Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen of fietskar - Forum Wereldfietser

Fietstassen of fietskar

Ik vraag me af waarom jullie allemaal voor fietstassen kiezen?
Qua gewicht maakt het niet zoveel uit. Alleen een fietskar kan niet in de trein.
Waarom dan toch fietstassen?
PimvandenHeuvel schreef:Ik vraag me af waarom jullie allemaal voor fietstassen kiezen?
Qua gewicht maakt het niet zoveel uit. Alleen een fietskar kan niet in de trein.
Waarom dan toch fietstassen?
Qua gewichtsverdeling en handelbaarheid daarentegen wel. Maar uiteindelijk komt het allemaal neer op persoonlijke voorkeur. En ik neem ook wel eens één of twee tassen mee... een kar kan ik niet kleiner maken.
Een overzicht van voors en tegens vindt je op http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Aanhangers
Ik heb het gelezen, maar ik vind dat er onnodige nadelen in staan. Het heeft ook wel mee voordelen dan dat er beschreven staat.

Hier heb ik een mooi exenplaar gevonden. Helaas wel redelijk zwaar.
http://store.kamprite.com/catalog/Midge ... 16143.html
PimvandenHeuvel schreef:Ik heb het gelezen, maar ik vind dat er onnodige nadelen in staan. Het heeft ook wel mee voordelen dan dat er beschreven staat.
Sorry, vergeet dan maar wat je er gelezen gebt.
Leon schreef:
PimvandenHeuvel schreef:Ik heb het gelezen, maar ik vind dat er onnodige nadelen in staan. Het heeft ook wel mee voordelen dan dat er beschreven staat.
Sorry, vergeet dan maar wat je er gelezen gebt.
Ik gebruik tassen en een kar, en gebruik alleen de voordelen :P
PimvandenHeuvel schreef:Ik heb het gelezen, maar ik vind dat er onnodige nadelen in staan. Het heeft ook wel mee voordelen dan dat er beschreven staat.
Het is een misvatting om er vanuit te gaan dat als je iets leest, je het er mee eens moet zijn. Zeker bij een wiki is het juist nuttig alle argumenten zelf te wegen in het perspectief van de eigen situatie.

(En als er kennelijk zoveel voordelen gemist zijn, zou je ze ook kunnen benoemen, ipv alleen maar te klagen)
PimvandenHeuvel schreef:Ik heb het gelezen, maar ik vind dat er onnodige nadelen in staan. Het heeft ook wel mee voordelen dan dat er beschreven staat.

Hier heb ik een mooi exenplaar gevonden. Helaas wel redelijk zwaar.
http://store.kamprite.com/catalog/Midge ... 16143.html
Wat wil je precies? Instemming van het forum dat jij de juiste keuze hebt gemaakt, ook al staan er wat nadelen in de wiki waar jij het niet mee eens bent...? :lol:

Joh, probeer het gewoon uit en maak je eigen keuzes!
PimvandenHeuvel schreef:Ik heb het gelezen, maar ik vind dat er onnodige nadelen in staan. Het heeft ook wel mee voordelen dan dat er beschreven staat.

Hier heb ik een mooi exenplaar gevonden. Helaas wel redelijk zwaar.
http://store.kamprite.com/catalog/Midge ... 16143.html
In combinatie hiermee niet gek: Afbeelding
De wiki meldt als nadelen:
Je neemt gauw te veel mee.
De fiets wordt langer, iemand die achter je fietst moet harder schreeuwen en vangt meer wind
Aanhanger + tassen + reserveband wegen meer dan bagagedragers en fietstassen (6-10 vs 4-5 kg)
Alle spullen door elkaar en onderweg lastiger bereikbaar
Op stations of bij het over de vangrail tillen sjouw je opeens met twee dingen.
Niet in alle landen legaal! (zoals Ierland, Luxemburg, Spanje, Cyprus)
Meer rolweerstand
Langere remweg
Breder en langer, dus minder wendbaar als gewone fiets
Parkeerproblemen, want je sjouwt het spul minder makkelijk een hoge stoep of berm op.
Beperkt terreinvaardig (vooral tweewielers)
Sommige 'argumenten' doen inderdaad nogal lachwekkend aan. Ik heb zelf een BoB en herken eigenlijk totaal niets in deze zgn. nadelen.
Een BoB weegt 5,6 kg, niet altijd meer dan 2 rekjes en 4 tassen.
Wie heeft er wel eens fiets met 4 tassen er aan over een vangrail getild? Een BoB haak je even af en dan heb je totaal geen probleem meer.
Of je met een aanhanger meer rolweerstand hebt is nog maar de vraag. Een langere remweg? Waardoor dan wel?
Met een BoB ben je juist smaller dan met tassen en vang je ook minder wind.
In het terrein ben je met een BoB juist absoluut in het voordeel. Ze zijn er min of meer voor ontworpen.
In Spanje zijn fietsaanhangers gewoon toegestaan. Je mag er alleen geen kinderen in meenemen.
Kortom, het bovenstaande citaat uit de wiki is alles grote flauwekul.

