Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opbouw Surly Ogre - Forum Wereldfietser

Opbouw Surly Ogre

Het frame en alle onderdelen ligt al bijna een jaar in huis weg te stoffen; tijd om er iets mee te doen.

Afbeelding
frame en vork

Afbeelding
De Surly Ogre, 29'er variant van de Troll, een soort van Zwitsers zakmes

Afbeelding
Stofnest inmiddels

Afbeelding
Binnenste van de buizen al een beetje voorbehandelt met anti-oxidanten

Afbeelding
Hoewel het lijkt alsof er na een jaar liggen toch wat bruins (roest?) door heen kruipt, het kan ook de antiroest voorbehandeling zijn, die Jelle van Singlespeed.nl. reeds heeft gegeven.

Afbeelding
Kabelgeleiding onderbuis

Afbeelding
Inkijkje balhoofdbuis met alvast de voorgeperste Cane Creek S3 aheadset

Afbeelding
Als het goed is wordt het straks een dikzak.

Afbeelding
Achterpatten, ook geschikt voor schijfremmen..... ik ga echter voor vbrakes, scheelt weer gepiep.

Afbeelding
Ogre.

Afbeelding
Afbeelding
Voorvork.

Afbeelding
Afbeelding
Toch nog maar wat Wax erbij, Tectyl Superwax.

Afbeelding
Niet te suuunich.

Afbeelding
Cane Creek S3 balhoofdset.

Afbeelding
Afbeelding
Er blijf nog een beetje ruimte over tussen het lager en de onderste rubberen dichting. Daar valt straks de onderste cup overheen.

Afbeelding
Voor de zekerheid nog wat Wax ertussen.

Afbeelding
In de steigers.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bovenste deel: hoogte stuurpen en type stuur is nog een vraagteken.

Afbeelding
Afbeelding
De beruchte BN-UN55.

Afbeelding
Nee, ik heb niets geleerd van de vorige keer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat blijkt, na stevig vastdraaien, zit er nog een mm ruimte tussen frame en bracket! Bestaan daar opvulringetjes voor??

Afbeelding
Geen Rohloff, maar derailleurs deze keer.

Afbeelding
Opvulringetje nodig met die smalle buisjes.

Afbeelding
Afbeelding
Wat is het toch een heerlijk gedrocht zo'n XT voorderailleur.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Rose zadelpen

Afbeelding
Afbeelding
Okay, het wiel wat extra naar achteren met twee fragiele plastic afstandhoudertjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Achterrem, LX Vbrake

Afbeelding
En de voorrem.

Iemand een leuk idee voor het stuur? Er komt zowieso een ligstuur op, maar de keus tussen racebocht en atb-stuur heb ik nog niet gemaakt.
salsa woodchipper; ik had er mechanische avid bb7 road op gezet, kun je er mooi sti's aan hangen!!
Ik vraag mij hier even af hoe je een voorderailleur op de juiste hoogte hangt als er nog geen kettingbladen aan zitten...
ReinierLamers schreef:Ik vraag mij hier even af hoe je een voorderailleur op de juiste hoogte hangt als er nog geen kettingbladen aan zitten...
Haha, ik vroeg me precies hetzelfde af.

> Hoewel het lijkt alsof er na een jaar liggen toch wat bruins (roest?)
> door heen kruipt, het kan ook de antiroest voorbehandeling
> zijn, die Jelle van Singlespeed.nl. reeds heeft gegeven.
Welke roest? Als je wel eens een gebruikte fiets in de bracketpot heb gekeken zie je hier geen roest meer.

Ik vraag me wel af waar de trapas op gestuit is dat hij er niet helemaal in gaat. Je hebt toch wel eerst de rechterkant aangedraaid? Er zijn inderdaad ringtjes voor. Ik heb die wel eens nodig gehad omdat ik de zaak niet afgesteld kreeg.

