De wiki meldt als nadelen:
Je neemt gauw te veel mee.
De fiets wordt langer, iemand die achter je fietst moet harder schreeuwen en vangt meer wind
Aanhanger + tassen + reserveband wegen meer dan bagagedragers en fietstassen (6-10 vs 4-5 kg)
Alle spullen door elkaar en onderweg lastiger bereikbaar
Op stations of bij het over de vangrail tillen sjouw je opeens met twee dingen.
Niet in alle landen legaal! (zoals Ierland, Luxemburg, Spanje, Cyprus)
Meer rolweerstand
Langere remweg
Breder en langer, dus minder wendbaar als gewone fiets
Parkeerproblemen, want je sjouwt het spul minder makkelijk een hoge stoep of berm op.
Beperkt terreinvaardig (vooral tweewielers)
Sommige 'argumenten' doen inderdaad nogal lachwekkend aan. Ik heb zelf een BoB en herken eigenlijk totaal niets in deze zgn. nadelen.
Een BoB weegt 5,6 kg, niet altijd meer dan 2 rekjes en 4 tassen.
Wie heeft er wel eens fiets met 4 tassen er aan over een vangrail getild? Een BoB haak je even af en dan heb je totaal geen probleem meer.
Of je met een aanhanger meer rolweerstand hebt is nog maar de vraag. Een langere remweg? Waardoor dan wel?
Met een BoB ben je juist smaller dan met tassen en vang je ook minder wind.
In het terrein ben je met een BoB juist absoluut in het voordeel. Ze zijn er min of meer voor ontworpen.
In Spanje zijn fietsaanhangers gewoon toegestaan. Je mag er alleen geen kinderen in meenemen.
Kortom, het bovenstaande citaat uit de wiki is alles grote flauwekul.
Het thema meenemen in de trein is land-afhankelijk. In Argentinië en Thailand ging het probleemloos. In Europa zal het wat moeilijker zijn of soms onmogelijk.
Overigens kies ik voor een BoB als ik veel mee wil nemen. Als ik weinig nodig heb gebruik ik een achterrek met 2 tassen.