Het thema meenemen in de trein is land-afhankelijk. In Argentinië en Thailand ging het probleemloos. In Europa zal het wat moeilijker zijn of soms onmogelijk.

Overigens kies ik voor een BoB als ik veel mee wil nemen. Als ik weinig nodig heb gebruik ik een achterrek met 2 tassen.
IK heb allebei gedaan. Een kar (een tweewieler in ons geval) is de enige manier om heel veel mee te nemen (zoals bij een gezin met jonge kinderen), en is ook een manier om aardig wat bagage mee te nemen met bijvoorbeeld een racefiets. Tassen zijn veel lichter als je niet zoveel bij je hebt. Ik fiets tegenwoordig met alleen achtertassen (of soms zelfs alleen kleine voortasjes op de achterdrager). Lichte tassen plus een drager wegen minder dan 2 kg. Dat scheelt dus veel met de minstens 6 kg van een kar.
Wim
PimvandenHeuvel schreef: Qua gewicht maakt het niet zoveel uit. Alleen een fietskar kan niet in de trein.
Ik ben het met beide stellingen niet eens: Mijn tassenset is 1850 gram versus 5,5 kg voor de aanhanger. En mijn aanhanger is een Radical Cyclone, dus die mag wél in de trein.

Tassen zijn niet alleen fors lichter, ze geven ook veel minder luchtweerstand en minder rolweerstand. Met tassen kan ik ook over smallere paadjes fietsen en scherpere hoeken om. Mijn tassen passen goed in de voortent van m'n kleine eenpersoonstent, met de aanhanger zou dat nooit lukken.

Daarom: als het enigszins kan, ga ik met tassen op pad.

Disclaimer: Ik gebruik ligfietstassen. Met gewone tassen zijn de voordelen minder groot.

Groetjes,

Walter
Jan Eleveld schreef:Kortom, het bovenstaande citaat uit de wiki is alles grote flauwekul.
Wat let je om de tekst van de Wiki aan te passen. Juist als je vind dat er echte fouten in staan, zou je moeten wijzigen.
De Wiki is immers van ons allemaal, maar moet ook door ons allemaal onderhouden worden.

Peter
Op de wiki mopperen is natuurlijk wel veel makkelijker dan de moeite te nemen de informatie zelf aan te passen.
Jan Eleveld schreef:Kortom, het bovenstaande citaat uit de wiki is alles grote flauwekul.
Yeah right, daar kunnen de schrijvers van die stuk het weer mee doen.... bedankt Jan!
Leon
Jan Eleveld schreef:De wiki meldt als nadelen:
Je neemt gauw te veel mee.
De fiets wordt langer, iemand die achter je fietst moet harder schreeuwen en vangt meer wind
Aanhanger + tassen + reserveband wegen meer dan bagagedragers en fietstassen (6-10 vs 4-5 kg)
Alle spullen door elkaar en onderweg lastiger bereikbaar
Op stations of bij het over de vangrail tillen sjouw je opeens met twee dingen.
Niet in alle landen legaal! (zoals Ierland, Luxemburg, Spanje, Cyprus)
Meer rolweerstand
Langere remweg
Breder en langer, dus minder wendbaar als gewone fiets
Parkeerproblemen, want je sjouwt het spul minder makkelijk een hoge stoep of berm op.
Beperkt terreinvaardig (vooral tweewielers)
Sommige 'argumenten' doen inderdaad nogal lachwekkend aan. Ik heb zelf een BoB en herken eigenlijk totaal niets in deze zgn. nadelen.
Een BoB weegt 5,6 kg, niet altijd meer dan 2 rekjes en 4 tassen.