Mooi werk overigens.
Leon
Zolang je sticker en dat paarse ding laat zitten is er natuurlijk nog helemaal niets bepaald ;-) Wat voor wielset komt er in?
mooi project!
Er zijn idd ringetjes voor je bb, als je uitlijning niet goed krijgt van je drivetrain zou ik het ringetje aan de andere kant monteren en kijken of dat helpt. Hoe ziet je camera er na al die foto's uit of ben jij in staat om alles met schone handen gemonteerd te krijgen?
Pman schreef:Er zijn idd ringetjes voor je bb, als je uitlijning niet goed krijgt van je drivetrain zou ik het ringetje aan de andere kant monteren en kijken of dat helpt. Hoe ziet je camera er na al die foto's uit of ben jij in staat om alles met schone handen gemonteerd te krijgen?
De bottombracket is BSA 73mm met een aslengte van 122,5mm. Ik snap niet dat de bottombracketbuis een mm te kort is. Kan ik dat geforceerd vastdraaien, zodat de linker cup zich forceert in de bracket? Er komt een Velo Orange Triple op, hopelijk heb ik voldoende lengte, zodat de triple vrij kan draaien. De achtervork is nogal breed ivm die dikke banden en eerlijk gezegd heb ik de aslengte een beetje gegokt.

De voorderailleur is - totdat ik de bracket en crank heb kunnen plaatsen - even geparkeerd op de zitbuis, uiteraard niet op juiste verticale hoogte en niet onder de juiste hoek.

De wielen zijn een set gemaakt door Marten; LX-achternaaf, SON Klassik voornaaf, sputnik velgen, spaken weet ik zo niet meer uit mijn hoofd. Banden worden Schwalbe Big Ben of Mondials.

Het is de bedoeling dat de fiets een offroad scheurijzer wordt, inclusief enkele Revelate bikepackingtasjes (framebag, gastank, Viscacha)

Het stuur zat ik in eerste instantie te denken aan een kort atb stuur met ligstuur. Op de einden van het ligstuur komen dan 9sp bar end schakelaars.
Een andere optie is een racestuur zonder ligstuur met Cane Creek Drop V Levers en dan de 9sp bar end schakelaars op Paul Components Thumbies.
Misschien is de Salsa Woodchipper inderdaad wel het mooiste alternatief. Jay Petervary reed er ook mee, dat is in ieder geval een goede referentie :).
AB schreef:De bottombracket is BSA 73mm met een aslengte van 122,5mm. Ik snap niet dat de bottombracketbuis een mm te kort is. Kan ik dat geforceerd vastdraaien, zodat de linker cup zich forceert in de bracket?
Kan je dat niet gewoon zien als je hem er weer uitdraait?
quote="AB"

> Er komt een Velo Orange Triple op,
Aha, heb jij hem gekocht? Ik heb me een tijd moeten beheersen om hem te kopen, hij blonk zo mooi op Marten's site :D

> eerlijk gezegd heb ik de aslengte een beetje gegokt.
Spannend.

Leon
Leon schreef:quote="AB"

> Er komt een Velo Orange Triple op,
Aha, heb jij hem gekocht? Ik heb me een tijd moeten beheersen om hem te kopen, hij blonk zo mooi op Marten's site :D

> eerlijk gezegd heb ik de aslengte een beetje gegokt.
Spannend.

Leon
Ik heb die VO triple op mijn randonneur/reisfiets zitten en ben er erg tevreden over; met het verzet (24-36-48) kun je echt alle kanten op. Heb destijds met VO gemailed over de BB lengte en voor 135mm moet je volgens mij een 122mm aslengte hebben, komt wel goed dus.
Leon schreef:quote="AB"

> Er komt een Velo Orange Triple op,
Aha, heb jij hem gekocht? Ik heb me een tijd moeten beheersen om hem te kopen, hij blonk zo mooi op Marten's site :D
Daar blinkt ie nog steeds! En je bent niet de enige die zich zit in te houden, maar ik vind dat ik eerst m'n huidige voorbladen maar een beetje moet gaan verslijten...
Ik heb ook een Velo Orange triple (de fluted versie, $$$) draaien op mijn Surly Long Haul Trucker. Ik had een 127 mm Bottom bracket nodig om ervoor te zorgen dat het kleinste kettingblad niet aanliep tegen de kettingbuis. Misschien heeft dit te maken met het Fatties FitFine concept van het frame. Op de website van VO raden ze voor mijn crankstel een 124 mm BB aan (voor de meeste frames), maar misschien dat je het net redt met 122,5 mm.
Deel II

Afbeelding
Eerst nog wat extra vet op het tussenringetje van het balhoofd (gister vergeten)

Afbeelding
Wat pasta op de zadelpenboutjes.... kan me bij montagepasta nauwelijks voorstellen dat overmaat schaadt overigens.

