Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "Opnieuw" beginnen met GPS - Forum Wereldfietser

"Opnieuw" beginnen met GPS

Ik speel al langer met het idee om op de computer volledig opnieuw te beginnen met GPS. Door de jaren heen heb ik aardig wat topokaarten op een houtje-touwtje manier op mijn computer met MapSource geïnstalleerd. Iedere keer was dat door vreemde installers en trucs die je moest uithalen een gok... deed MapSource het nog na opstarten, was ik niks kwijt, hoe vol liep mijn PC, op welke partitie moest ik het zetten, etc. etc. Dat wil ik niet meer, en ik gebruik lang niet al die kaarten.

Stel, ik zou opnieuw beginnen: welke configuratie hou ik het beste aan in termen van:

-kaartbeheerprogramma
-kaarten (meest aanbevolen door jullie, denk ook aan Topokaarten aangezien ook nogal eens wandel)
-waar installeer ik dit op mijn PC?
-minimum aanbevolen configuratie van PC

Gezien de laatste: ik draai het allemaal nog op een verouderde Vista-PC, maar zou optermijn liefst overwillen naar een iMac. Dan loop ik zeker sowieso tegen allerlei problemen aan...?
Travelmaster schreef:-kaartbeheerprogramma
-kaarten (meest aanbevolen door jullie, denk ook aan Topokaarten aangezien ook nogal eens wandel)
Je geeft geen andere activiteiten aan. Aangezien dit een forum is voor fietsreizen, neem ik aan dat je 'm alleen gebruikt voor fietsreizen. :wink:
  • Garmin's programma's
  • Openfietsmap
  • Geen verstand van PC's (niet voor niets overgestapt)
  • Geen verstand van PC's
Travelmaster schreef:Gezien de laatste: ik draai het allemaal nog op een verouderde Vista-PC, maar zou optermijn liefst overwillen naar een iMac. Dan loop ik zeker sowieso tegen allerlei problemen aan...?
Nee: eigen info kopiëren/exporteren (tracks, routes, POI's waypoints), Garmin's programma's downloaden & installeren, nieuwste OFM downloaden & installeren, eigen info importeren/kopiëren, klaar.

Als je met kaarten gaat werken die je moet unlocken, dan is het waarschijnlijk een ander verhaal.

Oeps, lees net dat je dus ook wandelt. Dan nog heb je aan alleen OFM voldoende, evt. aangevuld met de Open MTB Maps. Daardoor nog niets om te unlocken en dus geen problemen.
Ik ga ervan uit dat je een Garmin GPS toestel hebt, gezien je opmerking over Mapsource. Verder heb ik alleen Mac ervaring met deze software.

Om te beginnen bij het draaien van Garmin Basecamp (volgens mij de opvolger van Mapsource). Dit werkt onder Mac OS 10.8 prima.

Voor kaartbeheer kan je Garmin Mapmanager gebruiken.

Voor kaarten gebruik ik altijd de openfietsmap of stel ze samen via http://garmin.openstreetmap.nl. Volgens mij zijn dit geen topo kaarten. Soms moet het e.e.a. ander converteren maar dit kan prima met de tools die vinden zijn op http://www.javawa.nl

Installatie, na het downloaden zal Mapmanger ze zelf op de juiste plek zetten. (de exacte locatie is te zien in Mapmanger.

De minimale eisen zijn ook afhankelijk van het dekkingsgebied (aantal tiles) en het detail niveau. Maar een standaard iMac configuratie zoals deze vandaag de dag te krijgen is voldoet.

Alle Garmin software is gratis, de kaarten die ik gebruik ook. De kaarten zijn naar mijn menig vaak beter dan de commerciële kaarten.

Succes!
Robertjan schreef:
Travelmaster schreef:-kaartbeheerprogramma
Je geeft geen andere activiteiten aan. Aangezien dit een forum is voor fietsreizen, neem ik aan dat je 'm alleen gebruikt voor fietsreizen. :wink:
  • Garmin's programma's
  • Openfietsmap
  • Geen verstand van PC's (niet voor niets overgestapt)
  • Geen verstand van PC's
Travelmaster schreef:Gezien de laatste: ik draai het allemaal nog op een verouderde Vista-PC, maar zou optermijn liefst overwillen naar een iMac. Dan loop ik zeker sowieso tegen allerlei problemen aan...?
Nee: eigen info kopiëren (tracks, routes, POI's waypoints), Garmin's programma's downloaden & installeren, nieuwste OFM downloaden & installeren, eigen info importeren/kopiëren, klaar.

Als je met kaarten gaat werken die je moet unlocken, dan is het waarschijnlijk een ander verhaal.
Nou ja, ik gaf wel andere activiteiten aan (wandelen) maar 90% is voor fietsgebruik ja. De kaarten die ik heb moest je inderdaad unlocken, maar dat is nogal vaag. Ik denk sowieso dat de Garmin-manier met kaarten waarvoor je moet betalen op termijn niet meer houdbaar is, gezien de snelle ontwikkelingen in de "gratis" sector. Ik heb een tijdje terug gewandeld op de OFM kaart, en daar staan nog best wel wat kleine wandelpaadjes op. Niet zo nauwkeurig als Topo NL, echter, volgens mij.

Welke Garmin programma's gebruik jij?
Mark P schreef:Ik ga ervan uit dat je een Garmin GPS toestel hebt, gezien je opmerking over Mapsource. Verder heb ik alleen Mac ervaring met deze software.

Om te beginnen bij het draaien van Garmin Basecamp (volgens mij de opvolger van Mapsource). Dit werkt onder Mac OS 10.8 prima.

Voor kaartbeheer kan je Garmin Mapmanager gebruiken.

Voor kaarten gebruik ik altijd de openfietsmap of stel ze samen via http://garmin.openstreetmap.nl. Volgens mij zijn dit geen topo kaarten. Soms moet het e.e.a. ander converteren maar dit kan prima met de tools die vinden zijn op http://www.javawa.nl

Installatie, na het downloaden zal Mapmanger ze zelf op de juiste plek zetten. (de exacte locatie is te zien in Mapmanger.

De minimale eisen zijn ook afhankelijk van het dekkingsgebied (aantal tiles) en het detail niveau. Maar een standaard iMac configuratie zoals deze vandaag de dag te krijgen is voldoet.

Alle Garmin software is gratis, de kaarten die ik gebruik ook. De kaarten zijn naar mijn menig vaak beter dan de commerciële kaarten.

Succes!
Garmin Map Manager, ken ik niet. Ik gebruik inderdaad MapSource, met Basecamp heb ik slechts wat basiservaring. Ook die site kende ik nog niet, ik ga er eens een kijkje nemen.
BaseCamp, MapInstall, MapManager, WebUpdater.
Ja, dat is een mengelmoes. Maar ja, Garmin is nu eenmaal het Windows onder de GPS-systemen. :roll: Zal wel iets te maken hebben met makkelijker updaten ofzo.
Travelmaster schreef:Garmin Map Manager, ken ik niet. Ik gebruik inderdaad MapSource, met Basecamp heb ik slechts wat basiservaring. Ook die site kende ik nog niet, ik ga er eens een kijkje nemen.
Mapmanager is alleen voor de Mac. Voor Windows kan je JaVaWa GMTK gebruiken, daarmee kan je je kaarten beheren.