ik vindt het prima als je kritiek hebt, maar wel graag eerlijk.
Volgens de fabrikant weegt een bob 6.1 kg,. Van de tas doen ze geen opgave, die van mij weegt meer als een kilo. Ik zou ook nog minimaal een reserve binnenband meenemen.
Wie heeft er wel eens fiets met 4 tassen er aan over een vangrail getild? Een BoB haak je even af en dan heb je totaal geen probleem meer.
Ik vindt een Bob vervolgens weer aanhaken anders verre van probleemloos, ik zou het eerder als een hoop gepruts kwalificeren
Of je met een aanhanger meer rolweerstand hebt is nog maar de vraag.
simpele fysica. Rolweerstand is evenredig aan de massa op het wiel, de rolweerstand van een typische trailerband is hoger dan die van een groot fietswiel, zeker als de weg niet glad is

Een langere remweg? Waardoor dan wel?
simpele fysica. Het trailerwiel is wel belast en niet geremd. Afhankelijk van het aangrijpingspunt probeert de oplopende massa van de trailer ook nog het achterwiel op te tillen. Knijp maar eens in de remmen van een beladen fiets als je er niet op zit en vergelijk dat met een trailer
Met een BoB ben je juist smaller dan met tassen en vang je ook minder wind.
In het terrein ben je met een BoB juist absoluut in het voordeel. Ze zijn er min of meer voor ontworpen.
In Spanje zijn fietsaanhangers gewoon toegestaan. Je mag er alleen geen kinderen in meenemen.
Kortom, het bovenstaande citaat uit de wiki is alles grote flauwekul.
Ik kan heel veel soorten terrein bedenken waar je heel snel heel flauw van die aanhanger wordt ;).
Of een BOB aerodynamisch is? Het gat tussen rijder en bagage is zeker niet gunstig,
Het thema meenemen in de trein is land-afhankelijk. .
overstappen met fiets en kar lijkt mij meer werk als met alleen een fiets
wat een nijd allemaal zeg.
nou moet ik wel zeggen dat er nogal resoluut gesproken wordt in het begin van dit topic.

stel jezelf gewoon de vraag wat je mee wilt nemen en hoe je dat het handigst denkt mee te nemen. het is geen kwestie van gelijk hebben. ik heb voor tassen gekozen en zal nooit of in ieder geval de komende tien jaar niet voor een kar gaan.

Hou het lekker persoonlijk en laat je leiden door adviezen en overwegingen in plaats van te oordelen
Dat was eigenlijk ook de bedoeling. Advies van andere. Alleen het is meer een discussie geworden.
Ik ben geen goed lezer, maar lees tussen de regels door nog aardig wat adviezen. Je moet alleen de nuance in de meningen eruit filteren.
Mijn tassenset is 1850 gram
.
Daar kan niemand tegen op. Vier tassen? Ook de rekjes meegerekend, want de vergelijking moet wel kloppen. Twee Ortlieb Backrollers wegen al 1900 gram.
Ik heb ergens gelezen dat de BoB Yak 5,5 kg weegt, maar de fabrieksopgave is inderdaad 6,1. Waarschijnlijk exclusief zak.
De kwesties van luchtweerstand, rolweerstand en remweg laat ik maar even. De 'simpele fysica' is mij te theoretisch. Ik zou wel eens praktijkmetingen willen zien en ik verwacht dan dat de BoB er niet slechter uit komt, zoals de wiki beweert.
Wat mij betreft geen nijd. Ik vind de genoemde nadelen alleen onzin of futiel. Reden voor mij om de BoB als ideaal middel te zien onder bepaalde omstandigheden en 2 tassen onder andere omstandigheden. Dat klinkt toch aardig genuanceerd.