Afbeelding
Zadeltje van 180gram lag ook nog ergens te wachten. Die zal tzt nog wel eens vervangen worden, aangezien ie me eigenlijk iets te smal is voor echt lange afstanden.

Afbeelding
Zadelpen/Zitbuispasta

Afbeelding
Afbeelding
Revelate Designs Viscacha (oftewel een ruime zadeltas)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stuurpenhoogbouw:
Ik had nog een stuurtje liggen, een lange van mijn Idworx met het zeer goed solide verstelbare VRO systeem van Syntace. Daarboven zou ik dan middels een extra pen een ligstuur kunnen plaatsen. Volgorde van spacers is nog puur willekeurig.... die tussenspacer gaat bv verdwijnen en een racestuur blijft nog een optie.
De effectieve toptube lengte van een Xlarge Ogre is 632mm.... die van mijn Idworx OR is 615 en die van mijn racefiets is 583. Hoe het in de praktijk daadwerkelijk verschilt hangt nog van zoveel dingen af, maar mijn inschatting is dat het wel prettig is om het ligstuur iets hoger en meer naar achteren (richting zadel) te kunnen plaatsen voor een prettige houding. Vandaar deze gestapelde constructie van stuurpennen. Echt mooi is het niet, maar misschien straks wel effectief.

De Salsa Woodchipper is overigens nog niet uit de running. Ik twijfel alleen een beetje bij het remgebruik in geval van een steile ruige afdaling. Ik heb het idee dat een recht atb stuur dan prettiger en veiliger remt. Je kunt in geval van een recht stuur immers iets meer achterover hangen, achter het zadel en toch nog met volle kracht remmen. Bij een racestuur zul je bij vol remmen toch onderin de beugel moeten wat je lichaamsgewicht weer iets naar voren brengt. Het brede stuur geeft wel ruimte om de Paul Components thumbies te kunnen plaatsen zonder dat ze onbruikbaar verdwijnen onder het ligstuur. En een breed stuur schijnt ook weer wat stabieler te zijn bij langzame klimsnelheden. Enfin, nog steeds voer om over na te denken.

Afbeelding
Het bracket even losgedraaid en vervolgens aan de aandrijfzijde de bracket weer vastgedraaid. Nu blijft er dus een mm over aan de linkerzijde van het bracket.

Afbeelding
Bracketbuis even opgemeten en die is exact 73mm. De Shimano BSA73mm is kennelijk 74mm. Zal morgen eens in mijn doos reservemateriaal sneupen of er nog een passend ringetje te vinden is.

Afbeelding
Velo Orange Triple (24x36x48T, 175mm)

Afbeelding
blingbling, althans aan de voorkant, aan de achterzijde is ie niet gepolijst. Hoe lang de tandjes het houden in de modder, denk niet al te lang eerlijk gezegd. Een wegwerp Alivio crankset was misschien ook wel passend geweest, alleen ja, dan geen blingbling.

Afbeelding
blingbling

Afbeelding
Afbeelding
blingbling

Afbeelding
Gelukkig net voldoende tussenruimte. Zolang er geen ketting tussen valt that is.... Misschien toch maar een kettingtegenhouder monteren.

Afbeelding
Had nog een paar 10 jaar oude pedalen in een bak met reserveonderdelen liggen. Wie bewaart wat, heeft wat.

