Additionally, paste this code immediately after the opening tag: garmin etrex 20 of 30 - Forum Wereldfietser

garmin etrex 20 of 30

Ik ben bijna zover dat ik een simpele Garmin ga kopen. Ik zit nu toch nog te aarzelen tussen de Etrex 20 en de Etrex 30. Die laatste heeft behalve wat voor mij oninteressante draadloze opties ook een barometrische hoogtemeter en een kompas. Hoe nuttig zijn die laatste twee?
Wim
Tja, eemh, niet echt? :roll:
Je kunt je kaart laten richten door de GPS door de aanwezigheid van het elektronisch kompas, ook als je stilstaat. Zonder dat kompas moet je dan bewegen in een richting. Van de andere kant kost dat richten ook weer processorkracht en dus gaan je batterijen dan wat sneller leeg. Dat pleit er dan weer voor om de bovenkant van het scherm altijd naar het noorden te laten wijzen (waardoor een elektronisch kompas feitelijk geen nut heeft).

De hoogtemeter corrigeert de nogal ruwe GPS-hoogte wel behoorlijk. Maar is het nodig om op de GPS een nauwkeurige hoogtemeting te hebben? Het is een leuke indicatie, een hulpmiddel. Maar zonder dat is het ook op verschillende manieren mogelijk om je locatie te bepalen (en daarmee de hoogte in te schatten).
Het kompas gebruik ik zelf niet veel, maar kan handig zijn. De hoogtemeter vind ik wel prettig en handig. Maar als je niet veel 'hoogtemeters' fietst heeft het niet veel toegevoegde waarde.

Persoonlijk zou ik gaan voor de uitgebreidere versie.

Succes met kiezen.

Edwin
Wim schreef:Ik ben bijna zover dat ik een simpele Garmin ga kopen. Ik zit nu toch nog te aarzelen tussen de Etrex 20 en de Etrex 30. Die laatste heeft behalve wat voor mij oninteressante draadloze opties ook een barometrische hoogtemeter en een kompas. Hoe nuttig zijn die laatste twee?
Wim
apparaat naar apparaat overdracht is erg handig als je met een groepje gaat fietsen, dan kun je de route delen zonder tussenkomst van PC

Ik heb een 30 met kompas, (firmware 2.4) maar ik geloof niet dat dat correct werkt, als ik het met de kaart vergelijk zit het noorden er 10-15 graden naast. Ook kan de kaart uitstekend draaien als je stopt, wat in de stromende regen om 2 uur s'nachts niet direkt duidelijk is

hoogtemeter is aardig als je wil weten of er nog een eind aan die hele lange alpencol komt
Ik heb jaren gefietst met een 60Cx die in tegenstelling tot de 60Csx geen elektronisch kompas heeft (barometrische hoogtemeter ben ik even kwijt maar volgens mij ook niet). Vanuit een stukje voorbereiding wist ik meestal wel wat ik kon verwachten onderweg.
Doe wel eens aan Geocaching en dan is een elektronisch kompas wel handig (vanuit stilstand juiste richting). Maar heb daar nu een Oregon300 en recentelijk een 600 voor.
Hoogtemeter kan handig zijn bij fietsen, er zijn ook kaarten die daar in voorzien (wel DEM).
Maar ik zou bijna zeggen stel deze vraag ook eens op forum.gps.nl. Daar zitten een aantal specialisten die zeer uitgebreide verhalen over deze 2 zaken kunnen schrijven 8) vanuit een iets ander perspectief dan alleen fietsen.
En verdiep je daarnaast wel in wat voor toestel jouw voorkeur heeft: knoppen of touchscreen.
De Etrex 30 is grijs de 20 oranje, dat kan ook richtinggevend zijn. (in de keuze)
Georg schreef:De Etrex 30 is grijs de 20 oranje, dat kan ook richtinggevend zijn. (in de keuze)
Ik heb vorige maand een eTrex 20 gekocht met een bruin kader. Zou ik een oud model hebben gekregen?
Ik gebruik de eTrex 20 voornamelijk voor de tijd en als snelheidsmeter. Ik rij nog steeds routes op gevoel of met kaart en kompas. Dat is een soort verslaving. Wel OFM of Garmin City Navigator Europa als kaart actief.

Piet.
Ik heb zelf de eTrex 30 gekocht, omdat mijn Colorado stuk was gegaan. Vanwege de hoogtemeter heb ik voor de 30 gekozen en door de toetsjes voor de eTrex.

Het is een aardig toestel, maar helaas is de besturingssoftware niet foutloos. Bij de laatste versie zijn er problemen met de routering, een vrij essentiële functie voor een GPS. Zie hier:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 9&start=20
Het probleem is gemeld bij Garmin, maar wanneer die met een update komt is de vraag. Maak je bij de navigatie gebruik van tracks dan is dit minder belangrijk, maar dat wil je niet altijd.

