Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rohloff vs. spectro 12 - Forum Wereldfietser

rohloff vs. spectro 12

hey fooks,
allemaal nog een :D 2005!

Pas een nieuwe trekking bike gekocht en in aanraking gekomen met de tot in de hemel geprezen Rohloff "14" versnellingnaaf, leek me een perfect alternatief maar €€€, heb het dus maar bij XT gehouden. Nu vraag ik me het volgende af; als je nu die Rohloff vs. Spectro 12 (die ik al wel kon, heb op een andere fiets nl. de Spectro 7) neemt welke is dan beter, waarom en in welke verhouding ? :roll: en zijn ze uberhaupt te vergelijken.

Die Spectro 7 werkt in principia :wink: prima, alleen voor het beste schakelresultaat moet je toch tijdens het schakelen even inhouden (al beweert "men"van niet) en dat is soms onhandig en ik ga er dus van uit dat dit met de Spectro 12 ook het geval is! Maar misschien heb ik het mis en met de Rohloff heb ik dus geen ervaring. Kun je deze inderdaad net als een der. versn. wel gewoon (zonder kracht te zetten) doortrappen?

Voorzover ik weet (via de site van Sheldon Brown) wordt de Sachs/SRAM Elan 12 speed naaf niet meer geleverd, en zelfs niet meer ondersteund. Er waren naar het schijnt grote kwaliteitsproblemen.
Wim

Als Spectro 12 dezelfde naaf is als de Sachs Elan 12 speed is die inderdaad niet meer te koop. In een poging van Sachs om Rohloff de primeur van een schitterende versnellingsnaaf te ontnemen zijn ze zo hier en daar wat kort door de bocht gegaan met fatale gevolgen.
De naaf is te zwaar, te groot en het schijnt dat je geluk hebt als ie heel blijft :?

De Rohloff naaf daarintegen is een degelijk stuk vakwerk wat niet stuk te krijgen is (ehh... bijna niet stuk te krijgen is). Ik heb de naaf zelf in mijn fiets zitten en ben uitermate tevreden. Schakelen kan gewoon tijdens het fietsen, zelfs met kracht op de pedalen en doordat er van 2 schakelkabels gebruik wordt gemaakt hoef je nooit tegen een veer in te draaien - dus altijd licht schakelen.

Wel een paar kleine kanttekeningen:

Bijna niet stuk te krijgen betekent dat je er wel netjes mee om moet gaan. Vooral de eerste 500 a 1000 km rustig schakelen en dan liefst niet te veel onder belasting.

De sprongen tussen de schakelstappen zijn altijd 13.6%, sommige mensen vinden dit veel - zeker in vergelijking met een racepion waarbij je op 5% stapjes zit (maar de Rohloff heeft wel een veel groter bereik).

Tussen de 7 en de 8 zit vooral bij terugschakelen een vreemd punt. Bij het onder belasting schakelen van 8 naar 7 wil de naaf nog wel eens in de 14 vallen. Dit komt doordat alle 3 de planeetstelsels tegelijk werken. De eerste twee stelsels schakelen van 7 naar 1 en het derde stelsel van 1..7 naar 8..14.

En de naaf maakt uiteraard wel geluid. In de lagere versnellingen meer dan in hogere versnellingen. Het geluid wordt duidelijk minder als de naaf is ingelopen.

Groot voordeel van de naaf is dat ketting en tandwielen langer mee gaan dan bij derailleurversnelling. Het tandwieltje op de naaf is van staal, dikker dan een tandwieltje van een pion, en is omkeerbaar.
Ketting is goedkoper (ik gebruik 8 speed SRAM van € 8,50 terwijl 9 speed € 18 kost). Als veelfietser (6-10.000 km/jaar) verdien je de meerprijs van de naaf zo terug aan onderhoud.
Voor de vakantie in de bergen vervang ik mijn standaard 16 tands tandwieltje op de naaf door een 17 om iets meer reserve aan de onderkant te hebben.

Groeten,

Rob

P.s: grappig: de importeur voor Nederland is Elan - heeft niets te maken met de sachs naaf ...
Beste Mensen,

Even oppassen met reactie waarbij alleen dingen worden door verteld.

Ik heb sinds kort een Sachs Elan (dus 12 versnellingen).
Kon hem splinternieuw voor € 100 kopen, freewheel uitvoering. Voor de koop huiswerk gedaan en met Google Sachs Elan rondgekeken. Eerst taal Nederlands en toen totaal. Geen negatieve geluiden gehoord zoals allerlei kommer en kwel. Een Duitser waarvan palletje freewheel (?) kapot was, heeft hem toen vervangen(!).
Dacht toen dit is een POOR MAN'S Rohloff.