Afbeelding
zonder frametassen

Afbeelding
Afbeelding
met frametassen

Afbeelding
Gastank

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Inhoud framebag

Afbeelding
Inhoud Viscacha zadeltas
In de bak reservematerialen nog een ringetje gevonden. Wel ietsje groter dan de bracketcup, maar goed het werkt. Morgen maar eens in de fietsenwinkel kijken of er iets fraaiers bij zit. Of anders plaatsen aan de aandrijfkant, dan is ie meer uit het zicht en krijgt het kettingblad ook iets meer ruimte ten opzichte van de achterbrug.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Prachtige crankset AB, kost ook wel een paar centjes!
Doodzonde om in de modder te gebruiken lijkt mij.
Ik zou de opvulring aan de aandrijfzijde monteren.
Deel III

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De wielen: LX achternaaf, SON Klassik voornaaf, Rigida Sputnik velgen en DT Competition spaken als ik me goed herinner. Handgespaakt door M-Gineering (hopelijk net zo goed als de Idworx wielen ;)). Bandjes zijn een paar oude ongebruikte 700x35mm Schwalbe Marathon XR

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lampje (B&M Lumotec Lyt)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Cassettte 11-34T 9sp. Freewheel een beetje ingewaxed.

Afbeelding
Afbeelding
Nogmaals de bracketas eruit gehaald om de spacer naar de rechterkant te verhuizen.
De bracketbuis nagemeten, exact 73mm, met aan de aandrijfzijde een afgevlakte buiszijde.

Afbeelding
Toch is de as ook 73mm? Snap er niets meer van, waarom dan een spacer nodig?

Afbeelding
Enfin, het crank een beetje (1,8mm) naar rechts verschuiven kan ook geen kwaad, meer vrije speelruimte voor de ketting in geval van chainsuck.

Afbeelding
Opnieuw bracketas monteren, ditmaal de linkerzijde eerst.

Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens de aandrijfzijde inclusief spacer.

Afbeelding
Ietwat montagepasta om gekraak van het crank te voorkomen.

Afbeelding
Crank monteren.

Afbeelding
Kettinglijn ca 52mm, 2mm meer dan SheldonBrown.com adviseert.... dus toch de juiste combi bracketaslengte/crank gekozen?

Afbeelding
Tussen de 6 en 8mm ruimte tussen kleinste voorblad en frame. Hopelijk genoeg om geen chainsuck-averij op te lopen. Hoewel dat natuurlijk niet in eerste instantie afhankelijk is van afstand kettingblad/frame.

Afbeelding
Afbeelding
Meer tussenruimte bij het buitenste blad, vingerdikte.

Afbeelding
Een halve vingerdikte tussen het binnenblad en het frame.

Afbeelding
9sp Shimano ketting

Afbeelding
Afbeelding
Eerst lichtjes bevestigen.

Afbeelding
Midden voor - klein achter.

Afbeelding
Klein voor (24T) - klein achter (11T): ketting meteen goed op lengte zo te zien.

Afbeelding
Afbeelding
Rechte kettinglijn bij midden voor - midden achter.

Afbeelding
Afbeelding
Vastponsen en vervolgens de vastgeponste schakel even lichtjes uitbuigen, zodat de schakel soepel scharniert.

Afbeelding
Afbeelding
Simpel kettingtegenhoudertje voor wat extra zekerheid tegen aflopers

Afbeelding
Verdorie, achteraf verkeerde diameter thumbies besteld, deze passen alleen op het midden van een 26.0 racestuur en niet op 22.2 uiteinden van een 25.4 atb-stuur.

Afbeelding
Even een donorstuur geleend om te zien hoe dat eruit zou zien. Thumbies zou dan betekenen geen ruimte voor een ligstuur, tenzij de barendschakelaars ook daadwerkelijk op het end van de bar gemonteerd zouden worden. Dillemma's en het schiet niet op zo :(. Misschien is een racestuur met thumbies zonder ligstuur wel zo clean voor een monstercrossbike..... Maar ja, een ligstuur scheurt op asfalt zo lekker door!
Dat ziet er goed uit; kom maar op met die fatties ;-) Keertje fietsen als ik m'n fargo heb opgebouwd?
Heerlijk topic. Mijn handen jeuken... :D
Hallo,
Volgens mij moet je geen vulring voor je trapas gebruiken.
Rechterkant gewoon strak aandraaien.
As plaatsen en linkerkant aandraaien.
Vroeger had de linker cup geen opstaande rand, dan stak er soms een stukje draad uit. Nu is er kennelijk een opstaande rand bijgezet.
Als je een vulring gebruikt, dan kan het lagerhuis wel eens los tussen de cups gaan zitten.

Groeten, Wouter