Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met SON DYNAMO NAVEN !! - Forum Wereldfietser

Ervaringen met SON DYNAMO NAVEN !!

De SON DYNAMO naaf duur in aanschaf maar bevalt hij ook goed of zijn er veel betere 12 Volt alternatieven...

Maak me wijzer en vertel uw ervaringen waarom wel of waarom niet aanschafen....

En zijn er mensen die deze naaf in het achterwiel hebben gemonteerd "ik" als ligfietser heb voorwiel aandrijving vandaar dat hij alleen achterin gemonteerd kan worden...

Rijd nu met batterijverlichting maar 2 uurtjes goed licht op een setje oplaadbare batterijen is toch niet echt veel. Misschien was die 45 euro investering toch niet zo'n goede deal wat ik voor het lampensetje betaalde !


Met vriendelijke groet,


Johan Berends
Johan,

Ik heb zelf geen ervaring met naafdynamo's maar heb wel het een en ander nagezocht. De Son lijkt me een erg goede, met een hoog rendement. Stukken beter dan de goedkopere, loodzware shimano's, die ook meer vermogen kosten wanneer het licht uit.
Mij lijkt de Renak ook best een goede keuze. Deze is lichter en kost geen vermogen als het licht niet aanstaat. Kijk voor een vergelijk eens op deze link: [http://www.komponentix.de/onlineshop/in ... amo468.htm]

12 volt naafdynamo's zijn er bij mijn weten nog niet. Als de inbouwbreedte van jouw achtervork geschikt is voor voorwielnaven, zal het geen probleem zijn om er een naafdynamo in te bouwen, zeker de compacte Renak moet kunnen.

Groeten,

Hans

De SON heeft de beste reputatie voor efficiency en betrouwbaarheid. Dat laatste lijkt me van groot belang als je hem als achternaaf gebruikt (ik neem aan dat ook bij jou het meeste gewicht op de achternaaf rust). Bij hogere snelheden zoals bij een ligfiets is de SON makkelijk als 12 volt dynamo te gebruiken met een tweede koplamp: http://www.m-gineering.nl/sindex.htm. Zie ook de site van de amerikaanse fietsenmaker Peter White: http://www.peterwhitecycles.com/Schmidt-Lumotec.asp
Mocht je kleine (20 inch) wielen hebben, dan is daar een speciale SON voor (net als sinds kort twee speciale versies voor vouwfietsen als de Brompton met een geringere inbouwbreedte).
Wim Jongman

Dilemma...

De roldynamo op mijn Koga Traveller is al jaren kapot en ik ben het ondertussen beu om iedere keer met een lege accu te fietsen.
Toch maar eens zien of ik mijn traveller niet net als de ligfiets kan voorzien van naafdynamo.

Volgens mijn fietsenmaker (Elan in Nijmegen) zou de nieuwe Nexus een stuk beter zijn dan de oude - en met een prijs van iets rond de € 50 ook een stuk goedkoper dan de SON naaf.

Echter, de SON naaf heeft mooie industrielagers en ik heb geen idee wat voor lagers er in de nexus zitten. De nexus is nog lang geen SON. En tot overmaat van ramp staat die in 36 gaats, zwart met snelspanas niet in het boek van Shimano.

Dat wordt voor mij dus toch weer een SON bestellen, met als grote voordeel dat ik dan ook gebruik kan maken van de dubbele koplamp (Lumotec Oval + E6). Dat heb ik op de ligfiets ook zitten met de schakelaartjes van het licht onder mijn stoeltje gemonteerd. Dit geeft met standaard 2.4W lampjes al een aardige hoeveelheid licht, 2 * 3W is nog weer net ietsje mooier.
Ik heb een tijdje 4W lampjes gebruikt, daar had de SON geen problemen mee (sommige tegenliggers wel) maar die zijn helaas overleden en wat ik ook probeer ze zijn niet meer te krijgen. Op het halogeenlampje staat netjes "Philips 6V 4W" maar de Philips winkel beweert steevat dat dit produkt niet bestaat 8O

Al met al is het voor mij eigenlijk toch wel helder. Gewoon een SON en dan maar even over de hoge prijs stappen. Het oude naafje en de spaken worden gewoon bewaard en bij verkoop blijft de SON netjes thuis ...

Rob

Oja, die Lumotec E6 lamp heeft maar 1 nadeel: Schakel je dit ding 's zomers op een fietspad in het bos aan dan moet je wel om de konijntjes kunnen slalommen :wink: