Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met SON DYNAMO NAVEN !! - Forum Wereldfietser

Ervaringen met SON DYNAMO NAVEN !!

De SON DYNAMO naaf duur in aanschaf maar bevalt hij ook goed of zijn er veel betere 12 Volt alternatieven...

Maak me wijzer en vertel uw ervaringen waarom wel of waarom niet aanschafen....

En zijn er mensen die deze naaf in het achterwiel hebben gemonteerd "ik" als ligfietser heb voorwiel aandrijving vandaar dat hij alleen achterin gemonteerd kan worden...

Rijd nu met batterijverlichting maar 2 uurtjes goed licht op een setje oplaadbare batterijen is toch niet echt veel. Misschien was die 45 euro investering toch niet zo'n goede deal wat ik voor het lampensetje betaalde !


Met vriendelijke groet,


Johan Berends
Johan,

Ik heb zelf geen ervaring met naafdynamo's maar heb wel het een en ander nagezocht. De Son lijkt me een erg goede, met een hoog rendement. Stukken beter dan de goedkopere, loodzware shimano's, die ook meer vermogen kosten wanneer het licht uit.
Mij lijkt de Renak ook best een goede keuze. Deze is lichter en kost geen vermogen als het licht niet aanstaat. Kijk voor een vergelijk eens op deze link: [http://www.komponentix.de/onlineshop/in ... amo468.htm]

12 volt naafdynamo's zijn er bij mijn weten nog niet. Als de inbouwbreedte van jouw achtervork geschikt is voor voorwielnaven, zal het geen probleem zijn om er een naafdynamo in te bouwen, zeker de compacte Renak moet kunnen.

Groeten,

Hans

De SON heeft de beste reputatie voor efficiency en betrouwbaarheid. Dat laatste lijkt me van groot belang als je hem als achternaaf gebruikt (ik neem aan dat ook bij jou het meeste gewicht op de achternaaf rust). Bij hogere snelheden zoals bij een ligfiets is de SON makkelijk als 12 volt dynamo te gebruiken met een tweede koplamp: http://www.m-gineering.nl/sindex.htm. Zie ook de site van de amerikaanse fietsenmaker Peter White: http://www.peterwhitecycles.com/Schmidt-Lumotec.asp