Ingebouwd in een 559 (26" ATB) velg Weinmann ZAC19. Relatief hoge dubbelewandige gebuste velg. Naaf zelf heeft hoge flensen, vooral aan aandrijfkant. Hierdoor niet raadzaam on 3X te kruisen, nippel staat te schuin, kans op knik in spaak. Tweemaal gekruisd 241 en 251 spaken gezocht. Incourante maat, kon zo gauw alleen verchroomde spaken nr14 (voorwiel) bij snel (Utrecht) kopen. Tromm had niets, DTspokes importeur wil ze niet voeren. Ga nog door wroeten bij Sapim. Ben niet brang voor breuk, korte spaak, stijve velg.

Volgende probleem. Frame & achterpad. Wil je voor onderhouds arm gaan gesloten kettingkast. Dus geen derailleurarm als kettingspanner. Achterpad moet dus een schuine sleuf hebben, net als bij die ouderwetse racefietsen. Mijn frasme is een oud mdel Giant Boulder, nog met cantilevers. Pad heeft eigenlijk geen sleuf (zeer kort) en bijna vertikaal. Ik dacht, nou ja dan maar met ketting spanner/derailleur-arm. Mooi mis. De versteller kabel komt niet door de as. maar gaat opzij naast het tandwiel. Lijkt op bevestiging Shimano Nexus7. Een kabel dus er zit een veer, niet als bij de Rohloff die met twee kabels werkt. Over dit geheel komt een ronde kap met een tuitje naar voren. DIT KAN MAAR OP EEN MANIER bevestigd worden. De as is erg dik (12mm?), aan het eind is die afgeplat zodat het wel past in de sleuf. De as heeft verder aan de einden een inwendige schroefdraad. Hiermede wordt de naaf met twee BOUTEN vastgemaakt. Nu komt de kruks.
De Elan naaf verwacht padje met een sleuf van ca 40graden. De mijne zijn zowat vertikaal (90graden) Dus dat kapje met tuit loopt niet evenwijdig met de liggende achtervork, maar hangt schuin naar beneden/voren. Dus padjes met horizontale sleuf (Hollandse omafiets) kan de ketting wel worden gespannen, maar de tuit zou dan schuin naar boven wijzen.
De overgang van kap naar tuit is met flexible mof. Dus voorloig heb ik de tuit maar naar de liggende achtervork gebogen. Ik ben bang voor slijtage door de versteller kabel. Ga eens met een framebouwer praten of hij beter padden heeftEN ze voor mij wil vervangen.

Verder was montage probleemloos, alles werkte meteen zonder afstellingen. Naaf is wel zwaar, voordeel weinig kans om over de kop te gaan. Stappen zijn mooi klein en gelijkmatig, doet mij wat aan een racefiets denken. Van stilstand tot dat je wat vaart hebt ben je zo 4 stappen verder. Dat is niet verwonderlijk want het bereik is ca 360% in 12 stappen. Rohloff zegt men 525% in 14 stappen.
Wil ik bereik hebben vergelijkbar met trekiing 3x7 of 3x8 dan hou ik toch die voor derailleur aan. Heb ik toch al.
Héél lichte tik te horen van freewheel. Kan natuurlijk niet met VOL last schakelen, maar daar merk ik niets van, schakelt op het dode punt van de cranks.

Fiets nu al een week op 'ín de stad' waarbij de ritten gauw een half uur per traject duren. Nog steeds tevreden. Voor mijn komfort heb ik achter een Big Apple 50mm gebruikt, Ga eerdaags over naar 60mm en de 50 gaat naar voren. Ik heb ruimte zat. Kettinglijn zit redelijk goed met middenblad. Achter tandwiel is alleen in 26 en 3/32, vertanding/bevesteging is grotere versie als van SA/Torpedo/Shimano, dus ook de borgring. Voor adviseren ze iets van 40T. Voor mijn andere komfort heb ik het bijna vlakke rechte stuur omgewisseld met een wat meer gebogen maar nog vlak stuur. Kabels (niet van de Elan) waren hierdoor te kort, dus vernieuwd. Bij stuur/vork alles schoon/bereikbaar. Van de gelegenheid gebruikt gemaakt om balhoofd/stuur lagers te smeren. Ook oude binnenband geknipt voor bescherming lagers.

Over een maand of twee moeten jullie maar weer op de Elan terug komen, dan zal ik wel een meer daagse tocht gedaan hebben. Als iemand belangstelling heeft voor ook zo'n naaf. mijn leverabcier kan waarschijnlijk nog wel aan een komen. Ik woon dicht bij Amsterdam, meel mij dan persoonlijk.

Brompting