. Dus niet voor zwaardere rugzakken. Ik heb hem voor het fietsen dus het rugzakverhaal was voor mij niet doorslaggevend. Bovendien scheelde het met de versterkte versies zo'n 100 euro.
Het nadeel van die Rab-jas waarnaar je verwijst is dat 'ie een capuchon heeft waar ook een klimhelm onder past. Maw de capuchon is heel groot en dat is niet altijd even fijn, als je geen helm op hebt. Dan zakt de capuchon voor je ogen enzo. Is vast wel in te stellen, maar zou ik niet prefereren.

Zelf heb ik een 3laags goretex-pro North face-jas. Erg fijn voor zowel regen als wind en koud. Het is een dunne (en wat duurdere) jas, die super sterk en practisch is. 'Nadeel' is wel dat de binnenkant niet lekker zacht aanvoelt en op de blote arm koud kan aanvoelen. Maar ik zou niet anders meer willen, ik heb de jas ook vaak aan als 'gewone' jas!

Ik zou trouwens altijd voor een (3-laags)Gore-tex jas kiezen en niet voor een eVent (o.g.) Ik heb al zo vaak gezien dat die jassen gaan lekken, vooral op de naden en op de schouders. Die jassen moet je veel meer onderhouden om hem water dicht te houden (goretex is waterdicht van zichzelf, eVent niet/veel minder). Gore-Tex is wat duurder, maar gaat veel langer mee!
GTX pro zou wel wat minder 'ademen'. Daarom nam ik de Active Shell. In hoeverre dat marketingpraat is of dat het het werkelijk zo is ga ik nog beleven want ik heb hem nog maar net. Voor fietsvakanties leek het me een pré. Pro is dan wel weer geschikt voor het zware rugzakwerk.
Event is door menigeen geprezen hier op het forum maar het is moeilijk te krijgen heb ik gemerkt.
roosterveld schreef:Het nadeel van die Rab-jas waarnaar je verwijst is dat 'ie een capuchon heeft waar ook een klimhelm onder past. Maw de capuchon is heel groot en dat is niet altijd even fijn, als je geen helm op hebt. Dan zakt de capuchon voor je ogen enzo. Is vast wel in te stellen, maar zou ik niet prefereren.
Gewoon goed instellen, geen probleem. (Geen ervaring met dat specifieke model.) Voordeel is dat je kunt kiezen of een fietshelm onder of over de capuchon gaat. Anders heb je die keuze helemaal niet.
Overigens was ik het die naar de Rab verwijst, niet de topicstarter.
roosterveld schreef:Ik zou trouwens altijd voor een (3-laags)Gore-tex jas kiezen en niet voor een eVent (o.g.) Ik heb al zo vaak gezien dat die jassen gaan lekken, vooral op de naden en op de schouders. Die jassen moet je veel meer onderhouden om hem water dicht te houden (goretex is waterdicht van zichzelf, eVent niet/veel minder). Gore-Tex is wat duurder, maar gaat veel langer mee!
Onzin. Als je dat serieus meent, heb je geen kaas gegeten van regenkleding.
Ok, wellicht is dit onzin voor wat betreft het gebruik puur als regenjas.
Maar als de jas als 'outdoorjas' wordt gebruikt (wat ik dus doe) dan is het zeker geen onzin. Een gore-tex jas gaat dan gewoon langer mee.
Er roepen hier wel meer mensen wat zonder ergens kaas van gegeten te hebben... Nogmaals, een 3-laags gtx is alleen zinvol in tamelijke extreme weersomstandigheden en bij langdurig dragen van zware bepakking mét schurende schouderbanden (wat op zich al niet slim is). Verder is het in het zeer overgrote deel van de slechte weersomstandigheden overkill en voldoet een paclite prima als bescherming tegen regen en wind, tegen koude helpt geen enkel regenjack... Koop voor het verschil in aanschafprijs nog een leuke, ongevoerde active shell en je bent veel beter geholpen, want TS is blijkbaar niet van plan zich in extreem weer te begeven.
beste mensen, bedankt voor de tips tot nu toe.

Het idee van de eerste reageerder om met een paclite te fietsen en met een poncho te wandelen lijkt me in al zijn eenvoud wel praktisch. Ik ga dit jaar wandelen in een winderige (plus regen) omgeving, kan ik dit plan dan beter laten varen?

Het RAB jack van Robertjan lijkt me super als dat inderdaad geschikt is voor rugzak én goed ademt (met 3 lagen?). Eigenlijk zit het iets boven het budget.

Ik had me voorgesteld het jack ook als windjack te gebruiken als het koud is (ga er mee naar gebieden als Ijsland Noorwegen) maar zeker niet als de zon schijnt.

Is iets als Hyvent nu minder goed?
Ja. Het laat een stuk minder transpiratie door.

Of een jas al dan niet geschikt is voor dagelijks gebruik heeft overigens niets te maken met het gebruikte membraan, maar met de gekozen constructiemethoden en het ontwerp van de jas.

In een flinke wind zou ik niet willen wandelen danwel fietsen met een poncho. Bij windkracht 5 fietsen in een ruim jack vind ik zelfs al vervelend door de wind die je vangt. Ervaringen van anderen kunnen verschillen, uiteraard.

Wil je in het verkeer opvallen in je jas, dan werkt proefondervindelijk een kleur die afsteekt tegen de omgeving het beste. Meestal betekent dat fluo-oranje of fluo-roze, behalve als het donkerder is (zoals in de regen): dan werkt fluo-geel het beste. Met (fel)groene graslanden en bossen werkt fluo-groen iets minder.
Wellicht is de kleur ook nog iets om op te letten.