Inmiddels is mijn Colorado weer gerepareerd, dus die gebruik ik nu weer. De eTrex zit op het reservebankje.
Nog even een toevoeging op de hoogtemeter versie.
Deze heeft net als de 62s een DEM kaart (digital elevation map), deze kaart zit ook ingebakken in openfietsmap (openstreetmap). Het voordeel is dat je dan het hoogteprofiel van je route kan zien. Dus van het gedeelte dat al afgelegd is maar ook van het te komen gedeelte.
Een ander voordeel is de barometer stand, de GPS meet iedere minuut de luchtdruk en kan dat ahv de hoogte corrigeren. De barometer bied belangrijke informatie met betrekking tot het weer. Natuurlijk kan deze data in een grafiek worden weer gegeven (bij 62s maar neem aan bij de etrex 30 ook). Het kan ook worden uitgeschakeld.
Ik heb de nieuwste software van Garmin op mijn eTrex 20. City Navigator werkt routerend feilloos en snel. Ook routerend met OFM Benelux nog geen problemen.

Piet.
Eridanos schreef:Nog even een toevoeging op de hoogtemeter versie.
Deze heeft net als de 62s een DEM kaart (digital elevation map), deze kaart zit ook ingebakken in openfietsmap (openstreetmap).
Correctie: de Openfietsmap heeft alleen hoogtelijnen, geen DEM. Alleen met een DEM kaart is het mogelijk een hoogteprofiel van je route te zien. Zou ook denk ik kunnen met de Etrex 20 maar die heeft er geen. Kompas gebruik ik nooit, een barometrische hoogtemeter is leuk maar geen absolute must.

Mocht je toch de hoogtemeter aantrekkelijk vinden kijk dan ook eens naar de Dakota 20 (v.a. 165 euro). Die heeft tenminste een stabielere firmware en touchscreen ipv knoppen. De afleesbaarheid van het scherm kan misschien een nadeel zijn, maar met een kantelbare houder is dit wel op te lossen.
Dankzij de hoogtemeter in de eTrex 30 is het hoogteprofiel van een gereden (log) track nauwkeuriger volgens mij dan bij een eTrex 20. Een GPS is vrij nauwkeurig in 2D, maar de hoogtemeting is onnauwkeuriger heb ik begrepen.

Je moet dan wel 's avonds je hoogte noteren en dan de volgende dag de hoogtemeter kalibreren met deze hoogte. Dit om luchtdrukverschillen gedurende de nacht te compenseren.
Frank schreef:Dankzij de hoogtemeter in de eTrex 30 is het hoogteprofiel van een gereden (log) track nauwkeuriger volgens mij dan bij een eTrex 20. Een GPS is vrij nauwkeurig in 2D, maar de hoogtemeting is onnauwkeuriger heb ik begrepen.

Je moet dan wel 's avonds je hoogte noteren en dan de volgende dag de hoogtemeter kalibreren met deze hoogte. Dit om luchtdrukverschillen gedurende de nacht te compenseren.
Dat hoeft dan weer niet in de 20, want die bepaalt zijn hoogtes van de satelliet.
Alleen het schermpje met de hoogtegrafiek ontbreekt.

Ik weet niet of de nieuwe Etrex 20 dat ook heeft, maar met m'n oude Etrex Venture Cx zonder hoogtemeter kon je met een DEM kaart óók een hoogteprofiel zien van de route, ook al was die hoogtegrafiek niet aanwezig in het menu.
De tovenaar schreef: Dat hoeft dan weer niet in de 20, want die bepaalt zijn hoogtes van de satelliet.
Alleen het schermpje met de hoogtegrafiek ontbreekt.
Ik heb begrepen dat dat onnauwkeuriger is dan met een GPS met hoogtemeter. Maar misschien valt het met de nieuwere chipsets mee, ook doordat de eTrex de Russische Glonass satellieten kan gebruiken voor de positiebepaling.
Voor de hoogtebepaling zijn 5 signalen nodig (met WAAS/Egnos worden dat er 4, omdat daarmee ook veel makkelijker de hoogte kan worden bepaald). 5 Signalen tegelijk is zeker niet altijd goed mogelijk, waardoor de typische nauwkeurigheid qua hoogte voor satellieten alleen ca. 15m is. Met WAAS/Egnos is de GPS-ontvanger in 95% van de gevallen ongeveer 1m nauwkeurig qua hoogte.
Nog wat meer info over WAAS, EGNOS en MSAS is hier te vinden.

De barometrische hoogtemeters zijn over het algemeen nauwkeuriger dan GPS alleen. Soms is de meetnauwkeurigheid (bij Suunto ca. 1m) accurater dan de weergavenauwkeurigheid (bij de Suunto Vector was dat vroeger 5m, geen idee of dat nog zo is). Daarmee hebben ze een meerwaarde in met name (diepe) dalen, waar de hoek van ontvangst door bergen en wanden beperkt kan zijn. Maar zolang je op asfalt blijft in de Westerse wereld, vindt je bovenop een pas vrijwel altijd een hoogte-aanduiding. Ook onderweg kun je vaak de hoogte achterhalen omdat een stuw, dalstation van een kabelbaan/skilift, afslag, etc. met hoogte en al vermeld staat op de kaart, het object of op een bordje.
De tovenaar schreef:Correctie: de Openfietsmap heeft alleen hoogtelijnen, geen DEM.
Weet je dat zeker. De hoogtelijnen zie ik op de kaart en ook in basecamp. Maar als ik in basecamp een route maak dan kan ik in de eigenschappen wel degelijk het profiel zien. Dit kan alleen als er DEM informatie is. Kies ik vervolgens een andere kaart zonder DEM dan geeft basecamp aan dat er geen hoogte informatie is. Er is zelfs ook verschil in kwaliteit van de DEM kaarten tussen Openfietsmap benelux en europa (en natuurlijk de topo kaarten).

De huidige barometers zijn nauwkeurig op de 25 cm (BMP085 sensor), door gebruik te maken van sample averaging en afronding is de hoogtemeter in een GPS mits goed gekalibreerd zeer nauwkeurig.

Het blijft een persoonlijke keuze. Volgens mij kan je bij beide ook een hartslagmeter en cadens meter koppelen.
Ik heb de hoogteaanduiding van m'n oude Etrex vaak vergeleken met de barometrische altimeter van een fietscomputer en bij stabiel weer is de laatste wat nauwkeuriger en reageert sneller, maar bij wisselende luchtdruk was die van de Etrex weer veel betrouwbaarder. In de bergen maakt een verschil van een 10 tal hoogtemeters echter niet uit, hier in NL wél :wink:
Eridanos schreef: Weet je dat zeker. De hoogtelijnen zie ik op de kaart en ook in basecamp. Maar als ik in basecamp een route maak dan kan ik in de eigenschappen wel degelijk het profiel zien.
Ik weet niet of jij het wist maar ik ben de maker van de Openfietsmap :wink:
Op de pc wordt de hoogtegrafiek ahv de hoogtelijnen berekend. Dat kan op de GPS echter niet dus met de OFM zonder DEM kaart lukt dat niet op je GPS. Een DEM kaart herken je verder ook aan het schaduwreliëf.

Mocht je overigens het geheime Garmin recept weten om een DEM kaart te maken dan hou ik me van harte aanbevolen. Dit procede is nl niet bekend bij de mkgmap software ontwikkelaars.
Dit kan alleen als er DEM informatie is. Kies ik vervolgens een andere kaart zonder DEM dan geeft basecamp aan dat er geen hoogte informatie is. Er is zelfs ook verschil in kwaliteit van de DEM kaarten tussen Openfietsmap benelux en europa (en natuurlijk de topo kaarten).
De hoogtelijnen van de BNL kaart zijn om de 5 meter, die van Europa om de 25m om ruimte te besparen. In de Alpen is het niet zo relevant om om de 5 meter een hoogtelijn te hebben, dat vervuilt alleen het kaartbeeld. In Nederland is het wel leuk om te weten of je een molshoop op moet fietsen, maar meer ook niet :wink:
Sinds kort gebruik ik zelf de Etrex 30. Daarvoor had ik de Etrex Legend HCx, zonder barometrische hoogtemeter.
Hieronder zijn tracks en hoogteprofielen te zien van een tweetal duinwandelingen langs vrijwel dezelfde route. De eerste (blauwe track) was in 2011 met de Etrex Legend HCx, de tweede (witte track) was in 2013 met de Etrex 30. Van beide wandelingen ging de eerste helft duin-op-duin-af en was de tweede helft bijna vlak.
Het eerste hoogteprofiel gaat van begin tot eind flink op en neer, variërend van +10 tot -21 meter, wat niet realistisch is. (Het laagste punt van Nederland is trouwens maar 7 meter onder NAP en ligt niet in de duinen :wink: ).
Het tweede hoogteprofiel (van de Etrex 30) gaat de eerste helft ook flink op en neer, maar vertoond daarna een vlakker verloop, wat veel meer overeenstemt met de werkelijke situatie. Hoogtes variëren in dit profiel van +9 tot -2,5 meter, wat over de hele linie enkele meters lager is dan in werkelijkheid (ik had de hoogtemeter van tevoren niet gecalibreerd).


Afbeelding

Afbeelding
Maar weet Wim nu de weg wel wat te kiezen of is hij de weg kwijt tussen alle technische termen?


In details is een eTrex 30 soms handiger tijdens navigeren, vanwege het kompas en het kunnen uitwisselen van gegevens met andere Garmin bezitters met een GPS die dat ook kan. Daarnaast schakelt het kompas zich uit boven een bepaalde snelheid, anders zou het kaartscherm zo zwabberen.

Verder kun je alles met de eTrex 20, navigeren, de weg vinden, etc etc. Van een duurder model ga je niet beter navigeren, wel meer speelgoed wat je in de war kan brengen (zoals de hoogte meter).

Knopjes van de eTrex bedienen is misschien wel de grootste gewenning, dan lukt dat met een Dakota 20 wat beter (de 20 inderdaad, omdat er een microSD kaartje in kan), deze heeft een aanraakscherm.


Het goedkoopste alternatief wat ik nog kan bedenken is de Teasi One. Niet van garmin, geen OpenFIetsMap kaart, maar wel met alles erop en eraan.